Vs: Keskustelua autoverotuksesta
miikka sanoi
Ei vaan kannata hirveästi vertailla kehitysmaata Suomeen. Luulen, että et joudu maksamaan veroa kovinkaan paljon jos viet Camaron vaikka Sambiaan. Ehkä tuo Ruotsi on se parempi vertailupohja
Ei kannata hirveästi ennakkoluulla että kiina on autokannaltaan/verotukseltaan kehitysmaa, oli hyvinkin kehittynyt nimittäin moneltakin osalta (koska kun liikenne on ongelma, niille keksitään muitakin ratkaisuja kuin.. hei ikisuomalainen "PURETAAN TEITÄ ja laitetaan pikkasen lisää veroja. SE VÄHENTÄÄ LIIKENNETTÄ"-tyylinen ajattelu)..
olin yhdessä isoimmista kaupungeista kiinassa ja päivän työmatkan aikana näki 10-15 porssea, useamman jaguarin, maserateja, bentleyta jne. yms. premium pirssejä joka kulmassa.. (ilman että yritti edes katsella.. jostain syystä caynne s ja panamera oli suosituimmat..) Et pojilla on ainakin rahaa.. tai veroitus on alhainen.. Hinnat näytti olevan bout samat tai hieman vähemmän kuin mitä suomen verottomat hinnat. (pois lukien nämä suomen omat extraverotukset luksusautoille).. Ja toki kiinassa tehdyt autot sai vielä lisää etua.. (vw, volvo, audi, bmw, etc), jos taas spesiaalimalli ko. merkeiltä joka pitää tuomalla tuoda. Aijai. Aijai.
Ja heitin tuon esimerkkinä siitä että tuon camaron tuomisesta siis RANKAISTAAN kiinassa korkeamman tuontimaksun muodossa (uudet importit.. kehtaatkin raahata ulkomailta moisen).. jos se ois rakennettu kiinassa, hinnasta uupus varmaan vielä 10k. Ja suomessa lienee jotain 100+k? auto joka maksaa 20-25k jenkeissä? Noh, nättejä autoja. Ja camaron heitin siksi että suomessa siinä taitaa olla joku hefti 100ke autovero auton päällä.. Pointti nyt oli että näitä autoveron poistoja on tehty.. ja life goes on.. Suomessa itseasiassa joutuu camarosta maksaa 2-4x auton verottoman hinnan verran veroja..
Ruotsissa yllättäen camaro myös irtoaa lähes samalla kuin Kiinassakin..
ps. Ja auton hinta myös Zambiassa on kalliimpi kuin suomessa (pl. Camaron tapauksessa), Zambiassa autoon lätkästään henkilöautoon rahdillisesta (CIF) hinnasta lisää 89%. Eli vain auton arvo määrittää verotusta, ei mikään haistapaska co2 tms. laskennallinen höpötys. Toki sinnekkään ei auta tuoda NSX:ää 1000e hintalapulla, jää kyllä tulliin uudelleen arvioitavaksi, mut tässäkin vaikka prosentti onkin posketon niin autovero on "tasainen" riippumatta autosta.. auton oikea arvo määrittää veron määrän, eli sitä määrää ei siis määritä joku kaveri joka sienipäissään selaa nettiautoa.. niinku näissä "ei kehitysmaissa"
Ja Kiinassa käytännössä KAIKKI autot mitä silmään osui oli huomattavasti uudempia kuin suomessa niin pistää miettimään välillä, että missä se kehitysmaa olikaan.. (ainoastaan takseilla ja busseilla oli ajettu "suomikilsoja"..) (Toki siellä on vanhojakin, mut huomattavasti vähemmän kuin täällä.. tai sit massaa on niin paljon että köyhät ei ajele autolla, vain rikkaat, ne työväen miehet ajelee mopoilla ilman valoja..)
Liikennekkin sujui ruuhkia lukuunottamatta 100x automäärällä paremmin kuin Suomessa ikinä (Ja oli todella fiksuja ratkaisuja esim risteyksiin joilla liikenteen sujuvuus saadaan tappiin.. + punaisia päin ajot käytännössä pois, pl. haluttu oikealle kääntyminen punaista päin muiden edistyineiden maiden tyyliin).
Osatekijänä tuohon todennäköisesti vakuutuspolitiikka joka estää suomityylisiä "tahallaan päin ajoja/et varmasti tuu siihen eteen"-kolareita aika tehokkaasti.. Ja koska liikenne on hyvinkin hektistä ja kaikenmaailman räpläämisestä ratissa rankaistaan niin myös jokainen autossa on aina skarppina ja tööttilaulaa joka käänteessä.. Siihen nähden että Koreassa näki samalle illalle 10 kolaria, niin tuolla näki parille kuukaudelle vain muutaman..
ps. Ja autojen hankinta on nuissa isoissa kaupungeissa ihan pirun säännösteltyä, massimiehet voi ostaa kilvet noin 3-4ke summalla, tosin niitäkään ei oo loputtomasti.. muut saa osallistua arvontoihin joissa on kuukausittain (?, tai vuosittain, en muista) 150k hakijaa ja 5-10k saa peltikilvet, ja sen jälkeen autoa voi suunnitella ostavansa.. Ja sit pääsee seisoo ruuhkaan.