Keskustelua toimenpiteistä jolla voidaan vaikuttaa ajoakun kapasiteettiin.

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#1
Tänne höpöstelyt koskien ajoakun kalibrointia, BMU (Battery Management Unit), balansointia jne.
 
Liittynyt
14 Tammikuu 2020
Tykkäykset
2
#2
Ok, jatketaan täällä.

Eli siis tuo Andy Australiasta on tutkinut PHEV akkuasiaa ja vienyt sen aika pitkälle. Hänen videoiden suraajat ovat vielä puhaltaneet lisää hiileen.
Nyt hänen materiaalista käy aika selväksi että Mitsulla on joku softa ongelma BMU:n kanssa. Sen voi kiertää/korjata eri menetilmillä joita on jo kohta tusina.
Katsokaa tämä:

En kuitenkaan haluaisi noita lähteä uutena hybrid kuskina kokeilemaan. Mutta näköjään on myös yksi menetemä jolla saa kapasiteetin palautettu Mitsubishin huollossa. Ongelma on että monet huollot ei osaa tehdä sitä oikein, tai eivät tiedä siitä mitään.

Se pitäisi tehdä vissiin niin että ensin tehdään BMU reset, sitten balansoidaan akku ja lopuksi joku DBCAM juttu. Kaksi ensimmäistä ymmärrän, mutta tuo DBCAM on vieras. Huollon pitäisi kuulemma tietää ja osata nuo mutta kysymys teille onkin että onko joku jo tehnyt/teettänyt tuota asiantuntevassa huollossa?

Ajttelin saada ensin täällä lisää tietoa jos sitä on, ja sitten soitella Tampereen Mitsu huoltoihin.

Ai niin, löysin myös jonkin yleisen kanteen jossa netissä kerätään nimiä jotta Mitsubishi ottaisi softan bugikorjauksen vakavasti ja tekisi sille jotain...
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#3
En suosittele tekemään BMU resettiä. Koska silloin auto luulee että siihen on asennettu uusi akku ja saattaa pyrkiä ylilataamaan sen. Tuommoisella toimenpiteellä voi olla myös muita seurauksia ja Mitsun toimilaitteet ovat sitten aika hintavia hajotessaan. Tuo BMU softa arvioi akun kapasiteettia ja tuolla DBCAMiksi kutsutulla menetelmällä merkkihuolto voi tyhjentää akun testerillä ja ladata sen hitaasti täyteen jolloin sen täysi kapasiteetti saadaan käyttöön. Tämä on kuitenkin maksullinen toimenpide joka vie yön yli. Mielestäni kyse ei ole bugista vaan ehkä hieman ylisuojelevasta softasta tai heikohkosta diagnostiikasta. En auton omaa diagnostiikkaa voinee avittaa joskus ajamalla akun tyhjäksi ja tyhjentämällä akun vielä sen jälkeen lämmittimellä, jonka jälkeen akun annetaan latautua ihan täyteen. En kuitenkaan missään nimessä suosittele tekemään tuota usein koska en usko että se on pidemmän päälle hyväksi.
Kennojen välille voi muodostua etenkin pikalatauksessa jännite-eroja ja niiden balansointia kannattaa kysyä vaikka normaalin huollon yhteyteen.
 
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Tykkäykset
6
#4
En ole perehtynyt mikä ero Outlanderissa käytettävän LEV40 ja i-Mievin LEV50 akkujen kemiassa on, mutta käyttäjän oppaassa i-Mievin akku suositellaan ajettavan kerran kahdessa viikossa tyhjäksi (1/15 palkkiin), jonka jälkeen hidas täyteen lataus.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#5
Kemioista en tiedä mutta nimelliskapasiteetti ja mitat ovat eriäviä. Ohjeistus on ollut 1:1 molemmille joten myös Outlander kannattaa ladata silloin tällöin tyhjästä täyteen.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
9
Sijainti
Tampere
#6
Merkkiliikkeethän eivät saa vissiin enään tehdä edes tuota BMU reset / DBCAM juttua koska maahantuoja kielsi sen tekemisen. Eli aika turha on sitä mennä kyseleen ellei selvästi ole alta 70% akun mitattu kapasiteetti jollain WatchDog tms softalla.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#7
En ole ollut tietoinen kiellosta. Olen ollut siinä käsityksessä että se on maksullinen toimenpide siinä missä jarrujen huolto. Akkutakuuta tutkittaessa se suoritetaan mikäli pikatestin tulos on alle 70%.
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
#8
MY19 vuosimalliinhan tuli kapasiteetiltaan isompi akku (46Ah) ja siinä akkukapasiteetin laskunopeus on huolestuttavan suuri: pikatestillä saatiin SOH=85% reilusti alle 10tkm ajetussa autossa. Myyjä ei suostu tekemään veloituksetta tuota "elvytysproseduuria", koska maahantuoja sen on ilmeisesti kieltänyt. Tämä asia kannattaa pitää mielessä, jos on tuoretta Outlander PHEViä hankkimassa. Käsitääkseni vanhemmissa vuosimalleissa laskutahti on kuitenkin ollut inhimillisempi.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#9
Ilmaiseksi tekeminen voi olla kenties huonoa bisnestä. Tietääkseni kaikki huoltamot veloittavat työstään olipa se vaikka vain vikakoodien luku.
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
#10
Mutta 15% kapasiteetin laskuhan on selvä virhe noin tuoreessa autossa, vai hyväksyisitkö tuon itse? SOH 85% (n. 39Ah) tarkoittaa että ollaan jo hiukan alle pikkuakkuisen (esim. MY18 40Ah) lukemissa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#11
Se akun kapasiteetti voi myös nousta ihan käyttämällä ja lataamalla autoa. Olen kuullut että akun kapasiteetti olisi laskenut väliaikaisesti kun autoa on seisotettu lataamattomana pidempään mutta palautunut sitten käytön myötä kun auto on saanut määritettyä tilanteen paremmin.
 
Liittynyt
31 Heinäkuu 2017
Tykkäykset
0
#12
En ole ollut tietoinen kiellosta. Olen ollut siinä käsityksessä että se on maksullinen toimenpide siinä missä jarrujen huolto. Akkutakuuta tutkittaessa se suoritetaan mikäli pikatestin tulos on alle 70%.
Omassa MY14 akuston SoH oli 62% ja ajettu 155000km, merkkihuolto teki pyynnöstäni akuston freesauksen, josta ei ollut mitään apuja, hintaa oli kyllä 100euroa. En tiedä oliko tehty väärin prosessi....mutta sen kokemuksen perusteella en suosittele.
 
Liittynyt
31 Heinäkuu 2017
Tykkäykset
0
#13
En suosittele tekemään BMU resettiä. Koska silloin auto luulee että siihen on asennettu uusi akku ja saattaa pyrkiä ylilataamaan sen. Tuommoisella toimenpiteellä voi olla myös muita seurauksia ja Mitsun toimilaitteet ovat sitten aika hintavia hajotessaan. Tuo BMU softa arvioi akun kapasiteettia ja tuolla DBCAMiksi kutsutulla menetelmällä merkkihuolto voi tyhjentää akun testerillä ja ladata sen hitaasti täyteen jolloin sen täysi kapasiteetti saadaan käyttöön. Tämä on kuitenkin maksullinen toimenpide joka vie yön yli. Mielestäni kyse ei ole bugista vaan ehkä hieman ylisuojelevasta softasta tai heikohkosta diagnostiikasta. En auton omaa diagnostiikkaa voinee avittaa joskus ajamalla akun tyhjäksi ja tyhjentämällä akun vielä sen jälkeen lämmittimellä, jonka jälkeen akun annetaan latautua ihan täyteen. En kuitenkaan missään nimessä suosittele tekemään tuota usein koska en usko että se on pidemmän päälle hyväksi.
Kennojen välille voi muodostua etenkin pikalatauksessa jännite-eroja ja niiden balansointia kannattaa kysyä vaikka normaalin huollon yhteyteen.
lisäisin tähän oman kokemuksen 2v takaa merkkihuollon DBCAM: maksoi 100euroa ja mitään muutosta ei akustoon tullut. Yhtään enempää ei akkuun mennyt energiaa latauksessa. Vielä kk sitten auton sähkö range oli nollakelissä 27km, todellisuudessa sähköllä pääsi maks 25km. Tein BMU resetoinnin, ja akuston vastaanotto nousi latauksessa 4 kWh -> 6,5kWh, eli vieläkään ei lataa täyteen jos 12kWh akustossa on se 30% puskuri, jota ei saa koskaan akusta ulos. Nyt autolla pääsee käytännössä 50+ km latauksella. Laitan tänne viestiä jos jotain negatiivista tulee vastaan.
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
#15
Se akun kapasiteetti voi myös nousta ihan käyttämällä ja lataamalla autoa. Olen kuullut että akun kapasiteetti olisi laskenut väliaikaisesti kun autoa on seisotettu lataamattomana pidempään mutta palautunut sitten käytön myötä kun auto on saanut määritettyä tilanteen paremmin.
Olisihan se hienoa jos jollain ihmeellä tuohon käyrään saisi positiivisia muutoksia: nyt on uudesta lähtien tiputtanut periaatteella 3x tai 4x -0,1 Ah ja perään -0,5 Ah -syklillä (nuo vaaleat pisteet), kulmakerroin noin -0,75 Ah/tkm. Autohan on ollut ihan normaalissa päivittäisessä ajossa periaatteella lataus/päivä ja puhtaasti sähköajoa n. 80-90%.

Nyt tämä itkuvirteni saa loppua, koska ei kuulu varsinaisesti aiheeseen. Tiedän että reseteillä päästäisiin takaisin luultavasti alkuperäisiin lukemiin, mutta sen verran jänistän etten omin päin ryhdy sorkkimaan. Vanhempaan autoon ehkä tekisin, koska reseteillä näköjään päästään aika isoihin parannuksiin. Sitä hieman kummeksun ettei merkkihuollon tekemästä "elvytyksestä" ollut mitään hyötyä Lassi72:n auton suhteen. Muutamasta tapauksesta olen lukenut joissa merkkihuollossa on saatu kapasiteetti sopivasti nostettua yli takuurajan 70%...

PHEVdog 2020-01-16.JPG
 
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tykkäykset
21
#16
Itse seuraan vain akkuun menevää energiamäärää ja sähköllä ajettavia kilometrejä, niissä kun ei suuria muutoksia tapahdu en stressaa enempää. Esim. Watchdog ilmeisesti käyttää samaa arvoa 40A uuden akun alkuarvona, joten tulokset heittävät häränpyllyä. Liekö korjaamolla sama ongelma?
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
5
#18
MY19 vuosimalliinhan tuli kapasiteetiltaan isompi akku (46Ah) ja siinä akkukapasiteetin laskunopeus on huolestuttavan suuri: pikatestillä saatiin SOH=85% reilusti alle 10tkm ajetussa autossa. Myyjä ei suostu tekemään veloituksetta tuota "elvytysproseduuria", koska maahantuoja sen on ilmeisesti kieltänyt. Tämä asia kannattaa pitää mielessä, jos on tuoretta Outlander PHEViä hankkimassa. Käsitääkseni vanhemmissa vuosimalleissa laskutahti on kuitenkin ollut inhimillisempi.
Onkohan tuota akkua oikeasti mitenkään muutettu, kun missään en ole nähnyt juttua "uusista" akkusoluista, on vaan LEV40? Onko mahdollisesti vaan ohjelmallisesti otettu hieman enemmän akuista irti?

Jotenkin alkanut tuntumaan että nämä pikkuakulliset hybridit on vaan varsinaisia akkujen tuhoajia koska ne ajetaan täydestä tyhjään jopa useita kertoja vuorokaudessa, akkukapasiteetti 2-3 kertaiseksi voisi säästää sitä huomattavasti suurimmalla osalla käyttäjistä.
 
Liittynyt
14 Tammikuu 2020
Tykkäykset
2
#19
Aika paljon valitusta löytyy ulkomaiden palstoilta tuon uuden MY19 mallin akun kapasiteetin laskusta heti uutena, joten et ole yksin asian kanssa. Tämän omani MY16 mallin SOH lukemaa en tiedä kun olen asian kanssa uusi ja en ole millään sitä päässyt testaamaan. Auton oma mittari antaa maksimissaan 26-28 km ajomatkan ja sen verran tai vähän vähemmän olen yleensä päässyt. Matkaa auton mittarissa on 131tkm ja ostin auton tosiaan viime viikolla. Tuontiauto Ruotsista. Nyt vasta alkaa tieto syventyä näistä ladattavista hybrideistä kun on itsellä sellainen alla.

Olen vähän pettynyt siihen että mitä enemmän asiaa luen niin sitä varmemmalta näyttää että kyseessä on sunniteltu ohjelmistokäyttäytyminen ja itse akussa ei ole mitään vikaa. Miksi muuten jokapuolella maailmaa tehdään kaikenlaisia resetointi menetelmiä ja monelle ne näyttää jopa toimivan ja palauttavan akun tehot kunnes softa taas sen laskee alas ajan myötä.

Sain sellaisen käsityksen että softa "tahallaan" laskee tehoa 0.1Ah per joka 9 päivä. Siis tässä MY16 mallissa, ja MY19 mallissa vielä nopeampaa.

Se huollon resetti ei vissiin tehoa jos ei prosessia tehdä oikeassa järjestyksessä. Se voi olla syy miksi Lassi72 teettämä 2v sitten hoito ei tehonnut.

itse ajattelin tuoreena MY16 omistajana ottaa merkkihuoltoon yhteyttä ja kysyä toimenpidettä. eihän se haittaa ainakaan ja jos esitän ihan "noviisia" niin saas nähdä miten käy.

Muuten, onko ketään Tampereen seudulla joka voisi minun auton SOH:n ja Ah:t mitata? Vai näkeekö sen jostain perusmittaristossa? Ei vissiin....
 
Viimeksi muokattu

PeteV

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Tykkäykset
6
#20
Kun noita sähköllä ajettuja rangeja mainitsette niin onko ilmastointi / (sähkö)lämmitys päällä vai ilman ajossa? Omani guessometeristä lähtee 10-15 km heti rangea pois kun laittaa ajoon lähtiessä lämmityksen pörisemään sähköllä.
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
5
#21
Kun noita sähköllä ajettuja rangeja mainitsette niin onko ilmastointi / (sähkö)lämmitys päällä vai ilman ajossa? Omani guessometeristä lähtee 10-15 km heti rangea pois kun laittaa ajoon lähtiessä lämmityksen pörisemään sähköllä.
Ilmastointi teki noin kun kesällä laittoi napista päälle, mutta ei lämmitys niitä kilometrejä siitä pudota muuten kun että 30 km range menee nolliin jo 20 km matkalla.
 

TiPee

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Tykkäykset
0
#22
@obi66wan
Lataat PHEV Watchdog appin (toimii Android laitteilla) ja hommaat OBD2 adapterin niin pääset itse katsomaan noita lukemia ja paljon muutakin dataa.
Katso lisää phevwatchdog.net
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#23
Ok, jatketaan täällä.

Eli siis tuo Andy Australiasta on tutkinut PHEV akkuasiaa ja vienyt sen aika pitkälle. Hänen videoiden suraajat ovat vielä puhaltaneet lisää hiileen.
Nyt hänen materiaalista käy aika selväksi että Mitsulla on joku softa ongelma BMU:n kanssa. Sen voi kiertää/korjata eri menetilmillä joita on jo kohta tusina.
Andy minusta vähän turhankin innokas keksimään salaliittoteoriaa ja "joukkokannetta" vähän asiasta kuin asiasta. Kai sitä joukkohysteriaa lietsomalla saa lisää youtube-katsojia ja sitä kautta pennejä kirstuun.

Minun on vaikea uskoa että yhtään millään softaresetoinnilla tms saisi oikeasti kapasiteettia akkuun. Ilmoitettuihin arvoihin se toki voi vaikuttaa, mutta tuleeko oikeasti kilometrejä lisää? Akku on akku, siellä joko on virtaa tai ei ole..

Sain sellaisen käsityksen että softa "tahallaan" laskee tehoa 0.1Ah per joka 9 päivä. Siis tässä MY16 mallissa, ja MY19 mallissa vielä nopeampaa.
Tuohan nyt ei ainakaan kuulosta järjelliseltä, tuolla konstillahan Mitsu saisi vaan enemmän akkuja takuuseen vaihdettavaksi? Ei ole Mitsun kannalta edullista valehdella kapasiteettia alakanttiin niin kauan kuin akun takuu on voimassa. Yläkanttiin kylläkin...

BMU arvioi akun kapasiteettia sen mukaan minkä verran siihen saadaan ladatessa mahtumaan sähköä. Tuosta lasketaan pitemmän aikavälin perusteella mikä on keskimääräinen Ah mitä sinne menee. BMU resetin jälkeen (ja uudessa autossa) käytössä on joku oletusarvo, joka ehkä on liian optimistinen? Sitten BMU korjaa tuota pikkuhiljaa alaspäin kun autoa käytetään. Tuosta voi tulla tuo 0.1Ah/9pv hyvinkin. Eli jos lähtöarvo on 40Ah ja akun todellinen kapasiteetti 35Ah, niin BMU pienentää arvoa pikkuhiljaa kunnes ollaan tuossa 35Ah:ssa. Jos tuo 0.1Ah/9pv on suurin mahdollinen muutostahti, tuossa 5Ah muutoksessa kestäisi 450 päivää.

Jos Mitsun tuossa jotain pitäisi korjata niin ehkä sitten laittaa alkuarvoksi vaikka 30Ah niin sitten käyttäjät yllättyisi positiivisesti kun arvo lähtisikin pikkuhiljaa hilautumaan ylöspäin, eikä alaspäin.. Mutta edelleenkään se ei siihen akun todelliseen kapasiteettiin vaikuta. Mutta kuten sanottu, Mitsun kannalta on järkevää liioitella arvoja ylöspäin ettei joutuisi vaihtamaan akkuja takuuseen.

BMU reset nollaa tuon lähtöarvon takaisin 40Ah:hin, jolloin arvot näyttävät hyviltä sen aikaa kunnes BMU taas ehtii laskea todellisen kapasiteetin. Mutta enpä usko että se mitään oikeasti korjaa..
 
Liittynyt
9 Tammikuu 2011
Tykkäykset
0
#24
BMU arvioi akun kapasiteettia sen mukaan minkä verran siihen saadaan ladatessa mahtumaan sähköä.
Ilmeisestikin Outlanderin kohdalla ongelmana on se, että BMU ei ole kovin fiksu; siihen ohjelmoidut parametrit ovat ylivarovaisia, minkä takia auton käytössä oleva kapasiteetti alenee alkuvaiheessa nopeasti (varsinkin MY19). Akkujen TODELLINEN kapasiteetti on kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä huomattavasti parempi kuin mitä BMU kuvittelee. Se että ladatessa akkuihin menee vain rajoitettu määrä sähköä johtuu BMU:n käyttämistä ylivarovaisista parametreista. Täyteenhään se akku aina oletuksena lataantuu, mutta BMU arpoo sitä latauksen minimiarvoa jonka jälkeen tarvitaan polttista (eli "pohjille" jää varausta turhan paljon). Siksi akkuun menee sähköä vain rajoitettu määrä. Näin olen ymmärtänyt, kun olen ulkolaisiakin foorumeita vähän selaillut.
 
Liittynyt
19 Marraskuu 2019
Tykkäykset
9
#25
lisäisin tähän oman kokemuksen 2v takaa merkkihuollon DBCAM: maksoi 100euroa ja mitään muutosta ei akustoon tullut. Yhtään enempää ei akkuun mennyt energiaa latauksessa. Vielä kk sitten auton sähkö range oli nollakelissä 27km, todellisuudessa sähköllä pääsi maks 25km. Tein BMU resetoinnin, ja akuston vastaanotto nousi latauksessa 4 kWh -> 6,5kWh, eli vieläkään ei lataa täyteen jos 12kWh akustossa on se 30% puskuri, jota ei saa koskaan akusta ulos. Nyt autolla pääsee käytännössä 50+ km latauksella. Laitan tänne viestiä jos jotain negatiivista tulee vastaan.
Pääseekö autolla edelleen pääkaupunkiseudun "talvikeleissä" 50km+?
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#26
Eksyin taas vaihteeksi tuonne kansainväliselle foorumille ja lueskelin noita BMU-reset -juttuja. Kyllä tuo varmisti näkemystäni että ei tuo todellista rangea tuo lisää, auto vaan käyttää akkua tyhjemmäksi kuin aiemmin.

Vakiona "0km jäljellä" tarkoittaa noin 3.80-3.85V jännitettä, joka on itse asiassa vielä aika paljon. BMU-resetin jälkeen monet tuolla mittailleet että akku tyhjenee 3.60V asti.. Toki sillä silloin pääsee pitemmälle kun käytetään tyhjemmäksi!

Mutta "ehjällä akulla" ilman BMU-resettiä akku on tyhjä 3.85V:llä ja silti pääsee sen yli 45km..

BMU reset asettaa akun kapasiteetiksi 38Ah, vaikka todellinen olisi esimerkiksi 32Ah. Akkua kuormitettaessa ei oikein voi jännitteitä mittailla kun jännite notkaa kuorman alla. Siksi BMU laskee amppeereja minkä verran akusta otettu, ja antaa ottaa tuon 38Ah kunnes katkaisee. No sitten latausvaiheessa huomataan että akkuhan olikin mennyt liian tyhjäksi, ja laskennallista kapasiteettia korjataan pienemmäksi. Esim 37.995Ah uudeksi arvoksi. Muutos on aika hidas koska normaalitilanteessa akun kapasiteetti ei voi muuttua kovin nopeasti.

Ylilatauksesta ei mielestäni ole vaaraa, lataus katkeaa kun kennojen jännite saavuttaa 4.1V. Mutta kyllä tuo ylityhjennys akkua rasittaa.
 
Viimeksi muokattu
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tykkäykset
0
#27
Ostin syksyllä vähän yli 150000km ajetun MY16 auton. Akku osoittautui aika kehnoksi. Vähän ennen 160000km merkkipaalua BMU näytti 66,6%. Merkkiliike nosti sen takaisin 70,3%. Tämä parannus tapahtuu käsitykseni mukaan purkamalla tyhjäksi ja lataamalla täyteen enintään kolmeen kertaan. BMU:n lukemat eivät lisää tai vähennä akun todellista kapasiteetia, kuten ultimate toteaa. Akku ladataan 4,1 V:n jännitteeseen ja moottori alkaa lataamaan, kun jännite laskee 3,8 V:iin (rauhallisessa sähköajossa), jolloin varausta on jäljellä 30% löytämieni jännit-varauskäyrien mukaan. Voisikohan joku vahvistaa pähkäilyjeni oikeellisuuden?

Nyt 166358 km ja 66,8%.

Onko kokemusia akkujen hankinnasta Romaniaista ja niiden asennuksesta?
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#28
Eikö 66.8% pitäisi jo mennä takuuseen? Kannattaa yrittää ainakin.

Kun kasvan isoksi niin alan kennottelemaan sähköautojen akkuja. :) tuonnekin varmaan menisi Leafin tai Teslan kennoja aika läjä alkuperäisiin kuoriin.
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
24
#29
Eikö 66.8% pitäisi jo mennä takuuseen? Kannattaa yrittää ainakin.

Kun kasvan isoksi niin alan kennottelemaan sähköautojen akkuja. :) tuonnekin varmaan menisi Leafin tai Teslan kennoja aika läjä alkuperäisiin kuoriin.
MitsuVaarin tapauksessa takuu on ylittynyt (160tkm). Todennäköisesti eivät anna takuuseen, kun saaneet ennen takuurajan täyttymistä sohin nousemaan yli 70%.
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#30
Ai joo en muistanutkaan että on kilsarajakin.. :(

Kyllä tuommoisessa voisi ehkä kaikesta huolimatta kokeilla vaikka BMU resettiä, ei siinä sinänsä mitään menetäkään. Akku ehkä vanhenee vielä entistä nopeammin mutta jos vaikka olisi edes hetken ilo. :)
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
5
#34
Niin eikös tuossa ole vain yksi moduuli? My13-14 mallitko ne oli mihin vaihdettava koko paketti kerralla, silloin taitaa kustannus olla 4000e-5000e paikkeilla
475*10=4750€ + rahti 260 Kg, ja tuo hinta on vielä veroton.

Tuota akku moduulien vaihtoa itsekin mietin, mutta kaikenlaisia kuluja tuntuu tulevan aikalailla, mm. kylmäainepiirin tyhjennys ja täyttö.
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#35
Ei noita mene kuin 5kpl per auto? Eli 2375e + rahti + ehkä verot? On kyllä ihan hyvinkin järkevä hinta.

Mitsun varaosana saa vaan koko akkua, mutta kyllä noita "oikeasti" voi vaihtaa kenno kerrallaan. Tosin jos ne tuolleen 16kpl paketteina myydään tarvikkeinakin niin vähän turha tuota enää lähteä osiin purkamaan. Noita 16kpl settejähän menee siis 5 sarjaan niin saadaan se 80 kennoa minkä esim Phev Watchdog näyttää.

Onko MY13-14 malleissa edes mitään nestekiertoa siellä? Tuuletin siellä on mutta ilmaahan se vaan puhaltaa. Mutta jos nestekierto onkin niin eihän se kai sen kummempi temppu ole kuin polttomoottorin jäähdytinnesteen vaihto..
 

Zuikkis

Active Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
65
#36

Tuossa näkyy irto-akun purkaminen. :) On siellä tosiaan 5kpl noita evshopin paketteja siististi vierekkäin rivissä. Ja kyllä tuossa nestekierron liitynnät näkyy ihan heti videon alussa..
 
Liittynyt
22 Tammikuu 2020
Tykkäykset
0
#37
Tiedustelen, onko lähelläkään hyvää 2015 Outlander ja näyttää täydellä akulla 25 km matkaa. Käytännössä kuitenkin akku riittää 21-22 km kun on lähes nollakeli. Tämä lukema tulee kun laittaa virran päälle. Autolla ajettu 98 tkm, ostin sen viikko sitten.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Tykkäykset
216
#38
Liittynyt
17 Syyskuu 2019
Tykkäykset
0
#39
Vein siis auton ennen takuurajan umpeutumista merkkiliikkeeseen. Watchdogilla luettujen tietojen mukaan ovat purkaneet kerran tyhjäksi ja sitte ladanneet. Toimenpide elvytti akkua n. 1,4 Ah:n verran ja maksoi 160€. Valmistajan ohjeen mukaan purku ja lataus olisi voitu tehdä kolmeen kertaan, ellei kunto olisi parantunut yli 70%. Nyt on palautunut 5000km jälkeen samoihin lukemiin, kuin ennen tuorestusta. (näin huollossa ennustettiinkin). Tyhjäksipurku ja hidas lataus siis palauttaa hieman kapasiteetia joksikin aikaa, mutta onko hintansa väärtti? Samalla akun kapasitetti kalibroidaan ja kirjoitetaan BMU:hun. Pelkkä BMU:n resetointi ei paranna akkua eikä palauta kapasiteetia. Harkitsenkin akkujen vaihtoa, vaikka tuskin sekään on taloudellisesti järkevää.
 
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
5
#40
Ei noita mene kuin 5kpl per auto? Eli 2375e + rahti + ehkä verot? On kyllä ihan hyvinkin järkevä hinta.

Mitsun varaosana saa vaan koko akkua, mutta kyllä noita "oikeasti" voi vaihtaa kenno kerrallaan. Tosin jos ne tuolleen 16kpl paketteina myydään tarvikkeinakin niin vähän turha tuota enää lähteä osiin purkamaan. Noita 16kpl settejähän menee siis 5 sarjaan niin saadaan se 80 kennoa minkä esim Phev Watchdog näyttää.

Onko MY13-14 malleissa edes mitään nestekiertoa siellä? Tuuletin siellä on mutta ilmaahan se vaan puhaltaa. Mutta jos nestekierto onkin niin eihän se kai sen kummempi temppu ole kuin polttomoottorin jäähdytinnesteen vaihto..
Oikeassa olet. Olen noita akkumoduleita usein katsellut käytettyinä ja silloin yleensä aina 8 kpl paketeissa, niimpä jäi tuo 16S huomaamatta ja akkupaketti onkin puolet halvempi kuin ajattelin.

Tuuletin on, mutta se kenno kylmäainepiirissä kiinni. Tämä tekee akuston irroituksen omatoimisesti aika hankalaksi.
 

PeteV

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2019
Tykkäykset
6
#41
Vein siis auton ennen takuurajan umpeutumista merkkiliikkeeseen. Watchdogilla luettujen tietojen mukaan ovat purkaneet kerran tyhjäksi ja sitte ladanneet. Toimenpide elvytti akkua n. 1,4 Ah:n verran ja maksoi 160€. Valmistajan ohjeen mukaan purku ja lataus olisi voitu tehdä kolmeen kertaan, ellei kunto olisi parantunut yli 70%.
Jahas eli marmoritiski kuppasi 160€ siitä että takuunalaista, vaihtokunnossa olevaa palaa, elvyteltiin valmistajan ohjeiden mukaan? Olettaisi että jos moinen on ns 'pakollinen toimenpide' ennenkuin akun vaihtoa harkitaan, että menisi Mitsun piikkiin :unsure:
 
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Tykkäykset
24
#42
Juu tästä testauksen ja "palautuksen" maksullisuudestahan taisi ollakin jo jollain kaverilla kuluttujariitalautakunnassa valitus sisässä?
 
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Tykkäykset
5
#43
Tiedustelen, onko lähelläkään hyvää 2015 Outlander ja näyttää täydellä akulla 25 km matkaa. Käytännössä kuitenkin akku riittää 21-22 km kun on lähes nollakeli. Tämä lukema tulee kun laittaa virran päälle. Autolla ajettu 98 tkm, ostin sen viikko sitten.
Omalla 2015 ajettuna n. 116tkm ja näyttä nyt rangena 28-32km päivästä riippuen. Ollut nyt jonkun viikon itsellä ja työmatka on 12km suuntaansa, josta 1/3 on 80km/h, 1/3 normaalia kaupunkiajoa ja loppumokoma 60km/h suoraa. Lämpötila ulkona ollut sitten +4- -8 astetta. Lähtiessä on n.+10 asteen talli. Pääsee edes-takas pelkällä sähköllä, jos esilämmitys kummassakin päässä (piuhassa vain kotona). Jos ei esilämmitystä töistä lähdössä, niin käyttää polttomoottoria hetken, mutta keskikulutus jää alle litraan/100km.

Itsellä nyt asennettuna android-näyttö ja siihen sitten watchdog vgaten kautta ja näyttää vielä SOH 87.4% eli 33.2Ah. Ei siis jaksa mitään BMU-resettiä tehdä, kun ilmeiseti akuilla vielä takuutakin jäljellä.
 
Liittynyt
22 Tammikuu 2020
Tykkäykset
0
#44
Asennin puhelimeen tuon WatchDog In, toimiiko/ va eikö toimi ilman apulaitteita. Siinä on WiFi ja Bluetooth mahdollisuus. Mitä pitäs hankkia vai????
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
3
#45
Tarvitset OBD-porttiin kuskin jalkatilan vasemmalle puolelle asennettavan Bluetooth/Wifi -lukijan, joka lukee dataa OBD-portista ja lähettää sen puhelimeen Watchdogin näytettäväksi. Watchdogin kotisivuilta (https://phevwatchdog.net/) löytyy lista toimivaksi todetuista OBD-lukijoista, kaikki vanhimmat ei ainakaan toimi. Noita löytyy esim. Ebaysta parilla kympillä.
 
Liittynyt
24 Helmikuu 2020
Tykkäykset
5
#46
Asennin puhelimeen tuon WatchDog In, toimiiko/ va eikö toimi ilman apulaitteita. Siinä on WiFi ja Bluetooth mahdollisuus. Mitä pitäs hankkia vai????
Eli tarvitset lisäksi auton obd-liittimeen palikan joko Bluetooth tai WiFi-yhteydellä. Tuolla on tietoa ainakin yhteensopivista palikoista ja muustakin: https://phevwatchdog.net/

Itsellä on käytössä Vgate iCar pro Bluetooth v4.0. Tilasin ebayn kautta reilulla parilla kympillä posteineen.

Edit. Olin näköjään hidas.
 
Ylös Bottom