Pikkasen muttia näytinMitäs tuolle on tehty, kun on noussut noin hyvin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
Pikkasen muttia näytinMitäs tuolle on tehty, kun on noussut noin hyvin?
No, jos vertaa omaan MY15 ja 116tkm mittarissa, niin omassani capacity on 87.4% = 33.2Ah. Tuo on siis ilmeisesti BMU:n "havaitsema" akun jäljellä oleva maksimi-kapasiteetti. Range omalla ajolla näissä juuri plussan yläpuolella 30km ilmastointi päällä ja ~40km ilman. Toki riippuu paljon ajotyylistä ja -matkasta (kaupunki, maantien, yhdistelmä jne.).Mitä tästä pitäs päätellä.
Mitä Juissi nuo "välipisteet" ovat tuossa kohtaa, jossa olet lopulta päässyt 46 Ah kapasiteettiin?
Vaikka lisääntynyttä rangea ei käyttäisi ollenkaan suurin muutos autossa tuli polttiksen käynnistymiseen, aiemmin lähti hieman yli 30Kw kohdalla ja oli joskus tuskaista yrittää ajaa jottei käynnisty ylämäissä ja risteyksistä lähtiessä. Nyt pääsee 40 Kw huitteille painaan kaasua ja ajotuntuma siten on ihan eri luokkaa. Eli akun kunto vaikuttaa tähänkin.
Kannattaa PHEV Watchdogilla tarkkailla akkujen kennojännitettä, ei kannata ajaa tyhjemmäksi kuin jotain 3.6V vaikka mittariston mukaan olisi rangea.. Kun siis senhän se nyt tekee resetin jälkeen että akkua käytetään tyhjemmäksi kuin aiemmin.
Jännä nähdä, asettuuko tuo kapasiteetin tippuminen resetin jälkeen johonkin, vai jatkaako samalla vauhdilla hamaan loppuun asti. Jos se hidastuu "normaaliksi tippumiseksi" jossain kohtaa paremmilla lukemilla kuin ennen resettiä, niin silloinhan siitä on ollut hyötyä ja BMU on oletettavasti taas oppinut akun todellisen kunnon ja sillä mennään.Näin sen vähän ajattelinkin olevan.
Ennen resettiä akku oli jotain 63% ja eilen pääsin 37 km, reilu 90%, aika vauhdilla se tulee alaspäin.
Hei, mistä voi ostaa phev whatsdogiin sopivan obd2 lukijan??Tuo 38Ah/40Ah tuli watchdogiin vasta hiljattain. Se on minusta ihan hölmö homma. Se on ymmärtääkseni juuri tämmöisestä nettikeskustelusta lähtenyt kun Mitsu ilmoittaa 38Ah ja Yuesa 40Ah ja sitten kukaan ei tiedä kumpi on oikein, niin onpahan nyt sitten molemmat.
Tuo 5500 latauskertaahan on täysiä syklejä. PHEVissähän akku ei normaalisti tyhjene kuin hädintuskin puolilleen, eli päivittäisiä lataussyklejä pitäisi mennä melkein tuplamäärä.
Samoin nuo ajon aikana regeneroinnit lasketaan ihan vaan että montako Ah mennyt, vasta kun on "yksi akullinen" kokonaan regeneroitu voidaan yksi laskennallinen lataussykli laskea tapahtuneen..
Ostin itse tämän LX mallin. Pystyy päivittämään tulevaisuudessa:Hei, mistä voi ostaa phev whatsdogiin sopivan obd2 lukijan??
Onko tuo 28km siis matka jonka pääset ajamaan vai vain arvio? Ja kesällä pääsit 52km?Itsellä alkuvuoden -20 malli, eli valmistettu -19 puolella. Autolla ajettu nyt 12tkm. Nyt kun ulkolämpötilan on 9 astetta, niin tänään näytti 28km rangea. Vaikuttaa kyllä melko alhaiselta. Ja suurinpiirtein sama range ollut nyt jo pidempään. Kesällä parhaimillaan 52km latingilla, mutta nyt siis noin puolet. Ymmärrän että lämpötila ja käytettävät sähkölaitteet vaikuttaa rangeen, mutta noin paljon?
Tarkoitin ilmastoinnilla juurikin sitä lumihiutalekuvaa, joka menee päälle automaattimoodissa. Lämpötilan pyynti oli 18 astetta testimatkalla ja puhallus manuaalisesti 1 palkki etulasille, jotta se pysyy huurteettomana. EV-range arvioon ei ollut mitään vaikutusta oliko tuo lämpötila 15 vai 25. Ainoastaan kun pisti koko puhalluksenkin täysin pois off-napista niin tuli tuo n. 9km lisää arvioituun toimintamatkaan, mutta sitten autolla ei käytännössä voi ajaa kun lasit huurtuu aika nopeasti. Saako tuon siis jotenkin sellaiseen moodiin että puhaltaa lasille mutta ei käytä lämmityselementtiä lainkaan?Minulle jäi epäselväksi sekä PekkaS että qwRad onko sisätilan lämpösäätö minkälaisessa luvussa, qwRad mainitsee ilmastoinnin niin tarkoitetaanko vaan tuota lumihiutale nappulaa vai koko lämmityslaitetta (off). Tuo lumihiutale nappula muuttaa range lukemaa huomattavasti vaikka se kompura ei kävisi ollenkaan mutta todelliseen ajomatkaan muulloin kuin helteellä sillä juuri vaikutusta ole. Mutta lämmitys haukkaakin sitten reilusti eli range hupenee nopeammin kuin näyttää matkaa.
Itselläni myös v 20 malli eli tehty 2019. Myös ongelma oli sama kunnes kävin erikseen pyytämässä päivityksen ( sen saa vain jos valittaa akun kestosta) vajaa vuosi sitten. Ongelma parani olennaisesti. Nyt 45000 km ja WD näyttää state of health n 88%. Eli n 12 kwh, n 40 Ah. Myös käytännön ajomatka parani reilusti. Päivityksen saa muistaakseni ennen helmikuuta 20 tilattuihin autoihin, mutta vain jos valittaa akusta. Käytännössä päivitys ei tietysti vaikuta akkuun vaan siihen ohjelmaan joka rajoittaa akun latausta.Itsellä alkuvuoden -20 malli, eli valmistettu -19 puolella. Autolla ajettu nyt 12tkm. Nyt kun ulkolämpötilan on 9 astetta, niin tänään näytti 28km rangea. Vaikuttaa kyllä melko alhaiselta. Ja suurinpiirtein sama range ollut nyt jo pidempään. Kesällä parhaimillaan 52km latingilla, mutta nyt siis noin puolet. Ymmärrän että lämpötila ja käytettävät sähkölaitteet vaikuttaa rangeen, mutta noin paljon?
Näillä 8-10 asteen keleillä pääsen n 40 km sisälämmöllä 18-19 maantieajossa ( 60-90 km/h. 5-6 asteessa 35 km.Auto ottaa oman ilmoituksensa mukaan latausta 9,8-10,3 kwh eli sähköä menee mittarista 10,5-11 kwh. Auton mittari saattaa näyttää rangea näilläkin ( 5-8 astetta) keleillä jopa 50-70 km eli mitä sattuu. Todellisuus siis 40 km +-5. Tuo päivitys on siis DBCAM joka oikaisee vanhat isot pudotukset ohjelmassa. Huomattava että heti latauksen jälkeen WD näyttää nytkin usein yli 40 Ah mutta tunnin odottelun jälkeen laskee hieman. Kunnon talvikelillä range laskee alle 30 km tasolle riippuen sisälämmöstä.No tämä olisi tosiaan ihan positiivinen juttu jos päivitys auttaisi tuohon käytännön rangeen. Paljonko olet päässyt @LMJ nyt lähiaikoina viilentyneillä keleillä ihan ns. normiajossa eli vaikka 18-20 asteen lämpötilapyynnillä?
Oma täyteen ladattu SOC (state of charge) on ollut n. 34,5Ah lähtiessä ja watchdogin trips osasto näyttää että n. 25-26Ah ja/tai 7,4-7,8kWh olisi kulutettu noilla testimatkoilla millä olen sen n. 25-27km päässyt.
Auton Charge cost mittari 0.1€/kWh sähkön hinnalla näyttää jokaiselle täydelle lataukselle hinnaksi 0,89€ eli sen mukaan latauksessa sisään menisi 8,9kWh.
Tuo päivitys on julkaistu Mitsulta heinäkuussa 2020, tämä siltä varalta ettei huoltoliike heti löydä sitä. Sinun kannaltasi on jotain hyvääkin: akkusi on luultavasti paremmassa kunnossa kuin muut samanikäiset! Näin siksi, ettei se ohjelmavirheen takia ole käyttänyt koko käytössäolevaa kapasiteettiaan. Nuo ääripääthän juuri syövät akkua. Jos lithium akkua käyttäisi välillä 40-60 % kapasiteetista se Toyotan mukaan kestäisi ” ”ikuisesti”.Kiitos kattavista tiedoista! Eli juurikin sen n. 25-30% enemmän siis kuin tämä minun yksilö. Pitääpä penätä tuon DBCAM päivityksen perään siis. Tuo olisi se mitä oletin ja kaipaan että vielä muutaman plussa-aseteen kelissä pääsee ilman kikkailua sen n. 30-35km niin riittäisi omaan käyttöön hyvin.
Täsmennys aikomaasi päivitykseen: korjaamon ensin tehtävä päivitys ( n tunti), sitten perään DBCAM ( kestää yli yön). Pelkkä DBCAM auttaa vain vähäksi aikaa jonkin verran. Ellei näin menetellä uusi päivitys ei saa oikeita lähtöarvoja. Minulla, kun ko operaatio tehtiin, nousi latausmäärä n 4,5 AH eikä ole vuodessa laskenut läheskään niin huonoksi kuin oli ennen päivitystä. Operaatio meni kokonaan takuuseen väittelemättä.Kiitos kattavista tiedoista! Eli juurikin sen n. 25-30% enemmän siis kuin tämä minun yksilö. Pitääpä penätä tuon DBCAM päivityksen perään siis. Tuo olisi se mitä oletin ja kaipaan että vielä muutaman plussa-aseteen kelissä pääsee ilman kikkailua sen n. 30-35km niin riittäisi omaan käyttöön hyvin.