Mitä olet tänään rassaillut?

Mitä olet tänään rassaillut?

Pitäskö aloittaa Saabin korjaus topicci tännekin? :D Saattais löytyä paljon hyviä juttuja eikä Tuiisan tarvi olla tuolla Saab klubin puolella...
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Ahdin on juuri vaihdettu puolisen vuotta sitten. Näistähän menee tosiaan kaikista ahdin. Mutta se on nyt tosiaan uusi. En tiedä milloin on lastutettu, koska tuotu lastutettuna Saksasta. Ilmeisesti kaikki kilsat eli 166tkm.

Onhan se savu minusta ihan valkeaa. Mutta siis jos jonnekin vuotais öljyä, niin savu kait olis sinistä ja ei kait se lakkaisi lämpiämisestä. Tässä on kaksi putkea persiissä ja ne on ainakin 3 tuumaisia. Ihan sairaat putket, mutta ääniä ei juuri ole. Ja kyl sitä kylmänä polkaseen, niin sieltä oikein ruiskuaa sitä vettä pitkäksi vanaksi pihaan, eli oliskohan vaan kondenssivettä? Laitoin vadin siihen perään niin kyllä sinne desin verran vettä ruiskahti toisesta putkesta vaikka auto oli jo hetken käynyt.

Kyllä tää ihmetyttää. Täytyy myöntää, että ei tää Saab kyllä laadullisesti pärjää ollenkaan Mitsulle. Selkeitä huonoja ratkaisuja, jotka on tuomittu alusta pitäen hajoamaan hetkessä. Kun tota Saab-foorumia lukee, niin kaikissa on samat viat: ahdin, ajotietokoneen näyttö, bensapumppu yms...
 
Mitä olet tänään rassaillut?

... Öljysihti tukossa > laakerit hajallaan, jakopää korkkaa, takapään helat, sytytyskasetti. Muuten oletko huomannut kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluuko vinkuvaa ääntä öljynsuodattimen suunnalta? Osaatko sanoa minkä merkkinen ahdin siellä on nyt paikallaan?
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tuiisa sanoi
Ahdin on juuri vaihdettu puolisen vuotta sitten. Näistähän menee tosiaan kaikista ahdin. Mutta se on nyt tosiaan uusi. En tiedä milloin on lastutettu, koska tuotu lastutettuna Saksasta. Ilmeisesti kaikki kilsat eli 166tkm.

Onhan se savu minusta ihan valkeaa. Mutta siis jos jonnekin vuotais öljyä, niin savu kait olis sinistä ja ei kait se lakkaisi lämpiämisestä. Tässä on kaksi putkea persiissä ja ne on ainakin 3 tuumaisia. Ihan sairaat putket, mutta ääniä ei juuri ole. Ja kyl sitä kylmänä polkaseen, niin sieltä oikein ruiskuaa sitä vettä pitkäksi vanaksi pihaan, eli oliskohan vaan kondenssivettä? Laitoin vadin siihen perään niin kyllä sinne desin verran vettä ruiskahti toisesta putkesta vaikka auto oli jo hetken käynyt.

Kyllä tää ihmetyttää. Täytyy myöntää, että ei tää Saab kyllä laadullisesti pärjää ollenkaan Mitsulle. Selkeitä huonoja ratkaisuja, jotka on tuomittu alusta pitäen hajoamaan hetkessä. Kun tota Saab-foorumia lukee, niin kaikissa on samat viat: ahdin, ajotietokoneen näyttö, bensapumppu yms...

Häviikö sulla jäähdytysnestettä tai öljyä? Meneekö sekaisin?

Tuosta saabin laatuasiasta, eräs dynamic-kuski varmaan pian kommentoi kyllä :D Nuo ruotsinlaivojen öljynhuohotussysteemit on kyl ihan naurettavia.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tein biltsun 5 tonnin prässiin kokeilumielessä vastineen jolla saa painettua halkaisijaltaan 55 millisen alumiiniputken "kartiomaisesti" 60x37mm kokoon. Jotain imusarjan alkua tekeillä. ::)

Täällä muuten kans ostettiin saab emännälle kulkupeliksi.. Se moottori-vaihteistokompleksi on kyllä sellainen insinöörin aivopieru että huhhuh. Ainakin vanhan liiton 900i:ssä ;D
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Etsinyt yhtä vaffia laatikoiden syövereistä,löytänyt kaksi.

Muistanu ollenkaan että niitäkin oli kaksi samanlaista..
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Rassas.. eiku rassautin Galanttiin etupyöränlaakerin kuskinpuolelle, uudet takajarrut, öljyt ja jäähytysnesteet. Voe että nyt ottaa jarrut nätisti. Autohuolto Aimo Partanen Kuopiossa, suosittelen. :peukku
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Sen vielä sanon Saabista (sitten voidaan tosiaan lopettaa tää saab-keskustelu mun puolesta :peukku), että vaihdelaatikkokin on vissiin vetämässä viimisiään kun osa vaihteista menee rohisten päälle jos kierroksia on vähänkään yli 2 tonnia. Ei nyt kauheesti vakuuta näillä kilometreillä. Jakopään remppakin on just tehty ja kytkin uusittu sylinteriä myöden, öljyt vaihdoin just sen kikkailun kanssa. Tulpat vaihdettu, eikä näyttäis kuluttavan öljyä tahi jäähdytysnestettä (mutta keitti niitä yli kun menin lisäämään sitä kun tulkitsin rajaa väärin). Mut on se kiva ajaa ja monin tavoin helvetin kiva auto, mitä nyt tuntuu lahoavan käsiin ;D
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tuiisa sanoi
Mut on se kiva ajaa ja monin tavoin helvetin kiva auto, mitä nyt tuntuu lahoavan käsiin ;D
No nyt sulla on sitte kaksi harrasteautoa eikä yhtään käyttöautoa ;D. Kaikilta tutuilta, joilla on tai ollu saappi, niin ovat sanoneet, että mukava sillä on ajella mutta rassata sitä saa paljon, että sillä pystyy ajamaan ja että kun saapille tulee 100 tkm mittariin, niin sen jälkeen ei näe enää koskaan yhtään päivää että siinä kaikki verneet toimivat kunnolla.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

mystinengalant sanoi
Ruotsin ihmeet käyttää mun tietääkseni mitsun ja garretin turboja ;D

Leepus f*cked up garagessa puhuivat jostain mitsu/garret hybridistä.
Kun taas tuunasivat ah niin hirveää sabaa superautoksi.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tuiisa sanoi
Sen vielä sanon Saabista (sitten voidaan tosiaan lopettaa tää saab-keskustelu mun puolesta :peukku), että vaihdelaatikkokin on vissiin vetämässä viimisiään kun osa vaihteista menee rohisten päälle jos kierroksia on vähänkään yli 2 tonnia. Ei nyt kauheesti vakuuta näillä kilometreillä. Jakopään remppakin on just tehty ja kytkin uusittu sylinteriä myöden, öljyt vaihdoin just sen kikkailun kanssa. Tulpat vaihdettu, eikä näyttäis kuluttavan öljyä tahi jäähdytysnestettä (mutta keitti niitä yli kun menin lisäämään sitä kun tulkitsin rajaa väärin). Mut on se kiva ajaa ja monin tavoin helvetin kiva auto, mitä nyt tuntuu lahoavan käsiin ;D

Voi kyllä olla ihan pelkkää vettäkin, onhan noissa kansivikojakin ollut mutta jos ei syö jäähdytysnestettä. Kyllä itselläkin/jokaisessa muussa näkemässäni autossa tulee kylmänä reilusti höyryä pakoputkistosta.
Noita ahtimen hajoamisia en kyllä kovin jaksa edes kummastella, tosi moni auto on lastutettu ja vielä aivan ahtimen rajoille. Tuskin jaksaa myöskään saabisti monen tiukan ohituksen jälkeen jälkikäyttää kun ahdin, downpipe ja jarrulevy punasena pysähtyy munkkikahville.

Lootasta saa kyllä synkrot rikki kuka tahansa ja mistä tahansa. Oikein päähän koskee kun kattoo välillä näitä vaihteenriuhtojia. Ymmärrän että jos on kiire niin mennään sitten hyvin nopeilla vaihdoilla...

Kaverin isukilla on 9-5 2.3T 270hp tms, ilmeisesti mitsun ahdin vaihdettu ja muuta kilkettä. Taitaa olla 290tkm mittarissa eikä ole vielä mitään porsinut.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

J. Puhakka sanoi
Leepus f*cked up garagessa puhuivat jostain mitsu/garret hybridistä.
Kun taas tuunasivat ah niin hirveää sabaa superautoksi.
Hail leepu, hieno mies.

Ite leikin leepua just tallissa, datsunia pilkoin ja hitsailin, nyt on kardaanitunneli kuosissa.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tuli pistettyä talvirenkaat alle ja vaihettua etupyörän napa/laakeri paketti sekä käppäri säädettyä ja ajovalot suunnattua.Eilen imuroin auton ja tuli veettyä kojelauta ja muutkin muovit sisältä kiiltoon. :peukku
 
Mitä olet tänään rassaillut?

pesin uusimman galantin liuottimella, kylläpä muuten sävy muuttui. Nyt on paljon hopeampi kuin aikaisemmin :D kiiltääkin nätisti. Sit vaihdoin akun ja ajovalopolttimot.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tulipa tänään oikein repäistyä.
Gti dynamicistä kone ja laatikko irti noin niinkun töitten päälle yksikseen. Jos sais huomenna askarreltua toisen koneen paikalleen ja auton taas ajoon. Eilen tuli vaihtokoneeseen tehtyä jakopään remmien vaihto noin niin kuin ihan varmuuden vuoksi. :peukku
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tänään on tullut siivottua niin prkeleesti.
Eilen vaihdoin yhteen Celicaan takavaimentimen.
Omegaan nokka-akselin asento tunnistimen,Eberin ja lisävalojen johdotuksia tuli kans fiksailtua.
Samalla huomasin että Eberin bensaletku vuoti ihan huolella,suoraan ite kapistuksen päälle,hyvä ettei ole palanut koko katiska.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Vaihdoin lanceriin jäähdytinnesteet ja laatikkoon uudet öljyt, ei enään rutise kylmänä, ainaskaan niin pahasti ;D
 
Mitä olet tänään rassaillut?

No heips :)

Tänään tuli sitten uhrattua päivä dynamicin koneen vaihtoon eli eilen kone pois ja tänään toinen tilalle. :peukku
Muuten onnistu homma ihan hienosti yksinkin mutta eclipsen (josta kone tuli) vauhtipyörä on hivenen isompi halkaisijaltaan eikä onneksi mahtunut kytkinkoppaan ettei tullut enempää takapakkia. ;D
Tulihan sillä sit jo 150km ajeltuakin ja hyvin tuntu pelittävän. :driver
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Toissapäivänä tuli puuhasteltua talvivanteiden kanssa. Ensin hiekkapuhallus, seuraavaksi pulveri ja lopuksi tarrat :)
Ei ollut muuten ihan helppoa tuo vanneteipin laitto näin eka kertalaisena.

foo203.jpg
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Kapula7 sanoi
No heips :)

Tänään tuli sitten uhrattua päivä dynamicin koneen vaihtoon eli eilen kone pois ja tänään toinen tilalle. :peukku
Muuten onnistu homma ihan hienosti yksinkin mutta eclipsen (josta kone tuli) vauhtipyörä on hivenen isompi halkaisijaltaan eikä onneksi mahtunut kytkinkoppaan ettei tullut enempää takapakkia. ;D
Tulihan sillä sit jo 150km ajeltuakin ja hyvin tuntu pelittävän. :driver
ite laitoin eclipsen laatikon gti galantin koneeseen, eikä ottanut startti kiinni, hetken sai miettiä missä mättää. kolmea starttia koitin, sitte vasta otin auki taas ja vertasin vauhtipyöriä, onneks löyty helposti 6pulttinen vp samana iltana vielä :)
 
Mitä olet tänään rassaillut?

UITTO- sanoi
ite laitoin eclipsen laatikon gti galantin koneeseen, eikä ottanut startti kiinni, hetken sai miettiä missä mättää. kolmea starttia koitin, sitte vasta otin auki taas ja vertasin vauhtipyöriä, onneks löyty helposti 6pulttinen vp samana iltana vielä :)

Jep :)

Olis voinut harmittaa jos olis mahtunut ja kerinnyt kasaileen kaiken muun ennen starttia paikalleen ja purkamaan uudelleen vaihtaakseen vauhtipyörän :-\
No onneksi 2" tappi ei sovi 1" reikään. :peukku
 
Mitä olet tänään rassaillut?

UITTO- sanoi
ite laitoin eclipsen laatikon gti galantin koneeseen, eikä ottanut startti kiinni, hetken sai miettiä missä mättää. kolmea starttia koitin, sitte vasta otin auki taas ja vertasin vauhtipyöriä, onneks löyty helposti 6pulttinen vp samana iltana vielä :)

Kapula7 sanoi
Jep :)

Olis voinut harmittaa jos olis mahtunut ja kerinnyt kasaileen kaiken muun ennen starttia paikalleen ja purkamaan uudelleen vaihtaakseen vauhtipyörän :-\
No onneksi 2" tappi ei sovi 1" reikään. :peukku

siivoilin tuossa auto tallia ja vertailin vaihteeksi gti galantin ja sapporon vp:tä... ohan se sapporn paljon isompi
ja painavampi :-\

ettei vain olisi sama vp sapporossa ja eclissä?
voisko jopa loota olla sama?
jos vertaa välityksiä niin harvemmat on sapporossa kuin galantissa...
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Vaihtanut tulpat, pessyt konehuoneen, uudet matot autoon, pari ajovalo poltinta ja paineilmalla puhaltanut ilmansuodattimen.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Pajerosta paikksin paikan.. Joiku niinsanottu ammattilainen joskus hitsannu paikan tohon, ja nyt siinä paikassa oli golfpallon kokoinen ruostereikä :mad:

Ja vauhtiin kun pääsi, niin vaihdoin samalla helman kuskinpuolelle. nyt ei tule lommoja siihenkään niin herkästi ku ennen..

Josko huomenna vänkärinpuolelle samat hommelit. Sitte vois sen kauan odotetun laakerin vaihtaa ja takalokasuojista poistaa ruostereiät. Sitteppä voiski viimeisten pikkufiksailujen jälkeen jo tarjota katsastukeen tuota autoa..
 
Mitä olet tänään rassaillut?

yhteen paikalliseen evo3 ves pumppu, jakopää, öljyt+suodin, apulaite remmit, lohkolämmitin, sisähaarat sun muut piuhat.
galantti oottaa penkkiin menoa ja datsun rojekti etenee.....
hommaa riittää mut kirjottelu tänne jää hyvin vähäiseks.....
no välillä ain jotain laittaa ku muistaa....
 
Mitä olet tänään rassaillut?

dyny tuli pestyä liuotinpesulla ja shamppoolla :peukku

http://harrinkuvat.1g.fi/kuvat/dyny/
 
Mitä olet tänään rassaillut?

lähtökierrosrajotinta rakennellu....ensitestien perusteella toimii, vieläku sais sen kytkinpolkimen taakke ni ei tarttis käsin maadottaa ;D
 
Mitä olet tänään rassaillut?

G-88 purkanu, valot uunitin ja putsasin ja maalasin ne sisältä. Sit tuli G-92 pestyä ekan kerran, oli ihme skeidaa ku oli niinku olis liimarätillä pyyhkiny. Ei varmaan oo vahattu ihan viime viikolla...
 
Mitä olet tänään rassaillut?

hetki sit kotiuduin.. auto sai pesun, alustapesun, ruostesuojauksen ja muuta siistimistä. 8h siinä vierähti.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Gallun taka loksut sisäpuolelta massattu ja piti sit vielä vaihtaa talvi tossut alle....mutta eipä löytynyt peltivanteille muttereita :-\
 
Mitä olet tänään rassaillut?


Vaihdoin evoon moottori -ja voimansiirron öljyt. Samalla vaihdoin kytkinnesteet ja tuntuma muuttui aivan kuin olisi vaihdettu uusi kytkin :peukku
Aamusta käytin evoa leimalla ja muuten meni läpi, mutta "takasumuvalon merkkivalosta" tuli hylky, eli kyseistä valoa en asentanut :seina Takasin työmaalle "hyppyjohto" kontista ja teippasin valon palamaan kojelautaan, tällä kertaa hyväksytty leima napsahti :nykii
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Kapteenivamma sanoi
Vaihdoin evoon moottori -ja voimansiirron öljyt. Samalla vaihdoin kytkinnesteet ja tuntuma muuttui aivan kuin olisi vaihdettu uusi kytkin :peukku
Aamusta käytin evoa leimalla ja muuten meni läpi, mutta "takasumuvalon merkkivalosta" tuli hylky, eli kyseistä valoa en asentanut :seina Takasin työmaalle "hyppyjohto" kontista ja teippasin valon palamaan kojelautaan, tällä kertaa hyväksytty leima napsahti :nykii
Siis merkkivalo ei toiminut vai koko valoa ei ollut olemassa ?

Merkkivalosta ei pitäisi tulla kuin korjauskehoitus.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
 
Mitä olet tänään rassaillut?

tepi sanoi
Siis merkkivalo ei toiminut vai koko valoa ei ollut olemassa ?

Merkkivalosta ei pitäisi tulla kuin korjauskehoitus.

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

Eli siis sitä merkkivaloa ei ollut ollenkaan ja kyseessä oli siis rekisteröintikatsastus.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Viime yönä töissä vaihdoin vasemman etu alapallonivelen (kiitoksia Janille avustuksesta) ;D
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Vaihdoin saapista takajarrulevyt ja säädin käsijarrun. Oikean etukulman rahinaakin tutkin, mutta en keksinyt muutakuin sen, että rahina kuuluu vain kun siinä on vierimisvastusta, ts. mulla oli etupyörät ilmassa enkä saanut pakillakaan rahinaa aikaiseksi. Kuuluu vain normiajossa... Eikä saapivoorumilta tuu mitään apua.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Tuiisa sanoi
Vaihdoin saapista takajarrulevyt ja säädin käsijarrun. Oikean etukulman rahinaakin tutkin, mutta en keksinyt muutakuin sen, että rahina kuuluu vain kun siinä on vierimisvastusta, ts. mulla oli etupyörät ilmassa enkä saanut pakillakaan rahinaa aikaiseksi. Kuuluu vain normiajossa... Eikä saapivoorumilta tuu mitään apua.
Mites pyöränlaakeri, onko välystä? Muuttuuko ääni loivissa kaarroksissa?
 
Mitä olet tänään rassaillut?

vahvistinkotelon pohja+kansi sahattuna, viilattuna ja hiottuna. vielä pitäs verhoilla.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

mystinengalant sanoi
Tuosta saabin laatuasiasta, eräs dynamic-kuski varmaan pian kommentoi kyllä :D Nuo ruotsinlaivojen öljynhuohotussysteemit on kyl ihan naurettavia.

Kyllä 9-5 saappi aika paljon hienompi auto on kuin Galantti. Mutta neliveto on jees. :)

Laadussa en voi sanoa huomaavani juurikaan merkittävää eroa. Mitsu on tehty paljon halvemmalla mutta huonoja materiaaleja ja halpoja ratkaisuja on kompensoitu tekemällä huolella ja tarkkaan.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

jcarlson sanoi
Kyllä 9-5 saappi aika paljon hienompi auto on kuin Galantti. Mutta neliveto on jees. :)

Laadussa en voi sanoa huomaavani juurikaan merkittävää eroa. Mitsu on tehty paljon halvemmalla mutta huonoja materiaaleja ja halpoja ratkaisuja on kompensoitu tekemällä huolella ja tarkkaan.
Eikös ne saapit ole lentokoneiden sukua. Tehdään kalliita ratkaisuja ja kootaan miettimättä, miten ne pystyy huoltamaan. Ja tämän ansiostahan Saappi on erikoistyökalujen luvattu kohde. Eli auto kootaan ensin ja sen jälkeen aletaan purkamaan ja rakentamaan tarvittavia työkaluja sen purkamiseen :) Eikös se mene lentokonepuolellakin tuohon malliin. Niin ja tuohon laatuun tietysti, että keskimäärinhän se on samaa jos Mitsu tehdään halvoista materiaaleista huolella ja tarkkaan tekemällä ja Saappi tehty kalliista materiaalista ja heittämällä kasattuna, mutta ajan myötä auton vanhemmaksi tullessa tuo huolellisuus kyllä palkitaan omistajatyytyväisyyttä mitattaessa. Niin ja tuossa kun verrattiin 9-5 Saappia Galanttiin, niin onhan siinä hintaluokassakin kaksi täysin eri autoa ja Diamante olisi ollut se oikea verrokki, mutta niitähän ei saa kuin Jenkkilässä. Itse kun aikoinaan ostin uutena tuon GDI Galantin, niin sama liike möi myöskin Saappeja ja samalla hinnalla olisin saanut 9-3 uuden Saapin ja omasta mielestäni kun autoja vertasin, niin Galantissa sai enemmän vastinetta rahalle.
 
Mitä olet tänään rassaillut?

Huoh,kun ei tunnu päivät riittävän..

La-su menikin siinä että kannoin loput puut liiteriin (7mottia),sitä ennen siivosin liiterin,hioin gallun venat,ja polttelin tynnyrissä koivunkaarnat mitä jäikin puista niin prkl paljon..
 
Mitä olet tänään rassaillut?

hiukan tein vahvistinkoteloa ja kerkesin paklailee ovipahvejaki. huomenna/ylihuomenna verhoilua :p
 
Mitä olet tänään rassaillut?

vahasin kahteen kertaan....kyllä kiiltää

sisältä Harrik:n vinkki vinkki liberon nahan hoitoaineella penkit....tuli niinku uuet... ja silikoonisprayta koelautaan...ai että kiiiltää

pitäs vielä 2 gen ratti alkaa vaihtaan tässä joku päivä ::)
 
Mitä olet tänään rassaillut?

mitsumikko sanoi
vahasin kahteen kertaan....kyllä kiiltää

sisältä Harrik:n vinkki vinkki liberon nahan hoitoaineella penkit....tuli niinku uuet... ja silikoonisprayta koelautaan...ai että kiiiltää

pitäs vielä 2 gen ratti alkaa vaihtaan tässä joku päivä ::)
:peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom