Outlander PHEV 2014 puhaltaa sisään vain viileää

Heitän tähän väliin omat ajatukset/kokemukset: My20 ja mittarissa 120tkm. Karkeasti -5…-25c pakkasilla sisälämmön pyynti pitää olla +24c, että on mukavaa matkustaa. Auto lämpenee moottorilla ok ja webastolla lähes yhtä hyvin.
Tänään kokeilin pelkkää sähköä lämmittämiseen (ulkona -7c) niin eipä sieltä kovin lämmintä puhaltele sisään. Yksikään putki ei koko autossa edes kunnolla lämpene. Ei sillä että tämä minua nyt haittaisi, mutta toisaalta näissä on tolkuton määrä jos jonkinlaista probleemaa lämmityksessä.
Ilmeisesti jollakin auto lämpenee sisältä hyvin pelkällä sähköllä? Ja miten nopeasti? Lähinnä jos pitäisi vikaa haarukoida omasta autosta… vai tottua ominaisuuteen…
 
Testattu sähköistä esiläämitystä aamulla. Eipä tullut lämmitä kabiiniin. Vain takalasin sulatus ja puhallin pyörivät. En voinut erottaa sähköisen vesipumpun ääntä.
Löysin kuitenkin Mitsubishin oman ohjeen, joka kertoo, miten jäähdytysnesteen vaihto tulee suorittaa. Liitän ohjeen tähän:
Suoritin ohjeen mukaisen jäähdytysnesteen tarkkailuproseduurin. Se näytti toimivan eli sähköinen vesipumppu pumppasi nestettä harvalla syklillä. Minulla ei vielä tällöin ollut lisätä nestettä, mutta proseduurin jälkeen paisuntasäiliön pinta tipahti alarajan alle.
Iltapäivällä kävin sitten uudestaan saman proseduurin läpi. Tällä kertaa autoon lisäsin jäähdytysnestettä arviolta 150ml. Lopuksi täytin paisuntasäiliön merkkiviivojen puoliväliin. Sinne meni arviolta toiset 150ml. Mutta mutta, edelleen matkustamo pysyy kylmänä, vaikka jäähdytysnesteen lämpötila nousee 89 asteeseen saakka moottorin käydessä. En vieläkään saa nestekiertoa kulkemaan lämmityslaitteen kennon kautta. Nyt alkaa loppua ideat.
 
Erikoinen tilanne Pentillä vs minulla. Pentillä on lämmöt hukassa kokonaan ja minulla on vain ja ainoastaan sähköllä lämmittäessä.
Omalta kohdaltani voisin veikata ettei sähköpumppu kierrätä vettä? Webaston pumppu kierrättää ja ohjaamo lämpenee sekä samaten moottorin käydessä auton vesipumppu työntää lämmintä.
Eli jos laitan auton ”käyntiin” sähköllä niin silloinhan pitäisi keulalla oleva nestesäiliö pulputella kun vesi kiertää eikös? Jos ei ole tapahtumia niin sähköinen vesipumppu rikki?
 
Hämmennän vähän soppaa omalla tutkimuksella ja mahdollisella korjauksella.
Autona MY19 sähkölämppärillä.

Pohdintaa ja mitattua faktaa.
Viime viikon pakkaset koetteli huumoria auton sisätilan säätöjen kanssa. Lämpöä riitti, mutta lämpötilan vaihtelu korkeaa kabiinissa. Pyyntinä 23c niin lasi/jalkatilapuhalluksessa(enemmän lasille) tulee lasille kylmää ja jalloille huomattavan lämpimämpää ilmaa. Kun pyynnin laittaa 29c niin suulakkeista tulee 60-70c ilmaa.
Noin 25c pyynnillä tulee reilusti lämpöä koppiin ja on jopa liian kuuma. 23c pyynnillä taas auto menee todella kylmäksi, mutta välillä huomaa kun vesiventtiili aukeaa ja sisään tulee lämpöä.

Testi#1
työreissulla laitoin lämpömittarit tuulilasin suulakkeeseen ja sisätilan anturin paikalle start napin alle. Jostain kojetaulun uumenista tulee lämpöä reilusti sisätila-anturille joka vetää vesiventtiiliä kiinni ja puhallusilma jäähtyy.
Lämppärin suodatin, 4tie, sähkövastus ja sähköinen vesipumppu ei vaikuta tähän ongelmaan/ominaisuuteen minun autossa.

Testi#2
Pyynti 23c ja tuulilasille tulee 50c ilmaa. Yhtäkkiä alkaa lämpötila nousta sisäanturin kohdalla ja tuulilasin lämpö tippuu 20c lukemaan. 26c keikkuu sisäanturilla.
Tutkin tehdasmanuaaleja sen verran että sisäanturille tulee ilmaputki kojetaulun sisästä mikä tuo kuumaa ilmaa sille(tai imee sen ohi jalkatilasta nousevaa kuumaa ilmaa)

Korjaus#1
Nappasin PHEVISTÄ kojetaulun kehyksen irti ja tukin väliaikaisesti sen putken sekä taivutin sisälämpötila-anturin anturin sieltä ritilästä ulos.

Pyynti 23, anturin luona 23-24c, automaatti päällä jaloille ja tuulilasille, tuulilasille tulee 30-33c ja jaloilla lämmin. Puhallusta enemmän lasille. Pakkasta -6c.
Eikä automaatti rumppaa puhallustehoa edestakaisin.
Nyt on ollut mukava ajaa autolla polttomoottori ajolla kun lämpä tullut tasaisesti jaloille ja tuulilasille aiemman heittelyn sijaan.
jaloille puhallusteho painotus pitää säätää pienemmäksi jalka/tuulilasi säädössä.

(teksti kopsattu Faceeen kirjouittamistani jutuista, joten siellä kerronta hyppii kahden postauksen välillä)
 
Kennolle menevä sihti tukossa tai pieni 4-haarainen termari, mikä sijaitsee vaihdelaatikossa kiinni rintapellin ja laatikon välissä
Ei oo tukossa sihti, koska ennen nelitieventtiilin vaihtoa kabiini lämpesi hyvin sähköllä (esilämmitys ajastettuna tai avaimella käynnistettynä). Nyt ei siis kabiiniin tule lämpöä esilämmityksellä eikä ajossa, vaikka moottorin jäähdytysveden lämpö pyörii 89-91 asteen välillä.
 
JanaByggiltä hyvä testi! Itselläkin juuri tätä havaittavissa. Asteen parin säädöllä tuntuu et lämpenee liikaa.
Sen verran tuohon sisätilan lämpöanturiin perehdyin, että löysin sijainnin. Homma jäi siihen kun menin autoon istumaan ja mietin miten helvetissä tuon kojetaulun kehyksen saa ehjänä irti. :D
Mitään infoa en muistaakseni löytänyt irroittamiseen.
JanaByggi oisko jossain ohjeita irrotamiseen? Tai osaatko itse lyhyesti sanoa miten sen teit?
 
Erikoinen tilanne Pentillä vs minulla. Pentillä on lämmöt hukassa kokonaan ja minulla on vain ja ainoastaan sähköllä lämmittäessä.
Omalta kohdaltani voisin veikata ettei sähköpumppu kierrätä vettä? Webaston pumppu kierrättää ja ohjaamo lämpenee sekä samaten moottorin käydessä auton vesipumppu työntää lämmintä.
Eli jos laitan auton ”käyntiin” sähköllä niin silloinhan pitäisi keulalla oleva nestesäiliö pulputella kun vesi kiertää eikös? Jos ei ole tapahtumia niin sähköinen keulalla v

Ei oo tukossa sihti, koska ennen nelitieventtiilin vaihtoa kabiini lämpesi hyvin sähköllä (esilämmitys ajastettuna tai avaimella käynnistettynä). Nyt ei siis kabiiniin tule lämpöä esilämmityksellä eikä ajossa, vaikka moottorin jäähdytysveden lämpö pyörii 89-91 asteen välillä.
Nelitieventtiili viallinen, tai järjestelmää ei olw ilmattu kunnolla. Keulass oleva nestesäiliö(keskellä kennoa) on EV järjestelmän kenno ja se jäähdyttää moottoria, genua yms. Täysin erillinen järjestelmä lämmitykseen ja moottorin jäähdytykseen verrattuna. Sähkölämmityksellä nelitieventtiili estää nestekierron menon moottorin piolelle 52c asti, jolloin 4tieventtiili/termostaatti aukeaa ja sallii kierron koneelle. Jos tämä venttiili viallinen ja jumii auki, niin sähkölämmityksen teho ei riitä esilämmitykseen eikä ajossa. Vastaavasti polttisajossa lämpö ei kierrä sisäkierrolle jos venttiili viallinen eikä aukene. Oma veikkaus olisi että ilmaus huonoati suoritettu jos lämpöä ei tule polttiksella eikä sähköllä
 
JanaByggiltä hyvä testi! Itselläkin juuri tätä havaittavissa. Asteen parin säädöllä tuntuu et lämpenee liikaa.
Sen verran tuohon sisätilan lämpöanturiin perehdyin, että löysin sijainnin. Homma jäi siihen kun menin autoon istumaan ja mietin miten helvetissä tuon kojetaulun kehyksen saa ehjänä irti. :D
Mitään infoa en muistaakseni löytänyt irroittamiseen.
JanaByggi oisko jossain ohjeita irrotamiseen? Tai osaatko itse lyhyesti sanoa miten sen teit?
Somessa on video miten nappaan kojetaulun irti, mutta selitettynä :
Pienellä muovitaltalla aloittaa koko paneelin uloskampeamista stereon näytön oikealta puolen. Noin 5mm kerrallaan ulos. Siitä kiertäen vasta ja myötäpäivään tasaisesti kohti mittaristoa. Irtoaa nätisti ilman väkivaltaa. Sitten taittaa anturin ulospäin tulemaan ritilästä ulos ja tukkii sen ilmaputken. Esim ear korvatulppa täydellinen tukkimaan.
Toinen mahdolisuus napata ilmaputki irti jaökotilan kautta suoraan lämmityskennon kyljestä. Polkimien päällä olevaa verhoilua kampeamalla saa sen näkyviin
 
Nelitieventtiili viallinen, tai järjestelmää ei olw ilmattu kunnolla. Keulass oleva nestesäiliö(keskellä kennoa) on EV järjestelmän kenno ja se jäähdyttää moottoria, genua yms. Täysin erillinen järjestelmä lämmitykseen ja moottorin jäähdytykseen verrattuna. Sähkölämmityksellä nelitieventtiili estää nestekierron menon moottorin piolelle 52c asti, jolloin 4tieventtiili/termostaatti aukeaa ja sallii kierron koneelle. Jos tämä venttiili viallinen ja jumii auki, niin sähkölämmityksen teho ei riitä esilämmitykseen eikä ajossa. Vastaavasti polttisajossa lämpö ei kierrä sisäkierrolle jos venttiili viallinen eikä aukene. Oma veikkaus olisi että ilmaus huonoati suoritettu jos lämpöä ei tule polttiksella eikä sähköllä
Ei oo nelitieventtiili viallinen. On aito Japanista ostettu osa. Järjelmä ilmattu useaan otteeseen, viimeksi Mitsun huolto-ohjeen mukaisesti. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi.
 
Ei oo nelitieventtiili viallinen. On aito Japanista ostettu osa. Järjelmä ilmattu useaan otteeseen, viimeksi Mitsun huolto-ohjeen mukaisesti. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi.
Ilmaus ei ole onnistunut. Ei se monesti onnistu edes merkkihuollossa. Lämpeääkö alumiiniputki missä sihti? Ja kennolta ulostuleva putki kylmä? Sähköpumppu toimii sähköajolla? Pitäisi tuntua kurlaus kennolta tulevassa putlessa kun sähkölämmitys päällä ja puristat putkea kasaan. Tuo jäähdytysjärjestelmä onnloppuunsa melko yksinkertainen systeemi. Ja jos 4tieventtiili todettu toimivaksi ennen asennusta niin ilmaus syypää.
 
Ompa hento sähköinen vesipumppu sitten mitsussa, jos se ei saa nestettä kiertämään. Alumiiniputki ja nelitieventtiilin vasemman laidan putket ovat lämpöisiä. Kennolta lähtevä kumiputki on kylmä. Muita putkia ei pääse auton päälipuolelta kopeloimaan purkamatta suojarakenteita. Sähkölämmityshän pysähtyy heti kun avaat oven tai konepellin. Pitäisi keksiä, miten voi jättää konepellin auki ja silti esilämmitys suostuisi pysymään käynnissä.
 
Ompa hento sähköinen vesipumppu sitten mitsussa, jos se ei saa nestettä kiertämään. Alumiiniputki ja nelitieventtiilin vasemman laidan putket ovat lämpöisiä. Kennolta lähtevä kumiputki on kylmä. Muita putkia ei pääse auton päälipuolelta kopeloimaan purkamatta suojarakenteita. Sähkölämmityshän pysähtyy heti kun avaat oven tai konepellin. Pitäisi keksiä, miten voi jättää konepellin auki ja silti esilämmitys suostuisi pysymään käynnissä.
Pumppu on vastaava kuin webastoissa, ongelma on korkeusero kun sähköinen lämmitin kuskin penkin alla ja letkut kulkee pohjan alla. Ja siitä nousee sittem kennolla auton korkeimpaan kohtaan. Auto käyntiin polttomoottorilla ja tuulilasin huurteenpoisto päälle. Silloin on sähkölämmitys päällä vaikka konepelti auki
 
Nelitieventtiili viallinen, tai järjestelmää ei olw ilmattu kunnolla. Keulass oleva nestesäiliö(keskellä kennoa) on EV järjestelmän kenno ja se jäähdyttää moottoria, genua yms. Täysin erillinen järjestelmä lämmitykseen ja moottorin jäähdytykseen verrattuna. Sähkölämmityksellä nelitieventtiili estää nestekierron menon moottorin piolelle 52c asti, jolloin 4tieventtiili/termostaatti aukeaa ja sallii kierron koneelle. Jos tämä venttiili viallinen ja jumii auki, niin sähkölämmityksen teho ei riitä esilämmitykseen eikä ajossa. Vastaavasti polttisajossa lämpö ei kierrä sisäkierrolle jos venttiili viallinen eikä aukene. Oma veikkaus olisi että ilmaus huonoati suoritettu jos lämpöä ei tule polttiksella eikä sähköllä
Voisin hyvin veikata että omassa kulkineessa tuo 4-tieventtiili on jumiutunut auki. Kun ei tosiaan jaksa sähköllä ajaessa pitää putkia kuumana. Paikalla ollessaan alkaa hiljalleen lämmetä.
 
Väliaikatietoja: avasin vanhan nelitieventtiilin. Termostaatin keskellä oleva tappi oli jumissa, mutta irtosi pyörittelemällä. Tapin sisäpäässä oli kiteistä likaa, joka on estänyt termostaatin toiminnan. Puhdistin tapin ja laitoin termarin kasaan ja pyöräytin sen paikoilleen venttiilikopan sisälle. Nyt on varaosa. Huomenna jatkuu homma ilmausten parissa.
 
Sopiikos tuon 4-tieventiilin purkamaan alta käsin ilman, että pitää letkut irroitella?
Uskoisin jotenkin, että aika monessa syy löytyy tuosta ja jos on puhdistettavissa niin iso säästö!
 
Sopiikos tuon 4-tieventiilin purkamaan alta käsin ilman, että pitää letkut irroitella?
Uskoisin jotenkin, että aika monessa syy löytyy tuosta ja jos on puhdistettavissa niin iso säästö!
Helpoin purkaa päältäpäin. Kaksi putkea irti pikakelmmarilla ja toiset muovipikaliittimillä. 2xpulttia pois suoraan päältä ruuvaamalla. 10min homma.

Omassa tarkastivat venttiilin toiminnan, niin oikeassa lämpötilasssa aukenee ja sulkeutuu, mutta aukeaa vain noin 2mm. Eli moottoriajossa ei riittävästi virtaa kuumaa nestettä kierrossa.

Satunnaisesti jää myös vuotamaan läpi kun sähköllä esilämmittäessä on moottorin nesteetkin lämmenneet huomattavasti kuumemmaksi kuin vallitseva ulkolämpötila. Jos venttiili menee kiinni niin auto on pakkasella kuin pakkasella lämmin sisältä kun lämmittää 30min. Jos fuskaa niin ei juurikaan ole lämmennyt.
 
Kiitos! Tämä oli erittäin hyvä tarkennus. Jotenkin uskoisin, että moni saisi hyvän ensiavun auton toiminnan tsekkaamisessa.
Onko kukaan vaihtanut ennakoivasti jäähdytinnestettä vai jääkö moskat silti kiertoon ja vaatii reilun huuhtelun jos haluaa kaiken pois?
 
Kiitos! Tämä oli erittäin hyvä tarkennus. Jotenkin uskoisin, että moni saisi hyvän ensiavun auton toiminnan tsekkaamisessa.
Onko kukaan vaihtanut ennakoivasti jäähdytinnestettä vai jääkö moskat silti kiertoon ja vaatii reilun huuhtelun jos haluaa kaiken pois?
Moskat jää kiertoon, eli huuhtelun vaatii vähintään. Varsinkin jos autosi on sihtiin nostellut sitä moskaa
 
Milten ihmeessä saan kotikonstein tuon lämppärin kennon ilmattua. Nyt ajoin taas pariin otteeseen Mitsun jäähdytysnesteen lisäysproseduurin läpi ja proseduurin jälkeen hetken tuntui siltä, että kabiiniin virtasi lämpöä, mutta eipä sitä sitten ajossa enää tullut. Edelleen kennosta tuleva letku on kylmä. Se kielii siitä, ettei neste kierrä.
 
En edes tiedä onko phev:ssä mahdollista mutta dieselin ja Coltin (sekä ranskalaisia) olen saanut ilmattua niin, että kaulaltaan sopivan kokoisesta 1-1½ litran pullosta pohja pois, sitten se nurinpäin syylärin/paisarin aukkoon (jotain teippiä väliin jos ei oo just sopiva) ja täyteen nestettä. Sitten ilmaillut, puristellut letkuja, kaasutellut jne. Lopulta on lähtenyt kunnolla kiertämään kun nesteen pinta tarpeeksi korkeella auton värkkien yläpuolella. Tärkeetä lisätä nestettä ja pitää pinta mahdollisimman korkeella.
Ja termarin pitää aueta toimenpiteen aikana, jotta varmasti kiertää, kone siis normaalilämpöihin.
 
Milten ihmeessä saan kotikonstein tuon lämppärin kennon ilmattua. Nyt ajoin taas pariin otteeseen Mitsun jäähdytysnesteen lisäysproseduurin läpi ja proseduurin jälkeen hetken tuntui siltä, että kabiiniin virtasi lämpöä, mutta eipä sitä sitten ajossa enää tullut. Edelleen kennosta tuleva letku on kylmä. Se kielii siitä, ettei neste kierrä.
Voiskos sulla(kin) olla pumppu viallinen? (En siis omaa ole enempää jaksanut vielä tutkia) Vaikka toisaalta tuo on vähän ominaisuuskin… paikalla ollessa tuo omakin kottero lämpenee ja ajossa jähtyy yhdessä hujauksessa jos siis pelkkää sähköajoa.
 
Ei pitäisi olla, koska ennen nelitieventtiilin vaihtoa kabiini lämpesi esilämmityksellä aivan mainiosti. Vain ajossa ei lämpöä ei sitten tullut yhtään, vaikka jäähdytysvesi oli kuumaa. Pieni mahdollisuus toki voi olla, että pumpun sähkönsyöttöliitin on nyt vähän irti. Mutta eikös tällöin pitäisi tulla vikakoodi.
 
On nyt niin mielenkiintoinen aihe menossa että pureskellaan kunnolla läpi! Missäs tuo sähköpumppu sijaitsee? Omasta en löytänyt kuin webaston pumpun… onko kokemuksia löytyykö mahdollinen pumpun vikakoodi luettavissa yleisillä vikakoodinlukijoilla?
 
Mielestäni tämmönen koodi pitäisi tulla, jos pumppu nikottelee:

The PHEV-ECU stores diagnosis code No. P0A05 when the activation signal for the electric water pump is abnormal.
 
On nyt niin mielenkiintoinen aihe menossa että pureskellaan kunnolla läpi! Missäs tuo sähköpumppu sijaitsee? Omasta en löytänyt kuin webaston pumpun… onko kokemuksia löytyykö mahdollinen pumpun vikakoodi luettavissa yleisillä vikakoodinlukijoilla?
Sisäkennolta tuleva putki joka menee alas, niin se menee suoraan sähköpumpulle. On noin 20cm päässä siitä kennolta lähdöstä suoraan alas
 
Mielestäni tämmönen koodi pitäisi tulla, jos pumppu nikottelee:

The PHEV-ECU stores diagnosis code No. P0A05 when the activation signal for the electric water pump is abnormal.
Ei taida olla pumpussa takaisinkytkentää? eli ei se älyä pyöriikö pumppu vai ei. Vikakoodi viittaa enemmän että pumpun aktivoinnissa vika yms tai tetenkin voi olla että pumppu oikosessa ja siitä älyää.

Ja jos on magneettivetoinen pumppu kuten webastoissa, niin siipi voi olla pysähtyneenä jonkun sakan/roskan takia, ja moottori voi silti pyöriä.
Helpoimmalla selviää kun laittaa auton käyntiin, sitten charge tila päälle ja painat sen tuulilasin sulatusnapin pohjaan ja lämpötilapyynti täysille. Sitten konehuoneesta puristat kasaan sen putken mikä tulee kennolta, eli edestä katsottuna vasen. Tunnet kyllä sormien välissä virtaako vesi
 
Oletko kokeillut pitää ilmastusruuvia auki moottorin käydessä kylmänä ja kuumana, sen verran auki että neste tulee tipoittain ulos, ei siis koko ruuvi poistettuna?
 
On kokeiltu ja ajettu kymmenkunta kilometriä. Eipä auttanut asiaa.
Ompa kinkkinen ongelma. Voiko sihti olla mennyt tukkoon? Nesteet siis kiertää, 4-tie venttiili toimii, ilmaus tehty useaan otteeseen. 4-tie venttiilin vaihdon jälkeen virtaus kasvanut kun moottorin kierto kulkenut pitkästä aikaa normaalisti, joka irroittanut likaa joka päätynyt sihtiin?
 
Tänään taas räpläsin Mitsua. Nyt täytyin nestekiertoon ilmausruuviliitännästä noin 450 ml lisää. Kovasti pani vastaan, mutta kyllä sinne nestettä meni. Ohessa kuva liitännästä:
1706002490621.png
 
Yritin tänään täyttää jäähdytysnestettä alipainetäyttölaitteella, mutta ei onnistunut homma. Nyt löysin Mitsun huoltomanuaalista kohdan, jossa asia kerrotaan seikkaperäisesti. Liitän sen oheen. Onkos kukaan kokeillut moista operaatiota?
 

Liitetiedostot

  • Engine_coolant_change_phev.docx.zip
    40.2 KB · Lukukerrat 59
Onko tuosta 4-tieventtiilin irroituksesta ja purkamisesta jotain ohjevideota? Ei siis liene mikään monimutkainen mutta voisi videota tutkia vähän etukäteen.
 
Yritin tänään täyttää jäähdytysnestettä alipainetäyttölaitteella, mutta ei onnistunut homma. Nyt löysin Mitsun huoltomanuaalista kohdan, jossa asia kerrotaan seikkaperäisesti. Liitän sen oheen. Onkos kukaan kokeillut moista
Ei ruo normaalia nesteen täyttöä kummempi ole tuossa ohjeessa. Ainoastaan käytetään alipainetta hyväksi.

Oletko testannut että kiertääkö sinulla neste läpi enää sisäkennosta? Esim puutarhaletku toiseen letkuun(vastakarvaan). Nappaa molemmat irti tulipellistä. Kerra pelkästään menevä letku kuumenee
 
EIpä neste kierrä kennon kautta kun ei tuu lämpöä kabiiniin. Perusongelma on kennossa oleva ilma, joka estää kierron. Nyt kaipaan toimivaa ohjetta, jolla ilman saa pois purkamatta koko lämmitys/jäähdytysjärjestelmää.
 
EIpä neste kierrä kennon kautta kun ei tuu lämpöä kabiiniin. Perusongelma on kennossa oleva ilma, joka estää kierron. Nyt kaipaan toimivaa ohjetta, jolla ilman saa pois purkamatta koko lämmitys/jäähdytysjärjestelmää.
Sillä laitoin että kannattaisi kokeilla tuo veden kierrätys pelkästään kennon läpi että ei ole tukkeessa. Se kumminkin kohtuulliesti ilmautuu kun vaan täyttää syyläristä hissukseen ja pyörittää lämpimäksi chargella ja sähkölämmitys päällä. Sekä ilmaa siitä suodattimen päältä ruuvista.
 
Kenno on puhdas, sihti on puhdas, nelitieventtiili on vaihdettu uuteen. Ennen nelitieventtiilin vaihtoa sähköinen esilämmitys pelasi oikein hyvin, mutta ajossa kabiiniin ei sitten enää lämpöä kuulunut. Nyt lämpöä ei tule esilämmityksellä eikä ajossa. Siis ilmaa on järjestelmässä. Pyöritetty chargella ja huurteenpoisto päällä tuloksetta. Ilmaruuvikin on ollut vähän auki. Keulaa ei ole nostettu - seuraavaksi kokeillaan pitää keula kohti taivasta.
 
Itse mietin samanlaisen ilmausmutkan asentamista toiseenkin lämppärin letkuun kun omaani ilmasin. Se toinenhan on vieläpä korkeammalla, joten siihen kohtaan luulisi helposti ilmaa kertyvän.
Ei ollut tampereen deltassa hyllyssä sellaista.
 
No nyt on pidetty keulaa koholla ja ajettu Mitsun jäähdytysnesteen täyttöproseduurin askeleet läpi. Eipä vain kuulu kabiiniin lämpöä edelleenkään. Pakko varmaan ruveta purkamaan autoa senverran, että saa tungettua kennoon nestettä kunnolla.
 
En nyt epäile mutta heitän ajatuksen… eihän vaan 4-tieventtiiliin olisi letkuparit menneet ristiin?! En tiedä onko edes mahdollista mutta jotenkin tuntuis oudolta ettei tätä ilmattua saisi… itsellä on näköjään webaston pumppu/putkisto ylimpänä koko järjestelmää että voipi olla mielenkiintoinen setti sekin…
 
Eipä ole mahdollista asentaa 4-tieventtiilin letkuja ristiin. Seuraava temppu on lisätä kennon paluuletkuun T-haara, josta kennon ilmat saa ulos kun tyrkkää kennoon alkuperäisen ilmausruuvin kautta lisää nestettä. Ohessa kuva tuosta apulaitteesta.
 

Liitetiedostot

  • T_haara.jpg.zip
    553.5 KB · Lukukerrat 43
Nyt on käyty täyttämässä lämppärin kenno ilmausruuvin kautta kun paluuletkuun on lisätty T-haara. Nestettä meni vain 40ml jonka jälkeen T-haarasta alkoi tulla ulos jäähdytysnestettä. Eli kenno tuli ainakin täyteen nestettä. Laitettu takaisin alkuperäinen paluuletku ja tukittu ilmausruuviliitäntä. Koekäytetty autoa ihan motaria pitkin ajelemalle, mutta eipä sitä lämpöä kabiiniin edelleenkään kuulu.
 
Nyt on käyty täyttämässä lämppärin kenno ilmausruuvin kautta kun paluuletkuun on lisätty T-haara. Nestettä meni vain 40ml jonka jälkeen T-haarasta alkoi tulla ulos jäähdytysnestettä. Eli kenno tuli ainakin täyteen nestettä. Laitettu takaisin alkuperäinen paluuletku ja tukittu ilmausruuviliitäntä. Koekäytetty autoa ihan motaria pitkin ajelemalle, mutta eipä sitä lämpöä kabiiniin edelleenkään kuulu.

Päivitys omaan tilanteeseen, 4-tie venttiili vaihdettu ja järjestelmä ilmattu. Lopputulos on tismalleen sama kuin sinulla. Lämmintä ei tule esilämmityksellä, sähkö tai bensa ajossa. Ennen vaihtoa lämpeni sähköllä ja sähköajolla, nyt ei millään. Puhaltaa täysin ulkoilman lämpöistä ilmaa, paluuletku jääkylmä, ennen 4-tie venttiilin vaihtoa lämpöä letkussa oli parkissa n 65c joka kyllä loppui kun lähti ajamaan. Ensi viikolla sähköisen pumpun vaihto, mekaanikko sanoi että todennäköisesti rikki. Sähköinen pumppu kyllä pyörii ja letkussa tuntuu kevyt virtaus. Mahdollisesti siivet rikki, tukossa tai muuten heikkotehoinen. Vaihto ensi viikolla, saa nähdä miten käy.
 
Nyt sain ekaa kertaa vikakoodin, joka oli luokiteltu AC puolelle: U0245 Lost Communication With Entertainment Control Module Front. En sitten ole ihan varma, onko tällä nyt oikeasti mitään tekoa, koska autoon jo aikoja sitten vaihdettu kiinalainen 10,2" näytöllä varustettu Android radio ja se kyllä pelaa vallan mainiosti. Mutta jos tämä viittaa siihen säädinmoduulin, jolla asetetaan kabiinin lämmöt, niin sitten taitaa vikaa olla siellä.
 
Nyt sain ekaa kertaa vikakoodin, joka oli luokiteltu AC puolelle: U0245 Lost Communication With Entertainment Control Module Front. En sitten ole ihan varma, onko tällä nyt oikeasti mitään tekoa, koska autoon jo aikoja sitten vaihdettu kiinalainen 10,2" näytöllä varustettu Android radio ja se kyllä pelaa vallan mainiosti. Mutta jos tämä viittaa siihen säädinmoduulin, jolla asetetaan kabiinin lämmöt, niin sitten taitaa vikaa olla siellä.
Mutta paluuletku on sinullakin kylmänä? Eikö nesteen pitäisi kiertää kennon läpi vaikka säädinmoduli olisi rikki.
 
Kovin on haaleata varsinkin paluuletkun kohdalla. Todennäköisesti nestekierto on heikkoa. Huomenna avaan vielä kerran tuloletkun ja tarkastan sihdin. Jos siihen olisi sittenkin kertynyt uutta likaa kun noita nesteitä on poistettu ja lisätty moneen otteeseen.
 
Heitän taas ajatuksia… ev puolen nestettä vaihdettaessa oli joku nappijumppa millä sai sähköpumpun pyörimään ja jolla ymmärtääkseni ilmataan järjestelmä.
Saako tuota jäähdytysnesteen piiriä millään pakkopyöritettyä vastaavasti?
Mitäs se tekisi jos ohittaisi sisäkennon kirkkaalla letkulla ja näkisi nestekierron?
Koska melkein pakkohan tuolla on olla jotain tukossa ja pahasti?!!?

Itselläni on MY20 joka ihan selkeästi on jumittanut 4-tieventtiilin auki koska paikalla lämpenee kohtuullisesti mutta vauhdissa jähtyy pelkällä sähköllä ajaessa. Webasto sitten jaksaa pitää lämmöt paremmin.
Mutta tämän kaiken em jälkeen eihän tuota uskalla kun nippanappa tankata ja ladata….
 
Tänään on tarkastettu sihti. Oli ihan puhdas. Eli kyllä se vian täytyy olla väsyneessä sähköpumpussa. Nyt odottelen varaosan tuloa.
 
Takaisin
Ylös Bottom