Garrett sanoi
Minullakin se joutuu melkein heti töihin umpikylmänä asuinpaikasta johtuen. Työpaikkani on lisäksi 1 km päässä moottoritiestä, ja siitä kun lähtee käymään Helsingissä, niin aika pian se kylmä kone joutuu siinäkin töihin. Ei siinä ole mitään uutta, kunhan vain öljynpaineet on kohdallaan, ennen täyttä kuormitusta- eli puhutaan muutamista sekunneista. Kymmenenkin sekunnin viive EV ajosta konekäyttöön siirryttäessä olisi ihan hyväksyttävää (Kun se on napista valittu,) ja ohjelma voisi käynnistää moottorin väkisin tyhjäkäynnille jo kun EV matkaa olisi jäljellä vielä 3-4 km. Ei silloin kun akku on täynnä.
Olen tismalleen samaa mieltä tuosta miten auton kuuluisi toimia ja valmis hyväksymään suorituskyky ja kantama puutteet pelkästään sähköllä ajettaessa. Tämä nykyinen toiminta on hätävarjelun liioittelua ja olisi pitänyt tuoda ilmi erittäin selvästi etukäteen.
About vastaava juttu olisi, jos normiauton ostajalle unohdettaisiin kertoa, että takuu umpeutuu jos autoa kuormitetaan pakkasella ennenkuin moottori on lämmin.
Otin varuiksi Deltan ja Mitsun materiaalin talteen, jos niille tulee vaikka halu muuttaa niitä jossain vaiheessa.
Outlander tietopaketissa sanotaan mm. näin:
"Outlander PHEV voidaan ladata normaalista pistorasiasta. Latausaika on 4 tuntia täyteen lataukseen. (240V – 15A). Auto on mahdollista ladata myös CHAdeMO-standardin mukaisella pikalatausasemalle 30 minuutissa (80% taso).
Näin autolla voi ajaa suuren osan päivittäisistä ajoista pelkällä sähköllä. Unohtunut tuosta mainita, että paitsi talvella
Ja nykyisessä myyntimateriaalissa näin:
"Mitsubishi Outlander PHEV on maailman ensimmäinen ladattava hybridi-
SUV ja ensimmäinen sarjatuotantona valmistettava
nelivetoinen sähköauto.
Siinä yhdistyvät sähköautoilun ympäristöystävällisyys, Mitsubishin
huipputason neliveto-osaaminen ja monikäyttöisen kaupunkimaasturin
avarat tilat ja matkustusmukavuus.
Se tarjoaa samoja vahvuuksia kuin muutkin Outlanderit, mutta huomattavasti
pienemmin päästöin ja entistä vähemmällä polttoaineella. Innovatiivinen
Outlander PHEV vie sinut matkalle huomisen autoiluun. Aja edellä, ajattele
edellä."
Väittivät minulle nimittäin maahan tuonnissa, että luulin ostaneeni sähköauton
Mutta lukeehan tuo heidänkin matskuissaan.
Vastasin tähän kyllä, että kyse ei ole siitä vaan siitä, että missään ei mainita auton olevan talvisin pelkkä normaali polttomoottoriauto, kalliimmalla hinnalla varustettuna.
Juttelin tästä asiasta myös automyyjän kanssa ja hän sanoi ettei kyseistä asiaa ole mainittu yhdessäkään koulutustilaisuudessa.
Autoliikkeen kanta oli että kauppaa ei pureta, koska auto ei ole enää uusi ??? Koita nyt sitten keskustella noiden kanssa asiallisesti.
Huomenna soitan Kuluttajaneuvontaan ja kehotan muita tekemään samoin.