Radalle sopivat renkaat

Vs: Radalle sopivat renkaat

[elle] sanoi
^ ei täälläkään asentajat ovat ajantasalla.. Mainitsimme viimeksi että noilla merkillä on varmasti joku "virkaa" mutta asentaja sanoi vaan ettei ole...

Mitäpäs tuo punainen merkki, mitä se tarkoittaa?

Yokohaman sivuilta lainattu:
When performing uniformity match-mounting, the red mark on the tire, indicating the point of maximum radial force variation, should be aligned with the wheel assembly's point of minimum radial run-out, which is generally indicated by a colored dot or a notch somewhere on the wheel assembly (consult manufacturer for details).

lancer evo-r:
Tokihan ne varmaan tasapainoon saa, itellä on nyt kai yks vanne ilman painoja, muissa 10, 30 ja 50g. Se vaan, että noita painojahan olis mielellään tosi vähän tai ei ollenkaan.
Ensiasennusrenkaat tasapainotetaan käsittääkseni pelkästään noiden värimerkkien avulla tehtaalla, koska siellä ei ole kiinnostusta/aikaa tehdä mitään tasapainotuksia.

Itse käytin nuo päällelaitettavana eräässä TM-testivoittajaliikkeessä, ja vielä sesonkiaikaa ennen jolloin ei ollut varmasti kolmella kaverilla mihinkään kiire kun olin ainoa asiakas.
Yksi asentajista sanoi että maalit lähtee jos ei ole vanteita uunitettu, eli ehkä oli muutakin vikaa ammattitaidossa ;D
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Itse en nyt muista missä kohtaa nuo merkit on.. Tosin vanteisiin ei mennyt kuin 10-15g per vanne+rengas yhdistelmä. :)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

MakeM sanoi
lancer evo-r:
Tokihan ne varmaan tasapainoon saa, itellä on nyt kai yks vanne ilman painoja, muissa 10, 30 ja 50g. Se vaan, että noita painojahan olis mielellään tosi vähän tai ei ollenkaan.
Ensiasennusrenkaat tasapainotetaan käsittääkseni pelkästään noiden värimerkkien avulla tehtaalla, koska siellä ei ole kiinnostusta/aikaa tehdä mitään tasapainotuksia.
Kyl ainakin Nissani ja Pösö painottaa renkaansa ihan punteilla myös uutena.
Itse pitäisin vielä 50g sopivana per vanne. Jos alkaa mennä lähemmas 100g niin silloin yleensä pyörittelen jo kumia vanteella. Täytyy nyt muistaa noi merkit jos niillä olis jotain vaikutusta.
Väitän että vanteella on suuri merkitys painotuksessa. Omalla kokemuksella että mitä kevyempi vanne niin sita pienemmää painolla menee.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

lancer evo-r sanoi
Kyl ainakin Nissani ja Pösö painottaa renkaansa ihan punteilla myös uutena.
Itse pitäisin vielä 50g sopivana per vanne. Jos alkaa mennä lähemmas 100g niin silloin yleensä pyörittelen jo kumia vanteella. Täytyy nyt muistaa noi merkit jos niillä olis jotain vaikutusta.
Väitän että vanteella on suuri merkitys painotuksessa. Omalla kokemuksella että mitä kevyempi vanne niin sita pienemmää painolla menee.

Itse kyllä väittäisin että renkaalla on suurin merkitys? Olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää millaisia painoheittoja pelkässä vanteessa voi olla.

EDIT: Oho, lukihärö. Enivei, noita kiinankumeja tasapainottaessa on kuulemma välillä vanne aika täynnä painoja..
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Pitäiskö tästä painotuksesta tehä iha oma topiikki, kerta asiasta tuntuu syntyvän keskustelua ???
Ei tuntus kuuluvan ratarengasosioon kuitenkaan...
:eek:fftopic
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

cubeqtio sanoi
Itse en nyt muista missä kohtaa nuo merkit on.. Tosin vanteisiin ei mennyt kuin 10-15g per vanne+rengas yhdistelmä. :)
Kyl niist vissii pari on merkeissä ainakin. Mutta niin pienillä painoilla ettei taida merkitystä olla.

Noita tullut enempi ja vähempi väänneltyä kolmisen vuotta ja todennut sen että mitä halvempi rengas ja vanne yhdistelmä on niin tuo merkkien merkitys on ihan yhtä tyhjän kanssa. Välillä kun laittaa merkit paikalleen niin pyytää 100g painoja ja kun kääntää ihan päin vastoin niin voipi mennä pienelläkin.

Kunnon vanteilla + rinkuloilla nuo rupeaa toimimaan

Mutta vaikka olis kuinka päin honkia merkit niin ei kannata vaivautua kääntämään. Ellei siis painoja oo se 200g per vanne :D
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Maestro sanoi
Kyl niist vissii pari on merkeissä ainakin. Mutta niin pienillä painoilla ettei taida merkitystä olla.

Noita tullut enempi ja vähempi väänneltyä kolmisen vuotta ja todennut sen että mitä halvempi rengas ja vanne yhdistelmä on niin tuo merkkien merkitys on ihan yhtä tyhjän kanssa. Välillä kun laittaa merkit paikalleen niin pyytää 100g painoja ja kun kääntää ihan päin vastoin niin voipi mennä pienelläkin.

Kunnon vanteilla + rinkuloilla nuo rupeaa toimimaan

Mutta vaikka olis kuinka päin honkia merkit niin ei kannata vaivautua kääntämään. Ellei siis painoja oo se 200g per vanne :D

Juuh katoin aamulla. Toi nykyinen painomäärä on niiiiiin vähäinen että turha alkaa käännellä. Väärä paikka hifistellä.. :D
 
Vs: Radalle sopivat renkaat


AD08:t olleet alla nyt ainakin jotain 600 km (perusajossa tosin) ja ihan jees fiilikset niistä on. rengasmelu on pienempää, mitä oletin, mutta ohjaustunto ei ole ihan niin tarkka, kuin luulin (ei paha kuitenkaan missään tapauksessa). positiivinen ylläri oli renkaiden toimivuus sateella, eilen satoi koko paluumatkan pohjanmaalta, kaatosateesta pieneen tihkuun.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Nonii. Nyt on Syron street race rankailla ajettu 1000 kilometriä josta n.40 kierrosta kemoran moottoriradalla.
Normaalissa tieliikenteessä toimi oiken kivasti niin sateella kuin kuivallakin. Todella paljon hiljaisempi kuin R888.
Todella sileällä pinnalla esim asfalttiin bitumilla tehdyt paikat niin niissä kuului renkaasta "ulinaa".
Radalla ei satanut joten kaikki kierrokset ajettu kuivalla. Ensimmäinen pyrähdys radalla ja vaikutti liukkaalta.
No sitten varikolle ja paineita alas (oli yli 3bar kuumana). Tiputin paineet n.2,3 baariin.
Seuraavalla setillä pitoa rupesi jo löytymään ja loppupäivänä oli jo luottoa oikeen hyvin. (vaikka viimesillä kierroksilla vedin
1 mutkan hiekalle oikeen kunnolla ;D )
Mutta loppu fiilis jäi oikeen positiiviseksi. Pitoa riitti ja luisto ei tullut yllätyksenä.

(Eräs mr2 kuski valitteli federalista (rs-r 595) että pito katosi todella yllättäen. ::) )

Ei tuo syron nyt R888n veroinen rengas ole mutta hintaansa nähden todella positiivinen ylläri.
225/45-17 460€ kotiin toimitettuna. (R888 n.850€)

Kuvat viellä uutena ja reissun jälkeen.
 

Liitetiedostot

  • syronuusi.jpg
    syronuusi.jpg
    55.2 KB · Lukukerrat 505
  • syron1.jpg
    syron1.jpg
    58.4 KB · Lukukerrat 508
Vs: Radalle sopivat renkaat

ast sanoi
Miten vertaisit Syronia AD08:aan?
Ratakokemusta oli niin vähän ollut itsellä viellä ton AD08 aikoihin. Oma vauhti on kasvanut sen verran että on kyllä vaikee vertaa.
Mutta jos jotain pitäs sanoo niin aika saman tyylinen rengas. Pito ei kummassakaan katoa mitenkään yllättävästi, tosin AD08
ehkä parempi siinä jonkin verran. Mutta tosiaan sitä vauhtiakin on nyt ollut enemmän... ::)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Vielä tuosta kulumisesta, paljonko arvioisit renkaista kuluneen Kemorassa? AD08:lla ajan itse kesän ratapäivät tai ylikin (nyt menossa toista vuotta samat renkaat) eli hinta per ratapäivä ei muodostu hirveäksi.

MR2:sta pito katoaa äkillisesti kaikilla renkailla, kokemusta on ::)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Millainen melutaso noissa syroneissa? Näyttäisi toisen puolen kuvionti olevan saman näköinen maxsporttien kanssa, eli kuulosuojaimet päässä yli 20km matkat =)

Maxsportit mullakin toista kesää alla. Ratapäiviä noin 6kpl noilla. Pintaa on vielä ihan hyvin jäljellä, mutta renkaan sivuissa on jonkunlaista kulumaa vulkanisoinnissa!? Ja eturenkaisiin tuli sadekelin ratapäivillä muutamia poikittaisia murtumia, jotka ei kuitenkaan näyttäisi olevan kuin ainoastaan pinnoituksessa.

Tuollaiset syronit voisi olla vaihtoehto seuraavaksi renkaaksi, tai sitten uudet maxsportit..
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Vaikea verrata kun en ole r888 kyydissä ollut.

Onko melutaso sitten hiljainen, kohtuullinen, kova vai helvetillinen?
Maxsporteissa se on helvetillinen sileällä asfaltilla. Vanhemmalla karkealla asfaltilla ainoastaan kohtuullinen / kova = ei tarvitse kuulosuojausta.

ast sanoi
Lainaus aikaisemmasta viestistä: "Todella paljon hiljaisempi kuin R888."
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Nankangilta on näköjään tullut myös NS 2R, 225/45-17 460 euroa kotiovelle Camskillistä. Saatavilla kaksi seosta, treadwear 120 "for racing" ja 180 "for street". Kuvio lähellä AD08:a.

nan_ms-zr_track_day_tyre.jpg
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Mielenkiintonen uutuus toi Nankang. Harmi, että tolla pehmeämmällä seoksella ei saa timeattack club luokassa ajaa kun minimi sallittu treadwear on 140. AD08 pitäs ens kesäks rantautua eurooppaankin päivitetty versio AD08R muistaakseni malliltaan ja japanissa oli tsukubassa samalla autolla ajettuna yli sekunnin nopeempi kuin vanha AD08. Treadwear uudessakin versiossa 180.
Ensi kauden timeattack karkeloihin oma valinta on varmaankin tuo päivitetty AD08.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Malibudha sanoi
Mielenkiintonen uutuus toi Nankang. Harmi, että tolla pehmeämmällä seoksella ei saa timeattack club luokassa ajaa kun minimi sallittu treadwear on 140. AD08 pitäs ens kesäks rantautua eurooppaankin päivitetty versio AD08R muistaakseni malliltaan ja japanissa oli tsukubassa samalla autolla ajettuna yli sekunnin nopeempi kuin vanha AD08. Treadwear uudessakin versiossa 180.
Ensi kauden timeattack karkeloihin oma valinta on varmaankin tuo päivitetty AD08.
Tää on tullut aiemminkin vastaan. Mielenkiintoista että miten h*lvetissä ne on tommoseen rajotukseen päätyneet? TW:hän on valmistajan _näkemys_ siitä miten nopeasti rengas kuluu. Eli sitä ei voi verrata esim. merkkien kesken ::)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Toi alue minkä oon tosta punaisella merkannut niin siitä osalta on kulunut jonkin verran. Kaikki terävemmät kulmat on hävinneet ja kulumista on kyllä ihan reilun oloisesti tapahtunut. Tuo ulkoreuna taas sitten ei ole kovinkaan pahasti kulunut. syronin treadwear 280 :eek: .

Tossa viellä noi mun 888 joilla ajettu 6 ratapäivää ja joitain tuhansia kadulla. Kyllä mä niillä viellä jossain alastarossa käyn mut en vaa tonne kemoraan uskaltanu enään lähtee ajeleen. AD08 oli ajettu about 7 ratapäivää ja suunnilleen samassa kunnossa.

Noi nankangitkin oli siinä mietinnässä mutta päädyin nyt noita syroneita kokeilemaan.

EDIT: Vielä tuosta syronin kulumisesta niin oli renkaat irti eilen ja eturenkaista varsinkin oikeasta on irronnut useempi
kumin palanen. Se ulkoreuna on kestänyt ihan hyvin mutta tosiaan sisäreunat on kärsineet.
 

Liitetiedostot

  • syronuusimuok.jpg
    syronuusimuok.jpg
    79.1 KB · Lukukerrat 477
  • R888.jpg
    R888.jpg
    79 KB · Lukukerrat 484
Vs: Radalle sopivat renkaat

Urran sanoi
Mielenkiintoista että miten h*lvetissä ne on tommoseen rajotukseen päätyneet? TW:hän on valmistajan _näkemys_ siitä miten nopeasti rengas kuluu. Eli sitä ei voi verrata esim. merkkien kesken ::)

Joku kaitpa se rajaus perustuu että budjetit pysyis siedettävänä. Kerta valmistajia ja malleja on paljon, niin jotenki se on rajoitettava. Kyllä kait noissa TW:ssä on jonkinlainen osviitta renkaan kuluvuuden suhteen vaikka onkin valmistajakohtanen.
Se kyllä ihmetyttää et mite voi olla sama TW AD08 vrt AD08R.
Näin maalaisaasijärjellä mietittynä... AD08R nopeempi--> pehmeempi kumiseos???--> kuluu nopeemmin.
 
Vs: RE: Radalle sopivat renkaat

Nimenomaan osviitta, sekin valmistajakohtainen. TW ei siis ole standardoitu mitenkään. Epäilen kyllä että järjestäjien tietämättömyyttä/tyhmyyttä.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Juu tietän tietän ja kyllä varmasti järjestäjätkin sen tietää.
En oo pitkää aikaa uhrannu ajatukselle, mut ei mulle ainakaan äkkiseltää tuu mieleen kuinka rajata tuota rengassääntöö osallistujaystävälliseks...
Aikamoinen lista tulee jos aletaan listaamaan sallittuja renkaita. Jos lista on tynkä karsii se osallistujia, jos puhutaa nyt Club luokasta.
Laji ei oo kuitenkaan AKK:n alainen (onneks!)
 
Vs: RE: Radalle sopivat renkaat

Urran sanoi
Nimenomaan osviitta, sekin valmistajakohtainen. TW ei siis ole standardoitu mitenkään. Epäilen kyllä että järjestäjien tietämättömyyttä/tyhmyyttä.
Ei oo järjestäjien tietämättömyyttä/tyhmyyttä vaan tällä säännöllä on saatu rajattua kaikki "semislicksit" pois club luokasta, jotta vauhdit eivät kaarettomilla autoilla karkaisi turhan koviksi. Modified luokassa sitten ainut rajoitus on, että rengas on katu hyväksytty. Jokasella valmistajalla noissa pitävimmissä renkaissa on treadwear 100 tai alle, joten kyllä se treadwear aika hyvin kertoo siitä renkaan pitävyydestä, vaikkakin sitä ei ole standardisoitu.

Noi Syronit ei kyllä voi olla kovin pitävät tuolla treadwearilla :)
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Syroneista vielä. Ahvenistolla kävin viikonloppuna n.45 kierrosta ajamassa. Kohtuullisen hyvin pitää aina vaan, vaikka ei oo mahollista... ;D
Mutta kuluminen on kyllä jonkinmoista. Oikeastaan vesiurien reunoilta murtuu aikas hurjasti. Ulkoreuna ei niin pahasti oo kulunut.
Ennen viikonloppua vaihdoin renkaat edestä taakse ristiin.
Eturenkaasta pari kuvaa.
 

Liitetiedostot

  • Ahvenisto.jpg
    Ahvenisto.jpg
    240.8 KB · Lukukerrat 402
  • Syron4.jpg
    Syron4.jpg
    47.5 KB · Lukukerrat 390
  • syron5.jpg
    syron5.jpg
    47.8 KB · Lukukerrat 436
Vs: Radalle sopivat renkaat

Eli loppujen lopuks halpa ei tuukkaan niin halvaks jos kuluu noinkin nopeesti vrt esim AD08 jotka kestää pirun pitkään (hintaa ei taida olla edes tuplasti enempää). Ite ajoin omilla n.1000km radalla ja reippaasti yli 5000km normiajoo jonka jälkee tais jäädä vielä 4-5mm pintaa.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Hyvin näyttää Syron pitävän kierrosaikojen valossa, mutta kuluminen on kyllä melkoista. Pintaa ei tosin taida uutenakaan olla yhtä paljon kuin esim. AD08:ssa. Tiedä sitten onko Syron renkaana kuintekin jopa nopeampi näistä kahdesta.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Maxxximus sanoi
Eli loppujen lopuks halpa ei tuukkaan niin halvaks jos kuluu noinkin nopeesti vrt esim AD08 jotka kestää pirun pitkään (hintaa ei taida olla edes tuplasti enempää). Ite ajoin omilla n.1000km radalla ja reippaasti yli 5000km normiajoo jonka jälkee tais jäädä vielä 4-5mm pintaa.
Minä ajelin niillä vielä viimekesän ajelut ja muutamat ratapäivät ja lahjoitin ne vielä driftailu soareriin ;D
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Mitäs raati mieltä näistä? Ei näyttäisi syviä olevan. Nuo ilmestyi eturenkaisiin märällä radalla ajelusta, kun rengas pääsi "täräjämään" pidon rajamailla.

Edit: Alemmassa kuvassa ei näy kankaat =) Kädellä pyyhkäisin enimmät hiekat pois niin jäi tuohon yhteen railoon näköjään hiukan.
 

Liitetiedostot

  • kuva 1 (1).JPG
    kuva 1 (1).JPG
    125.8 KB · Lukukerrat 756
  • kuva 2 (1).JPG
    kuva 2 (1).JPG
    127.3 KB · Lukukerrat 745
Vs: Radalle sopivat renkaat

Jotkut tietyt renkaat halkee ihan koko leveydeltä, ja silti toimii ihan oikein. Mä mitään tiiä, possumiehet kerto.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Uusiorenkaat... Ei kunnon renkaisiin tommosia kuulu tulla. Itselläni on huonoja kokemuksia max sporteista ja kaiken hyvän lisäksi pitävät kauheaa meteliä
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Kerro toki tarkemmin kokemuksiasi. Näistä renkaista ei kauheasti kokemuksia ole luettavissa.

Vielä omia kokemuksia 6-8 ratapäivän ja 2000km tieajon perusteella.
- Pito mielestäni helvetin hyvä
- Kostellalla radalla erinomainen pito
- Edulliset
- Kestää hyvin kulutusta

- Meluisat uudella asfaltilla
- Nopeissa mutkissa hieman "löysän" tuntuinen
- Painavat


Malibudha sanoi
Uusiorenkaat... Ei kunnon renkaisiin tommosia kuulu tulla. Itselläni on huonoja kokemuksia max sporteista ja kaiken hyvän lisäksi pitävät kauheaa meteliä
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
Kerro toki tarkemmin kokemuksiasi. Näistä renkaista ei kauheasti kokemuksia ole luettavissa.

Vielä omia kokemuksia 6-8 ratapäivän ja 2000km tieajon perusteella.
- Pito mielestäni helvetin hyvä
- Kostellalla radalla erinomainen pito
- Edulliset
- Kestää hyvin kulutusta

- Meluisat uudella asfaltilla
- Nopeissa mutkissa hieman "löysän" tuntuinen
- Painavat

Tais tulla vajaa 2tkm maantiellä ajettua ja yhdet ratapäivät. Painavat tosiaan aika reilusti, ajomelu oli kuin olisi sirkkelillä ajellu pyöränkaaria, pito aika surkea versus esim. Toyo R888 ja renkaan valli luovutti parista renkaasta. Uusiorenkaat kun ovat, niin ne vallit on aika kovilla kun renkaat on kerran ajettu jo loppuun ja sitten pinnoitettu uudestaan. Itse en moisiin koske enää pitkällä tikullakaan, mutta jokainen taablaa tyylillään.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Näissä taitaa olla paljon heittoa sarjojen välillä sitten.

Hieno tietää että minä/auto pystyy sitten niinkin paljon parempiin kierrosaikoihin, jos vaihdan R888. =)

Malibudha sanoi
Tais tulla vajaa 2tkm maantiellä ajettua ja yhdet ratapäivät. Painavat tosiaan aika reilusti, ajomelu oli kuin olisi sirkkelillä ajellu pyöränkaaria, pito aika surkea versus esim. Toyo R888 ja renkaan valli luovutti parista renkaasta. Uusiorenkaat kun ovat, niin ne vallit on aika kovilla kun renkaat on kerran ajettu jo loppuun ja sitten pinnoitettu uudestaan. Itse en moisiin koske enää pitkällä tikullakaan, mutta jokainen taablaa tyylillään.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Onko kukaan kokeillu sekä AD08 että A048 renkaita? Haun mukaan ST on täällä ainoa jolla on edes ollu nuo A048 kumit.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Basbarduu sanoi
Onko kukaan kokeillu sekä AD08 että A048 renkaita? Haun mukaan ST on täällä ainoa jolla on edes ollu nuo A048 kumit.

A048 sateella liukkaat. AD08 sateella kohtuulliset.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Joo tuo kuvio (tai sen vähäisyys) jo vähän viittaa siihen että saattaa olla huono sateella. Mut enemmän kiinnostas et miten eroaa kuivalla.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Basbarduu sanoi
Joo tuo kuvio (tai sen vähäisyys) jo vähän viittaa siihen että saattaa olla huono sateella. Mut enemmän kiinnostas et miten eroaa kuivalla.

hitaammasta nopeampaan : AD08 ,A048 (medium),R888 , veikkaan ,että kuski ja auto tekee sen isoimman eron.

HUOM ! noita A048 seoksia on erilaisia , toki se pehmein on se pitävin.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Tuohan olisi periaatteessa mitsuilla suht helposti järjestettävä testi. Suurinosa kuitenkin käyttää mitsun(e5-e9) vakiovanteita
joissa kaikissa sama ET.
Eli yksi kokenut kuski ja mieluusti hieman piristetty auto jolloin renkaiden erot vielä korostuvat. Nuo AD08,AO48,R888, Maxsport, Syron ainakin olisi mielenkiintoista kellottaa.

Ehdotan Ast:a testikuljettajaksi/ autoksi =)
-JP- sanoi
hitaammasta nopeampaan : AD08 ,A048 (medium),R888 , veikkaan ,että kuski ja auto tekee sen isoimman eron.

HUOM ! noita A048 seoksia on erilaisia , toki se pehmein on se pitävin.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
Eli yksi kokenut kuski ja mieluusti hieman piristetty auto jolloin renkaiden erot vielä korostuvat. Nuo AD08,AO48,R888, Maxsport, Syron ainakin olisi mielenkiintoista kellottaa.

Ehdotan Ast:a testikuljettajaksi/ autoksi =)

Samaa mietin joskus itsekin. :peukku
Lupaan lainaksi R888 E9 vanteilla joillain ratapäivillä jos on kiinnostusta toteuttaa tätä.

A048 sateella liukkaat.

Samoja kokemuksia näkynyt myös R888:sta aiemmin tässä ketjussa. Pakko olla tästä hieman eri mieltä.
Lähes uusi R888 piti syksyllä Botnian kaatosateessa huomattavasti paremmin kuin ok saderenkaaksi kehuttu Falken FK452 on koskaan minulla sateella pitänyt.
Ei lähtenyt vesiliirtoonkaan edes 150+ vauhdeista muuta kuin syvimmistä lätäköistä. Pahimpaan aikaan vettä oli varmaan kauttaaltaan radalla melkein sentti.
Pidon raja tosin kuten olettaa saattaa oli "melko äkäinen" :)
Lopussa kun rata kuivui sen verran että ei ollut enää pelkkää lätäkköä, tuntui että pitoa on yhtä paljon kuin normirenkaalla kuivalla.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

timppa811 sanoi
Tuohan olisi periaatteessa mitsuilla suht helposti järjestettävä testi. Suurinosa kuitenkin käyttää mitsun(e5-e9) vakiovanteita
joissa kaikissa sama ET.
Eli yksi kokenut kuski ja mieluusti hieman piristetty auto jolloin renkaiden erot vielä korostuvat. Nuo AD08,AO48,R888, ainakin olisi mielenkiintoista kellottaa.

Ehdotan Ast:a testikuljettajaksi/ autoksi =)

Juu , kuka rahoittaa tämän reilun 3000€ testin ? Renkaiden olisi syytä olla uusia.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

No, eiköhän jonkinnäköisiin tuloksiin kierrosajoista ja tuntumasta pääse vähän käytetyilläkin.
A048 ei taida kellään edes olla tällä hetkellä?
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Vähän käytetty = Kuinka monta heat cycleä ajetut? Sillä lienee enemmän merkitystä. Ja se että miten monta heat cycleä ajetut on on mahdotonta arvioida, jos kumit on alla arkenakin..
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Nyt pojat jotain rajaa, on siellä aika monta muutakin muuttujaa kuin heat cyclet jne. Esimerkiksi jo rengaspaineet (voidaan laittaa samat jokaiseen, mutta tuskinpa sama painearvo on joka renkaalle se optimi). Ja käsi ylös, kuka vaihtaa tuliuudet kumit alle joka kerta ennen kuin menee radalle? Minun mielestäni tuollaisella testillä saataisiin aika hyödyllistä informaatiota.
 
Vs: Radalle sopivat renkaat

Tietyt paineet toimii tietyillä renkailla ja ne on ainakin monesta noista yleisesti aika hyvin tiedossa.

Saa tuolla hyvää tietoa. En mä sillä, mutta ei sillä kovin tarkkaa tietoa saa.
 
Takaisin
Ylös Bottom