Rahojen törsäys vanhaan autoon, rokkijumalan GTO VR-4 -91

Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#1
Jeps, aloitetaan tänne vähän projektipäiväkirjaa, että saa muutkin kanssaelää tätä unelmaa hullujen elämää.

mitsu1.jpg

Eli kuvan mukainen punainen mitsu tuli ostettua loppuvuodesta 2017. Suunnitelmanahan tällöin oli toki että "pienellä vaivalla törkeen hieno auto", noh, toisinhan siinä(kin) sitten kävi. Nimittäin heti kotimatkalla auton ostosta päästiin tekemään ensimmäinen korjaus kun rengas räjähti "hieman" optimoidussa moottoritienopeudessa, minkä jälkeen tallille päästyäni sainkin sitten todeta että menee koko tekniikka vaihtoon. Oli nimittäin yhdestä männästä lohjennut pala, ja tarkempi tutkimus osoittikin syyn, joku oli tähän autoon vaihtanut jostain syystä lohkon vaparista. Suuttimetkin kun olivat vaparista, niin laihallahan se sitten oli käynyt, mistä sitten varmaan tuo mäntävaurio aiheutunut. Noh, itseä voi vaan syyttää kun ostaa suomenmaan halvimman yksilön.

Eihän siinä, hommasin sitten asianmukaiset turbokoneen lohkot, männät, kannet ym. hilppeet, ja kasasin tekniikan näistä. Kivastihan se kesän verran kulki, jonka jälkeen alkoi jäähdytysneste puskea ulos. Ei näköjään siis tämän lukio klopin käsissä pysy työkalut sitä vähää että olisi mitään kunnollista saanut aikaan. Ei auttanut termostaattien vaihdot, ei vuotojen tukkimiset, ei mitkään. Nyt uudenvuoden jälkeen totesin sitten että olisihan se taas vuosihuollon paikka sitten, eli konetta taas pois keulalta ja atomeiksi.

Tällä erää olisi sitten tarkoitus rakentaa kone siis ensinnä vähän paremmin kuin viime kerralla, toiseksi olisi tarkoitus sijoittaa opintolainaa virivireihin. Eli ainakin lohko olisi tarkoitus rakentaa kestämään vähän rajumpaakin väärinkäyttöä. Varmaan tulee siis tako wisecot pyörimään sinne kiertokankien päihin, kunhan brittiherra laittaa postipakettia joskus vielä tulemaan. Kytkimen laitoin jo tilaukseen (ebayn varmasti hyvä käytetty south bend kytkinasetelma ja rps alumiini vauhtipyörä). Sitten jos on vielä pelimerkkejä tilillä niin laitetaan sitten ne 19T:t ja hillittömät suuttimet jne.

Mutta tosiaan, tänään oli projekti siinä vaiheessa että oltiin lohkon purkuhommissa. Ilahduttavasti isoa metallisilppua löytyi vain vähän, hienompaa huomattavasti enemmän. About kaikissa laakereissa (muutaman tuhat km ajetut) oli pientä naarmua pinnassa, muutamassa huomattavasti isompaa viirua pinnassa.

Nyt sitten ei muuta kuin odottelua, josko männät saapuisivat ja pääsisi viemään romut koneistamolle.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#2
Noniin, nyt on sovittu kaupat wisecon takomännistä, tulevat briteistä varmaan tässä viikon sisään. Oli jollain virittäjäkaverilla suunnitelmat muuttuneet, ja myi käyttämättömiä mäntiä, tosin oli jo kerennyt prässäämään männän tapit vakiokiertokangille. Eipä siinä, itsekin kun ajattelin käyttää vakiokietareita kun riittävät pitkälle nekin.

Tonne keskusteluun tästä projektista voipi vastailla jos jollekkin on sitten tuttua tämä tasapainotusoperaatio. Onnistuuko noin että on männät jo kiinni kiertokangissa? Ja mitenkä nyt sitten on oikeasti asian laita, kannattaako viedä ihan koko setti vauhtis+painelevy+kampura+dampperi+männät+kanget sinne tasapainotettavaksi, vai onko ihan henkimaailman juttuja koko tasapainotus? Ihan ylimääräisestä en viitsisi tietenkään maksaa. Jos jollain on ehdottaa hyviä (halpoja) paikkoja em. operaation tekemiseen, niin saa myös kertoa.

Ensi viikolla pitäisi kanssa viedä koneen palikoita koneistamolle, ainakin kannet täytynee plaanata. Ehkä lohko myös plaanaukseen, ja saavat arvioida siellä että tarttisko myös heittää helicoilit pariin kannenpultin kierteeseen, kun tuntui viimeksi vähän takkuilevan yhden pultin kiristys. Vaikuttaakohan tuo pieni pintojen höyläily nyt miten, että pitäisikö sitten heittää paksumpaa kannentiivistettä sisään, vai onko mitään merkitystä. Kuitenkaan mitään 2bar ahtopaineita en varmaan tuosta aijo ottaa, että näin maalaisjärjellä jos siinä nyt snadisti puristussuhde kasvaa niin tuskin haittaisi.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#3
Noniin, meni tässä taas pari viikkoa sinänsä turhaan askarteluun. Alkoi v-käyrä nousemaan kun oli konetila täynnä skeidaa ja oli nyt hyvä sauma muutenkin vähän ehostaa kun oli kone ulkona autosta.

Tuli sitten revittyä apurunko mäkeen ja laitettua atomeiksi. Äkkiäkös ne tuosta puhaltaa ja maalaa, ajattelin.

Viikon verran joka ilta puhallushiekkaa ja maalihöyryjä hengiteltyäni tulos sitten näyttää tältä:

IMG_20190213_214201763.jpg

Koneen palikat maleksii vielä koneistamolla, kuulemma kiirettä siellä että hetken joutuu seuraavia edistysaskelia odottelemaan.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#4
Viikkojen arpomisen jälkeen tein valintani ahdinten suhteen, kun facebook kirppikselle ilmestyi hyvällä hinnalla ihan oikeat MHI TD04H-15G föönit.

IMG_20190220_215516177.jpg

En oikein tiedä että mitä näiltä nyt sitten odottaisi. Ainakin turbiini- ja kompurakotelot ovat aika reippaasti vakioita isommat, eli varmaan virtaa ihan nätisti kovemmillakin kierroksilla. Vertailun vuoksi myös vakioahtimen kanssa kuvassa:

IMG_20190220_220132589.jpg

Niin, ja nämähän tosiaan jäähtyvät vain öljyn vaikutuksesta, eli saa taas paljon turhaa letkua ja putkea siivota autosta.

Tietenkään ei ole pakosarjan vakiolaippaan sopivat, eikä sen enempää downpipen laippaankaan sovi. Täytyy piirtää cadit noista laipoista kun kerkiää, niin voi kaveri leikellä ne sitten plasmalla. Ties vaikka innostuisi pakosarjat ihan kokonaisuudessaan askartelemaan tohon, kun on nuo vakiot aika virtausta kaikin keinoin vastustavan näköiset.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#5
Kaverini, joka on rakentanut itselleen CNC-plasmaleikkurin lupasi leikellä minulle sopivat laipat että saan turbot sopimaan.

Netistä en heti onnistunut kuitenkaan löytämään piirrustuksia näistä tarvittavista laipoista, niin piirsin sitten itse.


mitsu_laippa.JPG

Downpipen laippa mallia greddy / TRUST / kinugawa / kiinanpaskat.

mitsu_sarja_laippa.JPG

Pakosarjan laippa. Pakosarjan laipasta olisi kyllä vielä varaa nipistää ylimääräistä materiaalia pois, mutta onkohan enemmän hyötyä vai haittaa jos lähtee karsimaan? Tulisi ainakin mieleen että jos tekee noi pakoaukkojen väliset osat liian kapeiksi, niin hitsaaminen helposti vääntelee laipan ihan solmuun.

Täytyy vielä turbon laippa piirrellä, niin pääsee sitten ihmettelemään kun ne itse suunnitellut osat ei taaskaan kuitenkaan sovi nätisti paikalleen.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#6
Noniin, vähän päivityksiä tästä tuskien rojektista.

Eli edistystä on tapahtunut. Koneen osat tuli koneistamolta, ja laitoin koneen kasaan, eipä enää ollut niin hohdokas homma sekään kuin ensimmäisellä kerralla. Mastonin punainen hammer maali todettiin myös kelvottomaksi moottorimaaliksi, ainakin siveltimellä levittämällä tulos on karmea niinkuin kuvistakin hahmottuu.

Pakosarjan laipat kävin leikkaamassa kaverin rakentamalla CNC plasmalla 12mm levystä. Tilattiin kaverin kanssa taloon.com:ista pitkä pätkä 48mm vesijohtoputkea sekä mutkia, ja alettiin askartelemaan. Pienen sovittelemisen jälkeen johonkin tuollaiseen lopputulokseen päädyin etuföönin sarjan osalta:

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56.jpeg

Pakosarjan laipan aukot ovat ovaalin muotoiset, ja putki pyöreää. Testailin noita pätkiä puristaa kanssa ovaaleiksi, mutta oli jossain määrin hankalaa noiden mutkapätkien osalta. Kehtaisikohan vaan hitsata kunnolla täyteainetta ja paineilmavinguilla sitten suhata elliptin muotoon nuo pakoaukot, olisi varmaan törkeästi helpompi ratkaisu... laippaahan tähän en vielä hitsannut, se tulee vielä 90 asteen mutkan päähän kollektorin jälkeen alaspäin, että saadaan turbo sinne vaihdelaatikon eteen kivasti.

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56(1).jpeg

Ainakin on vahva käsityön leima tässä saumassa :D

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.16.38.jpeg

Tästä suunnasta melkein näyttää jo kelvolliselta.

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56(2).jpeg

Kuvista voikin jo viisaammat päätellä, että mikään luokkahitsari tosiaan en ole. Jos ei kestä niin sitten räitään lisää. Takasarja sitten näyttääkin niin iljettävältä etten sitä ilkeä edes tänne postata, tarttis varmaan tehdä uusiksi se.

Jos jollain tulee nyt mieleen syitä, että miksi näin ei voi tehdä pakosarjaa, sopii älähtää. Vielä kun on palikat kiinni toisissaan pisteillä, niin onnistuu iteroiminen.
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#7
Noniin tänään tuli firman kesäpäivien jälkeisessä kohmelossa askarreltua sarja takaturbolle. Vielä en hitsannut kuin täpät, jos vaikka testaa vielä konetta paikalleen ja katsoo että kaikki mahtuu, voi sitten vielä korjata kun ei sovi.

Testasin litistää nuo kannen laippaan tulevat putken päät tässä sarjassa, onnistui sen verran nätisti että taidanpa tehdä saman operaation suorittaa etummaisellekin sarjalle, eipä tarvitse portata niin paljoa.

IMG_20190629_191934660.jpg IMG_20190629_191918170_BURST000_COVER_TOP.jpg IMG_20190629_191927305.jpg IMG_20190629_191708571.jpg
 
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Tykkäykset
5
Sijainti
Espoo
#8
Kone saatu kasaan ja sovitettu paikalleen. Yöunien laatu parani merkittävästi, kun näki molempien pakosarjojen ja turbojen mahtuvan kivasti niille suunnitelluille paikoille.

IMG-20190723-WA0026.jpg

Kirkkaan keltaisesta apurungosta näyttää olevan ainakin se ilo, että näkyvyys konehuoneessa paranee aika paljon kun ei ole kaikki sitä samaa mustaa. Vaikka näyttäähän se muuten aika dorkalta.

Kyllä tämäkin rojekti tästä pikkuhiljaa alkaa näköjään edistymään.
 
Ylös Bottom