Ulkoilman lämpöanturin modaus, "Pure EV mod"

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#1
Pakko heti kirjoitella tänne vaikka oli alunperin ajatus että testailen pari päivää ja laitan vasta sitten kun on enemmän kokemuksia. :)

Kansainvälisellä foorumilla "Anko"-nimimerkki vinkkasi että facebookissa joku oli kokeillut ulkolämpötilan anturin korvaamista 2000ohm vastuksella, jonka pitäisi estää polttomoottorin käynnistyminen lämmitintä käytettäessä. No itsehän en käytä facebookia enkä päässyt edes lukemaan koko juttua, mutta ajattelin kokeilla ominpäin. :D

Etsin netistä varmistukseksi lämpöanturin vastuskäyrän, että mikä resistanssi vastaa mitäkin. 2000ohm on käyrän mukaan rahdun yli 20C.

Lämpöanturiin pääsee käsiksi puskurin alemmasta aukosta, ja se irtoaa sieltä käsikopelolla periaatteessa ihan ilman työkaluja. Liittimen lukitus on kyllä tosi tiukka ja johto on niin lyhyt että tosi gynekologin kädet pitää olla että homma onnistuu. :) Mutta lopulta oli anturi irti. Tein kahdesta 1k vastuksesta korvikkeen. Oikeaa liitintä ei tietenkään ollut käsillä niin piti turvautua irtopinneihin jotka vaan tökitään liittimen reikiin, ja varmistetaan pysyvyys nippusidepatentilla..

Suojasin kontaktit vedenkestävällä "sähkörasvalla", ja muovipussi päälle.. ei kaunein mutta ei se nyt tuolta kauheasti erotu.

Mutta, tämä toimii. Paras modaus ikinä. Lämppärissä pyynti +20C, ulkona 0C lämmintä ja autoa ei esilämmitetty eli auton sisälläkin suunnilleen sama lämpötila. Rohkeasti vaan jarru pohjassa virta päälle ja todellakaan ei polttomoottori hörähtänyt, ja trippinäytön mittarin mukaan sähkölämmitin lämmittää tuutin täydeltä.. Ja ihan Normal-mode päällä, ei mitään eco-kikkailuja.

Kuvasin oikein youtube-videonkin! :)

Semmoinen sivuvaikutus tässä nyt tosiaan että mittariston lämpömittarissa komeilee +21C talvipakkasillakin, mutta näillä mennään.. :D

Täytyy vielä selailla jotain aliexpressiä jos sattuisi löytymään tuohon sopivia sähköliittimiä jostain. Saisi vähän sievemmän asennuksen. Periaatteessa tuohon voisi haaroittaa kytkimen kanssa vakioanturinkin paikalleen, että saisi helposti vakioksi.

Tosiaan vasta nyt tämä ilta tuota testailtu, raportoin vielä lisää kun tulee enemmän kilometrejä mittariin. :)



AC508067AC00ENG.png

20200129_164549.jpg 20200129_171801.jpg 20200129_191508.jpg 20200129_191806.jpg
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#2
Jatkan vielä sen verran, ilmeisesti auton logiikka tässä on nyt semmoinen että kun ulkona on +21C ja lämppärissä pyyntiä vain +20C, niin polttomoottoria ei tarvitse käynnistää kun lämmitystarvetta ei pitäisi olla. Mutta sitten tuo ilmastointilaite kuitenkin hoksaa että sisällä on kylmä ja säätää lämppärin tehot sen mukaan..
 

Esal

New Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tykkäykset
0
#5
Hienoa, odotellaan vielä hieman kokemuksia ennen kuin aletaan modaileen.

Ilmastoinnin lumihiutale nappulaa ei kannata pitää tuolloin talvella päällä kun lähtisi jossain vaihessa ehkä päälle ja vetäisi kennon jäähän. Tosin huurteenpoistoa voisi varovasti kokeilla?
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
0
#6
Erittäin mielenkiintoista, seuraan tätä ja täytyy harkita modausta itsekin, jos raportoidut kokemukset jatkuu vastaavina.

Tilasin samaa tarkoitusta varten marraskuussa PHEV Boxin, jossa mukana sisälämpöanturia huijaava palikka. Se ei kyllä Suomen olosuhteissa täyttänyt lupaustaan, itse asiassa 18-asteisesta tallista ulos nollakeliin lähtiessä polttomoottori käynnistyi hetken ajon jälkeen ilman että sähkövastus alkoi missään vaiheessa lämmittää sisääntulevaa ilmaa, jos pyynti oli 16-17 astetta.

Hetken laitetta testattuani palautin sen myyjälle, koska pääsyy hankintaan oli sähkölämmityksen suosiminen polttomoottorin sijaan, ja lukuisat eri testiajelut osoittivat että vaikutus oli pääasiassa päinvastainen. Itse PHEV Boxin pääfunktiota eli kaasupolkimen modaamista pure ev modelle en missään vaiheessa kokenut tarvitsevani.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#7
Joo minulla on PHEVbox myös, ja tuo ICEHeaterStop-toiminto pois käytöstä koska se toimii juuri kuten kuvailit. Auto käynnistelee edelleen ja sen lisäksi sisällä on paljon kylmempi kuin vakiona, siis lämmittää vähemmän.

Itse kyllä tykkään tuosta muokatusta kaasupolkimen toiminnasta, helppo ajella pelkällä sähköllä. Tuotakin kyllä sai läppärillä säädellä että toimi hyvin.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#8
Ilmastoinnin lumihiutale nappulaa ei kannata pitää tuolloin talvella päällä kun lähtisi jossain vaihessa ehkä päälle ja vetäisi kennon jäähän. Tosin huurteenpoistoa voisi varovasti kokeilla?
Joo tuo tuli mieleen. Voi kyllä olla että siellä on ilmastoinnille oma lämpöanturi. Aika usein autoissa on noin, että kompuran kytkentävirta kulkee lämpökytkimen läpi, jolloin siis kompura ei saa sähköjä kylmällä ilmalla.

Eihän tuo muuten vahingossa päälle mene, mutta tuulilasipuhalluksellahan ilmestyy aina myös lumihiutale ruutuun.. Pitää erikseen napauttaa pois.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#9
Noniin, ajelin aamulla 20km työmatkan. Tarkoituksella en esilämmittänyt ollenkaan, vaan auto suoraan kylmästä tallista liikkeelle. Kyllä toimi hyvin, 0.0l näytti kulutusmittari perillä. :) Noin 0C lämpötila oli lähtiessä.

Aika lämmintä oli autossa vaikka ei ollut esilämmitetty, nopeasti lämpenee nyt kun sähkölämppäri työntää täysillä..
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#10
Ei tuo taida enää käynnistellä polttomoottoria millään, paitsi tietysti kaasua liikaa polkemalla. Ajelin kotimatkan huvikseen lämppäri +29C:llä ja pelkällä sähköllä tultiin. :) Meinasi jo hikeä puskea loppumatkasta. :D
 
Liittynyt
14 Tammikuu 2020
Tykkäykset
1
#11
Tämä oli kyllä paras uutinen tälle päivää. Meinasin jo tilata tuollaisen PHEVBox:in, mutta nyt taidan säästää sen rahan ja törsäänkin pariin vastukseen ja piuhanpätkään. Kiitos ja jatka vielä testiä ja kerro jos jotain yllättävää ilmenee.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#12
Joo hyvältä vaikuttaa kyllä edelleen.

Löysin kiinasta sopivia liittimiä tähän:
https://www.aliexpress.com/item/32969294621.html

Kunhan saan liittimiä niin voin kyllä tehdä valmiita palikoita myyntiinkin, "sarjatyönä" aika vauhdilla tekee useammankin samantien.

Voisi tietysti kokeilla muitakin vastusarvoja kuin tuo 2k. En tiedä kuvittelenko vaan mutta tuntuu että vähän todellista isommalla joutuu pitämään lämmityslaitetta, eli siis vaikka +22C pyynti niin perstuntumalta lämpö on samaa luokkaa kuin joku +19C aiemmin? Kait tuo ilmastointilaite laskee että jos kerran +21C ilmaa tulee ulkoa niin eihän sitä nyt niin hirmuisesti tarvi lämmittää. Eli voisi testailla jos olisi huijattu lämpötila vaikka +15C, riittäisikö se kuitenkin estämään polttomoottorin käynnistyksen.

Toisaalta aivan turha tämmöisiä miettiä kun nyt voi huoletta naputella lämppäriä vaan isommalle jos kylmä on..
 

jussi666

PHEV -16
Club Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
6
#13
Joo hyvältä vaikuttaa kyllä edelleen.

Löysin kiinasta sopivia liittimiä tähän:
https://www.aliexpress.com/item/32969294621.html

Kunhan saan liittimiä niin voin kyllä tehdä valmiita palikoita myyntiinkin, "sarjatyönä" aika vauhdilla tekee useammankin samantien.

Voisi tietysti kokeilla muitakin vastusarvoja kuin tuo 2k. En tiedä kuvittelenko vaan mutta tuntuu että vähän todellista isommalla joutuu pitämään lämmityslaitetta, eli siis vaikka +22C pyynti niin perstuntumalta lämpö on samaa luokkaa kuin joku +19C aiemmin? Kait tuo ilmastointilaite laskee että jos kerran +21C ilmaa tulee ulkoa niin eihän sitä nyt niin hirmuisesti tarvi lämmittää. Eli voisi testailla jos olisi huijattu lämpötila vaikka +15C, riittäisikö se kuitenkin estämään polttomoottorin käynnistyksen.

Toisaalta aivan turha tämmöisiä miettiä kun nyt voi huoletta naputella lämppäriä vaan isommalle jos kylmä on..
Mulle heti yks :)
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
0
#14
Itselläni oli mielessä että jos laittaisi kojelautaan kytkimen, jolla saa valittua lukeeko auto alkuperäistä anturia eli todellista ulkoilmaa, vaiko vastusta. Saisi tarvittaessa auton vakioasetuksiole nappulasta, jos jostain syystä tulee tarve. Vaatisi tietenkin vähän enemmän askartelua tuo asennus.

Mahtaako auto käyttää anturin dataa mihinkään muuhun kuin ilmastointiin ja lämmityslaiteeseen? Lähinnä mietin potentiaalisia häiriöitä moottorinohjaukseen tai muihin järjestelmiin.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#15
En usko että käyttää mihinkään. Kokeilin silloin kokonaan ilman anturiakin, ei sytytä mitään varoitusvaloja tms. Sammuu vaan mittaristosta kokonaan se lämpötilanäyttö.
 

juissi

New Member
Liittynyt
29 Elokuu 2019
Tykkäykset
2
Sijainti
Kotka
#16
Joo hyvältä vaikuttaa kyllä edelleen.

Löysin kiinasta sopivia liittimiä tähän:
https://www.aliexpress.com/item/32969294621.html

Kunhan saan liittimiä niin voin kyllä tehdä valmiita palikoita myyntiinkin, "sarjatyönä" aika vauhdilla tekee useammankin samantien.

Voisi tietysti kokeilla muitakin vastusarvoja kuin tuo 2k. En tiedä kuvittelenko vaan mutta tuntuu että vähän todellista isommalla joutuu pitämään lämmityslaitetta, eli siis vaikka +22C pyynti niin perstuntumalta lämpö on samaa luokkaa kuin joku +19C aiemmin? Kait tuo ilmastointilaite laskee että jos kerran +21C ilmaa tulee ulkoa niin eihän sitä nyt niin hirmuisesti tarvi lämmittää. Eli voisi testailla jos olisi huijattu lämpötila vaikka +15C, riittäisikö se kuitenkin estämään polttomoottorin käynnistyksen.

Toisaalta aivan turha tämmöisiä miettiä kun nyt voi huoletta naputella lämppäriä vaan isommalle jos kylmä on..
Tilaan yhden.
Kiitos!
 
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Tykkäykset
9
#17
Joo hyvältä vaikuttaa kyllä edelleen.

Löysin kiinasta sopivia liittimiä tähän:
https://www.aliexpress.com/item/32969294621.html

Kunhan saan liittimiä niin voin kyllä tehdä valmiita palikoita myyntiinkin, "sarjatyönä" aika vauhdilla tekee useammankin samantien.

Voisi tietysti kokeilla muitakin vastusarvoja kuin tuo 2k. En tiedä kuvittelenko vaan mutta tuntuu että vähän todellista isommalla joutuu pitämään lämmityslaitetta, eli siis vaikka +22C pyynti niin perstuntumalta lämpö on samaa luokkaa kuin joku +19C aiemmin? Kait tuo ilmastointilaite laskee että jos kerran +21C ilmaa tulee ulkoa niin eihän sitä nyt niin hirmuisesti tarvi lämmittää. Eli voisi testailla jos olisi huijattu lämpötila vaikka +15C, riittäisikö se kuitenkin estämään polttomoottorin käynnistyksen.

Toisaalta aivan turha tämmöisiä miettiä kun nyt voi huoletta naputella lämppäriä vaan isommalle jos kylmä on..
Tänne myös!!
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#20
Kiinalaiset on corona-lomalla ainakin 17.2 asti niin ei nuo mun tilaamat liittimet lähde sitä ennen sieltä mihinkään.

Tilasin toisen pienemmän satsin briteistä, jos tulisi nopeammin.

Mä laitan noi tuonne Z-Powerin verkkokauppaan sitten kun on saatavilla, menee kaupankäynti helpommin.

Nyt oli pakkasilla hyvä huomata että kaikki auton akun "turvatoiminnot" menee akuston lämpötilan mukaan, ei vaikuta tämä modaus mitään niihin. Ihan samalla lailla hävisi moottorijarru -10C pakkasilla kuin ennenkin.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#21
Nyt on 5kpl palikoita valmiina. Saan lisääkin varmaan ensi viikoksi.

Lisäsin tuon tuotteeksi verkkokauppaani, jota en kehtaa mainostaa tässä kun kaupallinen toiminta foorumilla on maksullista. :) Mutta osaavat löytävät jo. :) Voisin kyllä oikeastaan hommata tuon mainostusluvan niin saisi kunnollisen ilmoituksen laiteltua tuonne kaupalliselle puolelle.

Keksittiin perheen aivoriihessä tuottelle nimikin, Pehvanlämmitin. :D
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#27
Menikös näistä ekoista yhtään 2016 tai uudempaan vuosimalliin? Kiinnostaa kaikki kokemukset että löytyykö anturi suunnilleen samasta paikasta ja kuinka helppo on vaihtaa.

Sen tarkistin että ihan vielä 2020-vuosimallissakin on tuo täsmälleen saman osanumeron anturi, eli kyllä tuo sinänsä pitäisi käydä autoon kuin autoon.
 

Arimo

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2019
Tykkäykset
3
#29
Onko tällä modauksella vaikutusta siihen, kuinka helposti auto menee rinnakkaishybridi-ajotilaan akun varauksen loputtua? Olen ollut huomaavinani, että bensalla ajaessa rinnakkaismoodissa kulutus on hiukan pienempi, kuin sarjamoodissa. Oma auto ei kuitenkaan mene hevillä tuohon rinnakkaistilaan näin talven pakkasilla 80km/h nopeuksissa mikä hiukan harmittaa. Olen arvellut asian johtuvan nimenomaan ulkolämpötilasta. Onko Zuikkiksella antaa tähän omia havaintoja?
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#30
Kyllä tuossa varmaan käytetään moottorin jäähdytysnesteen lämpötilaa, ei ulkolämpötilaa. En ole huomannut mitään eroa toiminnassa..

Rinnakkaishybridi vaatii että moottori käy tasaisesti, ettei käyntihäiriöt tunnu nykimisenä auton liikkeessä. Siksi se kylmänä käyttää jonkun aikaa sarjahybridinä..
 

jussi666

PHEV -16
Club Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
6
#31
Menikös näistä ekoista yhtään 2016 tai uudempaan vuosimalliin? Kiinnostaa kaikki kokemukset että löytyykö anturi suunnilleen samasta paikasta ja kuinka helppo on vaihtaa.

Sen tarkistin että ihan vielä 2020-vuosimallissakin on tuo täsmälleen saman osanumeron anturi, eli kyllä tuo sinänsä pitäisi käydä autoon kuin autoon.
Mulla tulossa -16 vuosimalliin, toivottavasti olisi huomenna postilaatikossa
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#34
Tänään posti toi paketin ja heti pistin paikalleen, mutta mikähän lienee vikana kun näyttö näyttää 10 astettta ja kone hörähtää entiseen malliin. Onkohan vastus liian pieni, tai suuri. Auto on vm 15 pehva.
Noniin, täähän alkaa lupaavasti. :) Mittasin kyllä kaikkien antureiden resistanssit, noin 2000 ohm pitäisi olla. 10 astetta tarkoittaisi jo 3000ohmia.. Käytäs vielä irti ja kokeile vaikka alkuperäistä anturia takaisin, ja vaikka kokonaan ilman anturia että häviääkö lukema taulusta?
 
Liittynyt
17 Lokakuu 2019
Tykkäykset
2
#35
Noniin, täähän alkaa lupaavasti. :) Mittasin kyllä kaikkien antureiden resistanssit, noin 2000 ohm pitäisi olla. 10 astetta tarkoittaisi jo 3000ohmia.. Käytäs vielä irti ja kokeile vaikka alkuperäistä anturia takaisin, ja vaikka kokonaan ilman anturia että häviääkö lukema taulusta?
Väärä hälytys , vaatii vaan puolen tunnin ajon ennenkuin tuo rohjake tajuaa, että anturi on vaihdettu. Aste kerrallaan nousi lämpö ja nyt on 19 astetta. Aika näyttää, mutta luulen tuon toimivan sittenkin.
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#36
Ohhoh. No tuo tieto on ainakin asennusohjeeseen lisättävä.

Mähän itse asiassa testailin autoa kokonaan ilman anturia ensin, kunnes sitten laitoin vastuksen tilalle. Voi olla että se silloin menee kertalaakista +21C:hen kun on välissä anturi puuttunut kokonaan. Eli ehkä menisi paremmin jopa niin että käyttää virrat päällä silloin kun mikään anturi ei ole paikallaan.
 

jussi666

PHEV -16
Club Member
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Tykkäykset
6
#37
Juuri heitin palikan paikoilleen ja täällä sama juttu -16 peffan kanssa, kylmähkö talli ja mittarissa +5 ja moneen kertaan laitoin uudelleen ja uudelleen mutta aina hörähtää, käyn vetäsee lenkin jos lähtis workkii
 
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#39
Ja siis toimii myös -16 autossa? :)

Kannattaa kokeilla myös "kiusata" eli normal-mode ja +29C pyyntiä jne.. Itsellä ei ainakaan lähde polttis millään päälle, paitsi kaasua polkemalla tietysti.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#41
Juu, rouvakin oli sitä mieltä että ihan kuin uusi auto alla, oli ilmeisesti vähän leipääntynyt näihin ohjeistuksiin miten ajetaan taloudellisesti. :D

Esilämmityksen merkityskin aika paljon pienempi kuin ennen, tosi nopeasti lämpenee vaikka lähtee kylmällä autolla liikkeelle.

Ekan erän Pehvanlämmittimet meni jo, mutta tilailin nyt tuolta briteistä toisen vielä vähän isomman satsin liittimiä. Hyvä että tuolta sentään löytyy vaikka Kiina on edelleen motissa..
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
0
#42
Onko siinä lämpötila-anturissa jotkut klipsit millä se irtoaa johdon liittimestä? Yritin äsken kopeloida anturia irti, mutta en onnistunut. Anturi on itse taas jossaim pellissä kiinni valkoisella muovikiinnikkeellä, millä sen saa irti ehjänä?
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#43
Liitin liukuu pituussuunnassa siitä valkoisesta kiinnikkeestä irti, kiinnike jää paikalleen.

Liittimen lukitusklipsi menee anturin neliskanttisesta kolosta läpi. Vertaa siihen irtoanturiin..
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
0
#44
Kiitos, nyt onnistuin. Mulla ei itse asiassa ole irtoanturia, eli en ole maksava asiakas. Kävin vain tänään elektroniikkaliikkeessä, niin kysyin samalla noita vastuksia ja ostin pätkän mukaan. Ajattelin nopeasti testata toimintaa tökkäämälä vastuksen liittimeen. Nopea testikäynnistys osoitti että toimii, 21 astetta ruudussa. Ja mites se muuten toimisikaan, kun raportoidun perusteella toiminut kaikilla muillakin.

Vähän ajatuksissa jos ranettaisi sellaisen ratkaisun, jossa katkaisimella saisi valittua lukeeko auto anturia vai vastusta. En kyllä tiedä tuleeko koskaan sellaista tilannetta, että haluisi satunnaisesti auton lukevan sitä anturia. Kesällä varmaan, mutta eipä se pehvanlämmittimen vaihtaminen anturiin 2 kertaa vuodessa mikään ihmeellinen vaiva olisi.
 

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#45
Aa joo, en osaa yhdistää asiakkaiden nimiä fooruminimimerkkeihin. :)

Mulla on itselläkin vielä tuo alkukuvien muovipussiviritys paikallaan, hyvinhän se toimii sekin.

En usko että tuohon tarvii kytkintä. Kammo homma vetää johto siististi etupuskurista kabiiniin asti? Taas jos kytkimen jättää sinne puskuriin niin ei varmaan montaa viikkoa kestä Suomen kelejä. :)
 
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Tykkäykset
0
#46
Kävin 20 km koeajolla, ei ongelmia. Kone ei käynnistynyt, vaikka veti lämpötilapyynnin tappiin. Ulkona lämpöä neljä asteta, autossa sisälläoli noin 10 astetta vanhaa lämpöä jäljellä kun lähdin.

Pidin aluksi lämpötilapyynnin 20 asteessa ja AUTO-asetuksen päällä. Sen huomasin, että vaikka vastus hehkui täyttä, niin puhallusta lämmityslaite ei lisännyt. Pienen ajon jälkeen myös vastukselle annettava teho pieneni aika vähiin vaikka kabiinissa oli edelleen reilusti alle 20 astetta. Olisiko niin että tällä modilla häviää osan ilmastoinnin automatiikasta, eli auto on sen verran sekaisin ulkoilman ja sisäilman lämpötilaerosta, että ei osaa ihan säätää automaatiikkaa. Mahtaisiko tähän auttaa se, jos valitsisikin sellaisen vastuksen, joka kertoisi autolle ulkolämpötilaksi esim 17 astetta, jolloin tuollainen tavanomainen 20-22 asteen pyynti signaloisi autolle selvästi lämmitystarvetta, mutta ei liikaa.

Automatiikan heikkeneminen ei sinänsä ole ongelma, lisää puhallusta ja lämpöä saa säätämällä manuaalisesti. Tärkeintä on, että ICE ei starttaa lyhyellä matkalla lämmitystarvetta varten. Suurin osa ajoistani kun on sellaisia 4-10 km pätkiä ja latausmahdollisuus on töissä ja kotona, eli sähkö kyllä riittää lämmittämiseen.

En itse asiassa noilla lyhyillä ajoilla ja etelän tämän talven lämpötiloilla edes kaipaa lämmitystä autoon, tammikuunkin ajoin kokonaan ilman lämmitystä. Mutta tuulilasille tarvitsee joskus kunnon lämpimän puhalluksen, jos lähtee liikkeelle ilman esilämmitystä ja tuulilasin mentyä huuruun. Ajon aikanakin kostealla kelillä on hyvä saada edes vähän lämpöä huurteenpoiston puhallukseen, on vähän heikkotehoinen huurteenpoisto jos puhaltaa vain kaksiasteista kosteaa ulkoilmaa lasille.

Onko kukaan kokeillut, miten auto käyttäytyy ihan vain irrottamalla sen ulkoilman lämpöanturin ja korvaamatta sitä millään? Testasin sitäkin ottamalla vastuksen irti koeajon puolessa välissä. Kotiin ajaessa mittaristossa oli vain symboli °C ilman numeroa. Lämmityslaitteen toiminta vaikutti jatkuvan samalla tavalla kuin vastuksen kanssa. Voi johtua siitäkin, että signaalin hävitessä auto (ainakin jonkin aikaa) olettaa edellisen tiedon pitävän edelleen paikkaansa, eli auto jatkoi ikään kuin ulkolämpötila olisi 21 astetta. Mitään virheilmoitusta ei ruutuun tästä tullut, eikä Torque ainakaan löytänyt vikakoodeja kun pääsin kotiin.

Itse ajattelin sitä kytkintä tosiaan ensin kojetauluun, mutta kun ilmeni, että auto pitäisi sammuttaa ja käynnistää uusiksi anturin/pehvanlämmittimen asennuksen yhteydessä kertaalleen, niin ei sitä kai ajossa voi kuitenkaan vaihtaa niin että toimisi. Kytkimen voisi asentaa kuitenkin esim moottoritilaan jonnekin, eli vetäisi keulalta johdot konetilaan, ja sinne parempaan sääsuojaan vastus ja kytkin. Mutta en tosiaan tiedä maksaako koko viritys vaivaa, jos sitä ei koskaan oikeasti kaipaa kuitenkaan.

Joka tapauksessa tämä on kyllä kaivatuin ja paras modaus Outlander PHEViin ikinä. Pesee PHEV Boxin ICE stopparin sata-nolla :D
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Tykkäykset
48
#47
Mulla on nykyisin pyynti 23C ja Auto päällä, puhaltaa ja lämmittää minusta sopivasti.

Voisi kyllä joo kokeilla että mikä on pienin huijattu lämpötila millä toimii. :)

Minulla ilman anturia polttomoottori pauhasi koko ajan. Mutta silloin auto oli seissyt 0C lämpötilassa koko päivän, eli hyvinkin voi olla että se jäi käyttämään tuota 0C arvoa vaikka anturi puuttui.

Mutta tosiaan ei mitään vikavaloja tai -koodeja tule puuttuvasta anturista. Siitä ehkä voisi päätellä että moottorinohjaus ei pidä tuota tärkeänä, eli on melko turvallinen "huijata".
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
7
Sijainti
Tampere
#50
Sisäilman lämmönpyyntö jos on auton sisätilan senhetkistä mittausta yli 15c niin sillo ice käynnistyy aina jos puhallin on päällä. Ilman tätä modia siis. Itse käytän 30min esilämmitystä ja my13 menee sähköllä koko ajan - 5c asteeseen asti helposti ilman modia vielä.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom