Ulkoilman lämpöanturin modaus, "Pure EV mod"

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mitä tarkoitit tällä sisätilan lämmityksen vaikutuksella akkuun, kuinka?

No ajattelin että auton pohjassa oleva akusto lämpenee kun siinä yläpuolella möllöttävä kabiini saadaan kuumaksi? Voin olla väärässäkin, vähän oli mutua mukana. :)

Ja myös se että kaikki akusta otettava virta lämmittää akkua.

Ihmeen varovaista on Mitsulla akun käyttö. Litiumakun lataaminen pakkasella on haitallista akulle, mutta kyllä siitä virtaa ulos pitäisi saada ihan normaalisti. Tuonhan huomaa pehvassa että jo pienemmällä pakkasella regeneroivat jarrut häviävät käytöstä, juuri tuon "latauskiellon" vuoksi.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
-10c akunlämpö on raja minkä jälkeen ei sähköllä pääse. Tänään lähtiessä oli - 13c akut ja battery too cold, tasasin väliajoin koitin siirtyä sähkölle ja - 10c kun nousi lämpötila niin siirryttiin akku ajolle. Sama lämpötila oli myös raja, että veto siirtyi suoraan moottorista pöyriin..
Itse huomasin tänään saman, ulkolämpötila - 19 astetta, akusto - 18 astetta, kännykän remote control ohjelmalla 10 minuutin esilämmitys, akuston lämpötila tippui - 13asteeseen ja lähtö bensalla, kaupassa olo aikana 30 minuuttia remote lla lämmitystä ja akuston lämpötila - 7 astetta ja ajeltiin kotio sähköllä, eli jos haluaa pelkällä sähköllä ajaa kovilla pakkasilla(-15- - 30 astetta) 20-30 minuuttia remote lämmitystä, niin pääsee pelkällä sähköllä lähteen, eikä kampiakseli pyörähä
 
Viimeksi muokattu

kimbe67

Member
Liittynyt
19 Huhtikuu 2008
Onko muilla Wifin kanssa näillä pakkasilla ongelmia. Minulla se on ollut hävyksissä muutaman päivän? Pikku akku kyllä tikissään ! Jospa se wifi polonen sieltä joku kesä ilmaantuu taas mualiman kartalle !
 
Viimeksi muokattu

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Itse huomasin tänään saman, ulkolämpötila - 19 astetta, akusto - 18 astetta, kännykän remote control ohjelmalla 10 minuutin esilämmitys, akuston lämpötila tippui - 13asteeseen ja lähtö bensalla, kaupassa olo aikana 30 minuuttia remote lla lämmitystä ha akuston lämpötila - 7 astetta ja ajeltiin kotio sähköllä, eli jos haluaa pelkällä sähköllä ajaa kovilla pakkasilla(-15- - 30 astetta) 20-30 minuuttia remote lämmitystä, niin pääsee pelkällä sähköllä lähteen, eikä kompura pyörähä
Jos akku jo vähän heikommassa hapessa lämmitys vie taas niin paljon että ajoon ei tahdo riittää.

Saman - 10 asteen rajan kanssa katselin tuosta, toinen raja oli - 12 jossa alkoi tuo sähköinen lämmitin toimia moottorin rinnalla. Kylmemmässä tuli vaan moottorista, tämä aika outo ratkaisu kun kovalla pakkasella tuota juuri tarvittaisiin, onko havaintoa onko muilla näin?
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Itsekin huomannut että -10 on akkuajon raja, paitsi jos akku on täynnä näyttää rangea kunnes lataus on kulutettu 80% ja sitten tulee viivat ruudulle. Tänään lämmitin remotella 2x putkeen eli ~50 minsaa ennen töihin lähtöä. Ulkona oli -17 ja liikkeelle lähtiessä akut oli -11 joten bensalla mentiin koko työmatka ~20km.
Osaako auto siirtyä sähköajoon jos lämpötila akustossa muuttuu ajon aikana liian kylmästä riittävän lämpöiseksi, vai pitääkö auto sammuttaa ja käynnistää uudelleen? Jollain käytännön kokemusta?
 

Joonatan

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2019
Itsekin huomannut että -10 on akkuajon raja, paitsi jos akku on täynnä näyttää rangea kunnes lataus on kulutettu 80% ja sitten tulee viivat ruudulle. Tänään lämmitin remotella 2x putkeen eli ~50 minsaa ennen töihin lähtöä. Ulkona oli -17 ja liikkeelle lähtiessä akut oli -11 joten bensalla mentiin koko työmatka ~20km.
Osaako auto siirtyä sähköajoon jos lämpötila akustossa muuttuu ajon aikana liian kylmästä riittävän lämpöiseksi, vai pitääkö auto sammuttaa ja käynnistää uudelleen? Jollain käytännön kokemusta?
Viikonloppuna testasin juuri tuota ja vaikka akkujen lämpötila nousi alle - 10c ajon aikana ja painoi ev nappia niin tuli vain ilmoitus liian kylmistä akuista. Ajoin auton sivuun ja sammutin ja uudelleen käynnistin niin ev meni päälle ja akuilla mentiin reissu. Eli ei ainakaan ihan nopealla vasteella osaa siirtyä akku moodiin. Akkuja saa lämmitettyä ajoa varten aika paljon myös sillä että ajastaa latauksen sillein, että akut täynnä vähän ennen kuin lähtee ajamaan.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Eipä oo mulla tehnyt koskaan nuin päin vaan viivat näytöllä liikkeelle ja hetken ajon jälkeen on sähkörange tullut näkyviin. Koskaan ei ole kesken matkan muuttunut sähkörangen näyttämä viivoiksi jos akku ei ole ollut tyhjä.
 

msilvast

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Mulla eilen - 14 asteessa esilämmityksen jälkeen, range oli viivoilla, mutta 200m ajon jälkeen siirtyi sähkölle. Ainakin alkuun range pysyi viivoilla vaikka sähköllä menikin. En seurannut koko matkaa loppuun, että päivittyikö range.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itse huomasin tänään saman, ulkolämpötila - 19 astetta, akusto - 18 astetta, kännykän remote control ohjelmalla 10 minuutin esilämmitys, akuston lämpötila tippui - 13asteeseen ja lähtö bensalla, kaupassa olo aikana 30 minuuttia remote lla lämmitystä ja akuston lämpötila - 7 astetta ja ajeltiin kotio sähköllä, eli jos haluaa pelkällä sähköllä ajaa kovilla pakkasilla(-15- - 30 astetta) 20-30 minuuttia remote lämmitystä, niin pääsee pelkällä sähköllä lähteen, eikä kampiakseli pyörähä
Eipä tästä ota sittenkään selvää, ulkona pakkasta -19 astetta,akusto -18,lämmitystä 30 minuuttia remotella ja akuston lämpötila tippui -13 asteeseen ja lähtö bensalla,näyttää menevän ihan arvalla,miten akusto lämpiää
Tänään huomasin myös,auto parkisa 8 tuntia ja kun lähdin työmaalta kotio kohti,täysillä akuilla,2 tuntia roikasa ja sisälämppärillä esilämmitys,ulkona -18 astetta,akuston lämpötila tippui-10 asteeseen,eli ilmeisesti roikalla ja sisätilan lämmittimen lämmityksellä sittenkin lämmittää enemmän akustoa,tai sitten yhteislämmityksellä,roikan sisälämppäri+ remote lämmitys lämmittää parhaiten akuston,joka kylläkin vaikuittais loogiselta
Ottaapa tästä sitten selvää
Sähköllä mentiin kuiten kotio 11 km,mutta myös jostain syystä ei tullut lämmintä ilmaa kapiiniin juurikaan 29 asteen pyynnillä,vaikka aikaisemmin pelkällä sähköllä ajaessa,kun vaihdettu uusi sähkövastus on tullut lämmintä/kuumaa ilmaa hyttään
Keskikulutus ollut seka-ajossa(maantie/kaupunki) ja paljon kärryä perässä,maantie ajolla pelkällä bensalla noin 400 km vedettynä 1.12.2020-10.2 .2021, kulutus 6.3 litraa/ 100 km ,kohtuu hyvä ja zuikiksen pehvanlämmitin paikoillaan koko ajan
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kyllä täytyy sanoa että tämän ketjun esittelemä modaus on ihan kunkkumodi mun käytössä. Tänään 50 km ajeluja ristiin rastiin 15 asteen pakkasessa eikä kampiakselia tarvinnut vaivata kertaakaan
 

msilvast

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Ihmeellinen on tämä kapistus. Tänään tuli ihan uusi moodi vastaan. - 17 ulkoilma, esilämmitystä 15min ja matkaan. Bensalla meni. Mutta pysähdyin hetkeksi parkkiin laittamatta virtoja pois, loppumatkan menikin sitten jonkinsortin hybridimoodissa, akku 3/4 varauksessa. Eli hetki polttomoottorilla ja sitten taas hetki sähköllä jne.
 

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
No ajattelin että auton pohjassa oleva akusto lämpenee kun siinä yläpuolella möllöttävä kabiini saadaan kuumaksi? Voin olla väärässäkin, vähän oli mutua mukana. :)

Ja myös se että kaikki akusta otettava virta lämmittää akkua.

Ihmeen varovaista on Mitsulla akun käyttö. Litiumakun lataaminen pakkasella on haitallista akulle, mutta kyllä siitä virtaa ulos pitäisi saada ihan normaalisti. Tuonhan huomaa pehvassa että jo pienemmällä pakkasella regeneroivat jarrut häviävät käytöstä, juuri tuon "latauskiellon" vuoksi.
Huomasin saman tuosta regenistä. -20C pakkasta, niin B3, B4 ja B5 tuntuvat samalta kuin B2 ja joutuu hieman jarrupoljintakin käyttämään hiljentämiseen kaupungissa ajaessa. ICE huuti koko matkan (ei pehvanlämmitintä).
 

vte

New Member
Liittynyt
19 Helmikuu 2021
Moro. Uusi auto tuli viikko sitten (Hollannin tuonti Novosilta vm-16). Uusi myös siis foorumilla. Tilasin pehvanlämmittimen ja tänään oli pimeässä asennuksen aika. Ei irronnut, enkä uskaltanut ainakaan vielä voimaa käyttää ettei riko mitään. Ensin pitäisi vissiin saada irti siitä valkoisesta klipsistä? Mihin suuntaan keulasta katsottuna? Entä varsinainen liitin, mihin suuntaan keulasta katsottuna?

Turun seudulla tarjoan laskiaspullakahvit jos joku ihmettelee sitä kanssani. Samoin tuo remote control ei toimi millään timerilla eikä äppi suostu rekisteröimään. Kirjoitin siitä erikseen tuonne remote controlin ketjuun..
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Moro. Uusi auto tuli viikko sitten (Hollannin tuonti Novosilta vm-16). Uusi myös siis foorumilla. Tilasin pehvanlämmittimen ja tänään oli pimeässä asennuksen aika. Ei irronnut, enkä uskaltanut ainakaan vielä voimaa käyttää ettei riko mitään. Ensin pitäisi vissiin saada irti siitä valkoisesta klipsistä? Mihin suuntaan keulasta katsottuna? Entä varsinainen liitin, mihin suuntaan keulasta katsottuna?

Turun seudulla tarjoan laskiaspullakahvit jos joku ihmettelee sitä kanssani. Samoin tuo remote control ei toimi millään timerilla eikä äppi suostu rekisteröimään. Kirjoitin siitä erikseen tuonne remote controlin ketjuun..
Itse tosiaan aloitin ottamalla sen valkoisen klipsin auton rungosta irti
ihan alaspäin nitkuttamalla lähtee pitkällä ohuella taltta meisselillä
valkoinen klipsi on anturissa kiinni,jota ei tässä vaiheessa vielä irroiteta
Sen jälkeen,kun anturi/klipsi on irroitettu auton rungosta,lukkopihteillä kiinni anturin kyljestä,
sitten joko,pitkällä,ohuella/kapealla meisselillä anturin alapuolelta vapautetaan kiinnitys lipare ja vedetään anturi valkoisen klipsin kans irti
Tai,jotkut taitaa ottaa ensin irti anturin valkoisesta klipsistä,itsellä oli niin lujasti kiinni,että tein sen edellä mainitulla tavalla
Anturihan lähtee valkoisesta klipsistä irti siten,että työnnetään ohut pitkä meisseli anturin yläpuolella olevaan aukkoon,jonka pitäisi vapauttaa kiinnitys lipareen ja vedetään anturi irti valkoisesta klipsistä
Itsellä lähti anturi irti anturinrungosta,ilman että vapautti anturin alapuolella olevaa kiinnitys liparetta,paikka on ahdas,mutta saa sen sieltä irti,ilman että tarvitsee mitään purkaa,kun muutaman ärräpään käyttää sopivasti naapurin kuullen
 
Viimeksi muokattu

subterfugium

Member
Liittynyt
12 Helmikuu 2021
Toimiiko esilämmitys? Siitä näkee onko sähkölämmitys kunnossa. Siinähän ei ole mitään lämpösäätöä, puolen tunnin jälkeen pitäisi olla jo melko epämukavankin lämmin.

Tuo olisi myös semmoinen minkä pystyy ymmärrettävästi esittämään huoltoliikkeelle vikakohteeksi..
Itsellä ei pehvanlämmitintä käytössä, mutta viileä kopissa kun kaupungissa ajelee. Koitin testata tuota sähkölämmityksen kuntoa.

Laitoin tuulettimen päälle RuuviTagin sekä weberin grilli mittarin.
1613938364649.png


Akku täynnä, ulkona -4C, auton laturissa (suco, 10A):
1613938671461.png

Vein ruuvitagin sisältä (23C) autoon (-3C). Laitoin 30min heater toiminnon äpillä päälle. Maksimi lämmöt lopussa 26C.

Seuraavana päivänä sama testi, mutta niin että auto ei ole laturissa kiinni, akku täysi. Ulkona -8C:
1613938608090.png

Lämmöt nousi nyt huomattavasti nopeammin, 5min ennen loppua kuitenki se 27C lämmintä.

Weberin mittari (kuva huono) näytti tulevalle ilmalle 41C, 25minuutin kohdalla:
1613938902807.png


Missään vaiheessa koppi ei tunnu kyllä epämukavan kuumalta kuten Zuikkis mainitsi. Onko nämä lukemat sellaisia mitä pitää?

Tänään tosiaan ajon loppu puolella laitoin 29C pyynnin päälle ja weberin mittari näytti koppiin 9C.
 

Liitetiedostot

  • 1613938460690.png
    1613938460690.png
    183.2 KB · Lukukerrat 11

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Itse kun olen mittaillut sähkölämmittimen puhaltaman ilman lämpötilaa esilämmityksessä, niin olen saanut jopa 70 asteen lukemia kanavasta mitaten, kun ulkoilma on noin nollilla. Eli alle 30 astetts kanavasta ei kuulosta ihan normaalilta siihen verrattuna. Auton sisälämpötila mankan yläpuolelta mitattuna on mulla ollut lämmityksen loppuessa yli 20 astetta, kun siis lähdetään noin nollasta.
 
Ylös Bottom