Ulkoilman lämpöanturin modaus, "Pure EV mod"

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
On siinä joku muu logiikka, 15C yli ulkoilman tarkoittaisi ettei pakkasella pystyisi ajamaan sähköllä ollenkaan kun puhallinta ei saa alle 15C?

Itsekin kyllä pääasiassa sähköllä ajelin jo ennenkin modausta.

Lämppärissä muuten 15C (tasan) tarkoittaa että ei lämmitetä ollenkaan, pelkkä puhallus. Tuolla 15C pyynnillä polttomoottori ei käynnisty vakionakaan. 15.5C niin hörähtää.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
On siinä joku muu logiikka, 15C yli ulkoilman tarkoittaisi ettei pakkasella pystyisi ajamaan sähköllä ollenkaan kun puhallinta ei saa alle 15C?

Itsekin kyllä pääasiassa sähköllä ajelin jo ennenkin modausta.

Lämppärissä muuten 15C (tasan) tarkoittaa että ei lämmitetä ollenkaan, pelkkä puhallus. Tuolla 15C pyynnillä polttomoottori ei käynnisty vakionakaan. 15.5C niin hörähtää.
Oliko sulla esilämmitys silloin kuitekin eli kabiinissa oli kuitenkin jo + puolella alussa? tällöin esim jos kabiinissa on +1 jo ja ulkona -13 niin ei käynnisty bensamoottori.
15 tasan pyyntinä voi juu olla että lämmitys kytkeytyy pois.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Nyt on kyllä jotain vikaa tuossa logiikassasi, tai sitten en vaan ymmärrä sitä. :) Entäs jos kabiinissa olisi +10C ja ulkona -13C, nyt eroa tuleekin 23C niin silloinko polttomoottori käynnistyy? Silloinhan esilämmityksestä olisi vain haittaa?

Mites nyt sitten pehvanlämmittimen kanssa, sisällä oli -10C ja ulkona (huijattu) +21C, eli eroa 31C, ja polttomoottori ei käynnisty..
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Sisäilman lämmönpyyntö jos on ulko lämpötilaa yli 15c niin sillo ice käynnistyy aina jos puhallin on päällä. Ilman tätä modia siis. Itse käytän 30min esilämmitystä ja my13 menee sähköllä koko ajan - 5c asteeseen asti helposti ilman modia vielä.

Tuossa alkuperäisessä viestissä siis puhut lämmönpyynnöstä kuitenkin. Sitä yritin tuossa ihmetellä että minun matematiikalla -5C + 15C = 10C ja lämmönpyyntiä ei pysty asettamaan noin alas.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Oliko sulla esilämmitys silloin kuitekin eli kabiinissa oli kuitenkin jo + puolella alussa? tällöin esim jos kabiinissa on +1 jo ja ulkona -13 niin ei käynnisty bensamoottori.
15 tasan pyyntinä voi juu olla että lämmitys kytkeytyy pois.
Kyllä tuo oma -16 malli hörähti aina käyntiin jos ulkona muutama aste pakkasella vaikka kuinka huudatti sisälämppäriä puoli tuntia.
Nythän tuon auton luonne muuttui täysin kiitos pehvanlämppärin :)
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
No joo, menee hiukan jo aiheen ohi, tarpeetontahan näitä kikkailuita on enää muistella. :)

Yritin itse joskus jotain logiikaa pähkäillä tuohon polttiksen käynnistymiseen enkä kyllä mitään keksinyt. Kuitenkin niin että infernaalisella esilämmityksellä täyssähköajo onnistui, ainakin jos alkuun piti lämppäriä jollain +16C:llä ja sitten pikkuhiljaa siitä ylöspäin hilaten.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Sitä lämmitystä ohjaa varmaan joku Skynet tai vastaava. Logiikka uupuu välillä ihan totaalisesti. Esimerkkejä omista havainnoista:

Lähden liikkeelle työpaikalta 18-asteisesta tallista, jossa auto seissyt koko päivän. Ulkona keli muutaman asteen plussalla. Asetan lämpötilapyynnin 16 asteeseen ajatuksena että auto ei anna sisätilojen viiletä tuon alle ajon aikana. Kun olen ajanut muutaman kilsan, on ulkolämpötilamittari laskenut muutamaan lämpöasteeseen ja hiljalleen alkaa lämmitysvastus heräilemään lämmittämään sisääntulevaa ilmaa. Tästä hetki eteenpäin, niin polttomoottori hyrähtää käyntiin.

Jos teen vastaavan harjoituksen, mutta säädänkin lämpötilapyynnin lähtiessä 20 asteeseen, ei polttomoottori käynnisty missään kohtaa ajoa.

Ajan sähköllä kotiin, autossa sisällä noin 20 astetta ja ulkolämpötila muutama aste plussalla, moottorin lämpö jotain 15 asteen tienoilla. Jätän auton kotipihalle parkkiin naama aurinkoon päin, jolloin auton sisälämpötila ei putoa kauhean nopeaa tahtia aurinkoisena päivänä. Palaan 20 min myöhemmin autolle lähteäkseni liikkeelle, tässä vaiheessa auton sisätila on jäähtynyt 18 asteeseen. Käynnistän auton lämpötilapyynti 20 asteessa, ja polttomoottori käynnistyy.

Auto seisoo kotipihalla yön, aamulla esilämmitän sitä noin 20 minuuttia. Ulkolämpötila muutaman asteen plussalla ja kun lähden liikkeelle, on auton sisälämpötila 18 astetta. Käynnistän auton 20 asteen lämpötilapyynnillä ja ajan sähköllä koko matkan töihin.

Siis samalla ulkolämpötilalla kun autossa on sisällä 18 astetta, polttomoottori käynnistyy, jos tuo lämpö vanhaa jäännöslämpöä (ei esilämmitetty auton lämmittimellä), mutta ei käynnisty jos lämpö on saatu aikaan auton omalla lämmittimellä. Kun lämpimästä tallista ulos ajaessa pyynti on tallin lämpötilaa korkeampi, ei kone käynnisty, mutta alemmalla pyynnillä käynnistyy. Logiikka? En ole keksinyt muuta kuin että lämmityselementin ollessa valmiiksi lämmin kun todellinen lämmityksentarve ilmenee, toteaa auto että polttomoottoria ei tarvita. Jos elementti on kylmä, käynnistetään polttomoottori. Järjettömintä tässä on se, että ICE:tä käytetään vain hetki ja se sammutetaan kun koneen lämpötila on luokkaa 30 astetta. Eli siitä ei edes lopulta oteta mitään lämpöä ohjaamoon.

Ahkeralla esilämmittämisellä aamuisin on voinut ajaa pelkällä sähköllä pikkupakkasilla, vaikka lämpötilapyynti ollut 18-20 astetta. Ongelma on vain se, että jos sammutan auton kun vien lapsia päiväkotiin, ja olen vähänkin pidempään lapsia jättämässä, uudelleen liikkeelle lähtiessä auto on jo sen verran jäähtynyt, että polttomoottori saattaa käynnistyä. Ja muutenkin aina silloin tällöin tulee oltua paikassa, jossa esilämmityksen käynnistys etänä ei onnistu ja aikataulu on sen verran häilyvä, ettei ajastaminenkaan luonnistu. Tai sitten ei ole latausmahdollisuutta ja haluaa säästää sähköä ajamiseen.

Pehvanlämmittimen testailuun liittyen: jätin eilen illalla auton pihalle ilman lämpötila-anturia tai vastusta. Aamulla 15-20 min esilämmitystä ja auto käyntiin -> polttomoottori käynnistyi saman tien. Kävin tuikkaamassa vastuksen paikalleen, ja ajot hoitui sähköllä. Eli pelkkä anturin poistaminen voi toimia hetken, mutta ei enää seuraavana päivänä.

Aamulla ajoin vastus paikoillaan kymmenisen kilsaa esilämmitetyllä autolla 20 asteen pyynnillä. Näytti ohjaamon lämpötila vakiintuvan 15 asteen tienoille. Hetken päästä ajoin reilut 10 km 23 asteen pyynnillä, ja lämpötila ohjaamossa asettui 20 asteeseen. Tällä asetuksella myös puhallusautomatiikka säätyi toisin kuin 20 asteen pyynnillä. Selvästi siis se että pyynti on yli vastuksen valehteleman 21 asteen vaikuttaa tuon automatiikan toimivuuteen.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tuollaista epäloogisuutta itsekin todennut. Hulluinta on tuo että liikkeelle lähtiessä kun lämmityslaite off ja ajossa laittaa puhallusta päälle niin heti käynnistyy ja mahdollisesti 3-5 sekunnin päästä sammuu eikä enää uudelleen käynnisty. Polttoainetta saatiin kyllä tuollakin kylmäkäynnistyksellä menemään ihan mukavasti turhaan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Joo tutulta kuulostaa nämä. Ja kyllähän se aina turha kylmäkäynnistys tuntuu niin typerältä, jos muuten selkeästi pääsisi sähköllä koko matkan.
 

Jallu83

New Member
Liittynyt
18 Helmikuu 2020
Jos puhaltimen automatiikka ei oikein toimi tuolla 2kohm vastuksella, niin onko ketään koittanut pienempää vastusta jolla ulkolämpötila asettuisi esim 15-17 asteeseen?
Toimisiko sillä auto sähköllä ja puhallin normaalisti kun säädetty esim. 20C?
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Voishan sitä testata vaikka 2,2 kohmin vastuksella. Vastukset kun maksaa ei mitään, niin ei siinä paljon häviäkään. Sinänsä tämä on vain hienosäätöä, itse ideahan toimii täydellisesti.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
No mä askartelin äsken parin metrin johdon missä säädettävä potikka ja katkaisija päässä, että voi vauhdissa säätää. :) Katkaisijalla katkaistaan johto kokonaan, niin hyvin vauhdissa päivittyy lukemat tauluun kun hetken käy pimeänä.

17C:llä tuntui toimivan ihan hyvin, ei lähtenyt polttomoottori vaikka oli +29C pyyntiä ja normal mode. 15C:llä ei sietänyt kuin +22C pyyntiä, yhtään yli niin hörähti. Eli jossain tossa välillä menee maaginen raja.

2k2-vastuksella tulee +18C, jätinpä sen nyt sinne pariksi päiväksi testiin.

Sinänsä en usko että tuo vaikuttaa muuta kuin siihen pyyntiin mitä täytyy laittaa että saa auton sopivan lämpöiseksi. Eli +21C huijauksella kun laittoi +23C pyyntiä niin auto lämpesi mukavasti. Nyt varmaan riittää vähän vähempi, kerron kun olen testaillut paremmin. :)

Toisaalta taas, jos palikka on paikallaan kesälläkin, mitenhän käy viilennyksen kanssa jos auton mielestä ulkonakin on jo 18C? +21C huijauksella menisi ehkä mukavasti että +23C pyynnillä lämmittää ja +19C:llä viilentää..
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Hmm, kävin ajelulla kun piti poikaa kuskata. Minusta lämppäri toimii ihan samalla lailla kuin +21C huijauksellakin. Kylmällä autolla lähdettiin, 20-22C pyynnillä aika maltillisesti lämmitti ja puhallusta vain 1 palkki. Mutta 23C pyyntiä niin sähkölämmitys pomppasi tappiin ja puhallinkin piristyi kolmeen palkkiin. Eli edelleen ihan hyvin toimii, mutta en kyllä "sokkotestissä" huomaisi eroa että onko +21C vai +18C vastus paikallaan.

Näinköhän tuossa on vaan 16C ulkolämpötilan kohdalla joku valinta "kesä/talvi"? Talvi-moodissa polttomoottori pauhaa ja lämppäri lämmittää pontevammin, kesämoodissa taas pitää pyyntiä olla se 23C että auto oikeasti ymmärtää että halutaan lämpöä torppaan. :) 20-22C asetukset on osastoa "no jos näön vuoksi vähän ulkoilmaa lämmittäisi"..

Voi olla että myytäviin Pehvanlämmittimiin teen silti +18C version, tuo 2.2k vastus on standardikamaa kun nuo aiemmat 2k:t tein laittamalla kaksi 1k-vastusta sarjaan.. Tilaamalla saisi kyllä 2k:takin suoraan.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Oisin tilannut mutta sivusto ei päästänyt kassalle? Koitan myöhemmin uudelleen ja voisin ottaa sen sillä isommalla vastuksella jos mahdollista..

Isommalla vastuksella eli siis +18C lämpötilalla? :)

Hyvä kun huomautit verkkokaupasta, oli näköjään uusi PHP-versio tuonut mukanaan uusia yhteensopimattomuuksia. :) Nyt pitäisi toimia kun testailin.
 

Ode-B

New Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2018
Isommalla vastuksella eli siis +18C lämpötilalla? :)

Hyvä kun huomautit verkkokaupasta, oli näköjään uusi PHP-versio tuonut mukanaan uusia yhteensopimattomuuksia. :) Nyt pitäisi toimia kun testailin.
Juuri noin eli +18C.

Nyt toimi sivut ja laitoin tilauksen, toivottavasti saat kohta niitä liittimiä
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kai tuo täytyy minunkin tilata kohta ihan jo senkin vuoksi että haluan kannattaa tätä tuotekehitystä. Odottelen kuitenkin vielä hetken kun näitä näyttää olevan nyt useita koeajossa ja tuote tuntuu kehittyvän edelleen.
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Hyvinhän tuo näyttää toimivan meidän 2016 mallissa. Nyt kun vielä kehitätte eston kaasupolkimen liialliselle painamiselle niin saa estettyä emännän turhat kiihdyttelyt ja moottorin käynistymisen. Nimittäin vaikka valistaa kuinka, että ”ei sun tartte yrittää voittaa liikennevalolähdöissä vierestä lähteviä ökybemareita” niin ei vaan auta. Pakko estää moinen tekniikan avulla .
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
PHEVbox toimii kyllä tuohon, tosin siinäkin on omat puutteensa..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Nyt on kyllä jotain vikaa tuossa logiikassasi, tai sitten en vaan ymmärrä sitä. :) Entäs jos kabiinissa olisi +10C ja ulkona -13C, nyt eroa tuleekin 23C niin silloinko polttomoottori käynnistyy? Silloinhan esilämmityksestä olisi vain haittaa?

Mites nyt sitten pehvanlämmittimen kanssa, sisällä oli -10C ja ulkona (huijattu) +21C, eli eroa 31C, ja polttomoottori ei käynnisty..
Joo olin kirjoittanu väärin eli sisäilman pyynti versus senhetkinen sisäilman mitattu lämpötila se ero on.
Eli jos sulla on sisällä jo +10C ja pyynti sisällä 20C niin eroa on 10C eli silloin ollaan tuon rajan alle. Eli ecu katsoo et selvitään ihan sähkölämmityksellä.
Eikä siis ole tarkotus morkata tätä hyvää ratkaisua (mikä on täysin sama mitä käytän Chevy Volt-autossani ja piti myös testata tätä itsekin mutten ehtinyt /nähnyt tarpeelliseksi kun mennyt sähköllä auto hyvin tässä max -5C pakkasilla.

Yhtä mietin kun kirjotit että pitää olla varma ettei päästä ilmastointia päälle ettei kenno jäädy. Auttaisko tähän jos huijaus näyttäisikin vaina +2C esim? Näin meinaa mulla Volt:ssa ollut koko ajan itse etsimälläni vastusarvolla....
Edit: ja tosiaan olitkin jo eri vastusarvoilla testannut (jään myös odotteleen).

Kannattaa muistaa että vastusarvon muutos ei välttämättä heti reagoi järjestelmässä. Ainakin näin oli Volt:ssa eli piti tunninkin verran ajella että toiminnan sai oikealle hehtaarille. Nimimerkki: 2 talvea modauksella ajellut.
 
Viimeksi muokattu

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Höh! Pistä vaan aparaatti takaisin, voin palautella rahat.

Missähän vuosimallissa se on muuttunut? Ei taida muut olla kuin 2013-2016 -vuotisiin testanneet..
Antakaas my19 mallin vin koodi niin tarkistan millainen liitin siel nyt on. Mulla ASA käytös.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Eli jos sulla on sisällä jo +10C ja pyynti sisällä 20C niin eroa on 10C eli silloin ollaan tuon rajan alle. Eli ecu katsoo et selvitään ihan sähkölämmityksellä.

Ei ole kyllä noin yksinkertaista. Nimimerkki Beavis tuossa kirjoitti tyhjentävästi. Esim siinä on eroa että onko esilämmitetty vai ei..

Minullahan oli phevboxin iceheaterstop aiemmin. Se huijaa sisälämpöanturia niin että sisällä on aina vähintään 13C. Silloinhan teorian mukaan polttomoottorin ei pitäisi käynnistyä jos lämppärin pyynti alle 23C? Mutta 100% varmuudella hörähti käyntiin jos ilman esilämmitystä lähti liikkeelle vaikka pyynti olisi 17C..

Pienenkin esilämmityksen jälkeen onnistui kyllä sähköajo, että ehkä auto on eri moodissa lämmityksen jälkeen? Tai sitten siellä on joku vedenlämpöanturi mikä vaikuttaa asiaan, tuon sisätila-anturin lisäksi.

Tuokin minkä Beavis jo mainitsi, jos joutuu esim 2min välistopin tekemään R-kioskille niin auto jätettävä "käyntiin" tai satavarmasti hörähtää polttomoottori kun lähtee uudestaan liikkeelle.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Skynet arpoo kyllä koneenkäyttötarvetta jollain monimutkaisella kaavalla, jossa toki sisälämpötilan ja lämpötilapyynnin erotus on varmasti yksi tekijä. Varmaan pyhä kolminaisuus eli ulkoilman, sisäilman ja pyynnin toteutumat ja niide keskinäiset erotukset muodostavat sen kaavan, jolla toimintaa arvotaan.

Pehvanlämmittimen toiminta vs. PHEV Boxin ICE stopperi osoittaa kuitenkin, että merkittävin tekijä on ulkoilman lämpötila. Tämä siksi, että pehvanlämmitin tuntuu toimivan 100 %:sti vaikka ohjaamo olisi jääkylmä, kun taas ICE stopperi sisälämpöhuijauksineen ei tunnu toimivan halutusti leudollakaan kelillä. En tosin tiedä mikä on kylmin sisälämpötila jolla pehvanlämmitintä on testattu, eli onko joku päässyt testaamaan autoa, jossa sisälämpötila on vaikka -20 astetta, lämpötilapyynti +23 astetta ja vastus huijaa ulkolämpötilan 21 asteeseen?

Mainitsit vedenlämpöanturin, mutta eihän sähkölämmitin lämmitä moottorin jäähdytysnestettä. Vai onko sisätilojen sähkölämmityksessä joku vesikiertoinen elementti? Itse olen olettanut että kanavassa on vain sähkövastus, joka kuumetaessaan lämmittää sisään puskettavan ilman.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mainitsit vedenlämpöanturin, mutta eihän sähkölämmitin lämmitä moottorin jäähdytysnestettä. Vai onko sisätilojen sähkölämmityksessä joku vesikiertoinen elementti? Itse olen olettanut että kanavassa on vain sähkövastus, joka kuumetaessaan lämmittää sisään puskettavan ilman.

On nimenomaan vesikiertoinen. Eli sähkövastus lämmittää vettä ja sitten se kierrättää sitä siellä normaalissa lämppärikennossa, missä polttomoottorinkin vesi kiertää. Mutta siellä on ilmeisesti jotain venttiilejä välissä että esilämmitystä käyttäessä vesi ei juurikaan kierrä konehuoneen puolelle..
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ok, hyvä tietää. Seuraava modaus sitten niihin venttiileihin, että saadaan sähkölämmitin toimimaan myös lohkolämmittimenä ;)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
On nimenomaan vesikiertoinen. Eli sähkövastus lämmittää vettä ja sitten se kierrättää sitä siellä normaalissa lämppärikennossa, missä polttomoottorinkin vesi kiertää. Mutta siellä on ilmeisesti jotain venttiilejä välissä että esilämmitystä käyttäessä vesi ei juurikaan kierrä konehuoneen puolelle..
3 tie venttiili siellä on
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Facebookin puolella joku esitteli toteutusta jossa huijataan autoa luulemaan, että tankki on tyhjä jolloin kulkee tähsin sähköllä vaikka polkaisee kaasupoljinta reippaasti.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Facebookin puolella joku esitteli toteutusta jossa huijataan autoa luulemaan, että tankki on tyhjä jolloin kulkee tähsin sähköllä vaikka polkaisee kaasupoljinta reippaasti.

Tuohan se olisi hienoin, jos saisi jotenkin napin taakse koko polttiksen.

Äsken just kävi, vaikka ilmastointilaite ja kaasupoljin muokattu, niin cruise älypäänä veti ylämäkeen semmoisella voimalla että lähti polttomoottori käyntiin..
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kruise on tosiaan ärsyttävä siitä, että se ei tunne omatunontuskia tehonkäytöstä. Jos on kruiseen asetettu vaikka 80 km/h ja syystä tai toisesta olet joutunut hidastamaan viitenkymppiin, niin RESiä kun painat, haluaa auto kiidyttää niin kovaa, että mennään bensapuolelle. Samoin adaptiivinen toimii samoin jos vauhti on hidastunut edessä olevan takia ja edessäoleva kääntyy pois edestä.

Tuon kun tietää, niin osaa ennakoida tilanteet. Itse en käytä tuota kruisen RESiä juurikaan, vaan nostan vauhdin itse kaasupolkimella oikealle tasolle. Itselläni ei ole juurikaan ollut kaasupolkimen tai kruisen kanssa tilanteita, jossa polttokone käynnistyisi vahingossa, mutta ylämäkeen nousevat motarin kiihdytysrampit yhdistettynä ruuhkaliikenteeseen on kyllä haastavia tilanteita joskus.

Nuukan miehen bensamittarimodaushan olisi sitten sellainen, että ajaa tankin oikeasti tyhjäksi ja pitää pidempiä matkoja varten jerrykannua mukana :D
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Semmoinen ohje kansainvälisellä foorumilla oli, että konehuoneen sulakerasiasta bensapumpun sulake irti. Auto yrittää startata polttista muutaman kerran, mutta luovuttaa ja sen jälkeen ei enää edes yritä uudestaan, vaan tyytyy sähköajoon.

Mutta tuossa oli aika isoja ongelmia minkä vuoksi en ole itse edes kokeillut.. Ensinnäkin aika typerä tuo turha starttausyritys, turhahan sitä konetta on pyörittää jos ei startata meinaa. Lisäksi tuosta toipuminen vaatii virtojen katkaisun, eli ei voi ajon aikana enää vauhdissa ottaa polttomoottoria käyttöön.. Ja sitten ainakin jollain testaajalla auto oli ilmeisesti päättänyt että polttoaineessa on jotain vikaa ja se on käytettävä pois, ja sulakkeen takaisin laitoin jälkeen auto meni siihen pakko-polttis-moodiin missä käytetään tankki tyhjäksi ja vasta uudelleentankkauksen jälkeen suostuu menemään sähköllä.. :)

Purkka, oliko juuri tämä tuolla Facessa vai joku hienostuneempi menetelmä?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mitsun oma EV-nappihan ei myöskään rajoita tehoa vakionopeuden säätimien kanssa vaan potkaisee polttiksen herkästi käyntiin. Adaptiivinen sentään piippaa hetkeä ennen jos edessä oleva päättää häippästä. Sillon kun napsauttaa sen pois niin voi välttää turhan käynnistyksen.

edit. kokemukset vm.2013 autosta.
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Facebookin tankkihuijauksessa oli asennettu kojelautaan kytkin, joka ymmärtääkseni katkaisee virran bensapumpulta sekä tankin bensa-anturin johtimen siten, että auto luulee tankin olevan tyhjä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Facebookin tankkihuijauksessa oli asennettu kojelautaan kytkin, joka ymmärtääkseni katkaisee virran bensapumpulta sekä tankin bensa-anturin johtimen siten, että auto luulee tankin olevan tyhjä.

Luulen että siinä silti tuo ongelma että ei voi vauhdissa laittaa päälle, vaan pitää sammutella. Tuo bensa-anturin huijaus varmaan estää tuon pakkopolttismoodin, auto ilahtuu että nyt on tullut bensaa tankkiin kun bensamittari näyttää taas lukemia.. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Luulen että siinä silti tuo ongelma että ei voi vauhdissa laittaa päälle, vaan pitää sammutella. Tuo bensa-anturin huijaus varmaan estää tuon pakkopolttismoodin, auto ilahtuu että nyt on tullut bensaa tankkiin kun bensamittari näyttää taas lukemia.. :)
Kyllä sen voi laittaa päälle vauhdissa mun tietääkseni. Kun menee 0:lle sähkön määrä niin napsauttaa kytkimen päälle ja bensapumppu saa virran ja tankkianturi näyttää myös samalla oikean määrän ja bensamoottori käynnistyy. Näin ymmärsin hänen kommenteistaan.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Kruise on tosiaan ärsyttävä siitä, että se ei tunne omatunontuskia tehonkäytöstä. Jos on kruiseen asetettu vaikka 80 km/h ja syystä tai toisesta olet joutunut hidastamaan viitenkymppiin, niin RESiä kun painat, haluaa auto kiidyttää niin kovaa, että mennään bensapuolelle. Samoin adaptiivinen toimii samoin jos vauhti on hidastunut edessä olevan takia ja edessäoleva kääntyy pois edestä.

Tuon kun tietää, niin osaa ennakoida tilanteet. Itse en käytä tuota kruisen RESiä juurikaan, vaan nostan vauhdin itse kaasupolkimella oikealle tasolle. Itselläni ei ole juurikaan ollut kaasupolkimen tai kruisen kanssa tilanteita, jossa polttokone käynnistyisi vahingossa, mutta ylämäkeen nousevat motarin kiihdytysrampit yhdistettynä ruuhkaliikenteeseen on kyllä haastavia tilanteita joskus.

Nuukan miehen bensamittarimodaushan olisi sitten sellainen, että ajaa tankin oikeasti tyhjäksi ja pitää pidempiä matkoja varten jerrykannua mukana :D

Ois hyvä jos näissä lukisi vuosimalli minkä mallisella autolla aina ajatte koska se toki vaikuttaa.
Itse en ole Eco mode:lla huomannut että kiihdyttäisi niin paljon resumella että polttomoottori käynnistyy. Eli ootko Eco modella koittanut?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Mitä tämä Eco-mode käytännössä tekee että kannattaa käyttää, itse en ole huomannut mitään vaikutusta. Sisälämpötila kai oli alhaisempi...
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Auto on MY2014, lisäsin sen tiedon nyt allekirjoitukseen. On tapahtunut muistaakseni vain kerran, jonka jälkeen opin läksyni. Ei tainnut olla eco-moodi päällä, eli saattaisi toimia sillä fiksummin.

Eco-moodi tekee ainakin kaasupolkimen skaalasta paljon pehmeämmän, eli kaasua pitää painaa paljon syvemmälle että saa saman voiman sähkömoottoreista ulos. Tuntuu myös että voima alkaa tulla hitaammin, eli paikaltaan lähtiessä kiihdytykset hidastuu. Tämä kai sitten säästää sähköä.

Ohjekirjan mukaan: "ECO-tila on taloudellisen ajamisen tukijärjestelmä, joka ohjaa automaattisesti liitettävää hybridi-EV-järjestelmää ja ilmastointijärjestelmää siten, että polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän."

Sen tarkemmin ohjekirja ei toimintaa avaa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Kyllä ecollakin käynnistää polttomoottorin cruisella.. MY2014 minullakin. Minusta eco vaikuttaa pelkästään kaasupolkimeen, cruise polkee ihan samaan malliin.

On varmaan vähän reittivalinnoista kiinni. Me asutaan tässä Messilän laskettelurinteiden juurella, mihin vaan lähteekin niin ekana kiivettävä tuo mäki ylös..

Onko Harri K:lla kenties lämmin talli? Sen verran erilaiselta kuulostaa nuo kokemukset. Lämmin talli vaikuttaa merkittävästi, kun akkupaketin lämpötila vaikuttaa siihen miten pienellä kaasulla polttis hörähtää.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Kyllä ecollakin käynnistää polttomoottorin cruisella.. MY2014 minullakin. Minusta eco vaikuttaa pelkästään kaasupolkimeen, cruise polkee ihan samaan malliin.

On varmaan vähän reittivalinnoista kiinni. Me asutaan tässä Messilän laskettelurinteiden juurella, mihin vaan lähteekin niin ekana kiivettävä tuo mäki ylös..

Onko Harri K:lla kenties lämmin talli? Sen verran erilaiselta kuulostaa nuo kokemukset. Lämmin talli vaikuttaa merkittävästi, kun akkupaketin lämpötila vaikuttaa siihen miten pienellä kaasulla polttis hörähtää.
Ihan ulkona seisoo vieläpä katoksen edessä kun volt on katoksessa yleensä.
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Öööö... tuon modauksen jälkeen meidän pirssiin ei tule kovin lämmintä sisälle vaikka säätää lämpötilapyynnin esim. 28 C. En tiedä onko tuolla yhteyttä, mutta tuulilasin lämmitin lakkasi toimimasta. Auto 2016 vuosimallia.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Hmm olikos siinä sähköisesti lämpiävä tuulilasi? Sehän on kyllä hyvinkin mahdollista että se toimii vain kylmällä, eli siis ei toimi enää. :( eipä tämmöinen tullut mieleen.

Tuo kylmyys on kyllä isompi mysteeri. Näkyykös monitoiminäytöllä että sähkölämmitin ottaa tehoa kumminkin? Mulla ainakin on se reilu 4kw taulussa..
 

MKipsu

New Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2020
Hmm olikos siinä sähköisesti lämpiävä tuulilasi? Sehän on kyllä hyvinkin mahdollista että se toimii vain kylmällä, eli siis ei toimi enää. :( eipä tämmöinen tullut mieleen.

Tuo kylmyys on kyllä isompi mysteeri. Näkyykös monitoiminäytöllä että sähkölämmitin ottaa tehoa kumminkin? Mulla ainakin on se reilu 4kw taulussa..
Uusi keskustelija mukana. Voitko kertoa mistä näitä voi tilata. Minulle ei tätä ketjua seuratessani selvinnyt, että mikä verkkokauppa.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Nyt on mainostuslupakin maksettu, että saa varmaan linkatakin. :)

Nämä menee nykyään kyllä siihen tahtiin että en kehtaa vielä enempää mainostaa. :) saatavuusongelma tuossa liittimessä kun kiinalaiset vielä corona-lomalla.

Pikalinkki suoraan tuotteeseen: http://z-power.fi/phev
 
Ylös Bottom