Ulkoilman lämpöanturin modaus, "Pure EV mod"

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Ja onko kellään ratkaisua 2016 malleihin,jossa on myös lasinlämmitin,että saisi pelkällä sähkövastuksella lämpöä kapiiniin,nyt ei saa muuten kuin polttista käyttämällä,vaikka pyyntö olisi max.29 astetta,niin ei tule 10km matkallakaan kuin lehmänhenkäys lämpöä,kun käyttää polttista päällä noin 30 s niin lämpöä alkaa tulemaan,kun sammuttaa polttiksen,lämpöä tulee noin minuutin ajan ja alkaa taas puhalluslämpö viileneen,tuntuu kuin sähkövastus ei toimisi ollenkaan??miten voi testata,että vastus toimii?
Meidän MY16 mallissa sama ”vika”. Eli lämmintä saa kabiiniin vasta polttista käyttämällä. Lisäksi tuulilasin lämmitys ei toimi. Sähkölämmitys toimii kuitenkin mobiilikäynistettynä tai avaimen lisänapista. Olisi hyvä tehdä Pehvalämmittimelle ohituskytkin jotta saa em auton omat toiminnallisuudet käyttöön tarvittaessa.
 

liippari

New Member
Liittynyt
19 Marraskuu 2007
Meidän MY16 mallissa sama ”vika”. Eli lämmintä saa kabiiniin vasta polttista käyttämällä. Lisäksi tuulilasin lämmitys ei toimi. Sähkölämmitys toimii kuitenkin mobiilikäynistettynä tai avaimen lisänapista. Olisi hyvä tehdä Pehvalämmittimelle ohituskytkin jotta saa em auton omat toiminnallisuudet käyttöön tarvittaessa.

Sama täällä MY15 mallissa. Lämpöä ei juurikaan tule kabiiniin.
Pyynti on aina vähintään 23 astetta, puhallusvoimakkuus ei nouse kakkospykälää isommaksi auto asennossa, vaikka kabiinissa olisi kylmä.
Ajomatkat on yleensä max 15km, tällä matkalla ei koppi ehdi juurikaan lämmetä. Ohjaamoon puhaltaa hissukseen semmosta lehmänhenkäystä.
Kyllähän tuolla syksyyn asti pärjää noinkin, mutta mukavuuden haluisena taidan laittaa talveksi orkkis ulkolämpöanturin paikoilleen. Optimitilanne olis jos voisi katkaisijalla valita kumpaa käytetään Pehvanlämmitintä vai ulkolämpöanturia.
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
@Zuikkis : Milloin sun "pajalla" saa laitatettua lisäkatkaisijan josta voi valita joko orkkisanturin tai Pehvalämmittimen :)? Itse en sellaista viritystä jaksa värkätä. Lisäksi myös tuulilasinlämmityskatkaisimen yhteyteen Pehvalämmittimen ohitus. Eli kun laittaa tuulilasinlämmityksen päälle niin auto käyttää orkkisanturia.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Kun oli pehvanlämmitin paikoillaan,Ilmeni nyt myös autoni 2016 mallissa,että etäohjaus ei onnistunut enään androidilla,ei puhelimella eikä tabletilla,ei pystynyt rekisteröitymään,kun vaihtoi takaisin orkkis lämpötila anturin,onnistui rekisteröitymään puhelimella,että tabletilla,vieläkään ei tule ajastimella tai muutenkaan sähköllä lämmintä kapiiniin,vaikka pitäisi tulla ja olla sähkövastus autossa,,eli auto deltalle huoltoon,mielestäni koko 2 kuukauden aikana,mitä ollut auto minulla, ei ole toiminut sähköinen lämmitys ollenkaan,onko muilla ollut vastaavia ongelmia pehvanlämmittimen kanssa?
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Mun autossa toimii sähkölämmitys etänä sekä avaimen painikkeesta eli Pehvanlämmitin ei ainakaan siihen ole vaikuttanut.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Vähän kahden vaiheilla,kumpi parempi,pehvanlämmitin paikoillaan>meikäläisen ajoilla kulutus noin 1.5-2.5l/100km keskikulutus,ns."täyssähkö"phevi,eli pystyy ajamaan kaiken sähkön,ilman että polttomoottori käy ollenkaan tuona aikana,tai hyvin vähän,säästö bensassa veikkaisin noin 3 litraa/100km,tuulilasilämmitin ja etäohjaus androidilla ei toimi,sisä puhallinta voi käyttää,lämmintä saa ainoastaan polttista käyttämällä.
Vai orkkis malli>kulutus noin 4.5-5.5l/100km keskikulutus ja kaikki toimii normaalisti,toki voi olla,että lämmitys vastus puhaltimella on rikki,kuten epäilen sen olevan,puhelimessa on vaihtoehtona laittaa myös lämmitys päälle hyttiin tai huurteenpoisto lasille ja lähteekin puhaltaan ohjelmoitaessa näin,mutta tulee vain viileää ilmaa,toki ilmat nyt lämpenee ja lämmityksentarve pienenee ja siten pehvanlämmittimen käyttötarkoitus vain paranee ja keskikulutus pienenee entisestään,kun polttista ei tarvitse käyttää juurikaan lämmitykseen
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Kun oli pehvanlämmitin paikoillaan,Ilmeni nyt myös autoni 2016 mallissa,että etäohjaus ei onnistunut enään androidilla,ei puhelimella eikä tabletilla,ei pystynyt rekisteröitymään,kun vaihtoi takaisin orkkis lämpötila anturin,onnistui rekisteröitymään puhelimella,että tabletilla,vieläkään ei tule ajastimella tai muutenkaan sähköllä lämmintä kapiiniin,vaikka pitäisi tulla ja olla sähkövastus autossa,,eli auto deltalle huoltoon,mielestäni koko 2 kuukauden aikana,mitä ollut auto minulla, ei ole toiminut sähköinen lämmitys ollenkaan,onko muilla ollut vastaavia ongelmia pehvanlämmittimen kanssa?

Ei Pehvanlämmitin voi mitenkään vaikuttaa etäohjauksen toimintaan.. Jos vaikuttaisi, tarkoittaisi se että etäohjaus pimenisi myös silloin kun ulkoilman lämpötila on +18-19C.. Ei auto mistään tiedä kumpi siellä on paikallaan.

Mutta nyt siis Pehvanlämmitin poistettunakaan ei sähköllä tule lämmintä? Kyllähän siinä silloin joku vika on, sihti tukossa tms.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
En kyllä tiedä, voisiko muillakin kylmyydestä valittavilla olla se lämppärin suodatin (osittain?) tukossa? Polttomoottori kun hetken hörähtää, nesteet kiertää polttomoottorin vesipumpun voimin ja taas tulee hetken aikaa lämmintä kun sähkövastuksen lämmittämä vesi pääsee kiertoon? Normiautossa vikaa ei ehkä huomaa kun polttomoottori hörähtelee silloin tällöin..

Miten lämpimäksi teillä auto tulee esilämmityksellä? Esilämmityshän toimii aina "täysillä", siinä ei ole mitään termostaattia tms. Minulla pakkaskelilläkin jos täydet 30min paahtaa esilämmitystä, auto on niin kuuma että on jo hiukan epämukava alkumatkasta kunnes tasaantuu. Fiilis on kuin saunaan astuisi, varmaan on yli 40C sisällä..

Toki tässä on ihmisten tottumuksistakin kyse. Meillä ennen Pehvanlämmitintä ajeltiin lämppäri +16C pyynnillä että polttomoottori vahingossakaan käynnistyisi, paitsi että silti joskus käynnistyi. Pehvanlämmittimen kanssa auto on selvästi lämpimämpi. Lämpömittarilla mittasin +19C kun ulkona -10C, minulle tuo riittää.. :) Kädellä koittaen puhallus tuntuu tosiaan "lämpimältä lehmänhenkäykseltä" mutta lämpömittarilla sekin on +30C kuitenkin.

Jotkut kyselivät että mistä tietää toimiiko sähkölämmitys. No tuosta Trip-näytöstähän sen näkee:

Huomautus 2020-05-12 101401.png


Tuossa näkyy että sähkölämmitin ottaa noin 5kW. Ilman Pehvanlämmitintä polttomoottori hörähtää avuksi jo 3-4kW kohdalla..
Tuohon näytölle pääsee siis alareunan Info-napista ja sitten "Trip".. Minulla on tuo käytännössä aina auki. Taas Mitsubishimäinen nerokkuus että se pitää joka kertaa painella auki, ei muista mikä ruutu on ollut auki edellisellä reissulla.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Tuohon trip-näyttöön pääsee myös navikartan "EV" logosta ja valikosta trip, jos karttaa tai sen puolikasta pitää näytöllä.
 

Patch

New Member
Liittynyt
28 Elokuu 2019
Miten lämpimäksi teillä auto tulee esilämmityksellä? Esilämmityshän toimii aina "täysillä", siinä ei ole mitään termostaattia tms. Minulla pakkaskelilläkin jos täydet 30min paahtaa esilämmitystä, auto on niin kuuma että on jo hiukan epämukava alkumatkasta kunnes tasaantuu. Fiilis on kuin saunaan astuisi, varmaan on yli 40C sisällä..
Sama fiilis itsellä, auto on kuin sauna 30min esilämmityksellä joten veikkaisin että ainakin sihti on kunnossa vaikken ole sitä vielä avannutkaan.
 

Purkka

Member
Liittynyt
8 Marraskuu 2019
Meikäläisen autossa sähköllä ajettaessa ja +29 pyynnillä tulee ainoastaan kuolemaisillaan olevan lehmänhenkäyksen verran lämmintä vaikka AC mittari iskee lähes rajoittajaan. Esilämmitys antaa lämpöä kunnolla. Eli näillä viileillä kevätkeleillä on pakko ajella hieman polttiksella ettei vaimo nirise ”japanilaisen pakastelaatikon” kyydissä .
Miten tuo lämppärin sihti tarkistetaan ja putsataan?
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
"Mutta nyt siis Pehvanlämmitin poistettunakaan ei sähköllä tule lämmintä? Kyllähän siinä silloin joku vika on, sihti tukossa tms."


Varasin ajan deltalle,niin saavat tutkia asian,epäilivät yhtenä vikana kanssa tuota sihtiä,venttiileitä tms.
En tiedä tuosta pehvanlämmittimen vaikutuksesta etäohjaukseen kännykällä,itsellä se ei toiminut pehvanlämmitin paikoillaan eikä antanut rekisteröidä androidia autoon ollenkaan,poistin ja asensin myös playkaupasta uudestaan ohjelman,mutta kun vaihdoin alkuperäisen anturin,niin antaa rekisteröidä heti ihan normaalisti,pitää kokeilla vaihtaa takaisin pehvanlämmitin,kun saanut sen huollosta viikon päästä ja kokeilla jos se sitten toimisi oikein ja lämmitinkin toimisi sähköisesti
Ärsyttää ajaa normi moodissa,kun jo tottui pehvanlämmittimen erinomaisuuteen polttomoottroin pois jäämisen osalta
 

MKipsu

New Member
Liittynyt
25 Helmikuu 2020
"Mutta nyt siis Pehvanlämmitin poistettunakaan ei sähköllä tule lämmintä? Kyllähän siinä silloin joku vika on, sihti tukossa tms."


Varasin ajan deltalle,niin saavat tutkia asian,epäilivät yhtenä vikana kanssa tuota sihtiä,venttiileitä tms.
En tiedä tuosta pehvanlämmittimen vaikutuksesta etäohjaukseen kännykällä,itsellä se ei toiminut pehvanlämmitin paikoillaan eikä antanut rekisteröidä androidia autoon ollenkaan,poistin ja asensin myös playkaupasta uudestaan ohjelman,mutta kun vaihdoin alkuperäisen anturin,niin antaa rekisteröidä heti ihan normaalisti,pitää kokeilla vaihtaa takaisin pehvanlämmitin,kun saanut sen huollosta viikon päästä ja kokeilla jos se sitten toimisi oikein ja lämmitinkin toimisi sähköisesti
Ärsyttää ajaa normi moodissa,kun jo tottui pehvanlämmittimen erinomaisuuteen polttomoottroin pois jäämisen osalta

Mulla ei ole ollut minkäänlaisia murheita pehvanlämmittimen asennuksen jälkeen. Moottori ei ole pärähtänyt asennuksen jälkeen, kuin pari kertaa johtuen liian äkäisestä kiihdyttämisestä. Viimeksi tänä aamuna lämmitin etäohjauksella (lämpötila Rovaniemellä nollassa) ja lämpöä tuli normaalisti. Myös ajon aikana on sähkölämppäri pelannut. MY16 177000 km ajettu.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Vika paikallistettu,mitsun insinöörit ovat suunnitelleet phevin kaupunkikäyttöön,joku ajanut auton alapuolella olevan lämmityslaitteen putken kiveen tms.koska oli painunut kasaan osittain, kyseinen putki kierrättää lämmityslaitteella vettä ajastimen kanssa lämmitettäessä ilmeisesti ainoastaan,sen takia ei toimi ajastuksella lämmitys oikein
750 ekeä marmoorilla vaihto,autoliike ei ota vastuuta alustan vioista,eli omaan piikkiin menee,en todellakaan vaihata putkennpätkää moisen takia marmoorilla,kokeilla ensin puristaa putki suunnilleen muotoon ,että vesi virtaisi paremmin,jos ei onnistu,niin katkaista viottunut pätkä välistä ja helmiliittimillä uusi pätkä paikoilleen
Onko kellään tiedossa.saako pheviin teräksistä pohjapanssaria,nuo muovihärpäkkeet pohjassahan ei suojaa kuin lumen tulolta moottoritilaan
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Millä perusteella autoliike voi kieltäytyä ns. piilovian vastuusta? Ymmärrän sen, että kulutusosista ei oteta vastuuta mutta tuota en.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Kuulemma eivät ota mitään vastuita,koskien alustaa ja alustan osia,raja vejetty siihen,kuten varmaan moneen muuhunkin,kun vika ilmaantuuen tiijä,jaksaakko alkaa tappeleen,maksaako vaivaa,kun auto muuten erittäin hyvä
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kakkapuhetta, ei autoliike voi rajata virhevastuutaan tuolla tavalla itse. Eri asia jos vetoaisivat siihen että olet itse ajanut vaurion autoon.

Kuluttaja-asiamies palvelee.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Siihenhän ne juuri vetoavatkin,kun he eivät tiedä,kuka on ajanut auton kiveen,itse kiistin tietenkin luonnollisesti jyrkästi asian,ei auttanut
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ymmärsin aiemmista viesteistä, että vetoavat siihen etteivät ota vastuuta alustassa olevista vioista.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Moron. Ei kellään olisi jäänyt ylimääräistä alkuperäisillä ohmeilla olevaa ulkolämpötila tunnistinta?

Löytyikin oma alkuperäinen, joku laittanut sen hyvään jemmaan PHEV boxin laatikkoon...
 
Viimeksi muokattu

Phev4fun

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2020
Morjenttes. Onko tämä aivan varmasti akulle turvallinen. Ettet esim parinkympin pakkasilla kiusaa akkua hengiltä ajamalla pelkällä sähköllä?
Käynnistääkö automatiikka polttomoottorin, jos akku on esim liian kylmä. Onko akussa muuten jotain nestekierto lämmitystä/jäähdytystä?
Kyseessä my14.
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Ei se sitä sen enempi kiusaa, pakkasella kylmä akku vaan ei anna ulos kovinkaan kummosesti virtaa, matka sähköllä jää lyhyeksi.
Ei ole akun lämmitystä ainakaan näissä vanhoissa.
 

Phev4fun

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2020
Ei se sitä sen enempi kiusaa, pakkasella kylmä akku vaan ei anna ulos kovinkaan kummosesti virtaa, matka sähköllä jää lyhyeksi.
Ei ole akun lämmitystä ainakaan näissä vanhoissa.
Okkei. Ehkäpä sitten uskaltaa kokeilla pehvanlämmitintä. Jos siitä akut kauheesti sais itteensä, niin varmaan täällä olis jotain raporttia aiheesta.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Akuilla on oma kennokohtainen lämpötilan mittaus, joten akun käyttöä säädellään varmaankin sen eikä ulkoilman lämpötilan perusteella.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
En kyllä tiedä, voisiko muillakin kylmyydestä valittavilla olla se lämppärin suodatin (osittain?) tukossa? Polttomoottori kun hetken hörähtää, nesteet kiertää polttomoottorin vesipumpun voimin ja taas tulee hetken aikaa lämmintä kun sähkövastuksen lämmittämä vesi pääsee kiertoon? Normiautossa vikaa ei ehkä huomaa kun polttomoottori hörähtelee silloin tällöin..

Miten lämpimäksi teillä auto tulee esilämmityksellä? Esilämmityshän toimii aina "täysillä", siinä ei ole mitään termostaattia tms. Minulla pakkaskelilläkin jos täydet 30min paahtaa esilämmitystä, auto on niin kuuma että on jo hiukan epämukava alkumatkasta kunnes tasaantuu. Fiilis on kuin saunaan astuisi, varmaan on yli 40C sisällä..

Toki tässä on ihmisten tottumuksistakin kyse. Meillä ennen Pehvanlämmitintä ajeltiin lämppäri +16C pyynnillä että polttomoottori vahingossakaan käynnistyisi, paitsi että silti joskus käynnistyi. Pehvanlämmittimen kanssa auto on selvästi lämpimämpi. Lämpömittarilla mittasin +19C kun ulkona -10C, minulle tuo riittää.. :) Kädellä koittaen puhallus tuntuu tosiaan "lämpimältä lehmänhenkäykseltä" mutta lämpömittarilla sekin on +30C kuitenkin.

Jotkut kyselivät että mistä tietää toimiiko sähkölämmitys. No tuosta Trip-näytöstähän sen näkee:

Näytä liitetiedosto 21348

Tuossa näkyy että sähkölämmitin ottaa noin 5kW. Ilman Pehvanlämmitintä polttomoottori hörähtää avuksi jo 3-4kW kohdalla..
Tuohon näytölle pääsee siis alareunan Info-napista ja sitten "Trip".. Minulla on tuo käytännössä aina auki. Taas Mitsubishimäinen nerokkuus että se pitää joka kertaa painella auki, ei muista mikä ruutu on ollut auki edellisellä reissulla.
Moikka taas kaikille, itsellänihän ollut ongelmia tuon 2016 phevin kanssa, että miten saisi lämmintä ilmaa pukkaamaan pelkällä sähköllä ajettaessa, eilen Delta autossa vaihdettiin tehtaan takuuseen sähkövastus paketti, joka on kuskin penkin alla, töitä meni 8 tuntia ja hinta olisi ollut töineen 4000€ kieppeillä, en tietenkään joutunut sitä maksamaan, kun meni tehdastakuuseen, jota vielä jäljellä 3kuukautta
Summa summarum, tänään mielenkiinnolla asentamaan pehvanlämmitin takaisin paikoilleen ja testamaan, miten nyt toimii
Hyvinhän se alkoi toimimaan viimeinkineli vika ei ollut siinä putkistossa, mistä ollut aiemmin puhetta, sitä ei ole vaihdettu
Tänään testiajossa pelkällä sähköllä ajettaessa yli 10 kilometriä ja kylmällä polttomoottorilla, pukkasi 70 asteen lämmintä ilmaa keskisuuttimesta 29 asteen lämpötilapyynnillä 2 puhallusteholla, aiemminhan se pukkasi vain vähän yli 20 asteista, vaikka info näyttö näytti, että sähkövastus toimisi oikein ja käyttäisi vajaata 6 kw lämmitykseen, eli tähän info näytön grafiikkaan ei ole luottaminen ja sen ne sanoivat myös Delta autossa, että se voi näyttää että toimisi oikein, mutta silti vastus ei toimi ja näinhän juuri minun auton kohdalla oli
Eli kaikki joilla on pehvanlämmitin paikoillaan, kylmällä polttomoottorilla ja pelkällä sähköllä ajaessa, pitäisi 29 asteen pyynnöllä tulla 60-70 asteista lämmintä ilmaa puhaltimista, jos ei tule
1.-joko sihti on tulossa
2.- 3 tieventtiili, joka ohjaa sähköllä ajettaessa tai polttomoottorilla ajaessa, kumpaa lämpölähdettä auto käyttää hyväkseen ajaessa kapiiniin lämmitykseen
3.-tuo lämmitysvastus on rikki, kuten minulla oli
Tuossa yleisimmät syyt kylmään hyttiin, pelkällä sähköllä ajettaessa
Tätä vikaahanei oikein voi helposti määrittää, jos ei ole tuota pehvanlämmitintä paikoillaan, koska jo 2 asteen ulkolämpötilassa ja 16 asteen pyynnillä ainakin minun auton polttomoottori jo pärähti käyntiin ja käytti hyväkseen hytin lämmitykseen pitkälle ainoastaan polttomoottoria
Nyt on todella lämmin auto ja lämmitys toimii kuten kuuluukin toimia ja pystyn ajamaan pelkällä sähköllä ja lämpimällä autolla
 

msilvast

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Mulla vm 16 ja fiilis on, että sähköllä ei ole kyllä kovinkaan lämmin. Polttiksen kanssa tulee lämpöä. Nyt nollakelillä vaatii 20m esilämmityksen, että polttis pysyy mykkänä.
Jospa laitan lämpöpuhalitimen lämmittämään ulkoanturia niin voisi testailla.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Kannattaa hommata jokin lämpötila mittaus laite, esim. Itse käytän digi lihalämpömittaria, tavallinenkin käy, kunhan näkee, minkä lämpöistä ilmaa puhaltaa, ja suosittelen tilaamaan tuon pehvanlämmittimen, säästää bensaa huomattavasti, itsellä kesällä keski kulutus oli noin 5 litran luokkaa, johtuen siitä kun mökillä käyntiä paljon, eikä pelkällä sähköllä voinut ajaa kuin puolet matkasta, nyt kun mökki kausi ohi ja sain toimivaksi tuon pehvanlämmittimen,keski kulutus tippuu sen ansiosta varmasti alle 2 litran, kun ajot on suurimmaksi osaksi kaupunki ajoa
Nyt kun ilmat kylmeni, eikä toiminut tuo sähköinen sisälämmitys oikein, kulutus oli noin 7 litran luokkaa
Aion myös laittaa vaihto kytkimen, millä saa vaihdettua kumman anturin vain päälle,tuulilasilämmitinhän ei toimi pehvanlämmittimellä,koska lasin lämmitin lakkaa toimimasta, kun ulkolämpötila näyttö menee yli 5 asteen, sen verta hyvä kuiten tuo lasin lämmitin on täälä pohjoissuomesa, että kannattaa tuo lasin lämmitin pitää toiminnasa
 

msilvast

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Mites kokonaan toinen lähestymistapa ongelmaan. Toinen parametri polttiksen käynnistykseen on pyyntilämpötilan ja sisälämpötilan erotus. Jos sisälämmön anturin saisi huijattua raportoimaan korkeampaa lämpöä. Kukaan kokeillut?
Kyllä pikkuhiljaa alkaa kypsymään tuohon kikkailuun, varsinkin kun remotesofta on niin huono.
Olen kyllä saanut pysymään kulutuksen kesällä ehkä 1,5 ja talvella 3 luokassa. Puolentoista vuoden keskikulutus 2,3 mut helpommalla pitäis päästä.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Mites kokonaan toinen lähestymistapa ongelmaan. Toinen parametri polttiksen käynnistykseen on pyyntilämpötilan ja sisälämpötilan erotus. Jos sisälämmön anturin saisi huijattua raportoimaan korkeampaa lämpöä. Kukaan kokeillut?
.

Joo, se Phevboxin mukana tuleva ICEHeaterStop tekee noin. Se huijaa sisäanturin niin että sisälämpötila on aina vähintään 13C. Jos lämppärin pyynti on esim 16C niin polttomoottori ei käynnisty kun lämpötilaero on noin pieni.

Mutta ongelma on siinä että ei se kyllä lämmitäkään yhtään. Lämppärin mielestä auto on jo ihan melkein tarpeeksi lämmin, niin ei se lämmitä juuri mitään. Sitten jos pyyntiä nostaa niin moottori hörähtää välittömästi.

"Jääkaapissa" ajaminen onnistuu ilman mitään huijauksiakin, 15C pyynnillä lämppäri ei lämmitä yhtään ja polttomoottori ei käynnisty.
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Ja se PHEV boxin ICE Heater Stop ei ainakaan itselläni edes toiminut kunnolla. 18-asteisesta tallista kun ajoi nollakelillä ulos ja sisälämpötilan pyynti jossain 18-19 asteessa, niin parin minuutin ajon jälkeen hörähti polttomoottori käyntiin, vaikka sähkövastus ei ollut siihen mennessä edes käynyt päällä. Täysin epäloogista toimintaa lämmityslaitteelta ja polttomoottorilta, jopa epäloogisempaa kuin ilman mitään modauksia.

Pehvanlämmittimellä toimii just niin kuin toivon. Ei huolta turhista käynnistymisistä ja lämpöä saa ruuvaamalla pyyntiä ylöspäin.
 

masmas

New Member
Liittynyt
27 Huhtikuu 2020
Pehvanlämmittimen kanssa sähköajossa +29 C pyynnillä ei anna lämmintä, sihti tarkistettu (lähes puhdas) ja nyt otettu tilapäisesti pois. Polttiksen kanssa kyllä antaa kuumaa. 79tkm MY15.

Jack71 lainaus:
"1.-joko sihti on tulossa
2.- 3 tieventtiili, joka ohjaa sähköllä ajettaessa tai polttomoottorilla ajaessa, kumpaa lämpölähdettä auto käyttää hyväkseen ajaessa kapiiniin lämmitykseen
3.-tuo lämmitysvastus on rikki, kuten minulla oli
Tuossa yleisimmät syyt kylmään hyttiin, pelkällä sähköllä ajettaessa"

viittaisi 2. tai 3. vaihtoehtoon. Eipä autoa ostettaessa huhtikuussa -20 (68tkm, MY15) myyjä kertonut tästä. Miten tuon 2. vaihtoehdon voi todentaa verrattuna 3. tapaukseen?
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Lämmitysvastuksen voisi mitata onko kunnossa, ongelmana ja riskinä on että käyttää ilmeisesti ajoakun 300v tasajännitettä joka aika vaarallinen. Täytyy tietää mitä tekee...
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Toimiiko esilämmitys? Siitä näkee onko sähkölämmitys kunnossa. Siinähän ei ole mitään lämpösäätöä, puolen tunnin jälkeen pitäisi olla jo melko epämukavankin lämmin.

Tuo olisi myös semmoinen minkä pystyy ymmärrettävästi esittämään huoltoliikkeelle vikakohteeksi..
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Teoriassa on muuten mahdollista että autoissa on eroja jo uutuuttaan, jospa vaikka "Välimeren mallit" lämmittää kitsaammin vaikka sähkölämmitin löytyisikin? Tai pystyisikö tuota jostain tehdasvalikosta säätämään.. Oma 2014 Pehva oli Ruotsista uitettu.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Onko kukaan käyttänyt PHEV boxia ja Pehvanlämmitintä yhdessä?

Kyllä toki. Hyvin ne toimii, nehän tekee melko eri asiaa. PHEVbox vaikuttaa kaasupolkimeen ja Pehvanlämmitin lämmityslaitteeseen.

Phevboxin mukana tuleva ICEHeaterStop kannattaa jättää irti Pehvanlämmittimen kanssa, siitä ei ole hyötyä.
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Itsellä tuon huollon yhteydessä vaihdetun vastuspaketin jälkeen toiminut pehvanlämmittimen kans kuin junan vessa
ainoana "huonona"puolena on,että pelkällä sähköllä ajettaessa ajomatka ei riitä käytännössä kuin noin 20km ajoon,mikä on ilmeisesti ihan normaali,kun ei esilämmitystä käytä ja liikkeelle lähtö ulkoa
Jos käyttää auton omaa sähkölämmitintä,itellä pukkaa yli 70 asteen lämmintä
Tämä kannattaa jokaisen testata,kuinka lämmintä sähkölämmitin käytännössä antaa 5 minuutin lämmityksen jälkeen,jos ei pukkaa yli 50 asteen lämpötiloja,ei muuta kuin huoltoon ja vaatia korjausta,jos täystakuuta jäljellä
Muistakaa vaihtaa orkkis anturi paikoilleen,ennen huoltoon vientiä,niin ei ainakaan sen takia takuut raukea
Kesä kelillä autolla ajoi käytännössä noin 35km pelkällä sähköllä
esilämmityksellä,eli moottorin ja sisätilalämmityksellä ,joka autoon on jälkikäteen asennettu,nousee range muutaman kilometrin sisätilapyynnin ollessa 24 astetta,jolla tarkenee todella hyvin rouvakin
ajoakuston kunto on watcdogin mukaan 82.8% 93tkm ja kohta 5 vuotta vanhalla autolla ,eli taitaa olla ihan normi range pelkällä sähköllä ajettaessa
 

jack71

outlander 2.2 riiseli 2010
Liittynyt
30 Kesäkuu 2016
Miten muilla ollut pelkällä sähköllä ajettaessa rangea näin talvikeleillä, kun pehvanlämmitin paikoillaan? Itellä tosiaan tuo noin 20-22km,kun ajovalot päällä, lämpötila pyynti 24astetta,liikkeelle lähtö noin tunnin sisätilan/moottorin lämmityksen jälkeen, puhallinmoottori 2:s asennossa, kaupunki ajoa, nopeudet max 70km/h
 

HessuLLL

New Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2020
Esilämmitys 15-20min. Se syö akkua vähän.
Ajoa oli 21km ja range näytti 2km. Pyynti 23 ja pakkasta 10 astetta. Auto oli viilakka, mutta pärjäsi. Kovemmilla pakkasilla laitan kyllä bensaa jo päälle. Esilämmitys toimii, joten oletan vastuksen olevan kunnossa. Ajosta 15km moottoritietä. 95 km/h ja 6-7km taajamassa.
2016 malli. Yhdessä kiihdytyksessä pärähti kone hetkeksi, koska ei ole asennettu phev boxia. En tiedä onko ok, mutta minulle riittää koko työmatkaan, niin olen tyytyväinenl
 

jaskatk

New Member
Liittynyt
25 Toukokuu 2020
Mites sen orkkislämpöanturin oikein saa irti? Pitääkö jotain muoveja roplata irti että pääsee paremmin käsiksi? Ilmeisesti se koko paketti pitäis ensin irroitella yläpuolella olevasta kiinnikkeestään. Millaisilla apuvälineillä sitä kannattais irrotella kun ei sinne koloon saa kuin yhden käden kerrallaan.
Mikähän tuon auton lämpenemisessä on muuten vialla, kun se esilämmityksellä hiukan lämpenee, mutta ei oikein kunnolla. Joskus aiemmin syksyllä se tuntui toimivat huomattavasti tehokkaammin ja kabiinni oli melkeinpä kuuma 20 min lämmityksen jälkeen. Sihdin mä onnistuin jo putsaamaan eikä siellä ollu kuin hiukan jotain hiekan kaltaista murua. Ei siis missään nimessä tyystin tukossa.
 

msilvast

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2019
Onko muut huomanneet samaa; ajat ulkoa - 10 pakkasesta ostarin parkkihalliin +10. Kauppareissun jälkeen kun käynnistät auton, näyttää lämpötila edelleen samaa kuin sisäänajaessa ja taas pärähtää kone käyntiin vaikka on lämmintä.
 

jussi666

PHEV -16
Liittynyt
4 Kesäkuu 2012
Mites sen orkkislämpöanturin oikein saa irti? Pitääkö jotain muoveja roplata irti että pääsee paremmin käsiksi? Ilmeisesti se koko paketti pitäis ensin irroitella yläpuolella olevasta kiinnikkeestään. Millaisilla apuvälineillä sitä kannattais irrotella kun ei sinne koloon saa kuin yhden käden kerrallaan.
Mikähän tuon auton lämpenemisessä on muuten vialla, kun se esilämmityksellä hiukan lämpenee, mutta ei oikein kunnolla. Joskus aiemmin syksyllä se tuntui toimivat huomattavasti tehokkaammin ja kabiinni oli melkeinpä kuuma 20 min lämmityksen jälkeen. Sihdin mä onnistuin jo putsaamaan eikä siellä ollu kuin hiukan jotain hiekan kaltaista murua. Ei siis missään nimessä tyystin tukossa.
Kyllä se vaihtaminen onnistuu siitä puskurin alemmasta aukosta, ahdashan se on mutta kyllä onnistuu kun vähän aikaa räpeltää.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Onko muut huomanneet samaa; ajat ulkoa - 10 pakkasesta ostarin parkkihalliin +10. Kauppareissun jälkeen kun käynnistät auton, näyttää lämpötila edelleen samaa kuin sisäänajaessa ja taas pärähtää kone käyntiin vaikka on lämmintä.

On ihan normaalia käytöstä. Se anturin signaali on todella voimakkaasti suodatettu, hirmu viiveellä vaikuttaa. Ja päivittyy vain kun autossa virrat päällä.

Pehvanlämmitin korjaa ongelman. :)
 

Beavis

Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kävin tänään elektroniikkaliikkeessä ja nappasin mukaan 3,3 kohm ja 2,7 kohm vastuksia, ajatuksena testata mitä niillä lämpömittari näyttää ja miten lämmitys käyttäytyy. Testasin nyt 3,3, kohm vastuksella, lämpömittari asettui 10 asteeseen (todelinen ulkolämpötila ja auton sisälämpötila 4-5 astetta) ja polttomoottori pysyi seis kunnes nostin pyynnin 25,5 asteeseen. Ajoin vajaan 20 km ja 30 min lenkin ja koko ajan mentiin sähköllä, lämpötilapyynti oli 22 astetta ja asetus AUTO. Lenkin lopussa kabiinissa oleva lämpömittari näytti 21,5 astetta.

Tuolla aiemmin Zuikkis kertoi testanneensa eri vastusarvoilla ja että 15 asteen huijauksella ei kestänyt nostaa pyyntiä kuin 22 asteeseen. Nyt en tiedä vaikuttaako sekin mikä oli kabiinin lämpötila tuohon, mutta itselläni sama 25,5 astetta toimi polttomoottorin käynnistysrajana vielä ajolenkin aikanakin, kun sisällä oli jo parikymmentä astetta lämmintä.

Jatkan testiä ja katsotaan pysyykö käytös samanlaisena kun ulkolämpötila tästä laskee.

Ideana itsellä lähinnä se, että saisi polttokoneen käyntiin lämmityskäyttöön, kun niin haluaa. Olen viime talvesta saakka ajanut 21 asteen huijarilla, ja ainoa tapa käynnistää kone on painaa chargea. Ajattelin että ehkä polttoaineen kulutus on pienempi ja käynnistyminen hellempi kun auto käynnistää koneen lämmitystarkoituksessa eikä lataamistarkoituksessa. Lisäksi bonuksena automaatti-ilmastoinnin loogisempi toiminta. Lenkillä parin kilsan matkan jälkeen ilmastointi lisäsi puhallusnopeutta reilusti ja piti puhallusta muutenkin korkeammalla kuin mitä se on ollut samoilla asetuksilla mutta 21 asteen pehvanlämmittimellä.

Itselleni riittäisi periaatteessa että saa sen 15,5 iskeä tauluun ilman että kone käynnistyy. Tällöin saa jotain lämpöä sisään sähköllä ja esimerkiksi ikkunat auki. Sitten kun lämpöä tarvitaan tosissaan kunnolla eli kovemmilla pakkasilla, saa polttomoottori tarvittaessa käydä. Mutta tärkeintä että sen käynnistymisen voi valita itse eikä antaa Skynetin tehdä omiaan.

Eilen testasin suunnilleen samoissa olosuhteissa myös kahdella 2 kohmin vastuksella sarjassa (=4 kohm), jolloin lämpömittari näytti 6 astetta. Pyynnin kun nosti 15,5 asteeseen, niin heti käynnistyi kone. Eli ei tuo päätls ihan lineaarisesti ulkoilman lämpötilan ja pyynnin erotuksella tapahdu, koska neljän asteen nosto ulkolämpötilassa nosti käynnistyskynnystä 10 asteella, kun auton sisälämpötila pysyi suunnilleen samana.
 
Ylös Bottom