16v & 24v & 32v hyödyt/haitat ??

T

teme

Guest
Eli tuossa tuli tämmöinen asia mieleen että, kun esimerkkinä on V8 koneita joissa 1 nokka ja 16venttiiliä, ja on V8 koneita jossa on 4 nokkaa ja 32venttiiliä, ja joissa tehot pyörivät samoissa luokissa kummiskin.

Eli miten nämä ventiilien määrät vaikuttavat mihinkin ? bensan kulutus ? vääntö (eri rpm alueilla) ?

Ainakin tietysti tehtaan halvempi tehdä kone jossa vain 1 nokka, mutta mikä sitten syy vaikka että sigma ei ole 3.0 V6 16v ?

8)
 
Mitä enemmän liikkuvia osia, sitä enemmän särkyviä osia..Oiskohan joltain osin myyntikikka ::)
 
Tehtaan on halvempi tehdä 1-nokkaisia moottoreita (moniventtiilisiäkin), siinä suurin syy niiden suosioon. Amerikkalaisten 50-luvulta peräisin olevia moottoreita, venttiilimäärästä riippumatta, ei kannata käyttää esimerkkinä oikein mihinkään, osasyynä se, että niitä on niin montaa eri kokoa.

Mutta joka tapauksessa moniventtiili ja DOHC rakenne tarjoaa hyvin toteutettuna paremman tehon, väännön ja kulutuksen kuin 2-venttiili SOHC tai työntötanko, tähän on syynä kannen huomattavasti paremmat virtaus ominaisuudet->vähemmän virtaus vastusta ja pumppaushäviöitä, parempi täytös-> parempi ja tehokkaampi palaminen -> enemmän tehoa ja parempi hyötysuhde (parempi polttoaine talous).

Pienemmillä kanavilla ja 2-venttiili rakenteella voidaan vääntö aluetta virittää hieman eri muotoiseksi kuin 4-venttiili kannella, pienemmin kustannuksin kuin, että lähdettäisiin muokkaamaan 4-ventiilikannen kanavia pienemmäksi. Niitä harvoja 2-venttiilikannen hyviä puolia saadaan helposti siirrettyä 4-venttiilikanteen esim. käyttämällä läppäohjattua imusarjaa, jossa pienillä kierroksilla käytetään vain toisen imuventtiilin kanavaa (virtaus on yhdessä pienessä kanavassa tehokkaampaa pienillä kierrosluvuilla +läppäsysteemi aiheuttaa pyörteilyä joka taas parantaa seoksen sekoittumista).
Mitsulla tällainen imusarja on esim. "cyclone"-imusarja E39 Galanteissa.

Tällä systeemillä pyritään siis yhdistämään eri kansi rakenteiden parhaat puolet.

PS: teme: 60-70-luvun kasikoneita ja 2000-luvun koneita ei oikein voi verrata keskenään, yleisesti ottaen kuitenkin voi sanoa, että 300+hv-16v kasikone oli yleensä vähintään 5,7litraa, nykyään 32valve koneet samantehoisia tai tehokkaampia tilavuusluokissa 4,5-5litraa. Mutta vertailu ei ole järkevää koska nykyään joudutaan noita päästöjäkin miettimään....
 
Sigman V6:ta on vähän vaikea tehdä 16 venttiilisenä. ;D
Sigmasta on olemassa V6 12V, ja se on aina kahdella nokalla, koska mottori on V-rakenteinen. Se toinen malli, mikä itsellänikin on, on 24V neljanokkainen.
 
jep.

no, kaikki varmaan tajusi mitä tarkoitin, DOHC on ehkä väärä termi kun puhutaan v-koneista, mutta tarkoitin juuri nokka-akselien lukumäärää/kansi ja venttiiliien lukumäärää/sylinteri.
 
"Sigman V6:ta on vähän vaikea tehdä 16 venttiilisenä. "

Miksi se olisi vaikeata ? ???
 
Niko, suomenna mulle pumppaushäviö.
Ihmisillä erilaisia termejä jotka muodostuu ajankuluessa, toiset lukee paljo englnnin kielisii tekstei (ymmärtämättä niitä ehkä täysin tai osaamatta kääntää niitä suomeks täysin ::)), mut nyt ei tuu mielee mitä meinaat,ainakaan suomeks.
 
no siis energian hukka joka aiheutuu siitä vastuksesta joka syntyy kun kaasuja poistetaan ja imetään sylinteriin/sylinteristä -eikö sitä sanota pumppaushäviöksi? Mitä surkeammin virtaava kansi, sitä enemmän energiaa tuhraantuu kaasujen pumppaamiseen....

Ehkä tuo ei ollut oikea sana, mutta tätä tarkoitin ::).
 
Joo Joo, tarkotit männän liikettä vastustavina, niiku männän näkökulmasta. Hyvä selkisi näkökulmasi, rakkaalla ystävällä on miljoona nimeä :)
Vois olla myös jotai negatiivista työtä.
:p ..insinööri
 
Takaisin
Ylös Bottom