Tehtaan on halvempi tehdä 1-nokkaisia moottoreita (moniventtiilisiäkin), siinä suurin syy niiden suosioon. Amerikkalaisten 50-luvulta peräisin olevia moottoreita, venttiilimäärästä riippumatta, ei kannata käyttää esimerkkinä oikein mihinkään, osasyynä se, että niitä on niin montaa eri kokoa.
Mutta joka tapauksessa moniventtiili ja DOHC rakenne tarjoaa hyvin toteutettuna paremman tehon, väännön ja kulutuksen kuin 2-venttiili SOHC tai työntötanko, tähän on syynä kannen huomattavasti paremmat virtaus ominaisuudet->vähemmän virtaus vastusta ja pumppaushäviöitä, parempi täytös-> parempi ja tehokkaampi palaminen -> enemmän tehoa ja parempi hyötysuhde (parempi polttoaine talous).
Pienemmillä kanavilla ja 2-venttiili rakenteella voidaan vääntö aluetta virittää hieman eri muotoiseksi kuin 4-venttiili kannella, pienemmin kustannuksin kuin, että lähdettäisiin muokkaamaan 4-ventiilikannen kanavia pienemmäksi. Niitä harvoja 2-venttiilikannen hyviä puolia saadaan helposti siirrettyä 4-venttiilikanteen esim. käyttämällä läppäohjattua imusarjaa, jossa pienillä kierroksilla käytetään vain toisen imuventtiilin kanavaa (virtaus on yhdessä pienessä kanavassa tehokkaampaa pienillä kierrosluvuilla +läppäsysteemi aiheuttaa pyörteilyä joka taas parantaa seoksen sekoittumista).
Mitsulla tällainen imusarja on esim. "cyclone"-imusarja E39 Galanteissa.
Tällä systeemillä pyritään siis yhdistämään eri kansi rakenteiden parhaat puolet.
PS: teme: 60-70-luvun kasikoneita ja 2000-luvun koneita ei oikein voi verrata keskenään, yleisesti ottaen kuitenkin voi sanoa, että 300+hv-16v kasikone oli yleensä vähintään 5,7litraa, nykyään 32valve koneet samantehoisia tai tehokkaampia tilavuusluokissa 4,5-5litraa. Mutta vertailu ei ole järkevää koska nykyään joudutaan noita päästöjäkin miettimään....