1990 Galant 2.0 EXE HB E33A jätti tielle.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jugga
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jugga

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Galant jätti tielle, sammui vauhdista ja nyt ei käynnisty. Piti hinata kotipihaan. Tästä on aiemmin ECU kärynnyt vanhuuttaan ja se korjattiin. Nytkin oireet ovat hyvin samanlaiset, joten otin boksin irti ja avasin vilkaistakseni että onko kärtsännyt. No ei haise pahalle eikä silmällä näy mitään ilmiselvää vikaa. Kondensaattoritkin ok.

No laitoin ECUn takaisin ja aloin sitten hieman tutkia että onko missään eloa. Kipinää ei tule eikä kuulu suuttimistakana mitään kun kuuntelin stetoskoopilla suuttimen rungosta. CE-valo syttyy kun kääntää avaimen virtalukossa ON-asentoon ja sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Mutta siihen se jää.

Minulla on varmasti kunnossa oleva vara-ECU ja laitoin sen kiinni testatakseni että onko vika ECUssa. No eipä tilanne miksikään muuttunut, ei kipinää eikä bensaa. Akkujännite on ok ja piuhat on ok. Se tässä hämää että ei tunnu tuo ECU tekevän mitään bensa- eikä sytkäpuolella.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, miten jatkaa tästä testailua. Boksi on MD167736 se litteämpi malli.
 
Kannattaa vielä testata tuleeko ruiskun releelle (ns bensapumpun rele) virtaa. Se löytyy keskikonsolista, kullan sävyinen, puolikkaan röökiaskin kokoinen mötikkä.
 
Myös jos kipinänvahvistin on rikki niin ei anna kipinää eikä bensaa.
 
Ja kannattaa mitata tyhkäkäynnin moottori, ettei kärtsää ecua, ovat vanhemmiten saattaneet käräyttää, kun joutokäynnin mosa oikkarissa.
 
Tilannepäivitys: Testasin sen relepaketin jossa bensapumppu/ruisku. Kaivelin tehtaan korjausmanuaalin netistä ja manuskan ohjeilla testasin että releen liittimen nastaan 8 tulee akkujännite virtalukon ON-asennossa, tarkistin maadoituksen jatkuvuuden, liittimen nastaan 4 tulee koko ajan akkujännite eikä löytynyt oikosuluja tai katkoksia. Lisäksi testasin itse releen manuskan ohjeiden mukaisesti sekä virrattoman että virtaa syöttäen ohjeiden mukaisesti, jokasen liittimen nastan. Tästä ei vikaa löytynyt. Kasasin lopuksi kaikki takaisin ja kokeilin startata, ei muutosta. Eikä kuulu polttoainepumpun ääntä startatessa vaikka itse kuuntelin tankin luona tankin korkki avoinna.

Seuraavaksi testasin ECUn maadoituksen jatkuvuuden, oli ok. Sitten testasin polttoainepumpun toimivuuden syöttämällä akkujännitteen tulipellin testiliittimeen, pumppu pyörii sen kuuli heti.

Seuraavaksi testaan sen kipinänvahvistimen (ignition power transistor).

Mietin kanssa hieman että johtuukohan tämä koko juttu siitä että referenssipulssi puuttuu? Virranjakajassahan on se CAS eli kampiakselin asentotunnistin. Pitää senkin toiminta testata.
 
Eli silloin vahvistin rikki, ota vanhasta Jxxx-koodi mukaan ja varaosatiskille.
 
Testasin tuon sytkävahvistimen korjaamokirjan ohjeen mukaan eli pariston avulla. Paristo kiinni piti olla johtavuus ja paristo irtikytkettynä ei saa johtaa. Tulos: paristo kiinni ja yleismittari näyttää 332 ohmia, paristo irti ja mittari näyttää 5032 ohmia. Testailin usemman kerran ja välillä näytti täyttä johtavuutta eli nollaa vaikka paristo oli irtikytkettynä. Ei tuo enää mene speksin mukaan, täytyy uusia. Eikä tuo moduli ole alkuperäisosa, siinä lukee Unipoint 12V 506 UNI0811. Tarvii hankkia alkuperäinen.
 
Viimeksi muokattu
Miksi muuten viallinen PTU katkaisee bensansyötön? Mulla löytyy lohjalla lainaan ehjänä purettu yksilö gti mallista jos auttaa
 
Tilasin sytkämodulin. Testasin virranjakajassa olevan asentoanturin johtosarjan, jännitteet ja maadoituksen jatkuvuus ok. Tässä autossa on vm -91 virranjakaja kun tämä on loppuvuoden -90 autoja. Jakajassa optinen anturi. Saattaapi joutua ostamaan vielä jakajan kanssa. Niin testasin vielä senkin, että startatessa moottorinohjaimelle tulee jännite virtalukolta. Vielä voisi kokeilla mitata sytytyspuolan ja sen tyhjäkäyntimoottorin kunnon.
 
Viimeksi muokattu
Sytytysmoduli tuli ja asensin sen paikalleen. Mikään ei muuttunut. Uusi virranjakaja on tulossa, katsotaan sen asennuksen jälkeen muuttuiko tilanne. Näiden tietojen valossa akio:n kysymys on hyvä. Epäilys asentotunnistimen viasta ainakin vahvistui.
 
Niin mä olen ymmärtänyt että ptu antaa vain kiekkamittarille signaalin. Coltiin kun laittelin COP:ia niin käytin huoletta ilman ptu
 
Miksi muuten viallinen PTU katkaisee bensansyötön? Mulla löytyy lohjalla lainaan ehjänä purettu yksilö gti mallista jos auttaa
Niin mä olen ymmärtänyt että ptu antaa vain kiekkamittarille signaalin. Coltiin kun laittelin COP:ia niin käytin huoletta ilman ptu
Ensinnäkin 8/16V on erilaiset sytytysjärjestelmät, puhumattakaan uudemmista (CA:sta mihin viittasit).

Ainakin vanhemmassa 8V mallissa katkaisi bensansyötön sekä viisarissa ei mitään eloa, kaksi kertaa eri E3*-malleilla jäänyt ruutuun kys vian takia..

Mutta monesti myös viat kertaunut, eli kun on ollut rikki PTU, niin aina vaihtoon myös op anturi.
 
Nyt tämä ongelma alkoi kunnolla selvitä. Avasin venttiilikopan yläkuolokohdan etsintää varten ja kun pyöritin moottoria räikällä, ei nokka-akseli pyöri. Jakohihna on katkennut ja sain sen kalasteltua jo poiskin. Vaihtoväli on 90 tkm ja tällä saksalaisella hihnalla on nyt ajettu 84 tkm. Täytyy nyt purkaa ja tutkia tasapainoakselin hihna myös. Olisikohan se voinut katketa ja mennä jakohihnan väliin katkaisten sen myös. Vaihtoonhan ne kumpikin nyt menevät kiristimineen.

Kysymys on nyt lähinnä että onkohan venttiilit osuneet mäntiin? Moottori siis 4G63 SOHC 8 venan malli. Mitään kolinoita ei ainakaan ole kuulunut.
 
Njoo purkaminen etenee. Tasapainoakselin hammashihna on ehjä, samoin kiristimien rullat tuntuvat oikein hyväkuntoisilta. Hihnan kireys ok. Ei ole missään öljyvuotoja. Tiedä oikein mikä tuon jakohihnan katkaisi, tuliko ikä vaan eteen kun se on vaihdettu viimeksi vuonna 2007. Kokeilin avaimella pyörittää nokka-akselia, ei tunnu mitään jumituskohtia tai kuulu rohinoita. Venttiilinjousetkin tuntuisivat olevan vielä voimissaan. Vaikuttaisi nyt pikaisen tutkimisen pohjalta ok kuntoiselta. Noh laitetaan kasaan ja mittaillaan sitten puristuspaineet. Silloin nähdään mikä on venttiilien tilanne. Vaihdan myös vesipumpun kun osat on valmiina.
 
Vaihdoin vesipumpun ja laitoin hihnat paikalleen ja ajoitukset kohdalleen. Mittasin puristuspaineet, kaikissa sylintereissä 12.5-13 bar. Venttiilit näyttäisi olevan ok. Helpotus. Kasaaminen jatkuu.
 
Panin merkille jakohihnan suojakoteloa kasatessa että hihna ja kotelo ottavat toisiinsa kiinni. Tämä saattaa olla hihnan katkeamisen syy. Kotelon sisäpuolella näkyy kulumisen merkkejä. Talvella ihmettelin myös rapisevaa ääntä kun moottorin käynnisti. Taisi olla hihna joka siellä hakkasi koteloa. Täytyy jotenkin modata niin että jäisi hieman tilaa kotelon ja hihnan väliin.

Tässä kuvia: Jakohihnan suojakotelo
 
Viimeksi muokattu
Laitoin kokeeksi tulpat ja johdot kiinni ja starttasin. Kyllä se käynnistyi ;) Eikä ota jakohihna mihinkään kiinni. Nyt pitää vaan kasailla ohjaustehostimen pumppu paikalleen ja vesipumppuun hihnapyörä jne pikku juttuja vielä. Mittasin myös vielä sen tyhjäkäyntimoottorin käämin ja se antoi tulokseksi 10,6 ohmia. Manuskan mukana pitää olla välillä 5-35 ohmia 20 asteen lämpötilassa, tuo oli hieman alemmassa lämpötilassa saatu tulos. Kyllä tämä tästä lutviutuu.
 
Noniin, sytytyksen perusennakko on kohdallaan. Moottori käynistyy helposti ja vastaa kaasuun ripeästi. Mutta moottori tärisee varsinkin kaasua antaessa siten että epäilen tasapainoakseli(e)n olevan sivussa merkistä siitä huolimatta että kohdistin ne ja pyörittelin moottoria ja tarkistin moneen kertaan. Joten se täytyy nyt vielä tarkistaa. Pakko olla, ei tuo tärinä ole normaalia. Ei se tyhjäkäynnillä tärise, mutta yli 2000 rpm tuntuu kuin istuisi tärylätkän päällä. Tärinä tuntuu auton pohjasta ja ohjauspylväästä ihan selvästi. No, viikonloppu tulossa joten ehtii tässä tutkia.
 
Öljypumpulla on välitetty akseli, vain joka kolmannella kierroksella kohdallaan.

Siksi lohkossa "patin" kohdalla 14mm kannalla oleva laippapultti tarkistusreikää varten.

8mm tapilla joka väh 70mm pitkä kokeilet että merkki kohdallaan ja silloin pitää mennä tuon verran vähintään, jos ei mene niin kierros tai kaksi lisää.

Ps älä tiputa 8mm tappia öljypohjaan, aiheuttaa lisätyötä kun pitää pohja tiputtaa että saa sen pois..
 
No eihän se ihan oikeassa asennossa ollut, tappi ei mennyt kuin 20-25 mm sisään reikään. Öljypumpun akselia käänsin kierroksen myötäpäivään niin johan meni tappi syvälle reikään. Nyt se on oikeassa asennossa, niputan läjään tässä kun ehdin.
 
Joo, ei tärise enää ;) Paitsi että hokasin asentaneeni vesipumpun akselin ulomman hihnapyörän väärin päin vaikka kuinka tarkistelin että miten päin se oli. Voi nyt stna! On tämä sitkeä remontti.
 
Viimeksi muokattu
Olipas ahdasta kääntää tuo hihnapyörä oikein päin, tilaa ei ollut juuri nimeksikään. Pulttien laitto meinasi tökkiä mutta sain apukäsiä. Nyt on linjassa.

edit: Kaikki toimii jälleen kuten pitääkin. Olihan tämä pitkänsitkeä projekti mutta nyt kelpaa taas ajaa.
 
Viimeksi muokattu
Tähän liittyen vielä. Kampuran värinänvaimenninhihnapyörän sisä- ja ulko-osan välinen kumi oli halkeillut ja tuumin että vaihdan sen. Ei meinannut löytyä edes tarvikeosaa ebay-myyjien peruessa kilpaa tilauksiani. Alkoi näyttää huonolta. Päätin kokeilla vielä yhtä Megazip-nimistä liikettä joka kauppasi uutta alkuperäisosaa. Tilasin ja lopulta sitten heidän Dubain varastosta toimitettiin ihan oikea osa! :D
 
Viimeksi muokattu
Palataanpa hieman tähän remppaan vielä koska siinä tuli yksi mutka matkaan johtuen siitä, että en ottanut dampperin kiinnityspulttien kiristysmomentteja selville kun vaihdoin sen. Sain hankittua Japanista uuden jakohihnan ylemmän suojakotelon ja sitten käytettynä Itävallasta sen alemman kotelon, vanhat alkoivat hajota kiinnityksistään ihan hervottomasti. Ne oli pakko vaihtaa. Niin takaisin dampperiin...se piti ottaa tieltä pois ja kun olin ylikiristänyt ne pienet kiinnityspultit niin yksi niistä katkesi kampiakselin hammasrattaan sisään. Prkl. Porasin sen sitten varoen pois paikalleen päin. Njoo uudet kotelot kiinni ja dampperi paikalleen, hihnat yms yms. Pari kuukautta ajelin ja sitten kuului naputusta tyhjäkäynnillä kun pihassa kuuntelin, nopeammilla käyntinopeuksilla ei mitään. Tuumasin että mikähän nyt ja taas purkamaan koteloa pois. Alakotelon pois otettuani huomasin pienen metallinpalan siellä kampiakselin hammasrattaan alla ja otettuani sen sieltä katsoin, että tuohan muistuttaa hammasrattaan hammasta! Otin tulpat pois ja pyöritin konetta hylsyavaimella tutkien mistä on tämä osa peräisin. No sehän oli peräisin kampiakselin rattaasta. Ei olisi pitänyt porata sitä katkennutta dampperin pulttia, se ratas oli haljennut siinä operaatiossa ja hampaan pala oli siitä kohdalta. Ei ollut sentään mennyt jakohihnan väliin. Taas merkit kohdilleen tasapainoakseli lukiten tapilla. Jakohihna pois päältä. Hammasratas irti. Tilasin uuden rattaan ja uudet dampperin pultit, Japanista ne tulivat lentorahtina. Nyt viime viikolla kasasin kaiken taiteen sääntöjen mukaan ja kiristysmomentteja noudattaen kasaan. Toimii. Nyt osaa jo tuon jakopään puolen vaikka unissaankin.

Niin se paikka mistä noita osia olen tilaillut: Megazip
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom