1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

KaeVuRi

Holset HX35 Super
Liittynyt
24 Elokuu 2007
Sijainti
Espoo
Ajattelin pistää kyselyn tälle puolelle, kun useammin noita Esclipsejä päivitetään EVOn tekniikan suuntaan, niin jollakulla saattaisi olla käytännön kokemusta tai tietoa. Eli pitäisi tuohon omaan EVO III:een tilata b.painesäädin ja Jenkeissähän tuota 1G/2G palikkaa on tarjolla vaikka millä mitalla.

Tässä olisi pieni hintavertailu:

Jenkeistä 1G/2G säädin ~185 € (tuttava menossa sinne ja saisin tilattua osan odottamaan Jenkkeihin etukäteen)
http://www.slowboyracing.com/product.php?productid=5961&cat=85&page=1'

vs

Briteistä EVO 1-3 säädin ~255 € postitettuna Suomeen
http://www.flat4online.co.uk/catalog/product_info.php?pName=aeromotive-fuel-pressure-regulator-evo-13&cName=lancer-evolution-fuel-pressure-regulator

Kuvan perusteella vähän eroaisi toisistaan, mutta onko Eclipsen bensakisko lähdöltään/halkaisijoiltaan vastaava EVO 3 kiskon kanssa? Säästö tuossa olisi huomattava.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Tossa 185€ slowboy:ltä tilattuna ei ole vielä paikalliset jenkkien sisällä olevat postikulut mukana, säästöä varmaan aika liki 50€ kyllä siltikin tulisi.

Sopivuudesta ei varmaa tietoa itsellä.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Tuommoinen 1g 2g sopii ainaskin vanhempaan galanttiin. Verratkaa vaikkapa capsilla o renkaan numeroa evon vastaavaan.(joka on siis bensanpaineensäätimessä kiinni) Jos on sama niin pitäisi halkaisijan mukaan ainaskin sopia. Pulttijakohan noissa sarjoissa on "säädettävä".

Itsellä on tommonen sarja vielä hyllyssä niin voin kyllä mittailla, jos joku omasta evosta ottaa irti b paineen säätimen.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

tepi sanoi
Tuommoinen 1g 2g sopii ainaskin vanhempaan galanttiin. Verratkaa vaikkapa capsilla o renkaan numeroa evon vastaavaan.(joka on siis bensanpaineensäätimessä kiinni) Jos on sama niin pitäisi halkaisijan mukaan ainaskin sopia. Pulttijakohan noissa sarjoissa on "säädettävä".

Itsellä on tommonen sarja vielä hyllyssä niin voin kyllä mittailla, jos joku omasta evosta ottaa irti b paineen säätimen.
Jos viitsisit mittailla niin olisi hienoa. Otan omastani myös vaikka irti ja mitat siitä.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Osta vaan suomesta se 3 kalvoinen "malpassi" tms. Ajaa asiansa eikä oo kummonen asentaa. :)

Tos esim http://shop.futurez.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20102008-105722/Products/malpassi1
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Jos joku oikeasti haluaa tuollaisen kertovan Malpassin niin minulta saa muutaman sata km ajetun aika paljon tuota linkkiä halvemmalla, pitää vaan tarkistaa että se on vielä olemassa eikä roskiksessa :)

Alkuperäisen ecun kanssa en suosittele käyttämään koska laitos nostaa painetta enemmän kuin ahtopaine imusarjassa lisäten siis moottorin saamaa polttoainemäärää. Tämä voi olla hyödyllistä jos pienet suuttimet halutaan repiä tappiin asti, mutta jos suuttimien aukioloaikaa ei vähennetä käy rikkaalla ahdoilla.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

OT:

Ei millään pahalla osku, mutta haluan luottaa laatuun tuossa tietyssä komponentissa tässä tulevassa ja KALLIISSA kokoonpanossa :) Varmasti voi olla jotain ilmaa Aeoromotiven hinnoissa, mutta onpahan ainakin maailman parhaimpia valmistajia alallaan ja voi rauhallisin mielin luottaa sen toimivuuteen.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

jcarlson sanoi
Miksi sitä vakiota ei voi muuten käyttää?
Ihan omakohtaisella kokemuksella osaan kertoa ettei vakiosäädin osannut kovemmilla ahdoilla ja tehokkaammasta bensapumpusta huolimatta pitää vakaata bensanpainetta. Aivan sama onko sitten säätimessä vikaa vai ei, mutta ei siinä ole edes säätömahdollisuutta. Lisäksi EVOn bensakisko oli niin köyhä ettei ollut missään paikkaa bensanpainemittarille, piti sekin sitten laittaa tulopuolelle letkun väliin...
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Jaa? Kuinka paljon se sitten heitteli ja miten? Kuulostaa vaan sikäli kummalliselta että ainakin nuo Boschin oem säätimet euroautoissa toimii yhtä hyvin 600hv/2 bar ahtoa kuin vakiossa.

Että noinko kuraa nuo mitsun (denson?) vakiosäätimet on.. Pitänee itse mittailla ja jos siltä vaikuttaa niin nakata roskiin ja laittaa perus Boschilainen tilalle, noita kun nurkista löytyy. Ei viitsi jostain säätimestä satasia maksaa kun mittarinkin saa hydrauliikkaliikkeestä kympillä ja bensanpaineen säätöä pidän turhana jos on säädettävä ecu ja sopivankokoiset suuttimet.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

puhuvat että 255 walbrolla tyhjäkäynnillä bensanpaineet nousee. Eivät virtaa takaisin tarpeeksi.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Pitääpä mitata asian laita kun saan 255:n omaan kiinni. Jos pitää paikkansa niin melko sontaa ovat kehdanneet laittaa.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

tepi sanoi
puhuvat että 255 walbrolla tyhjäkäynnillä bensanpaineet nousee. Eivät virtaa takaisin tarpeeksi.
Näinhän se tuppaa tekemään. Ilman tuota Walbron pumppua paineet heitteli 1,3 barissa kun hullun m*lo ja sitten kun oli tuo pumppu kiinni niin ampuu paineita liikaa. En tiedä olisiko juuri se voinut vaikuttaa tuohon liian suureen bensankulutukseen ja että seoksiakaan ei ollut helppo pitää oikeina... Mutta voihan itse kukin kokeilla tuolla vakio säätimellä ja toivoa että toimii omiin tarpeisiin riittävän hyvin, itse ainakaan en todennut riittäväksi.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Jos overrunista on kyse niin ei se kyllä sitten ahdoilla vaikuta, tyhjäkäynnillä ja matalilla kuormillahan se vaikuttaa jos säädin ei pysty ohivirtaamaan riittävästi.

Tuollainen postaus löytyi vähän etsiskelemällä:
The Truth :

After tuning countless DSM's with a 255HP and no AFPR

2G AWD's = Need an AFPR
2G FWD and all 1G's = Not necessary, but still helpful.

Fuel pressure overrun only affects idle and light throttle situations. This is basically any normal street conditions. Fuel Pressure overrun occurs when there is a greater amount of fuel flow than a regulator can bypass through the fuel return line. This means that fuel pressure is higher than intended, therefore the injectors spray more fuel into the motor than is required. Thus a rich condition.

In the situation of the 2G AWD, the reason for the huge overrun conditions that occur is not solely because the regulator is completely taxed, but it is the design of the fuel tank. Mitsu designed the 2G AWD tank as a plastic saddle tank that travels up and over the rear driveshaft. You basically have 2 separte fuel tanks that are connected by a hump in the middle that is above the driveshaft. There is a siphon in the tank that transfers fuel from one side of the tank to the other. THIS IS THE REAL RESTRICTION, not the stock FPR. By enlarging this siphon, 2G AWD owners can drastically reduce fuel pressure at idle to what it is intended to be.

All 1Gs and 2G FWDs do not have this drastic of a problem since there is no saddle fuel tank. The stock FPR's are still slightly overran but it is easily tuned out.

Once again this overrun problem only affects idle and part throttle conditions and has no effect on WOT tuning. So in essence, you are able to tune this rich condition out in the low RPM's if you know how much the overrun is. With a decent engine management, you are able to reduce fuel injector duty cycles in the lower airflow regions where overrun is most effected.

If a 2G AWD owner were to purchase an AFPR, it would not solve the problem. Only enlarging the siphon in the tank will completely rid it from overrun. There are still tricks that you can perform with an AFPR that will compensate for 2G AWD overrun, but that is a completely different thread.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Tämäpä mielenkiintoinen oivallus. Mikäli pitää paikkansa, niin joutuuko sitä nyt alkaa tankkia pudottelemaan ja kanavaa suurentamaan vaikka tuleekin tuo AFPR...? :-X Luulisi että tällainen ongelma olisi tullut jo aikaisemmin yleiseen tietouteen vai onko joku sattumalta ollut tietoinen tästä? Onko VR-4 tankki erilainen kuin EVO 3? Koska noita tehokkaita VR-4:a on ollut Suomessakin, niin luulisi että samaan ongelmaan olisi kompastuttu täällä jo aiemmin.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Eikös alkupään (ainakin?) evoissa ole myös tuo kaksiosainen tankki kuten 2G DSM:issä? 1G ja vanhempi Galant VR-4/Dyn-4 sitten ihan yksiosaisella tankilla.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Siis kolmosessa on kaksi-osainen tankki. Tuota vaan meinasin että onko noissa vanhoissa VR-4 Galluissa samanlaista. Eli ei taida olla. Taas tehdään pioneerityötä uuden auton virittämisessä Suomen maalla. ;D
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Eikö tota bensanpainemittaria voi suoraan ruuvata bensakiskoon jos sitä välttämättä haluaa seurata. Tekee kierteet vaan.
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Mittasin oman kiskon pään ja säätimen. Näyttäisi noiden tepin piirrustusten mukaan juuri jämteiltä :peukku
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

Jatketaan tähän vanhaan aiheeseen ni ei tarvii tehdä uutta.

Elikkä pitäisi nyt hankkia b-säädin. Onko toi tepin kuvassa oleva namu tehty itse vai ostettu jostain?
Millaset kokemukset tosta Aeromotivesta on porukalla?
 
Vs: 1G/2G b.painesäätimen sopivuus EVO 3

tuo on slowboyracingin dsm kappale. Luultavasti noita sovittimia on ebay täynnä.
 
Takaisin
Ylös Bottom