2001 GDI Galant - moottorivikavalo vilkkuu

McLyde

Ex: Galant -gdi 2001, -98 Carisma
Liittynyt
9 Toukokuu 2006
Sijainti
Kokkola
Apuva!

Galantti starttasi, kävi vähän omituisesti (kierrokset tyhjäkäynnillä normaalia alempana ja liikkui vähän nykien sen 20m mitä ajoin). Sitten huomasin moottorin vikavalon, jonka jälkeen parkkiin ja sisään tulvahti palaneen haju. Kone seis ja kohta uudestaan käynnistys -> kävi tasaisemmin mutta vikavalo palaa, ja haisee. :seina

Nyt tarvittais apuja. Mistähän tässä voisi olla kyse?
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Tuohon moottorin vikavaloon vastaan taas: Vie auto lukuun, syitä miksi syttyy valo palamaan, on lukemattomia.

Palaneen hajuun, ei oi8ken muuta kuin konepelti ylös ja tutkimaan mikä on palanut. En suosittelisi kauheasti ajamaan, ennen kuin löydät syyn hajuun.
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Kokeilin napata akunkengän irti hetkeksi ja kaikki ongelmat hävisivät. Testilenkillä ei ilmennyt minkäänlaisia oireita. Liekö auto suuttunut siitä, kun sillä ei ole viikkoon ajettu...
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Ei se sit vaadi ku kovaa ajoa vaan :D oma vilkuttelee kokoajan 4ja5vaihteella ajaessa 60/90km/h. Sammuu ku polkaisee kaasuu ja hyvin tuo romu pelittää. :driver
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Blizzard^ sanoi
Ei se sit vaadi ku kovaa ajoa vaan :D oma vilkuttelee kokoajan 4ja5vaihteella ajaessa 60/90km/h. Sammuu ku polkaisee kaasuu ja hyvin tuo romu pelittää. :driver

No ihan näin rohkeaa vastausta en uskalla antaa... Jokuhan sieltä on kärvähtänyt ja aiheutti oireet, joten suosittelen kyllä käryn aiheuttajan selvittämistä ennen isompia vahinkoja ja koodien lukua jos vikavalo syttyy uudelleen. Harvemmin näiden kanssa tulee ihmeparannuksia, vaikka niitäkin kuulee kyllä joskus tapahtuneen. Itse en kuitenkaan jättäytyisi sen oletuksen varaan...
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Blizzard^ sanoi
Ei se sit vaadi ku kovaa ajoa vaan :D oma vilkuttelee kokoajan 4ja5vaihteella ajaessa 60/90km/h. Sammuu ku polkaisee kaasuu ja hyvin tuo romu pelittää. :driver

Se on aika todennäkösesti lambda-anturin koodi mitä sinne tulee.
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Ei se lauri ole mikään ainakaan mitsun oman lukimen mukaan.. veikkaan et johtuu tuosta "väärästä" ecusta.. tai sit väärästä moottorista väärillä nokilla. Ja siis kyllä aiempaan viestiini liittyen suosittelen kyllä selvittämään sen vian. Nämä gdi moottorit kun eivät niitä halvimpia ole...
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo syttyi

Mikähän tällä kertaa...

Eilen auto ei startannut kylmänä. Akku on paska ja hain tänään uuden akun. Auto käynnistyi uudella akulla (lohkolämppäri päällä reilun tunnin) ja kävi hetken paikallaan, kunnes kierrokset nousivat noin 2000:een hetkeksi ja moottorin vikavalo alkoi vilkkua. Vikavalo jäi vilkkumaan mutta kierrokset putosivat noin 1000:een. Kokeilin peruuttaa ruudusta ulos, mutta auto oli sammua.

Käytin hälyä päällä/pois ja irrotin vanhasta tottumuksesta myös akun hetkeksi. Näiden jälkeen pääsin ajamaan noin 100m matkan, kunnes vikavalo alko taas vilkkua. Vilkkumisen lisäksi kone menee kaiketi vikatilaan, jossa kierrokset on rajotettu noin 1000:een.
Tohon se jää nököttään pihaan ja huomenna aamusta poika polkupyörän kyytiin ja 5km päiväkotiin -> siitä 7km töihin.
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo vilkkuu

käytitkö tuolla aiemmin vika koodien luvussa? ja siis sammuuko se kone tuon 1000rpm jälkeen, vaiko ei vaan jaksa kiertää ylemmäs?? kaasuläppää puhdistettu koskaan? jäähdytin nesteet katottu?
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo vilkkuu

Ainoat kerrat, kun mulla on palanut moottorin vikavalo GDI Galantin taulussa ovat: 1. Vaihdoin ilmanputsarin ja sen yhteydessä otin ilmamassamittarin johdon irti ja unohdin kiinniittää sen takaisin (tarkasta onhan johto kunnolla kiinni). 2. Suljin EGR venttiilin toiminnasta ja siinä yhteydessä jäi alipainevuotoa (korjaus: tukin alipainevuodon) 3. Kaasuläppäkotelossa kaasuläppä irtosi liimauksesta akselilla (korjaus:liimasin Epoxylla sen takaisin kiinni) 4. Merkkiliikkeessä putsasivat tulpanreikien kautta palotilan ja siinä yhteydessä olivat pyörittäneet konetta manuaalisesti ja kampiakselimen asentoanturi antoi väärää tietoa ja ECU oli vissiin ihmeissään. Eli mahdollisuuksia voi olla paljon, joten ainoa oikea paikka on selvittää merkkiliikkeessä syytä jos et ole itse viimeaikoina autoa rapannu ja siitä voisi päätellä jotain. ;)
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo vilkkuu

Magneetti oli kaasuläpästä irronnut liimauksistaan. Lisäksi tumpelointi aiheutti sen halkeamisen osiin :seina
 
Vs: 2001 GDI Galant - moottorivikavalo vilkkuu

No niin. Nyt on ostettu käytetty kaasuläppä purkuautosta. Mukaan tuli myös imusarja ym. roipetta. Auto laakista käyntiin, ilman ongelmia. :driver. Kelläs on täällä PK-seudulla ultraäänipesuria, johon ton imusarjan vois heittää puhdistettavaksi?
 
Takaisin
Ylös Bottom