- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Pajeron taannoisen koneswapin yhteydessä pääsin ensimmäistä kertaa näkemään 4D56 TD-IC koneen vauhtipyörän. Varsin massiivinen ilmestys, 15 kg ei varmaan ole kaukana? Jotenkin uskoisin, että kevyemmälläkin vauhtipyörällä pärjäisi (kun ei tuo 4D56 muutenkaan ole liian kierrosherkkä). Maastossa on tosin tullut lähestulkoon se ainoa tilanne, jossa vauhtipyörän painosta on tuntunut olevan hyötyä: kivikossa tyhjäkäynnillä ryömiessä. Kaikissa muissa tilanteissa vauhtipyörän paino taas meneekin negatiiviselle puolelle. Eli kokonaisuus olisi varmasti plussalla, 4D56 koneessa on kyllä pyörivää massaa muutenkin.
Helpoin vauhtipyöräpäivitys olisi löytää valmiiksi kevyempi vauhtipyörä jostain. Ehdokkaita on:
4G54 vaparit (ne joissa on 225 mm kytkin)
4G54 turbo (tästä lisää kytkimestä puhuttaessa -225 mm TAI 240 mm kytkin)
4G6# takavetoiset, erityisesti turbo (225 mm kytkin)
(4M40 koneet täysi kysymysmerkki, löytyy isoja kytkimiä, mutta kaikki mitat...?)
Uskon, että näistä kaikista löytyy vakiona kevyempi VP kuin dieselistä. Ja ainakin bensaturboihin tarjotaan samankokoista (225 mm) kytkintä kuin TD Pajeroon (IC:n kykä on eri numerolla), eli uskon kytkimen olevan joko sama, tai vähintäänkin vaihtokelpoinen.
Kriittisiä asioita (kytkimen lisäksi):
(paino)
kiinnitys kampiakseliin
kytkinpinnan etäisyys kampiakselin päästä
startin hammaskehä (halkaisija, etäisyys kampiakselin päästä)
Nyt kaivattaisiin apuja. Keneltä löytyy joku (tai kaikki) noista vauhtipyöristä, nuo yllämainitut mitat (ja paino) olisivat kivoja.
Noh, jos kajotaan vauhtipyörään, niin hullua olisi jättää kytkin päivittämättä. Mitä painavampi/tehokkaampi auto, ja mitä rankemmassa käytössä (offaus, trailerin/vaunun veto), sitä enemmän iloa järeämmästä kytkimestä on.
Vaihtoehtoja:
225 mm "heavy duty" kytkin, käy suoraan dieselin vauhtipyörään
240 mm vakiokytkin (ei käy suoraan dieselin vauhtipyörään)
240 mm "heavy duty" kytkin (ei käy suoraan dieselin vauhtipyörään)
4M40 koneissa on jopa 250 mm kytkimiä, mutta koska niiden vauhtipyöristä ja muusta ei vielä ole hajua, en listaa niitä. Vielä.
TD koneeseen (EI siis TD-IC) ja esim. RWD TBO Galanttiin tarjotaan Sachsilla samaa asetelmaa. Eli aika paljon samaa niissä on. Kaikkiin 225 mm levyihin sanotaan sama spoorimäärä. IC mallissa on jotain erilaista, mutta uskon että fyysisesti senkin kytkin on vaihtokelpoinen muiden 225 mm kytkimien kanssa, jollain tasolla. Kaikkiin tarjotaan 23 spoorista levyä, luultavasti sama spooritus?
Sitten mahdollisia ratkaisuja:
Ratkaisu 1: JOS -88-89 IC Starionista löytyy 240 mm kytkin ja JOS vauhtipyörä (ja kytkin) on olennaisilta (lista) mitoiltaan sopiva, ratkaisu on siinä.
Paitsi mistä löydät sellaisen vauhtipyörän? Jopa jenkit ovat todenneet ne harvinaiseksi, ja koneistavat 225 mm kytkimelle tehtyjä vauhtipyöriä:
http://www.racetep.com/starfly.html
Tässä linkki kytkimeen (sielläkin puhutaan 225 mm vs. 240 mm vauhtipyöristä:
http://www.ebay.com/itm/Starion-Conquest-Performance-Clutch-Kit-240mm-/310152993615?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item48368f1b4f
Vastaavasti 240 mm kytkin löytyy myös V6 Pajeroista, mutta V6 vauhtipyörä tuskin käy dieseliin, ja kytkinlevyn spooritus on erilainen (14 spooria V6, 23 spooria diesel). Levyjä pystyy toki vaihtamaan, eli asetelman voisi ehkä pystyä hyödyntämään?
Ratkaisu 2 (jos mitat täsmäävät)
Sopivin/kevyin vauhtipyörä 225 mm malleista, jota voi tarvittaessa keventää lisää ja sovittaa siihen 240 mm kytkimen. Työläs vaihtoehto, ja silti pitäisi ostella vauhtipyöriä ja kytkin.
Ratkaisu 3, mikäli mitat näyttävät natsaavan:
Teettää teräsvauhtipyörän, jossa kiinnitys 240 mm kytkimellä. Kevyt, kestävä VP, hyvä kytkin massalevyllä, joko Starionin tai V6:n asetelmalla (jos niissä nyt edes on kiinnityksien puolesta mitään eroa). Jos teoria noiden vauhtipyörien ristiinkäymisestä pitää paikkaansa, sama VP-kytkin kävisi myös RWD 4G63 ja 4G54 koneiden perään.
Ensin pitäisi selvittää noita mittoja ja tehdä vähän vertailua. Sitten voisi vaikka miettiä jonkinlaista kimppatilausta vauhtipyöristä ja kytkimistä? (Kiinnostuneita?) Sorvaamalla tehdyssä vauhtipyörässä on myös se etu, että jokainen saisi haluamallaan painolla olevan pyörän.
Helpoin vauhtipyöräpäivitys olisi löytää valmiiksi kevyempi vauhtipyörä jostain. Ehdokkaita on:
4G54 vaparit (ne joissa on 225 mm kytkin)
4G54 turbo (tästä lisää kytkimestä puhuttaessa -225 mm TAI 240 mm kytkin)
4G6# takavetoiset, erityisesti turbo (225 mm kytkin)
(4M40 koneet täysi kysymysmerkki, löytyy isoja kytkimiä, mutta kaikki mitat...?)
Uskon, että näistä kaikista löytyy vakiona kevyempi VP kuin dieselistä. Ja ainakin bensaturboihin tarjotaan samankokoista (225 mm) kytkintä kuin TD Pajeroon (IC:n kykä on eri numerolla), eli uskon kytkimen olevan joko sama, tai vähintäänkin vaihtokelpoinen.
Kriittisiä asioita (kytkimen lisäksi):
(paino)
kiinnitys kampiakseliin
kytkinpinnan etäisyys kampiakselin päästä
startin hammaskehä (halkaisija, etäisyys kampiakselin päästä)
Nyt kaivattaisiin apuja. Keneltä löytyy joku (tai kaikki) noista vauhtipyöristä, nuo yllämainitut mitat (ja paino) olisivat kivoja.
Noh, jos kajotaan vauhtipyörään, niin hullua olisi jättää kytkin päivittämättä. Mitä painavampi/tehokkaampi auto, ja mitä rankemmassa käytössä (offaus, trailerin/vaunun veto), sitä enemmän iloa järeämmästä kytkimestä on.
Vaihtoehtoja:
225 mm "heavy duty" kytkin, käy suoraan dieselin vauhtipyörään
240 mm vakiokytkin (ei käy suoraan dieselin vauhtipyörään)
240 mm "heavy duty" kytkin (ei käy suoraan dieselin vauhtipyörään)
4M40 koneissa on jopa 250 mm kytkimiä, mutta koska niiden vauhtipyöristä ja muusta ei vielä ole hajua, en listaa niitä. Vielä.
TD koneeseen (EI siis TD-IC) ja esim. RWD TBO Galanttiin tarjotaan Sachsilla samaa asetelmaa. Eli aika paljon samaa niissä on. Kaikkiin 225 mm levyihin sanotaan sama spoorimäärä. IC mallissa on jotain erilaista, mutta uskon että fyysisesti senkin kytkin on vaihtokelpoinen muiden 225 mm kytkimien kanssa, jollain tasolla. Kaikkiin tarjotaan 23 spoorista levyä, luultavasti sama spooritus?
Sitten mahdollisia ratkaisuja:
Ratkaisu 1: JOS -88-89 IC Starionista löytyy 240 mm kytkin ja JOS vauhtipyörä (ja kytkin) on olennaisilta (lista) mitoiltaan sopiva, ratkaisu on siinä.
Paitsi mistä löydät sellaisen vauhtipyörän? Jopa jenkit ovat todenneet ne harvinaiseksi, ja koneistavat 225 mm kytkimelle tehtyjä vauhtipyöriä:
http://www.racetep.com/starfly.html
Tässä linkki kytkimeen (sielläkin puhutaan 225 mm vs. 240 mm vauhtipyöristä:
http://www.ebay.com/itm/Starion-Conquest-Performance-Clutch-Kit-240mm-/310152993615?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item48368f1b4f
Vastaavasti 240 mm kytkin löytyy myös V6 Pajeroista, mutta V6 vauhtipyörä tuskin käy dieseliin, ja kytkinlevyn spooritus on erilainen (14 spooria V6, 23 spooria diesel). Levyjä pystyy toki vaihtamaan, eli asetelman voisi ehkä pystyä hyödyntämään?
Ratkaisu 2 (jos mitat täsmäävät)
Sopivin/kevyin vauhtipyörä 225 mm malleista, jota voi tarvittaessa keventää lisää ja sovittaa siihen 240 mm kytkimen. Työläs vaihtoehto, ja silti pitäisi ostella vauhtipyöriä ja kytkin.
Ratkaisu 3, mikäli mitat näyttävät natsaavan:
Teettää teräsvauhtipyörän, jossa kiinnitys 240 mm kytkimellä. Kevyt, kestävä VP, hyvä kytkin massalevyllä, joko Starionin tai V6:n asetelmalla (jos niissä nyt edes on kiinnityksien puolesta mitään eroa). Jos teoria noiden vauhtipyörien ristiinkäymisestä pitää paikkaansa, sama VP-kytkin kävisi myös RWD 4G63 ja 4G54 koneiden perään.
Ensin pitäisi selvittää noita mittoja ja tehdä vähän vertailua. Sitten voisi vaikka miettiä jonkinlaista kimppatilausta vauhtipyöristä ja kytkimistä? (Kiinnostuneita?) Sorvaamalla tehdyssä vauhtipyörässä on myös se etu, että jokainen saisi haluamallaan painolla olevan pyörän.