Pajeroissa on tuota otsikon mukaista 2,6 litraista bensakonetta. Kuitenkin muistan, kun minulla on ollut tuollainen pajero kahdestikin, niin kone on aika laiska. Wikin mukaan:
85 kW (114 hp) at 5000 rpm (91 RON)
198 nm (146 lb-ft) at 3000 rpm (91 RON)
Compression ratio: 8.8:1
Tuosta vääntö/rpm-lukemasta huomaakin matalan viritystason.
Onko kellään tietoa, miten näistä koneista on loihdittu enempi tehoja ihan tehdastekoisesti? onko kansi mahdollisesti eri, vai onko se aina sama ko. koneessa? Imusarja varmaankin eri, kuten noissa 4G63 koneissakin eri käyttöpaikan mukaan. (sapporo, tuplakaasarit, galant, 1 kaasari, jne)
Olisi nimittäin mahdollisuus ostaa muutama tuollainen kone. Mutta mitäs sillä tekee esim sapporossakaan, jos tehot ovat samaa luolkkaa kuin 2 litran myllyssä.
Myös ihmettelin aikanaan noiden koneiden polttoaineenkulutusta. Se 15 litraa ei meinannut riittää sataselle mitenkään välillä..
(tästä voitas vääntää pätkäpajeron bensan huono hyötysuhde: bensan teho on n. 9 kwh/litra. jos sitä kulutetaan 15 litraa / 100 km, niin käytetään 135 kWh energiaa. Pätkä dieselinä taas menee aika pienellä, jopa 7 litraa sataselle. Dieselin energiasisältö on n. 10 kwh/litra. Tällöin kulutus vaan 70 kWh . Kuitenkin dieselkoneen ja bensakoneen hyotysuhde ei paljoa eroa toisistaan. 0,3 ja 0,4. Joten tuon 2,6 koneen hyötysuhde on todella surkea. Miksiköhän?
85 kW (114 hp) at 5000 rpm (91 RON)
198 nm (146 lb-ft) at 3000 rpm (91 RON)
Compression ratio: 8.8:1
Tuosta vääntö/rpm-lukemasta huomaakin matalan viritystason.
Onko kellään tietoa, miten näistä koneista on loihdittu enempi tehoja ihan tehdastekoisesti? onko kansi mahdollisesti eri, vai onko se aina sama ko. koneessa? Imusarja varmaankin eri, kuten noissa 4G63 koneissakin eri käyttöpaikan mukaan. (sapporo, tuplakaasarit, galant, 1 kaasari, jne)
Olisi nimittäin mahdollisuus ostaa muutama tuollainen kone. Mutta mitäs sillä tekee esim sapporossakaan, jos tehot ovat samaa luolkkaa kuin 2 litran myllyssä.
Myös ihmettelin aikanaan noiden koneiden polttoaineenkulutusta. Se 15 litraa ei meinannut riittää sataselle mitenkään välillä..
(tästä voitas vääntää pätkäpajeron bensan huono hyötysuhde: bensan teho on n. 9 kwh/litra. jos sitä kulutetaan 15 litraa / 100 km, niin käytetään 135 kWh energiaa. Pätkä dieselinä taas menee aika pienellä, jopa 7 litraa sataselle. Dieselin energiasisältö on n. 10 kwh/litra. Tällöin kulutus vaan 70 kWh . Kuitenkin dieselkoneen ja bensakoneen hyotysuhde ei paljoa eroa toisistaan. 0,3 ja 0,4. Joten tuon 2,6 koneen hyötysuhde on todella surkea. Miksiköhän?