4g63

Stefa

New Member
Liittynyt
20 Elokuu 2003
Onnistuin hankkimaan muutaman vuoden ulkona seisseen mitsun koneen joka on malliltaan 4g63. Pitäisi saada tietää moottorin vuosimalli osien tilausta varten. Osaisiko joku tulkata sen valunumerosta? Ja mistä erotan etuveto koneen takaveto koneesta? Irroitin koneesta kannen ja huomasin että moottorista puuttuu jakohinha ja tasapainoakselin hihnasta puolet hampaista. Kun saan uudet hihnat ja alan asentamaan niitä niin kuinka saan tasapainotus akselin kohdalleen? On kuulemma aika hankala saada oikeaan kohtaan.
 
Siinä erillisellä hihnalla pyörivässä akselissa on muistaakseni kohdistusmerkit hihnapyörässä, joiden mukaan ainakin itse laitoin sen. Ei pahemmin ainakaan tärise :)

Se nokkahihnalla pyörivä akseli onkin sitten hassumpi tapaus, koska kun sen laittaa merkkien mukaan akseli voi olla kahdessa eri asennossa. En enää muista miten järkeilin sen asennon, joku varmaan osaa kertoa ihan oikeasti miten se menee.

Turboissa helppo tuntomerkki on erilainen venttiilikoppa etu- ja takavetoisten koneissa. Öljykorkki on eri paikassa ja Turbo teksti toisin päin. Vapareista en valitettavasti tiedä mitään.
 
Mitsubishi on valitettavan huonosti merkkaillut koneita valumerkinnöin, tunnistaminen riippuu usein esim. imu- ja pakosarjoista ja muista yksityiskohdista. Minkäs näköinen pakosarja siinä on kiinni?

tasapaino akselien ajoittamisesta oli jossain aiheessa jo aiemmin juttua (foorumissa siis), mutta tässä olisi selkeästi hyvä aihe pienelle koosteelle, vaikka 3D lehteen (vink vink, kuka tekee?)

Eli taas muistutus: jos ostat tekniikan jostain autosta, muista ottaa valmistenumero ylös elinten luovuttajasta jos se vain on mahdollista.

EDIT: workshop manualin kuvista eroja (etu- takaveto) löytyy vaikkapa jakopään suojakopasta, takavetoisissa ylempi kopan osa on alareunaltaan suora, etuvetoisissa alareunan keskellä on kolo ja pultin reikä. Imusarjat ovat erilaiset, takavetoisissa termari on 1-2 pyttyjen välissä, etuvetoisissa 4 pytyn vieressä imusrajan reunassa. Öljynsuodatin lähtee eri suuntaan: etuvetoisissa se sojottaa taaksepäin, lohkon kyljen suuntaisesti, kun taas takavetoisissa se on poikittain lohkoon nähden. (näin siis kuvien mukaan)
 
Mul on sitten kaikkea kamaa ton lohkon ympärille myytävänä, turbo etuvetokone malliin siis. Ihan muistutukseksi  8) Myös turbon lohkokin jne. :)
 
tasapainoakselin asennosta se verran että pikku remmissähän ei bropleemaa ole kampiakselilta merkki kohalleen ja tasapainoakselista merkki kohalleen niin avot, mut sitten jakohihnan puolessa on sellainen homma et tasapainoakselia täytyy pyöräyttää kello kahteentoista ja löysätä se sen pitäisi silloin pyörähtää vasta päivään kuin kello eli suunnilleen siihen vasta merkin kohdalle mut jos pyörähtää toiseen suuntaan niin taatusti tärisee, ja hommahan korjaantuu sillä että pyöräyttää sitä toiseen suuntaan et se löysätessä pyörähtää sinne merkille. ;)
 
Eli olenko siis ymmärtänyt oikein?

Käännetään nokkahihnan käyttämä tasapainoakselin ajoitusmerkki pystysuoraan ylöspäin ja lasketaan irti. Ajoitusmerkin pitää pyörähtää vastapäivään, lähelle lohkossa olevaa merkkiä. Jos pyörähtää eri suuntaan tai ei lähelle lohkon merkkiä niin pyöräytetään akselia kierros ympäri ja kokeillaan uudestaan.

Menikö oikein?
 
lohkon kyljessä on pultti jonka reikään sopii esim. 10mm(vai oliko se 8mm ::)) poranterä, on tarkoitettu tasapainoakselin ajoitukseen joka on puolikuun muotoinen ja lukitus ei onnistu kuin oikeassa kohdassa ;)
 
Noiden vihjeiden mukaan tämä kone on takavetoisesta. Ja vielä siitä tasapaino akselista. Kun sen poranterän työntää siitä reiästä niin pitääkö koko akselin jumiutua täysin vai kuuluuko sen kääntyä joitakin asteita ajoitusmerkin kohdilla?
 
No joo...
mut suurin osa klapista tulee kyl siitä kun se puolikuu
vastapaino keikkuu sitä "poranterää" vasten.
t:Arska
ps. henk.koht. käytän ruuvimeisseliä 8mm. varrella
tos kohtaa, ei näet varmaan pääse putoamaan vahin-
gossa sinne ögepohjaan ;D
 
Joku mulla tässä hommassa mättää kun se akseli pyörii noin 20-30 astetta sen ajoitusmerkin molemmin puolin. Siis silloin kun se poranterä on paikoillaan. Vai onkohan poranterä tarpeeksi pitkä?
 
Noo-o jos on luokkaa 5cm siellä sisällä se poranterä
ja sit keikkuu siinä(asteista nyt niin tiedä=vaikuttaa se tapin
paksuus) niin silloin on hyvä. Merkki vaan kohilleen ja
hihna paikalleen.
t:Arska
ps.menee vaan yhdessä akselin asennossa niin syvälle
se poranterä :)
 
Jos se kone on seisonut vuosia, niin eikös olisi järkevää samalla kurkata mitä se on syönyt. Näkisit samalla miten net akselit ovat siellä lohkossa. 4g63 tiivistesarjoja saa Motonetista inhimilliseen hintaan.

Nimim. aikanaan yhteen autoon muka "hyvän" koneen nokalle vinssannut ja parin kuukauden päästä vanhan koneen rempannut. Olisi pitänyt heti katsoa mitä paskaa tuli ostettua. :(
 
ite kun asentelin hihnoja niin muistaakseni oli niin että öljypumpumpun akselin ajoitusmerkki,jakopään merkki ja tasapinoakselin merkki olivat siis kaikki kohdallaan joka toisen vai oliko joka kolmannen kierroksen jälkeen, eli joka kolmas kerta kun jakomerkki oli paikoillaan.sitten vaan tasap. hihna kiinni sopivalle kireydelle ja avot. se oli aika vittumainen saada pysymään paikoillaan,siis se tasapinoakseli kun kiristi hihnan sopivaksi.kait se tuli oiken,koska käy normaalisti.
 
Koneesta on vasta kansi irroitettu ja samalla todettu se käyttökelvottomaksi. Nokka-akseli leikannut kiinni. Tarkoitus on purkaa alakertakin ja katsoa mitä se on syönyt. Saa nähdä vieläkö tällä alakerralla ajetaan. Hyvä puoli on se että sylintereissä ei ole yhtään naarmua ja niissä näkyy vielä selvästi hoonausjäljet.
 
Alakerta voi olla kunnossakin. Itsellänikin on yksi 4G63, josta on nokasta pari laakeria mennyt. Nokan laakerointi on selkeästi aika heikko paikka tässä moottorissa.

Pystyisiköhän tuota laakerointia korjaamaan jotenkin helposti? Koska nokkapukit ovat avattavaa mallia pitäisi kai koneistaa paikalle laakeriliuskat, mutta onnistuuko se ja mihin hintaan.
 
yläkerta ottaa aina ekana itteensä kun voiteluhäiriöitä ilmenee, eikä se alumiini liuku pinta paljoa vaadi vammaa niin se on vainaa.

kyllä se laakeroinnin pystyis korjaamaan, mutta siitä pitäis puhua jonkun koneistus gurun kanssa ja selata laakeriluetteloita....

Kannattaa muuten sitten etsiä kansi jossa ei ole halkeamia, se on toinen 8v kannen ongelma....
 
Kyllähän siitä vielä ehjän saisi kun koneistaisi vaan paikat laakereille. Tai toinen vaihtoehto olisi täyttää leikkausjäljet hitsaamalla. Ja nokka-akseli varmaankin on uusittava. Mutta kuitenkin tulin siihen tulokseen että helpompi ja halvempi on hankkia toinen kone.
 
Takaisin
Ylös Bottom