4wd kysymys

J

jaskajokunen

Guest
Yhdellä off-road forumilla joku haukkui taas pajeroa todeten, että kun ei ole vanhemmissa malleissa keskitasauspyörästöä niin saattaapi pitävällä alustalla kulahtaa voimansiirto herkemmin ( etupyörät kun mutkissa ajellessa kuulemma pyörii eri nopeutta kuin takapyörät ) Faktaa vai fiktiota ? Eipä ole kovin arvostettua kalustoa siellä nämä vanhemmat pajerot :(
 
No ne off-road tietäjät aina ovat pajeroa haukkumassa, mutta onpa pajero monesti mennyt sellaista paikoista, joihin esim. land cruiser on jäänyt kiinni. Ja ei lukotkaan aina niin autuaaksi tee sitä maastossa rälläämistä. Kesällä olisi tarkoitus lähteä ajamaan Ylläs Trophy Pajerolla, joten siellähän tulee oikein kunnolla testattua Pajeron maastokelpoisuus. ;)
 
Kyllähän se paikkaansa pitää, että jäykkä neliveto on jäykkä pitävällä alustalla. Jos vaikka asfaltilla kääntää neliveto päällä niin tiukkaan ku menee, niin melkeen huuto kuuluu renkaista. Mutta näinhän se on liki kaikissa muissa paitsi Rangessa, jossa on jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä.Land Cruiserit(ei HJ80), Patrollit kaikki mallit, jenkit, Suzukit, lava vehkeet......, on tehty samalla periaatteella ku mitsu. Uudemmat "citymaasturit" ja VW Synkrot on sitten oma tarinansa.
Se, miksi Pajerosta ei tykätä, johtuu pitkälti siitä, että siihen on saanut heikosti offivarusteita(mm. tasauspyörästön lukot), etupää todella vaikea korottaa(mahdoton omin konstein), auto napalukot täysin ....tööt tosi käytössä ja ennakko luulo siitä, että jos auto on tosi hyvä ajaa tiellä niin ei sillä maastossa tee mitään(vaikka verrattuna Patrol merkkiseen traktoriin).
 
hmmm..... no tavallaanhan se on totta (etu- taka pyörimisnopeus ero); mutkassahan takapää "oikaisee", eli se kulkee pienempää sädettä kuin etupää; koska keskellä ei ole tasauspyörästöä, joka sallisi akseleiden välisen pyöriminopeus eron, niin jompi kumpi pää sutii jos kummassakin päässä on lisäksi (tiukat) lukot..

MUTTA: onhan kummallakin akselilla tasauspyörästö, joka sallii toisen pyörän pyörivän nopeammin kuin toinen, eli eipä sillä silloin ole hirveästi merkitystä.

Koosteena: normaalia Lantikka hörhöjen BS-juttua: jos Pajerossa on tasauspyörästö, niin se ei ole hyvä kun siinä ei ole 100% lukkoa -jos Pajerossa on 100% lukko, niin se ei ole hyvä koska akselit pyörii samalla nopeudella...
(=turhaa narinaa)
Totuus kuitenkin on, että esim. 92-> Pajero on voimansiirroltaan valovuosia lähes mitään saman ikäistä edellä....

PS. nettijussin tarina kyllä pitää paikkaansa; kytkettävällä nelivedolla oleva auto on aina pikkasen jäykkä, siksihän se keskitasauspyörästö onkin yleistynyt uudempiin nelikoihin...
 
Onkos noissa uudemmissa (1991-> ) Pajeroissa tuota keskitasauspyörästöä joka näistä vanhemmista ilmeisesti puuttuu?
 
Keskitasauspyörästö viskolla on sitten vain GLS mallissa ja sen "nimi" on Super Select 4WD tai jotain sinnepäin ;)

Visko on karkeasti sanottuna suljettu levypakka jossa joka toinen levy on toisella akselilla ja joka toinen taas tietenkin toisella. Sisällä on vielä jonkun tyyppinen silicon öljy joka lämmetessään yrittää "sitoa" levyt toisiinsa eli silloin kun akseleiden välillä on pyörimisnopeus eroa.
 
MUTTA: onhan kummallakin akselilla tasauspyörästö, joka sallii toisen pyörän pyörivän nopeammin kuin toinen, eli eipä sillä silloin ole hirveästi merkitystä.

Hmm... Tuo "ei merkitystä" olisi totta, jos toinen (sisempi) etu- ja toinen (ulompi) takapyörä kulkisivat täsmälleen saman matkan. Mutta käytännössähän näin ei ole. Eli kyllä merkitystä on.

Kytkettävässä nelivedossa pitävällä alustalla on kulmavaihde lujilla, koska se ottaa suurimman osan takapyörien murtamisesta. Vastaava tilanne on vanhemmissa Subaruissa, joissa oli kytkettävä neliveto.

Voi olla, että Pajerossa ongelma on vain "ominaisuuksissa (ketteryys jne), koska kestävyys on saatu hoidettua lisäämällä kriittisiin paikkoihin riittävästi rautaa. Mutta jo toimintaperiaate herättää epäilystä, vaikkakin tieliikenneajossa kytkettävä 4WD toimii toki niin hyvin kuin on yleensä tarvis. Vanhempien Subarujen (etenkin pienimmän eli Justyn) tapauksessa ongelma on akuutti, koska kulmavaihde ei ole rakenteeltaan niin järeä eikä siten kestä etenkään äärikäyttöä. Nimimerkillä kokemusta on...

Ja jos pientä pilkunn***sta sallitaan, viskolla varustetuissa 4WD-autoissa ei yleensä ole keskitasauspyörästöä, koska visko yksinäänkin sallii etu- ja taka-akselin nopeuseron.
- Lancer STW 4WD vm. 86-88:ssa on keskitasauspyörästö (jossa on myös sähköllä kytkettävä lukko).
- Lancer HB 4WD vm. -89-91:ssa on visko.

Eron huomaa käytönnössä siitä, että "väliperällisen" auton voi viedä katsastuksessa dynamometriin, mutta viskollista ei.
 
Hmm... Tuo "ei merkitystä" olisi totta, jos toinen (sisempi) etu- ja toinen (ulompi) takapyörä kulkisivat täsmälleen saman matkan. Mutta käytännössähän näin ei ole. Eli kyllä merkitystä on.

Näinhän se on kun hommaa hetken aikaa miettii :D

Ai kaikissa (henkilömallin) mitsuissa ei olekaan aina samanlainen neliveto? Uusi tieto, olen aina luullut, että kaikki ne systeemit ovat samaa perua kuin E39/E38 Gallussa on, eli visko JA tasauspyörästö keskellä....

onko -89-91 Lancer 4wd:ssa muka PELKKÄ visko? Se on kyllä afro-mallin (lue: vw:n käyttämä) systeemi sitten... kai siinäkin se tasauspyörästö sentään on? Ja enpä tosiaan tiennyt tuotakaan, että C1# mallisessa 4wd:ssa olisi kytkettävä "lukko"... aina sitä oppii uutta jos näin tosiaan on...
 
Off topiciksi taisi mennä, alkuperäinen kysyjä taisi olla enemmän kiinnostunut maasturiosastolta, mutta jatketaan nyt kun vauhtiin päästiin... ;)
Ai kaikissa (henkilömallin) mitsuissa ei olekaan aina samanlainen neliveto? Uusi tieto, olen aina luullut, että kaikki ne systeemit ovat samaa perua kuin E39/E38 Gallussa on, eli visko JA tasauspyörästö keskellä....

Juuei. Lancer STW 4WD oli markkinoilla jo joskus 86/87 tms.

onko -89-91 Lancer 4wd:ssa muka PELKKÄ visko? Ja enpä tosiaan tiennyt tuotakaan, että C1# mallisessa 4wd:ssa olisi kytkettävä "lukko"... aina sitä oppii uutta jos näin tosiaan on...

Myönnettäköön, osa oli johtopäätöstä ::), joten tarttee vielä varmistaa, mutta...
- C1x Lancer STW 4WD:ssä on tosiaan sähköisesti kytkettävä väliperän (osittainen) lukko, jonka vaikutus on melko vaimea IMHO, mutta toki sen huomaa. Tästä päättelisin, että viskoa siinä ei ole, koska viskohan tekisi välilukon tarpeettomaksi!
- Itselläni on tuollainen C6x HB 4WD enkä ole (vielä) tarkempaan tuohon keksintöön ehtinyt tutustua, mutta ainakaan laatikon ulkopuolella ei mitään väliperää ole näkyvissä (muistaakseni C1x:ssä se on kokonaan erikseen) laatikon takana. ???

No juu, eiköhän tuon sielunelämä tule ennen pitkää vielä ihan loppuun asti faktapohjallakin selville... ;)
 
Haudi.
Taas vähän offtopiccia ;).
AS Mitsu:Visko yksinäänkin sallii etu/taka-akselien pyörintäeron.
Kyllä, mutta vain tiettyyn rajaan saakka koska ks. viskon tehtävänä on tasata pyörintänopeuseroja.

AS Mitsu:Viskollista ei voi ajaa jarrudynamometriin?
Kyllä voi, mikäli jarrudyno ei pyöritä pyöriä yli 5km/h nopeampaa ja jarrutestausta ei suoriteta pyörien lukkiutumiseen saakka.
t:Arska
 
AS Mitsu sanoi
Ja jos pientä pilkunn***sta sallitaan, viskolla varustetuissa 4WD-autoissa ei yleensä ole keskitasauspyörästöä, koska visko yksinäänkin sallii etu- ja taka-akselin nopeuseron.

Lainaus Tuulilasin Pajero - Land Cruiser testistä:

"Nelivedolla Pajeron voimasta menee 33 % eteen ja 67 % taakse.Viskokytkin jakaa luistotilanteessa voimaa pitävämmälle akselille. Huonoissa oloissa voi olla tarpeen lukita keskitasauspyörästö, jolloin voima jakautuu puoliksi eteen ja puoliksi taakse."

Että Pajerossa näyttäs olevan keskilukkokin.
 
joo mutta toi täytyy olla -91-> Pajerosta toi testi....

vanhemmissa se on kytkettävä 50/50 kiinteä/kytkettävä jako...
 
Tuo testi on 2000 mallin Pajerosta jossa on sekä visko että lukittava keskitasauspyörästö, sekä GLS malleissa 91 mallista eli V4xW lähtien. Lancerin 4WD palatakseni: C37V eli 84-88 Farmarissa on visko ja keskit.pyörästö alipaine/sähkökäyttöisellä lukolla, uudemmassa C77A mallissa muuten sama ilman lukkoa. Ulkonäkö on aika samanlainen kuin esim. E30 sarjan 4WD Galanteissa, eli siinä on ulkopuolinen jakolaatikko tai kulmavaihde miten vain halutaan sanoa.

EDIT: Nyt täytyy korjata hiukan, tutkiskelin 4WD laatikoita hiukan ja eihän C37V olekaan visko ja lukko vaan visko TAI lukko, suomeen lie tuotu vain lukko mallia?, C77A vain visko. Laatikoiden tyyppi on W5M31-1 lancereissa, W5M31-2 galanteissa, siis -90 jälkeen olevat mallit. Ja näistäkin on monta variaatiota. Aikaisemmat on KM220 tai KM221 malleja.
 
-84-88 4wd Lancerissa on siis sekä visko, että "nappi"lukko?

se kytkettävä lukko täytyy olla kiinteä, eikö? (eihän sen muuten tarvitsisi olla kytkettävä?)

"ugen" teksti on se tilanne jonka ajattelinkin olevan: useimmissa (kaikissa?) 80- ja 90-luvun 4wd (henkilö)Mitsuissa on keskellä tasauspyörästö JA visko, laatikoitten laakerointi on kuulemma vaan heikompi /erilainen kevyemmissä autoissa (Galanttiin verrattuna). Mutta tuo oli uusi tieto, että siinä Lancerissa on myös se kytkettävä lukko keskellä...
 
C37V eli 84-88 Farmarissa on visko ja keskit.pyörästö alipaine/sähkökäyttöisellä lukolla, uudemmassa C77A mallissa muuten sama ilman lukkoa.
Ulkonäkö on aika samanlainen kuin esim. E30 sarjan 4WD Galanteissa, eli siinä on ulkopuolinen jakolaatikko tai kulmavaihde miten vain halutaan sanoa.

En ole päässyt vierekkäin vertaamaan laatikkoja, mutta jotenkin jäi käsitys, että ovat ulkoisesti ihan eri näköisiä..

Mutta joka tapauksessa niissä on siis sekä visko että väliperä. Asia selvä. Kiitokset oikaisusta! :)

Siis ovatko nämä laatikot ulkoisesti samanlaisia (ts. vaihtokelpoisia keskenään)? Voisiko olla, että C37V käy C77A:n tilalle? - Myös takaperän joutuisi varmaankin vaihtamaan.
- Tämä olisikin hyvä uutinen, olisi sille lukolle käyttöä... :D
 
Laitetaanpa tämä tänne. Tulipa piipahdettua Nissan kerhon foorumilla ja törmättyä siellä Patrollia käsittelevään ketjuun, jossa haukuttiin taas pajeroa. Ei kuulemma koneet ole kovin pitkäikäisiä, laatikot paukkuvat ja ja ovat ruostepesiä. Jotta semmoista tällä kertaa. Patrol keskustelu Vaan eipä ne vanhat 80-luvun patrollitkaan taida sen kummempia ruostepesiä olla ja taitaa se patrollin 3,3l diesel ilman turboa olla aika laiskan puoleinen kun vertaa vaikkapa samanikäisen pajeron 2,5 turbodieseliin... Ja ainakin pajero on hyvä ajaa toisin kuin nuo vanhat patrollit... :eek: ;D
 
Yhellä kaipparilla on -84 patrolli ja kyllä se ainaki viime katsastukseen hitsasi melekeen koko levyn peltiä ja toyotat on ihan samanlaisia. 80 alun ruostesuojaus täällä suomessa ainaki on kyllä syvältä sieltä joka autossa.
 
lueskelin tuossa TM 4/87 jossa oli testissä Lancer STW 4wd.

Jutusta saa sen käsityksen, että Lancerissa on jatkuva neliveto (tasauspyörästöllä siis) ja lukittava keskilukko..

Eli niitä neliveto systeemejä on siis ollut 80-luvun aikana kolmea mallia:

kytkettävä ilman tasauspyörästöä (Tredia, Space Wagon, Pajero)

jatkuva tasauspyörästöllä ja kytkettävällä keskilukolla (Lancer STW)

jatkuva tasauspyörästöllä ja viskolla (uudemmat Lancerit, Galantit)

Olenko jäljillä "Uge"?
 
Takaisin
Ylös Bottom