4wd Lancerin / S-W:n dieselöinti projekti

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
jo pitkään jatkunut kypsyminen perheen eurooppalaiseen käyttöromuun on nyt saavuttanut sen pisteen, että seuraavaa käyttöautoa on ruvettu suunnittelemaan tosissaan.

autolle on asetettu seuraavat vaatimukset:

-ei eurooppalainen, mielellään Mitsu
-vähintään farmarin tilat
-vetopaino vähintään 1500kg
-diesel tai turbo-diesel, pieni kulutus ja pieni vero plussaa
-max hinta 3000-4000e
-etu- tai neliveto.
-oltava SELKEÄSTI hiljaisempi kuin Transit

Pajero täyttää vaatimukset, mutta haluamaani ehjää IC mallia ei saa tuohon hintaan, lisäksi sen haittana on korkea dieselvero ja korkeahko kulutus (makuasia, tiedän). Delica täyttäisi vaatimukset myös, mutta samoin varauksin kuin Pajerokin.

Autolla ajetaan kuitenkin 99% 1-2 hengen kuormalla ilman tavaraa, mutta ne muutamat kisareissut trailerin kanssa vaativat vetokykyä ja tilaa. Koska samalla vekottimella ajetaan työmatkat, kilometrejä kertyy sen verran paljon, että diesel moottori on must.

Koska Mitsulla ei oikein ole sopivaa mallia tähän budjettiin, tuli mieleen että senhän voisi tehdä itse: c1# STW Lancer 4wd tai samanikäinen Space Wagon nelivetoisena DIESELÖITYNÄ täyttäisi ehkä tilavaatimuksen juuri ja juuri ja nelikolla saisi varmaan vetääkin sen 1,5t. Tekniikan voisi napata E14 Gallusta (1.8 TD-Ic), ainoa ongelma on siis sopivan korin löytäminen....

"Spezzi"n kanssa jo keskusteltiinkin tästä, mutta voisihan tätä keskustelua käydä tässä muidenkin nähden... eli kommmentteja ja ajatuksia?
 
Enpä usko että saat lancer:lla vetää 1500kg, raja on muistaakseni n1000kg, mut space wagon:lla varmaan sais...
 
eikö muka nelivetoisellakaan? Juuri puhuttiin tuossa niistä järkyttävistä vetopainoista joita vanhoilla nelikoilla saa vetää, jollain 4wd Sunnylla saa vetää yli 2000kg.. johon tuon 1000kg saa vetää etuvetoisellakin; etuvetoisella S-W:llakin jotain 1200kg...

Mutta juuri tämän tapaisia huomioita juuri kaipasinkin, toivottavasti tämä vetopaino homma selviää...

Lisäksi kaipaisin kokemuksia 1.8 td-ic tekniikasta tyyliin "sitä konetta ei kannata asentaa mihinkään koska..." tai "se kone ei jaksa viedä edes tyhjää autoa" -tai sitten vastakkaisia kokemuksia... jotenkin pitäisin minimivaatimuksena vetokyvylle (vääntö/teho) nykyisen veturin tehoa (varmaan 500tkm ajettu 2,5di Transit).

Niissä 1.8 koneissahan oli jotain eroa nimenomaan vanhemman hyväksi, eli vinkkejä myös tältä suunnalta otetaan vastaan. Muistelen myös "Spezziin" kertoneen jotain vinkkejä käytetyn koneen testaamiseen, niitäkin voi siis laittaa tähän threadiin. Oliko se nyt niin että lämpimän koneen pitää lähteä käyntiin avainta hipaisemalla tms?

Lisäksi mietin sähköhommia: kannattaako johtosarjat ottaa suoraan siitä tekniikanluovuttajasta?

Samaten laatikkoa ajattelin: kestääkö bensakoneisen loota tbo dieselissä, onko perävälitys liian pitkä /liian lyhyt dieselille....?
 
No noista 1.8td koneista, että se vanhempi kannattaa laittaa missä on IC, uudempi on vähän puhdittomampi, ja miksei se toimi vetotouhuissakin, kunhan et vetele mitään raskasta vitosvaihteella, laatikko tulee poikimaan varmuudella... ;) meillä kyllä poiki alapään laakeritkin kun vedin kärriä reilu 2000km kahdessa vuorokaudessa ja siihen työt päälle(kasattiin mainostelineitä pitkin lappia) oli sen verran kiire aikataulu et joutu repimään autosta sen mitä lähti... eikä 450tkm ajetut laakerit enää tykänny...

mites noi päästöhommelit esim. galantissa?? sen nelikollahan saa vetää sen 1500kg jarrullista kärriä...
ei kyllä saa farkkuna... :(

mites avaruusvankkureiden ruoste ongelmat, miten se kuletin on tehty, onko samat ongelmat ku e14 sarjan galanteissa??

Eki

ps. eipä tästäkään mitään järkevää syntynyt, kuhan ajattelin ääneen... ;D
 
"eki75" juuri tätä ääneen ajattelua hainkin!

E38 tai E39 turbo dieselinä olisikin ideaali ratkaisu, mutta kun sitä farkkua ei saa...

S-W ja Lancer STW on molemmat sen ikäisiä laitteita, että ruostetta löytyy vuorenvarmasti, siinä mielessä puntit ovat niiden kesken melko tasan...

ja vitonen poikii ihan mistä laitteesta vain jos kärryä vetää (siitähän oli puhettakin jo aiemmin Pajeroista puhuttaessa)

Siis eikö uudemmassa td koneessa ole cooleria lainkaan? Onkohan niissä jotain muuta perustavaa laatua olevia eroja kuin se cooleri (ja pumppu luultavasti)?
 
eiköhän se peruskone ole aivan sama(en taaskaan vanno) mutta tuossa uudemassa(oliko e34) mikä mullakin on ajossa, niin ei ole sitä cooleria = vähemmän tehoja = "ehkä" kestää paremmin, en tiädä sitten mitä sillä oikeen on haettu, ku on pois jätetty??? ehkä kestävyys, ehkä valmistuskustannus..

Mutta ois varmaan hyvä jos satuttas jossain miitissä esim. spezzi, minä ja sinä samaan aikaan paikalle, niin vois livenä vertailla niitä konehuoneita keskenään...

onkohan yhtään e38 galanttia tehty/rekisteröity ilman sitä vähäpäästöisyys touhua?? mulla on -89 e38 ja se ainakin jo on vähäpäästöinen...

ja eiköhän se galantin diiseli nouse kohtuu kivuttomasti kumminkin sinne lancerin/avaruusvankkurin noukalle jos semmoseen projektiin päädyt, koska niidenkin diiseleiden luulis olevan aika samoista paloista tehdyn(lancerin kannen saa käymään galanttiin). kyllähän sen koneen pitää kumminkin ahdettu olla, muuten tulee suru puseroon siinä vetotouhussa

mites jos tekisit vanhasta takavetofarmari gallusta neliveto td:n.... ;D tarviis vaan pihan täyteen elinten luovuttajia...

Eki
 
"Tepi": en osta Hondaa, niinku jotkut loikkarit ;)

"Eki": E38:ia tuskin löytyy ei-vähäpäästöisenä montaakaan (yhtään)?

Ei se nyt voi kauhea iso homma se dieselöinti, onhan Lanceria ja S-W:ia tehty alunperinkin dieselinä, tosin etuvetoisena.

Ja se takavetoinen oliski aika peto, trust me, kaikki vaihtoehdot on kyllä käyty läpi, mm seuraavat:

-Pajeron alustalle L300 tai korotettu S-W kori -saisi ehkä leimattua pienelle verolle?
-pätkä Pajeron alustalla Coltin kori (ei täytä tämän projektin vaatimuksia, mutta vois olla muuten villi laite ;D
-paku (korotettu) S-W nelikoksi takalattian vaihdolla (työlästä ja vaatis kolarikorjaamon työkaluja)
-E38 dieseliksi ja katto vaihtoon jostain muusta farmarista (työlästä)
 
Eli sun pitää vaan ostaa se takavetofarkkugallu, hankkia e38 voimansiirto ja diiseli mylly ja nitoa toi nippuun... ;D
 
Vähä topiccia liipaten, mut..
E38/E39:iä EI ole muutakuin vähäpäästöisenä, siis ainakaan maahantuojan toimesta tulleena :(. Selvitin sen silloin aikoinaan kun visioin sitä E15 tbo-gallun tekniikkaswappia esim. E38:iin. Ne on kaikki tyypitetty vähäpäästösiksi(vrt. aikaisemmin mainitsemastani:maahantuoja saanut aikanaan tällä konstilla autoverohelpotusta). Vastaavasti E33:ia on rekisteröityinä ilman vähäpäästöis tekstiä otteessa, siis ilm. aivan niitä ekoja? Näin maahantuja ilmoitti aikoinaan mulle.
-Arska
 
äkistään voisi kuvitella ainakin Lancerin nelikon vastaavan (td:nä) Galanttia suorituskyvyltään; "Eki" ja Spezzi": onko TD Galant ihan tientukko?
 
Niko Päivinen sanoi
äkistään voisi kuvitella ainakin Lancerin nelikon vastaavan (td:nä) Galanttia suorituskyvyltään; "Eki" ja Spezzi": onko TD Galant ihan tientukko?

;D ei ainakaan E3x Gallu 1.8TD ollu... oltiin liikkeellä kaverin vm99 Tdi Passatilla(90hv) ja Gallu jätätti meidät ;D

Galluun oli laitettu MB viton välijäähdytin ja syöttöä ruuvattu... tehoista ei tietoo mutta hyvin kulki...

ja muuten mix 1.8? miksei 2.3 naperon Td? ainakin noita E15 korisia oli tolla 2.3sella... :) E15 ??? kumminkin toi vanhempi etuveto gallu...

ja mulla olis ollu ruosteeton 88vm 1.5 lanccu stw... :-\
kerkesin myymään sen ku sain gallun viimeks kuntoon...
nyt sitä olis ittekin tarvinnu :'(

:muokattu ;) että saa selvää kuka jätätti kenet... ;)
 
siis JÄITTE 90hv Passatille, mutta siitä huolimatta se ei ole tientukko, niinkö? (multa tais mennä jotain ohi tuosta.. olisko siinä pitänyt lukea että JÄTITTE Passatin kiihdytyksessä?)

ja se dieselöitävä Lancer STW tai S-W pitää nimenomaan olla NELIVETOINEN, etuvetoisella ei saa vetää tarpeeksi isoa nyyttiä.... tietysti olisit tosiaan nyt itse tarvinnut sitä...

E14= vanhempi etuveto Gallu kyllä, mutta en ole ikinä kuullut niitä olevan 2,3 koneella, kyllä kaikissa etuvetoisissa (Galant, Lancer, S-W) on ollut juurikin se 1,8 diesel jonain versiona.....
 
Virheitä korjattu :-[ ;)

mun ex appiukko oli ostanu joskus 80luvulla uutena 2.3td gallun... niin se ainakin väitti :p kysyin kyllä että oliko 1.8 väitti edelleen olleen 2.3... ja sano että 300d meseen jätti hyvin... 100% varma en oo, pitää kysellä.. ;D
 
nii siis TAKAVETOISET td Gallut olikin sillä 2,3 koneella, mm. team 1000 endurance Gallu on sitä mallia.... ja takavetoisiahan on myyty vielä -84, ehkä jopa -85....

ei niitä 2,3 koneita kyllä minun mielestäni ole ikinä ollut etuvetoisen keulalla tehtaan toimesta.... siksi laittaisinkin sen 1.8 td:n....
 
Joo 2.3 on takavetoisissa ja 1.8 sitten näissä etuvetoisissa.. ;)

Enpä rupeis näitä vanhempia vertaamaan suorituskyvyiltään uusiin diiseleihin, ainakaan tätä cooleritonta mallia(e3x), koska meillä on tossa pihassa 1.9td xantia -99, no mitsu ehkä lähtee hivenen paremmin alta satasen, ku sitikka on automaatti ja mitsu painaa 250-300kg vähemmän...mutta kyllä tulee polttimoon sitten väännössä ja kaikessa muussakin kulkupuoleen liittyvässä isommissa nopeuksissa.... :mad:

mutta kai niistä kaikista saa irti, ku rupee ruuvaamaan, mitä se sitten vaikuttaa kestävyyteen, varsinkin jos sen ois tarkoitus olla ns.huoleton käyttöauto... ???

mutta olen sitä mieltä et kyllä sillä raha erolla(7x) mikä noissa meidänkin vehkeissä on niin mieluummin otan sen mitsun ja ajelen sillä koska ne kilometrit on oikeestaan aivan ilmasia... eikä se teho ero sitten niin älytön ole että toi mitsu ois ihan mopo... kyllä sillä pääsee ja vielä paremmin liikkuu toi vanhempi(spezzi) versio...

Eki

ps. ei se niko ihan tien tukko ole.. menin sillä mäntästä kirkkonummelle yks aamu(nukuin pommiin) matkaa oli jotain 280km paikkeille ja aikaa meni aika tarkkaan 2H 15min.... ajoin siinä mennessä vielä poliisin ratsiaan kirkkonummella... oli vähän ylimääräistä 60 alueella ja polkaisin liinat kiinni, savut vaan pölähti etupäästä...tuumas poliisikin että oli mun onni että he tutkaa toisesta suunnasta... ei tarvinnu lotota sillä viikolla... ;)
 
Projekti etenee: soitin jo parista 4wd Lancerista, ja toisen yhteydessä selvisi että sillä saa, koukusta riippuen, vetää AINAKIN 1500kg, jos koukku on tuhtia tavaraa niin enemmänkin. Eli se riittäisi justiinsa.

ja "eki": riittäis ihan hyvin jos sillä pääsis sen 110km/h ilman että korvat halkeaa -Transistorilla kuulovaurioita alkaa syntyä jo 100km/h jälkeen....
 
jep. Muisti pätkii tai sitten omassani oli joku jippo, kun muistelin et ei olis saanu paljoa yli tonnia vetää. Hyvä että selvis :)
 
joo kyllä se varmaan vaihtelee automalleittain, ja se vetopaino on pienempi jos omassasi on ollut katsastettuna "heikko" vetokoukku...

Enkä usko, että uusiin nelikoihin enää saakaan noin järjettömiä vetopainoja -eihän se nelikko sen paremmin pysähdy kärry perässä kuin kaksivetoinenkaan...

PS. lisäsin alkuperäiseen vaatimuslistaan:
-oltava SELVÄSTI hiljaisempi kuin Transistor ;D
 
varaosanumeroiden tillottelu paljasti sen mitä epäilinkin:
E14 td-ic ja E3# td koneessa on mm. erilaiset ruiskutuspumput. Td S-W:n numeroita en päässyt näkemään -kuka tietää, onko siinä ic vakiona?

Jos on niin silloin se kone on varmaankin aika yhteneväinen E14 td-ic koneen kanssa.
 
Miten mahtaa käydä, jos/kun muutoskatsastuksessa omapaino muuttuu painavamman koneen vuoksi. Riippuuko maksimi vedettävä massa jotenkin siitä nykyisin? Merkitäänkö otteeseen nykysäädösten mukainen uusi arvo?
 
ei rekisteriotteissa nykyään edes lue vetopainoa, mutta jos lähden kärryn kanssa Jurvaan, niin haluan olla varma, että ratsian sattuessa matka voi jatkua. Käsittääkseni polliisi voi tarkistaa vetopainon AKE:sta suoraan tietokoneella -ja kun vetokoukkua ei ole nykyään pakko katsastaa, niin silloin se on heidän ongelmansa selvittää se....

Vetopaino käsittääkseni määräytyy jotenkin kokonaispainon mukaan (en tarkkaan tiedä miten), eli omapainon ja kantavuuden suhteen muuttuminen tuskin vaikuttaa vetopainoon. Sitäpaitsi siinä olisi minun kannaltani varaakin tiputtaa, minulle riittää hienosti se 1500kg ja hyvällä koukulla se on 4wd Lancerissa varmaan yli 2000kg.

Enkä muutenkaan usko että dieselöinnissä se muutoskatsastus on niin tarkkaa, koska mm. teho tippuu....
 
kaverilla on tällä hetkellä mitsu lancer stw 4x4 td ja
jarrullista kärryä saa vetää 2200kg, alkuperäisenä se oli 1,8 bensakoneella ja nyt on space wagonin 1,8 turbodiesel...
muutoksia ei tarvinu tehdäkun vauhtipyörästä piti sorvata pois et kulmavaihde mahtu kytkinkoppaan, kaikki jarrut kävi sellaisenaan,ja hyvin toimii..
Olen ajannu sitä itekkin ja hienosti kulkee...
 
BINGO!

eli kaverillasi on just sellanen laite jota suunnittelin.

Vauhtipyörästä piti sorvata?? Mistä kohti? Montako milliä? Minkähänlainen kytkin siinä sitten on? Ottiko kaverisi konehuoneen johtosarjat suoraan siitä S-W:sta?

Olisi mielenkiintoista jutella tuon tekniikanvaihdon tekijän kanssa.....
 
lisätutkimuksia: S-W:ssä ei ole cooleria, TM:n koeajossa cooleritontakin konetta kehuttiin (ja kaipailtiin cooleria). Eli E14 td-ic tekniikka keulalle, niin 1.8 bensakone on ihan paperia siihen verrattuna ;D

Se S-W olis kyllä korimallina parempi, mutta kun niitä 4wd malleja ei ole Suomessa kuin ehkä 2 :-\.
 
on noita farkkuja oltava ku kerta tälläkin kylällä on pari
kappaletta...mä voin antaa sen kaverin nummeron privana ni saat jutella suoraan Jopen kanssa....
 
joo siis kyllä 4wd LANCEREITA onkin ihan runsaasti, 4wd Space Wagoneita (sitä vanhempaa) sen sijaan ei ole kuin pari hassua. Uudempia S-W 4wd malleja on kyllä sitten taas runsaammin....

"eki": ei sovi Saksan reissu budjettiin, enkä usko että Saksassa edes on enää noin vanhoja 4wd romuja.... (niistä on tehty jo Opeleita jotka on sulatettu ja niistä on tehty uudempia Opeleita) ;D
 
Tältä Jopelta löytyy muistaakseni pari s-w:täkin tosin ei nelkkuna mut tietoa vois löytyä ja kun puh numero sulla kerta jo onkin...
 
soitin Jopelle ja tietoa tuli kivasti lisää (kiitos Joppe):

vauhtipyörää joutuu ko. hommaan sorvaamaan takaa, lisäksi startin kehää joutuu siirtämään ja sitä myöten myös starttia. Jos käyttää td (ei td-ic) konetta, niin 4wd Lancerin jarrut käyvät suoraan. Sähköt Joppe oli puuhannnut simppelisti: nappihehku ja muut sähköt Lancerin omat (hehkureleet tallin hyllyllä).

Mutta huonojakin puolia tuli ilmi: niinkuin epäilinkin, bensakoneisen välitykset eivät sovi kauhean hyvin dieseliin, dieseli käytössä perä on liian tiuha, kone huutaa ja naftaa kuluu (9l/100km). Bummer. Se kyllä vähentää projektin etuja kahdella: melu ja kulutus.

Ja sitten tuli uutta tietoa: Lancerissa on jäykkä akseli JA kitkalukko takana (RWD Lancer ja Galant miehet huom!)
 
Itse omistan Mitsubishi S-W -87 1.8TD joka on pakettiautoksi muutettu. Vero on vuodesssa 60€ luokkaa. Ja kone on kyllä todella kestävä. Ajettu jo 370tkm eikä ole mitään isoa remonttia tarttenut koneeseen tehdä, ainoastaan nyt tartti vaihtaa keinut ja nokka kun tuli "vähän" kengittyä liikaa Tampere-Helsingin valtatiellä ;D Kone on kyllä todella vääntävä ja ihan kiitettävän pirteä vielä kaiken lisäksi. Kyllähän se sen coolerin kaipais... Turbokin kestäis vähän paremmin... Eikä korissa kyllä ole mitään ruosteita... Jos on jotain kysyttävää autosta niin vastaan parhaan mukaan... Jos ei tämä ole jo myöhässä :)
 
no joo, tuli se vähän: nuo kokemukset siitä nelikon dieselöinnistä aiheuttivat sen, että luovuin koko hommasta ja ostin Pajeron. Olen ollut siihen todella tyytyväinen, kun tyyppiviat sai ensin korjattua.

Oikeastaan sen nelivedon dieselöinnin pahin kompastuskivi ovat juuri nuo välitykset: jos ajaisi vain vähän maantieajoa, niin silloin tuollainen nelikko dieseli voisi olla ihan järkevää rakentaa.
 
samita sanoi
      kaverilla on tällä hetkellä mitsu lancer stw 4x4 td ja
jarrullista kärryä saa vetää 2200kg, alkuperäisenä se oli 1,8  bensakoneella ja nyt on space wagonin 1,8 turbodiesel...
muutoksia ei tarvinu tehdäkun vauhtipyörästä piti sorvata pois et kulmavaihde mahtu kytkinkoppaan, kaikki jarrut kävi sellaisenaan,ja hyvin toimii..
Olen ajannu sitä itekkin ja hienosti kulkee...

hmm, mistä löytäisin mä tuollaasen 1.8td ic:n ::)
 
http://www.japanmoottorituonti.fi
Tuossa on hyvä linkki siellä on noita 1.8TD moottoreita alle 2000€ ja ajettu n.100 000km. Ja kyllä sieltä löytyy myös 2.0TD jota olen kyllä ajatellut myös itse laittaa mun S-W:hen :D maksaa vaan 2000€ :p
 
joo, tuotiin keulaan osunu(ainoa vika oli etupuskurissa painauma, lamputkin oli ehjät=täysin ajokuntoinen) 1.8td gallu muutama vuos sitten belgiasta, makso pihaan tuotuna 10200 mummoa.... ;D

ja kori oli ruosteeton ajettu vähän päälle 200tkm... joten kannattaa ehkä vähän miettiä sen pelkän vaihtokoneen hintaa.... ;)

Eki
 
Takaisin
Ylös Bottom