-87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

turboman1

New Member
Liittynyt
16 Toukokuu 2008
Etuvetoisten Galanttien tietäjät: onko vuotavan ohjaustehostimen tiivisteiden vaihto työläs/kallis urakka? Ja mistä se yleensä poikii, kun vuotojälkiä ei ole näkyvissä, vain lammikko auton alla... Onnistuisiko turvottamalla paikkaus (esim. Forten Automatic transmission treatment, käy kumitiivistevuotoihin) vai onko joku tyyppivika, että tiiviste kaputt kokonaan?

Mainittakoon, että autolla on ajettu n. 283 tkm...ja että se on shamppanjan värinen... ;D
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Onkohan noissa sama kuin uudemmissakin eli tehostajan putket lahoavat:

Katso tarinaa esim. täältä:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21705.25
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Jos kyseessä on samat putket ja vaihtohomma on yhtä kurja kuin E33 Gallussa, niin kannattaa varata aikaa, työkaluja ja monttu....

Eli on suomeksi sanottuna veemäinen homma. Putket ovat ahtaassa paikassa, ja koko hammastangon irroittaminen on aika savotta sekin. Putkien vaihtaminen hammastankoa irroittamatta (ilman S. Tikkala erikoistyökalua) on vaikeaa/mahdotonta. Lisäksi yleensä vähintään yksi putken muttereista on jumissa ja nylppääntyy.
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Kiitos tiedoista, ostin sen auton nyt kumminkin tuosta viasta huolimatta...täytyy alkaa henkisesti valmistautumaan hommaan...

Sulo Vilen -tauti iski: kun sain halvalla... ;D ...tosin täysi huoltokirjakin auttoi asiaa ja uusia osiakin on laitettu mm. syylari, laturi, bensapumppu, kytkin, lämppärin moottori ja kaikki hihnat 262 tkm:ssä + kaikki normaalihuolto-osat ja sokerina pohjalla auto on 99,9% ruosteeton - eräs aikaisempi omistaja kestovahannut muutaman tuhannen km:n välein ja öljyt vaihdettu n. 5000 km:n välein + pohja öljytty jne. Luonnollisesti kaikki EXE:n sähkövarusteet toimii ja sisusta on kuin uudesta autosta ja persiissä on vielä vetokoukkukin 1600 kg:n vetopainoilla...

Kun löin tulille, niin nostajat ilmeisesti kalkatteli aikansa...öljy oli tosin alarajassa ja auto seisonut 8 kk. Öljyn lisäyksen jälkeen lopetti kyllä kalkatuksen. Oliko tässä jo hydrauliset systeemit (kone 4G63) vai perinteiset (Mitsu-kirja on vasta tulossa postissa...)?

Mahtaakohan nuo putket olla arvokkaita Veholla, vai missä lie niitä nykyään myyvätkin? Tarvikkeena ei taida saada? :(

Minkäsmoinen se erikoistyökalu putkiurakkaan on, onko minkäänlaista kuvaa saatavissa? Joku taivutusvarsihirviö? Avainväli ja vähän mittoja - onko kellään? Hitsaaminen kyllä onnistuu ja laikkakone on, joten jos sen voi niin tehdä, niin voisin kokeilla. :seina
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

14mm kiintoavain, joka on katkaistu heti "kidan" jälkeen. Alkuperäisen varren tilalle, tai oikeammin 90-asteen kulmaan alkuperäisestä varresta on sitten hitsattu neliötankoa, josta saa jakarilla tai pihdeillä kiinni. Hankala selittää ilman kuvaa. Vähän kuin taittaisit kiintoavaimen ensin 90-asteen kulmaan heti kidan juuresta, ja sen jälkeen hitsaisit käännetyn varren tilalle neliötankoa.
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Piece of kakunpala...ja loppu selviää, kun saan auton sopivasti ylös! Vinkki säästänee työtä ja aikaa, jos mutterit vaan aukenee...

Tulee takkavälinesarjan neliöputkellekin uutta käyttöä... ;D
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Hyvä jos selvisi. Jos tuota työkalua nyt pitää yrittää selittää lisää, niin se neliötanko tulee samansuuntaisesti kuin kierteen nousu mutterissa, jota sillä avataan. Kuvittele minkälaisen kiintoavaimen tekisit, jos sinulla olisi maassa pystyssä 3 metrin kierretanko, mutta itse ylettyisit kiertämään ainostaan 2,80 m korkeudelle. :)
 
Vs: -87 Galant EXE 2.0 kaas. 4ov- Ohj. tehostajan liemet ulkona, onko paha rasti?

Vilkaisin oman pari vuotta vanhemman E15 Galantin alle ja näytti että niissä putken liitokset voisi pystyä kiertämään ihan vain hylsyillä ja nivelilläkin auki kun ensin katkaisee entiset putket mahdollisimman juuresta... Vähintään alustan pitkittäispalkki noissakin on irrotettava mutta noin muuten tilaa näyttäisi olevan hieman paremmin käytössä kuin uudemmissa malleissa... Mutta ensin kannattaa tietysti tarkistaa mistä se yleensäkin vuotaa-toinen vaihtoehto olis ainakin ylhäältä vaihteelle tulevat putket...
 
Takaisin
Ylös Bottom