88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

ahis

Galant GTi Dynamic-4 ja LancerGTi -91
Liittynyt
8 Helmikuu 2003
Sijainti
Harjavalta
Eli alkaa olemaan startti vaihtokunnossa..
Vingauttelee startatessa ja joskus ei jaksa pyörittää,hyytyy

- osaisiko joku kertoa onko kyseessä alennusvaihteella oleva vai ilman?

- ymmärtääkseni parilla pultilla kiinni..
Saako ne auki vai pitääkö imusarja irrottaa?

- parit eri hiilet hankittu. Mites tuo "laakeri".. Onko tuo vai minkälainen?

- Maanantaina pitää soittaa alkuperäisen hinta.

Galant 1,6-2,0 84--92 (ei alennusvaihdetta/Autom). . . . .  13-2533    55.00
Galant 88--92 alennusvaihteella (ei Automatic). . . . . . . 13-2647   124.00

STARTIN HIILET    MITSUBISHI GALANT ETUVETO 84--92
Bensa Mitsu (7x10mm/ei alv). . . . . . . . . . . . . . . .  11-8122     3.90
2,0 86-- Mitsu+alennusv (4,5x12mm). . . . . . . . . . . . . 11-8040     9.90
TurboD 84--86 Mitsu jos 7x12mm/1,7kW. . . . . . . . . . . . 11-8062     4.50
TurboD 84--92 Mitsu jos 7x18mm/2,0kW. . . . . . . . . . . . 11-8190     7.50


STARTIN LAAKERIT    MITSUBISHI GALANT ETUVETO 84--92
Mitsubishi-startin hela jos Ø11/14x13mm (ei TD). . . . . .  11-8836     1.00

nii.. haulla ei (taaskaan) löytynyt.. jos joku muistaa vamhoja juttuja...
 
Ainakin sen voin suoralta kädeltä sanoa ettei imusarjaan tarvitse koskea. Startti on kiinni vaihdelaatikon kuoressa kahdella suurehkolla pultilla.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10612.msg68428#top
 
startin päässä oleva "laakeri" kannattaa vaihtaa myös maksaa varmaan 1€ varaosa puljussa.... muista laittaa imemään öljyä se uusi laakeri ;) (öljyä vaikka korkkiin ja upotat sen holkin sinne vähäksi aikaa)
 
thänks!

Eli alennus vaihteella on.
Mites laakeri. Minkälainen?


Olikos se dohc koneella mihin vaihdoit?

Näyttää vaa niin pirun ahtaalta...  :p
Ilmanputsarin ja putken oltin pois ja katselin.
Saako sinne tosiaan jonkin avaimen :nykii
 
Starttimoottori on auton alapuolella vauhtipyörän vieressä eikä siinä ole mitään alennusvaihteita ::)
 
kaikilla henkilöautoilla starttimoottorin periaate on sama olipa se lada tai ferrari :peukku
 
Ihan vaan kommenttina,eiköhän siinäkin Mitsussa
startti ruuvata irti "vaihteiston puolelta",eli kierteet ovat
startin rungossa ja pultit suhteellisen helpossa paikassa
laatikon sivussa...? Johdot kannattaa ensin irrotella...
 
Pitää varmaan möyriä auton alle ihmettelemään...
entä se laakeri?

ja kiitoskia vinkeistä
 
http://autodb.fi/uploads/upload/kuva_01.JPG

startti löytyi kuvan mukaisesta paikasta.
Aika ahdasta mutta käsikopelolla kax piuhaa irti ja sitten pari pulttia.
Ei paha sitten kuitenkaan.

Hiilet oli nuo motonetin 11-8040
Ei alennus vaihdetta.
laakerin mitat:
ulkohalk. 22mm
reikä 8mm
paksuus 7mm
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Tämän kaiken kädenväännön jälkeen, onko nyt siis niin että 16v 4g63:seen joka asustelee GTi galantissa, oikea starttimoottori on tuo halvempi ~60e ilman alennusvaihdetta?

Noniin, nyt o uus startti laitettu paikalleen, ja se oli tuo halvempi ilman alennusvaihdetta. Autosta löytyi kuitenkin alennusvaihteellinen. Eipä tuo mitään haitannut. Hyvin sopi, ja paremmin pyörittää uudella. :)

http://kaappi.servebeer.com/gallery/main.php?g2_itemId=2932

tuossa vielä pojat vierekkäin.
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

oon näköjään kirjoittanut että: "11-8040 motonetin hiilet oli oikeat" Ja ettei ole alennusvaihdetta.

Mutta nehän näköjään on "2,0 86-- Mitsu+alennusv (4,5x12mm"


Mitähän oon sekoillut...
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Jossain vaiheessa (E5x) ainakin oli niin että autoissa, joissa oli "winter pack" -optio (Skandinavian mallit), oli mm. alennusvaihteella oleva startti, istuimenlämmittimet ja ehkä korkeamman lämpötilan termostaatti. Saksan tuonneissa voi siis olla suoravetoinen startti. Startit ilmeisesti ovat sitten vaihtokelpoisia keskenään?
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

mikak sanoi
Startit ilmeisesti ovat sitten vaihtokelpoisia keskenään?

Kuten kaksi viestiä aikaisemmin totesin niin minulle ainakin kävi suoravetoinen, vaikka paikalla olikin alennusvaihteellinen. :)
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Eli dyny vingauttelee varsinki kylmänä kuin sorsaparvi 1sek ajan auton käynnistymisen jälkee... startti pyörii vissii mukana siis? Mikä avuksi? (muu kuin koko startin vaihto mahdollista? ::) )
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Harri K sanoi
Eli dyny vingauttelee varsinki kylmänä kuin sorsaparvi 1sek ajan auton käynnistymisen jälkee... startti pyörii vissii mukana siis? Mikä avuksi? (muu kuin koko startin vaihto mahdollista? ::) )

välitetty startti sulla ja solenoidi jumittaa/pendax mekanismi...
ei muutku purkaen ja herkistellen hilppeet niin toimii.
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Ymmärsinkö nyt oikeen. Ei ole paskankaan väliä laittaako alennusvaihteella olevan tai suoravetostartin yleensäkin mihinkä tahansa autoon. Ainoa ero alennusvaihteella olevaan on se, että auto lähtee kovasta pakkasesta käyntiin heikommallakin akulla ??? Vai miten se oli? Ite aikoinaan 82 Lancerin yhteydessä starttien kanssa puljatessa kävi ilmi, että siinä piti olla tarkkana startin hampaiden määrän suhteen, kun osassa oli 8 hammasta ja osassa oli 9 hammasta. Mikähän idea siinäkin oli kesken valmistusprosessin vaihtaa hammastusta ::)
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

mitä mun kohdalle on sattunu niin alennettu vain pyörittää hitaamin...
ja lancerin starttia mulla noissa raadoissa on paikalla...
on pienempi tehoinen ku alennusvaihteella oleva.
mutta hyvin se suoraveto startti pyörittää...

ja yleensä riittää kuhan sen vartti kieroksen kone pyörähtää niin käyntiin lähtee
kylmästä.

suutinvuodon takia lämpösenä joutuu sen kieroksen pari sahaileen..
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

MitsuMi sanoi
Ymmärsinkö nyt oikeen. Ei ole paskankaan väliä laittaako alennusvaihteella olevan tai suoravetostartin yleensäkin mihinkä tahansa autoon. Ainoa ero alennusvaihteella olevaan on se, että auto lähtee kovasta pakkasesta käyntiin heikommallakin akulla ??? Vai miten se oli? Ite aikoinaan 82 Lancerin yhteydessä starttien kanssa puljatessa kävi ilmi, että siinä piti olla tarkkana startin hampaiden määrän suhteen, kun osassa oli 8 hammasta ja osassa oli 9 hammasta. Mikähän idea siinäkin oli kesken valmistusprosessin vaihtaa hammastusta ::)
Minä kyllä laittaisin sen alennusvaihteella olevan, aika laiskasti se suora startti itellä pyöritti kyllä. Se minun kumpi/kampi tarina löytyy aikaisemmista viesteistä tässä ketjussa, ja taisin valita väärin. :D
 
Vs: 88-92 GTi Galant käynnistinmoottorin korjaus

Senverra kommentoitava vanhaan juttusarjaan, että mulla pihassa on nyt 2kpl dyn-gti:tä, joissa molemmissa on suoravetoset startit kun ne tänään purin. Ja molemmat käynnistyy kun palmun alta noilla starteilla.
Toisen bendix:stä pienen pieni palanen irti niin pitää se hakee uusi. Kustannus hurjat 15e ;D
Teki vain startissa aiemmin sitä että startti pyörähti tyhjää kun bendix vissiin meni vinottain vähän.
 
Takaisin
Ylös Bottom