-89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Elikkä kävin korjaamassa talteen tuon 88/89 GTi Coltin käyttöautoksi hetkeksi aikaa...

Kurkkasin jakohihnaa ja pieni halkio on jo siellä, eli pitää ASAP vaihtaa hihna. Mites tossa onko ne kuuluisat tasapainoakselit?
Mikä toi koneen tyyppi tuossa on (joo on siel kaikki kirjat yms kuitit mukana, mutten ehtiny viel tutkia ::))

Vinkkei/kuvia vaihtoon...

ei taida tasapainoakseleit olla ?
motonetist sais :

1,6GTi-16V 88--92 hihna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-5736 33.30e
GTi-16V 1,6/1,8 88--92 KIRISTIN. . . . . . . . . . . . . . 25-5770 16.90e
GTi-16V 1,6/1,8 88--92 OHJAIN. . . . . . . . . . . . . . . 25-5903 19.90e
GTi-16V 1.6/1.8 88--92 OT/ilmastointihihna. . . . . . . 30-1675 4.71e
Colt 1.6GTi-16V 88--92 laturin hihna . . . . . . . . . . . 30-4975 7.85e


alkaa olee selvää pässinlihaa tää jo :p
http://www.harrinkuvat.1g.fi/engine.pdf

sivu 13 tuolta... eli automatic tensioner sielt löytyy...hinta varmaa maltaita. Taidan jättää vaihtamatta ton osan.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Hankit hihnan, kiristimen ja ohjaimen. Koneenkannake jakopään tieltä pois ja nostat konetta hiukan lisätilan saamiseks. Jakomerkit kohdalleen, eli nokkapyörien ohjuritapit ylöspäin ja nokkapyörissä olevat hahlot vaakasuoraan. Lukitte nokkapyörät vaikka lukkopihdeillä paikalleen: ne nulpahtaa pois holliltaan kun löysäät epäkeskokiristimen. Purista ruuvipenkissä automaattikiristin rauhallisesti kasaan ja pistä esim. pieni kuusiokoloavain sokaksi. Sitten hilut paikalleen ja hihna perässä. Helpottaa hommaa jos sitaset nippusiteillä hihnan nokkapyöriin kiinni asennuksen ajaksi. Tosiaan tasapainoakseleita ei ole ja koneen tyyppi on 4g61 eli 1.6
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Koneen tyyppi lienee 4g61
Ja ainakin tuon ikäisissä muissa GTi koneissa hyvin samanlaiset jakopäät (4g63 ja 4g67)
Ja miksei siellä olis tasapaino akseleita onhan jo mun -81 4g32:ssakin 8) toisaalta jos siellä ei niitä olis niin se vois osaltaan selitää ton pienimmän koneen parhaan litratehon
4g63~75 hv/l
4g67~76 hv/l
4g61~81 hv/l

edit: ohjeet jo tulikin ja näköjään oli ihan looginen päätelmä noista litra tehoista ;D
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Japi: jep..noin se tuntuis menevän! Ei o vaikeeta =)

Mitäs tos o potkua? Mä katteli et ois 125hp ?
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

130hv muistelisin että oon jossain nähny ilmoitetun
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

mizu91 sanoi
130hv muistelisin että oon jossain nähny ilmoitetun

123 taitaa olla tarkka kyl...
Mut menee aika helveti hyvi vaikken uskaltanu rääkätä viel ku hihna tosiaa pitää vaihtaa. Lyhyet välitykset ja alusta aivan timmis kunnos. Ilmastointiki pelais jos ois aineet sisäl viel ;D

Ja Race äänet o ku putki o poikki (uutta tilalle..ehdotuksia mite tehdä?)
Taidan vetää suoraa röörii ja jonku vaimentimen päähän. Etupää o kyl ehjän näköstä.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K sanoi
123 taitaa olla tarkka kyl...
Mut menee aika helveti hyvi vaikken uskaltanu rääkätä viel ku hihna tosiaa pitää vaihtaa. Lyhyet välitykset ja alusta aivan timmis kunnos. Ilmastointiki pelais jos ois aineet sisäl viel ;D

Ja Race äänet o ku putki o poikki (uutta tilalle..ehdotuksia mite tehdä?)
Taidan vetää suoraa röörii ja jonku vaimentimen päähän. Etupää o kyl ehjän näköstä.
92 kW. Pakoputki tekee jännittävän mutkan siellä tankin tienoilla. Piisaa varmaan 1 vaimenninkin :)
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Japi sanoi
92 kW. Pakoputki tekee jännittävän mutkan siellä tankin tienoilla. Piisaa varmaan 1 vaimenninkin :)

Joo sielt alhaalta se onki poikki (syynä räjähtäny rengas joka sen rikko kuulemma)
Ei taida ali akselin saada tuleen sitä...no mennää sit yli tehden oikee putki. Pitäskö kunno rähinäputki tehä ;D
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K sanoi
Joo sielt alhaalta se onki poikki (syynä räjähtäny rengas joka sen rikko kuulemma)
Ei taida ali akselin saada tuleen sitä...no mennää sit yli tehden oikee putki. Pitäskö kunno rähinäputki tehä ;D
Saahan sen toki alikin tulemaan, mutta tokkopa tulee hyvä. Siellä akselinylityspaikassa taitaa olla ahtaat paikat, että ei kauheen isoa rööriä mahdu. Itellä on jokkisautona moinen ja raksin sieltä orkkis tankin pois, niin on vähän paremmin tilaa ;)
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Niin paljon jäi kaiveleen toi 130hp että tarvi ruveta selvittään ;D
Ja pitkällisen etsinnän tuloksena löysin maininan että kyseisestä koneesta on kahta versiota 123hp ja 130hp ;D
ilmeisesti korkeammalla puristussuhteella toi 130hp versio, mutta ilmeisesti toi suomeen tuoto versio on sitten toi 123hp ::)
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

mizu91 sanoi
Niin paljon jäi kaiveleen toi 130hp että tarvi ruveta selvittään ;D
Ja pitkällisen etsinnän tuloksena löysin maininan että kyseisestä koneesta on kahta versiota 123hp ja 130hp ;D
ilmeisesti korkeammalla puristussuhteella toi 130hp versio, mutta ilmeisesti toi suomeen tuoto versio on sitten toi 123hp ::)
Ettei olis näissä suomi-laitteissa ollu puristussuhde 9.2:1? Siitähän kärsis kisakäytössä ottaa millin-pari kannesta pois ???
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Japi sanoi
Ettei olis näissä suomi-laitteissa ollu puristussuhde 9.2:1? Siitähän kärsis kisakäytössä ottaa millin-pari kannesta pois ???

Tosta o otettu jo...69tkm kohal kansi oikastu... tiedä sit miksi..
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Kuis helposti noissa alkaa jäähdyttäjän flekti käymään ?
Tuntuu ettei toi ala millää käymään (tosin muistelen et Lancerissaka joskus vuonna 1-2 ei lähteny ku joskus aivan kuumalla kesällä)
Flektin moottori o ainaki kunnos kun ilmastoinnin laittaa päälle ni molemmat lähtee pyöriin. Lämmöt ei siis nouse kyl yhtää, vaan ovat iha normaalissa.

Ylävesiletkusta semmonen vielä, että huomasin äske kun ajoin auton tallii ja sammutin ja avain konepellin ni ylävesiletku oli lytyssä. Moottori siis oli kylmä ja kävi vain 1min ajan ehkäpä...
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Vahva epäilys, että ne ilmoitetut 2 eri teholukemaa johtuu siitä, että onko autossa katalysaattoria vai ei. Eli, jos katti puuttuu niin voisi olettaa, että tehoa on noin 130hp ja katillisessa autossa on se 123hp.
Näinhän se tahtoo tuon ikäluokan autoissa olla muillakin merkeillä, että katilliseen ja katittomaan versioon on ilmoitettu eri teholukemat.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Tai sitte kw muunnoseroista. 125 piti itseki sanoa...
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K sanoi
Ylävesiletkusta semmonen vielä, että huomasin äske kun ajoin auton tallii ja sammutin ja avain konepellin ni ylävesiletku oli lytyssä. Moottori siis oli kylmä ja kävi vain 1min ajan ehkäpä...

Tarkistaisin että jäähdyttimen korkin venttiilit toimivat.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K sanoi
Kuis helposti noissa alkaa jäähdyttäjän flekti käymään ?
Tuntuu ettei toi ala millää käymään (tosin muistelen et Lancerissaka joskus vuonna 1-2 ei lähteny ku joskus aivan kuumalla kesällä)
Flektin moottori o ainaki kunnos kun ilmastoinnin laittaa päälle ni molemmat lähtee pyöriin. Lämmöt ei siis nouse kyl yhtää, vaan ovat iha normaalissa.

Kyl se flekti toimii..eile alko hyrrää ku paikallaa auto kävi hetken :peukku

Tänään illal uus hihna ja muut rojut paikoillaa..putki o korjattu jo päiviä sitte..jarrut herkistelty takaa...ja pesty liuottimel koko auto ja vahattu.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

No eihä se iha nappii menny :seina

Hihna vaihdettii..ensi imupuoli jäi hampaan pielee.. jostai syystä liikahti. No tuo huomatti jo kun konetta pyöritettii avaimela ja eikun uusiks.

Sit meni oikein. Kone käyntii..kävi hienosti tyhjäkäyntii..annoin kierroksia ni kävi ok...laskin kaasun ja SAMMU! Ei hitto..eiku tutkimaa.. no selvis et tulpanjohto irti 2 pytystä. Se paikallee ja uus yritys .. POKS ja tulpanjohto ampu taas irti... tulppaa tutkimaa ni sehä oli irti melkee sielä!
Ei saatu kiristettyä ku ei sopivaa avainta ollu.

Kysymys: uskaltaa vissii kokeilla hiljaa kiinni tota. Jos ottais.. 1 ja 2 pytys on kyllä mustuneet tulpankolot. Eli siel o ollu vuotoa jo... outoa! Ei luulis et aiheuttas jaon vääräl olo ensi mitää ku ei käytetty konetta.
Onko kierteet menny ku vaihettu tulpat (viime talvena vaihdettu kuulemma)

Helicoilinha pystyy myös tekee kansi paikallaan mitä luin/tiedän...
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

ÄLÄ laita Helicoilia,on sitten surkein kierteenkorjaus"tyyli".

Käyppäs kattoon vaikka Wurthin Recoil:ia,huomattavasti fiksumpi&kestävämpi.


Voihan se olla myös ettei entinen TSI-korjaaja ole uskaltanut laittaa tulppia tarpeeksi kireälle..
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Hmm...vähä tos aamul mietin et miksei se sit käyny kolmella ?
Et onko jaossa sitteki jotai...
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Onhan se voinut johdot jo "polttaa" jos pitkään ajettu vuotavilla tulpilla..
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Its alaiv!

1 ja 2 tulppa vain kii ja läks käymää =)
Oli 1nekin löysäs siis. Siks tuski enää jaksoi käydä. Kierteet on ok...on vain jätetty löysälle vissii joskus...
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Ainiin..ja moponeti kamoista ei osa käyny.

Ohjainrulla ois varmaa käyny mut ei ollu nii tukeva kuin vanhempi. Rulla oli sellane missä vain pohjalla kiinnitys kun kiinni olleessa se pultti oli pidempi. Jätin vaihtamatta kun ei tolla km määrä ole suuri vielä..ikä vaivasi vain.

Lisäks laturin hihna oli hammashihna, kun normaali oli tavallinen ja paksuudessakin oli eroa.
Ilmastoinnin hihna jäi ostamatta.

Piti muuten ilmastointiki irroittaa et sai jakopään muovin irti..
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Harri K sanoi
Ainiin..ja moponeti kamoista ei osa käyny.

Ihan perus, kun kattoo tarvikkeen pussia vois tuossa tapauksessa hyvin lukea Colt 1.5i :D Ne ei paljo jaksa kattella siellä mikä oikeesti sopii mihinkin.
 
Vs: -89 GTi Coltin jakopään hihnan vaihto?

Hmm...en tiedä onks mul rempas pudonnutta hiekkaa korvat täynnä..
mut tuntuis et auto ois koneeltaan joteki hiljasempi ny ajossa kuin ennen ;D
Oisko et tulpat ei vuoda :p
 
Takaisin
Ylös Bottom