aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

MuppE

New Member
Liittynyt
21 Lokakuu 2010
:reality
Onko joku asentanut systeemejä, jolla on saanut alennettua evon kovilla olevien osien rasitusta ja kulutusta? Esmes alentanut ahtoja boost controllerilla säästämään puhallinta (ymmärrän hyvin, että se ei välttämättä ole se primääri käyttötarkoitus), ohjaamosta säädettäviä ecuja, turbo timereita tai muita vastaavia? Hyviä tuotteitä kenelläkään tai varoituksia huonoista?

Eritoten Evo V ja VI kokemukset olisi tervetulleita.

Turbo no. 3 menossa...
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Jos on kolmas ahdin menossa niin vika on kyllä varmasti jossain ihan muualla kuin liian korkeassa ahtopaineessa..
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Joo kyllä ne ahtimet kestää korotettujakin ahtoja pitkään. Jos kolmas turbo menossa niin öljynkierrossa pahaa häikkää.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

jep. Ensimmäinen oli sökö jo laivasta tulleena, toisessa hajos turbiini joka meni takuuseen. Kolmas on kestäny.

Eikä se turbon hajoominen nyt se primääri syy tähän viestiin ollu... Lähinnä lompakkoystävällinen kokonaisuus
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Kannattaa pitää vakiona, se on paras neuvo.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Lompakkoystävällinen ratkaisu = 1.2 micra.

Evo ei ikävä kyllä ole, eikä tarvitsekaan olla.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Turbiinin hajoaminen = liian korkeat pakolämmöt jos suli, jos mekaanista vikaa niin jotain romua meni läpi. Tai valmistusvika..
Kulumiseen ei liity eikä turbot käytännössä kulu jos voitelu on kunnossa eikä mennä hävyttömille ylikierroksille tai heikommin päittäislaakeroiduissa liian koville painesuhteille. Pikkuturboille sakkauskin tekee pahaa.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

ystävät hyvät. Jos haluaisin vinkkejä turboratkaisuista, niin kysyisin sitä. Kyseessä oli valmistusvika.

Mutta onkohan kellään kokemuksia nyt siis jostain ratkaisuista koskien lennosta muutettavia ECU:ja tai EBC tai MBC?
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Laita kytkin sarjaan ahtopainesolenoidille menevään johtoon.

Johto poikki -> hukkaportin kellon ahdot (0.7-0.8 bar tietääkseni)
Johto ehjä -> ECU nostaa ahtoja vakiolukemiin

Hukkaportin kellon arvoa alemmas et pääse muutenkaan.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Vakiona taitaa kestää kuitenkin pitkälle yli 200tkm, että sikäli en kyllä näe järkeä tuossa de-tunessa. Eipä sielläole mitään osaa mikä vakiotehoista varsinaisesti kärsisi.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

ast sanoi
Laita kytkin sarjaan ahtopainesolenoidille menevään johtoon.

Johto poikki -> hukkaportin kellon ahdot (0.7-0.8 bar tietääkseni)
Johto ehjä -> ECU nostaa ahtoja vakiolukemiin

Hukkaportin kellon arvoa alemmas et pääse muutenkaan.

tota vois ihan piruuttaan kokeilla. Onko niin, että noissa V ja VI evoissa ECU ottaa puhdasta rawdataa ainoastaan mapilta?
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

MuppE sanoi
tota vois ihan piruuttaan kokeilla. Onko niin, että noissa V ja VI evoissa ECU ottaa puhdasta rawdataa ainoastaan mapilta?

Ilmaisu menee ohi vaikka moottorinohjauksia työkseni kehitän. Mitä siis tarkoitat? MAP-anturia ei ole ja tavoiteltu engine load (ilmamassamittarin signaali) on kartalla jota käytetään solenoidin ohjauksessa. Solenoidin pakottaminen pois päältä sen syöttöjännite katkaisemalla ei aiheuta mitään ongelmia, ahdot putoaa aktuaattorin jousivoiman määräämälle peruspaineelle kuten ast mainitsi.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

joo anteeksi tais olla liian sisäsiittoinen ilmaisu yhdistettynä tietämättömyyteen turbotekniikasta. Tarkoitin, että saako ecu feedbackia omien käskyjen toteutumisesta? Jonkun verran on muutamassa kasi-virvelissä ollu ongelmia.

Mutta siis mitä ilmeisimmin ei ole. Onkos mitään hyvää tuotetta, millä sais vielä tiputettua vakiota alhasemmat ahdot?
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Saahan se lambdalta tietoa miltä seos vaikuttaa ja nakutusanturilta siitä miten ennakot täsmää yms..
Eipä millään niitä ahtoja tuota hukkaportin kellon painetta alemmaksi saa, joten ihan sama ottaa vain solenoidi pois käytöstä.

Edelleen kyllä aivan turha homma mielestäni, mutta kaikki taaplaa tyylillään..
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

ainakin greddyn fullautö timer ön töiminyt hyvin, ei mitään valittamista ja tuössä kun mainitsit tuön ahtöjen alentamisen bööstcöntröllerillä niin eipä niitä saa alle 0,8-0,ysin hukkiksen kellön takia käsittääkseni ja valitan vielä tätä kirjöitusasua mutta kaadöin eilen vettä läppärin näppikselle ja lakkas pisteet ja pari muuta kirjainta töimimästä niin sövellän sitten muita käypäsiä vaihtöehtöjä ;D
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

kaikki taplaa tylillään. Alkaa vaan ketuttaa kun "polttoainetaloudellisin" auto tallissa on ~13l/100km, kaikkia se ei varmaan ärsytä. Mutta kaikki taplaa tyylillään, mutta minä en tehottomalla autolla
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

MuppE sanoi
kaikki taplaa tylillään. Alkaa vaan ketuttaa kun "polttoainetaloudellisin" auto tallissa on ~13l/100km, kaikkia se ei varmaan ärsytä. Mutta kaikki taplaa tyylillään, mutta minä en tehottomalla autolla

ymmärsinkö oikein? Haluat bensankulutuksen alas mutta haluat ajaa tehokkaalla autolla?
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Tuskin kyllä juuri paskaakaan pienentää kulutusta se ahtojen laskeminen. Sillä kaasupolkimella kuitenkin melko tarkkaan määrität moottoriin pääsevän ilman ja näin ollen syötettävän bensan määrän.

Tehon määrä kun juurikin riippuu tuosta moottoriin syötettävästä ilmamäärästä, joten tehoa ei valitettavasti voi saada pienellä kulutuksella. Osta diiseli, se auttaa vähän?

Evo nyt on ehkä maailman typerin valinta pienikulutuksiseksi autoksi, ainoa hyvä puoli on pieni moottori. Se ei paljoa paina kun neliveto lisää kulutusta, suuri ilmanvastus lisää kulutusta ja turboahtaminen lisää ominaiskulutusta vapariin verrattuna (lue: kun kengit autolla se kuluttaa enemmän soppaa kuin vastaavan tehoinen vapari)

Ei herneitä kenellekkään, mutta itsellä pyörinyt jo pidempään mielessä että tämä on trolli.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Ahtopaineiden tiputus ei laske kulutusta senttilitraakaan ellet käytä niitä ahtoja. Ja silloinkin aika olemattomasti jos kyse on muutama kiihdytys päivässä tyyppisestä ajosta.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

MuppE sanoi
kaikki taplaa tylillään. Alkaa vaan ketuttaa kun "polttoainetaloudellisin" auto tallissa on ~13l/100km, kaikkia se ei varmaan ärsytä. Mutta kaikki taplaa tyylillään, mutta minä en tehottomalla autolla

Mulla Evo vie 9l/100 Km ,jos niin haluan. Jos tuosta määrästä haluaa vielä vähemmän kulutusta niin se on silloin jo aiemmin mainittu dieselauto tahi jokin Nissan Micran vastine.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Avara putkisto ja ilmansuodattimen kunto on varmat keinot kulutuksen minimointiin.

Sen jälkeen kannattanee viedä auto penkkiin säätöön, osakuormitusten karttoja muokkaamalla voidaan varmasti ottaa hiukan seoksesta pois. Sen verran herkältä tuo vakionakin tuntuu että ei varmaan ainakaan vakioputkistolla ole kovin laihalla.
Saahan kansanautoihin vaikka mitä ekosoftia joissa tuohon samaan pyritään...
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Takaisinkytketyn tilan (=99% normaalista ajosta) seosta ei voi muuttaa koska se on lambda-takaisinkytketty ja pyrkii aina 14.7 AFR:ään. Käytännössä ainoat toimivat keinot ovat takaisinkytkennän poistaminen tai huijaaminen laajakaistalambdalla jossa on säädettävä analoginen lähtö (esim. Innovate).
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Eli siis lambdan huijaus on helpoin tapa vaikuttaa seoksiin nykyvehkeissä.
Samallahan siinä tulee sitten hankittua laadukas seosmittari...
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Harri K sanoi
ymmärsinkö oikein? Haluat bensankulutuksen alas mutta haluat ajaa tehokkaalla autolla?

MakeM sanoi
Tuskin kyllä juuri paskaakaan pienentää kulutusta se ahtojen laskeminen. Sillä kaasupolkimella kuitenkin melko tarkkaan määrität moottoriin pääsevän ilman ja näin ollen syötettävän bensan määrän.

Tehon määrä kun juurikin riippuu tuosta moottoriin syötettävästä ilmamäärästä, joten tehoa ei valitettavasti voi saada pienellä kulutuksella. Osta diiseli, se auttaa vähän?

Evo nyt on ehkä maailman typerin valinta pienikulutuksiseksi autoksi, ainoa hyvä puoli on pieni moottori. Se ei paljoa paina kun neliveto lisää kulutusta, suuri ilmanvastus lisää kulutusta ja turboahtaminen lisää ominaiskulutusta vapariin verrattuna (lue: kun kengit autolla se kuluttaa enemmän soppaa kuin vastaavan tehoinen vapari)

Ei herneitä kenellekkään, mutta itsellä pyörinyt jo pidempään mielessä että tämä on trolli.



Niin, mutta jos ottaa alle sen micran, niin eipäs sitten ookkaan niitä tehoja reservissä. Tiesin jo etukäteen, että suurin osa merkkiuskollisista puritanisteista ymmärrä ajatuta tämän takana... Kiitos kuitenkin niille jotka yrittivät.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Kerro nyt sitten itse sitä ajatuksesta tämän takana ja millä tavalla näet tämän järkevänä?

Ostat ensin kalliin auton, joka kaikin tavoin mahdollisimman nopeaksi suunniteltu kaiken muun kustannuksella ja sitten lasket siitä tehoja minimaalisen kustannushyödyn saavuttamiseksi? Jos niitä tehoja ajattelit vähentää niin eihän sitä sitten ole reservissä? Evoissa pyörätehot vähän reilun 200hv luokkaa, samaan pystyy melkein jokaisen perhevessan urheilullisempi painos mutta huomattavasti pienemmällä kulutuksella.

Vastaavat tehot saisi myös esim. 330D BMW:stä kulutuksen ollessa yli 30% Evoa pienempi ja vieläpä naftaa.

Jos oikeasti evosta kulutusta enemmän pois haluat niin neliveto pois, ilmastointi pois, painoa pois, spoileri pois ja pidät muuten vakiona. Voi vaan miettiä että mitä järkeä.

Jokainen saa mielestäni tehdä autolleen mitä haluaa, mutta en itse vain näe projektissasi mitään järkeä. Pienikulutuksista ja oikeasti tehokasta autoa kun ei ole olemassa.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

MAKSIMIahtojen rajoittaminen ei hirveesti vaikuta bensankulutukseen, toi että se kulutus on 13 litraa /100km johtuu ihan siitä että matka on lyhyttä tai muuten vaan pätkivää ajoa. Sytkäkartoissa VOI ehkä olla muokattavaa??? Mene ja tiedä.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Ainut mikä tässä saa karvat nousemaan on tämän topicin älyttömyys. Kysytään ja sitten auotaan naamaa vastauksista.

Eiköhän se oma kaasujalka ole se millä määritellään, että paljonko on tehoa reservissä ja paljonko menee bensaa. Mielummin sitä kaasuläppää kannattaa säädellä kun ahtopainetta.

T: Merkkiuskollinen Puritanisti
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Niin, eipä nuo ahtoja nostamalla ja säätämällä viritetyt evotkaan normiajossa juuri tavallista enempää bensaa kuluta. Polkiessa tietysti vie mutta jostainhan se energia täytyy saada.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Omaan tuli aikoinaan uusi moottorinohjaus (Apexi power FC). Se kun säädettiin niin ei ainakaan kulutus noussut vaikka tehoa tulin "reilusti" lisää. En koskaan mitannut mutta normiajossa tuntu jopa menevän pienemmällä... ::)
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

lancer evo-r sanoi
Omaan tuli aikoinaan uusi moottorinohjaus (Apexi power FC). Se kun säädettiin niin ei ainakaan kulutus noussut vaikka tehoa tulin "reilusti" lisää. En koskaan mitannut mutta normiajossa tuntu jopa menevän pienemmällä... ::)

No sitten se oli ainakin säädetty todella hyvin
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Kyllä sitä helpommin pääsee pienempään kulutukseen kun laskee ahdot. Huomas hyvin 8g galantilla ajaessa kun ne pienet pilleriturbot alko puhaltaan kovin herkästi alakierroksilla, kun ei olisi tarvinnut. Sähkönen ahtojensäädin oli siinä tapauksessa hyvä kun oli lo ja hi asetukset.


Kyllä täällä ainaskin hokattiin mitä haetaan, mutta ne syyt on jo sanottu miksei sitä kulutusta saa kovin alhaiseksi. 4wd, ilmanvastus, paino etc....

Ei muutakuin kartat optimointiin, painon kevennys, takasiipi pois etc ;)
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

tepi sanoi
Kyllä sitä helpommin pääsee pienempään kulutukseen kun laskee ahdot. Huomas hyvin 8g galantilla ajaessa kun ne pienet pilleriturbot alko puhaltaan kovin herkästi alakierroksilla, kun ei olisi tarvinnut. Sähkönen ahtojensäädin oli siinä tapauksessa hyvä kun oli lo ja hi asetukset.


Kyllä täällä ainaskin hokattiin mitä haetaan, mutta ne syyt on jo sanottu miksei sitä kulutusta saa kovin alhaiseksi. 4wd, ilmanvastus, paino etc....

Ei muutakuin kartat optimointiin, painon kevennys, takasiipi pois etc ;)


Taisit olla ensimmäinen. Taas kyllä huomattiin, että kyllä tämä maa on täynnä uskomattomia puupäitä.
All in all, laitoin samaa kyselyä kaukomaiden foorumeille ja sieltä tuli totaalisen erilaista vastausta (fiksua sellaista). Nyt on reilun tonnin edestä osaa tilauksesta. Nyt sitten odotellaan hetki tavaraa ja katotaan sitten miten käy lopputuloksena.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

tepi sanoi
Kyllä sitä helpommin pääsee pienempään kulutukseen kun laskee ahdot. Huomas hyvin 8g galantilla ajaessa kun ne pienet pilleriturbot alko puhaltaan kovin herkästi alakierroksilla, kun ei olisi tarvinnut. Sähkönen ahtojensäädin oli siinä tapauksessa hyvä kun oli lo ja hi asetukset.


Kyllä täällä ainaskin hokattiin mitä haetaan, mutta ne syyt on jo sanottu miksei sitä kulutusta saa kovin alhaiseksi. 4wd, ilmanvastus, paino etc....

Ei muutakuin kartat optimointiin, painon kevennys, takasiipi pois etc ;)



nuo 8g galantin turbot on kuitenkin aika pieniä verrattuna evojen ahtimiin, miten mahtaa vaikutus olla isommissa ahtimissa?

MuppE sanoi
Taisit olla ensimmäinen. Taas kyllä huomattiin, että kyllä tämä maa on täynnä uskomattomia puupäitä.
All in all, laitoin samaa kyselyä kaukomaiden foorumeille ja sieltä tuli totaalisen erilaista vastausta (fiksua sellaista). Nyt on reilun tonnin edestä osaa tilauksesta. Nyt sitten odotellaan hetki tavaraa ja katotaan sitten miten käy lopputuloksena.

Mitäs siellä ulkomaiden foorumilla sitten vastattiin? Niin saadaan me puupäätkin fiksua tietoa.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Eli tilasit tonnilla osia että saat kulutuksen tippumaan? ::)

Kerro nyt meillekin hölmöille minkä logiikan mukaan tämä on järkevää, en ihan oikeasti tajua, mutta kovasti kiinnostaa!

Mielestäni annoin sinulle ohjeet ahtopaineen laskemiseen 1 euron kytkimellä, mutta nähtävästi et sitten ottanut tätä ohjetta todesta kun et kerran koe saaneesi kunnollisia vastauksia...

Ja kuten Simonsays sanoo, Galantin pikkuturbot ahtavat paljon herkemmin kuin Evossa joten saa ajaa aika epätaloudellisesti muutenkin että maksimiahtojen rajoitus vaikuttaisi kulutukseen.
 
Vs: aihe, mikä saa monen entusiatistin karvat nousemaan

Pientä kriittistä arviointia ton bensankulutuksen suhteen:

Oletetaan että sijoittaa n. 1000 euroa bensankulutuksen alentamiseen. Bensalitran hinta on 1,4 euroa ja mahdollisuuksien rajoissa oleva kulutuksen tippuminen on 2l/100km.

Bensaa kuluu siis sataa kilometriä kohti 2,8 eurolla.
Montako kilometriä sitten pitää ajaa jotta tuo sama 1000 euroa on säästetty, eli koska päästään taas nollille? :

1000(euroa)/2,8(euroa/100km)=357(100km) ,siis 357 sataa kilometriä. Eli reilun 35000 kilometrin jälkeen alkaa mennä vasta todellisen säästön puolelle ::)
Jos kulutus putoaakin vain n. litran. täytyy sijoitetun 1000e säästämiseksi ajaa yli 70000km

Kaiken lisäksi täytyy muistaa sekin, että koko matka pitäisi jaksaa vieläpä ajaa niin että bensaa säästyy....

Ja oma mielipide: En itse näe kovinkaan järkevänä maksaa suurta summaa siitä, että kulutus pienenee hieman, koska tuolla samalla rahalla saa sitä menovettäkin ostettua.
Ilmaiset ja hyvin halvatmuutokset, joita tepi aikasemmin listasikin kannattaa tietenkin tehdä :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom