Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tepi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Juccaaa sanoi
Nyt keskustelu päälle! Kuulin kaverilta että jatkossa JDM,USDM ym. tuontiautot mennään katsastamaan niin suomi valot eivät olisi enään pakolliset. Eli siis nokalla saisi olla väärän puolen valot kiinni. Syy tähän on että vaadittavia valoja ei meinaa autoihin saada/löytää jolloin leimalle on menty "peräkärry" valojen kanssa.

Kertokaa ihmeessä joku jos tämä kuulemani pitäisi paikkaa !! :peukku

Kyllä sitä lakki kourassa sai perjantaina olla leimaamassa ilman 'suomi'takavaloja, ja toivoa parasta ettei katsuri niistä sano mitään.
Totta vitussa se ensinmäitteksi kyttäsi e-hyväksynnät valoista.

Noh, mie olen tyytyväinen koska töiden takia tuli niin kauhea kiirus katsastamiselle, niin takavaloista tuli vaan korjauskehotus ja 1kk ajoaikaa sai lisää. Olisi perjantaina mennyt leima vanhaksi. Ensivapaaviikolla on hyvää aikaa rakentaa takavalot :)

Mutta tieto tommosesta uutisesta kanssa leviäisi niin nihkeästi inssien keskuudesta, et pitäis olla jotain mustaa valkosella mitä näyttää.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Eli ostin timantti tiskiltä evo v etuvalot yms.. Ja säätöpotikan sisälle kaikki siis alkuperäsiä potikassa on 2pinniä ja säätömoottoreissa 3piuhaa musta,sininen,vihreä siis musta maa,sininen virta,vihreä signaali, tää selkis jo mutta meneekö oikein jos vedän potikalta virrat vaikka mankalta? ja potikalta toisen piuhan signaali moottoreille ja sitten moottoreille virrat vaikka akusta tai sitten ajovalon polttimon piuhasta?ja sitten moottoreiden maa piuhat maihin?meniköhän sinne päinkään olisin kiitollinen neuvoista. :peukku Ja vielä tarvitsenko jtn erillisiä vastuksia kun on originaali osat kyseessä?.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=28421.0

Tuolta selaamalla löytyisi vastaukset, mutta kertauksena:
Tarvitset vielä vastukset OE numero MR275082.

Sen jälkeen molemmissa päissä onkin samanväriset johdot.
Mustat maihin
Sinisiin ajovalolta + (toki tuon plussan voi muualtakin ottaa, mutta noin se oikeasti kuuluu kytkeä)
Ja vihreät yhteen
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

vinkki:
orkkis valot saa myös prs:ltä:
http://www.printsport.fi/kauppa/product_info.php?products_id=1162 ja tuosta ehkä saa jotain alennustakin vähän vielä.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Harri K sanoi
vinkki:
orkkis valot saa myös prs:ltä:
http://www.printsport.fi/kauppa/product_info.php?products_id=1162 ja tuosta ehkä saa jotain alennustakin vähän vielä.

Osanumero näyttää olevan oikein, vaikka kuva ei oikeasta umpiosta olekaan.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Orkkis säätömoottorien hajottua tilalle ois tulossa Transportterista T4 Valeon vastaavat.
http://www.ebay.de/itm/LWR-Stellmotor-Leuchtweitenregulierung-SEAT-IBIZA-Valeo-PP-GF20-PA66-6K5-941-295-/300677316478?pt=DE_Autoteile&hash=item4601c3bf7e
Tuommoset^

Tossa on pinnien kohdalla tekstit: PP GF 20
Osaako joku arvata mikä nuista on mikäkin? Aikeena olisi tehdä 2,2 kohm säätöpotikan ja 480ohm vastusten kanssa kokonaan uus korkeudensäätö.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Basbarduu sanoi
Orkkis säätömoottorien hajottua tilalle ois tulossa Transportterista T4 Valeon vastaavat.
http://www.ebay.de/itm/LWR-Stellmotor-Leuchtweitenregulierung-SEAT-IBIZA-Valeo-PP-GF20-PA66-6K5-941-295-/300677316478?pt=DE_Autoteile&hash=item4601c3bf7e
Tuommoset^

Tossa on pinnien kohdalla tekstit: PP GF 20
Osaako joku arvata mikä nuista on mikäkin? Aikeena olisi tehdä 2,2 kohm säätöpotikan ja 480ohm vastusten kanssa kokonaan uus korkeudensäätö.

Toi pp gf20 on ton moottorin tyyppi. Mittaa ohmimittarilla liittimien väliset resistanssit ja liitä ne tänne. Voin melkein suoraan sanoa että keskimmäinen pinni on säätöjännite ja reunimmaisiin tulee + ja -. Yhdessä kuvassa näyttää reunimmaisessa liittimen johdossa olevan ruskea johdin, onko audissa ruskea jännite vai maa?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

en tiiä mitä ne ryssii paikallisessa liikkeessä mutta hellan korkeus säätömoottoria
ei löydy noilla numeroilla....

olis tarvetta :-\
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Hemppis sanoi
Toi pp gf20 on ton moottorin tyyppi. Mittaa ohmimittarilla liittimien väliset resistanssit ja liitä ne tänne. Voin melkein suoraan sanoa että keskimmäinen pinni on säätöjännite ja reunimmaisiin tulee + ja -. Yhdessä kuvassa näyttää reunimmaisessa liittimen johdossa olevan ruskea johdin, onko audissa ruskea jännite vai maa?

Jonkinlainen muistikuva olisi että vaginalaisissa olis ruskea maa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Noniin. Aiheesta EI löytynyt juttua mutta laitetaan vaikka tähän. Mulla osottaa molemmat valot vissiin liian alas edessä. Moottorit toimii ihan ok yms. Täytyisi säätää.
Soitin erkille ja kysyin mutta kun herra on sen verran kiireinen niin vaivataan nyt teitä jotka ehtii vastailemaan. Onko kukaan säätänyt valokuvion korkeutta tk-moottorista. Sen verran mies ehti kertoilemaan että tk moottorin päässä on noin 7mm. kantaa vastaava ruuvi, no niinhän siellä on Ja lisäksi päällä paikka ruuvarille. Tuo 7mm kanta osoittaa rintapeltiin päin.

Toisessa valossa se kanta on ihan sisällä (hyvä ettei ole poikki :( ) ja toisessa aika ulkona... miten etenen ??? Osaako kukaan sanoa? Ilmeisesti lyhyiden valokuviota voi säätää niistä muista ruuveista vain vaaka-akselilla....
On toki yksi ratkaisu saada tuo läpi vaikka osoittaakin OMAT valot vähän alas mutta mieluummin kyllä säätäisi nuo toimimaan :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jahas voi bugger... se toinen moottorin säätötappi on ilmeisesti poikki... vaikee nähä tarkkaan. Noh kohta mennään ns katsastusvalot -meininkiin :seina
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Sitähän tangon pituutta (mitä työntää ja vetää sisään päin) pystyy säätämään, kun otat moottorin irti umpiosta, vai tarkoititko juurikin tätä tuossa ylemmässä ?

Näin ainakin itse katsoin molemmat puolet n. saman pituisiksi ja osus valot tuurilla viä sopivalle korkeudelle :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

MäTSi sanoi
Sitähän tangon pituutta (mitä työntää ja vetää sisään päin) pystyy säätämään, kun otat moottorin irti umpiosta, vai tarkoititko juurikin tätä tuossa ylemmässä ?

Näin ainakin itse katsoin molemmat puolet n. saman pituisiksi ja osus valot tuurilla viä sopivalle korkeudelle :)

Niinno onko se niin päin että ku se menee sisäänpäin niin valot nousee vai laskee. Toinen on ihan sisällä ja toinen ehkä 5-10 milliä ulkona.... how queer... Mutta siis voiko sitä mekanismia "pyörittää" jostain muualtakin kun siitä tangosta kun tuo eki vihjasi että päältäpäin ruuvarilla pystyy myös tuota liikuttaa (miksi siinä ees on aukot sivulle ja ylös)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mystinengalant sanoi
Niinno onko se niin päin että ku se menee sisäänpäin niin valot nousee vai laskee. Toinen on ihan sisällä ja toinen ehkä 5-10 milliä ulkona.... how queer... Mutta siis voiko sitä mekanismia "pyörittää" jostain muualtakin kun siitä tangosta kun tuo eki vihjasi että päältäpäin ruuvarilla pystyy myös tuota liikuttaa (miksi siinä ees on aukot sivulle ja ylös)

Muistaakseni se tanko ottaa valon yläreunaan kiinni, eli oiskos se sitte niin päin, et mitä lyhkäsempi tanko, sen korkeemmalle valot näyttää. Tai sitten se ottaa alareunaan ;D ei perkele kunnei muista. Mut ihan looginen juttu se oli ;D

Mut tuosta en tie onnistuuko moottoria irroittamatta säätämään, epäilen hiukan. Vaikkakin se hammastus näkyy niistä rei'istä, mut ei kai sitä tankoa siitä saa säärettyä.

Eihän valojen irroittaminen vaadi kuin 10min ja parin maskin klipsin paskomista? ;D
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

MäTSi sanoi
Muistaakseni se tanko ottaa valon yläreunaan kiinni, eli oiskos se sitte niin päin, et mitä lyhkäsempi tanko, sen korkeemmalle valot näyttää. Tai sitten se ottaa alareunaan ;D ei p**k**e kunnei muista. Mut ihan looginen juttu se oli ;D

Mut tuosta en tie onnistuuko moottoria irroittamatta säätämään, epäilen hiukan. Vaikkakin se hammastus näkyy niistä rei'istä, mut ei kai sitä tankoa siitä saa säärettyä.

Eihän valojen irroittaminen vaadi kuin 10min ja parin maskin klipsin paskomista? ;D

Totta, pitänee tutkia asia. Jännä kun workshopmanual ei noita tunne mutta se johtuu siitä että usassa ei moista järjestelmää ole. Ne klipsit on aika menetetty pewi jo......nytteki just muistin että yks sisälokarin pultti jäi ylimääräseks ku en muistanu asentaa. Huomenna on varmaan sisälokari moottoritiellä... :P
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mystinengalant sanoi
Totta, pitänee tutkia asia. Jännä kun workshopmanual ei noita tunne mutta se johtuu siitä että usassa ei moista järjestelmää ole. Ne klipsit on aika menetetty pewi jo......nytteki just muistin että yks sisälokarin pultti jäi ylimääräseks ku en muistanu asentaa. Huomenna on varmaan sisälokari moottoritiellä... :P

Mä kerron sulle heti, kun postin setä tuo mulle lamin-x:n kalvoa niin irroittelen valot pois pienen rojektin takia ::)

Mikäli itte et saa ennen sitä selville.

Ja minä voin käyrä poimimassa ehjän sisäloksun parempaan talteen, jos sattuu hantin puolen olemaan, ilmoittele vaan ajoreittiä ;D
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mun valojen korkeutta ainakin voi säätää siitä muovisesta nupikasta mikä osoittaa taaksepäin valosta, siitä pyörittää niin se liikuttelee ylös alas? Vai enkö nyt tajunnut mikä on onkelma?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Keheetit sanoi
Mun valojen korkeutta ainakin voi säätää siitä muovisesta nupikasta mikä osoittaa taaksepäin valosta, siitä pyörittää niin se liikuttelee ylös alas? Vai enkö nyt tajunnut mikä on onkelma?

Minulla se toisen puolen "nupikka" on siellä niin sisällä että siihen ei saa 5mm hylsyä TAI sitten se on poikki....
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Keheetit sanoi
Mun valojen korkeutta ainakin voi säätää siitä muovisesta nupikasta mikä osoittaa taaksepäin valosta, siitä pyörittää niin se liikuttelee ylös alas? Vai enkö nyt tajunnut mikä on onkelma?

siis korkeutta? sitä säädetään tähtipää ruuvarilla säätömoottorin päästä... ruuvari reikään ja pyörittämään
sillä toisella säädetään sivusuuntaista
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Onkin hyvä että aihe tuli puheeksi. Sivusuuntaista säädetään minun käsityksen mukaan siitä ruuvista joka ei ole korkeudensäätömoottorissa, ja joita on 2 kpl pitkässä..... Minäkin käsitin että ruuvari siihen reikään vasta samaa kun sen tangon pyörittely?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

mystinengalant sanoi
Onkin hyvä että aihe tuli puheeksi. Sivusuuntaista säädetään minun käsityksen mukaan siitä ruuvista joka ei ole korkeudensäätömoottorissa, ja joita on 2 kpl pitkässä..... Minäkin käsitin että ruuvari siihen reikään vasta samaa kun sen tangon pyörittely?

kyllä, ruuvari reikään ja se pidentää lyhentää tankoa mikä menee umpiolle. :peukku
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Jos jostain syystä tarviit uudet moottorit, täällä lojuis 2 ylimäärästä. Vanhoissa jdm umpioissa kiinni. Tai joku muu jos tarvitsee.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kalle-koo sanoi
Jos jostain syystä tarviit uudet moottorit, täällä lojuis 2 ylimäärästä. Vanhoissa jdm umpioissa kiinni. Tai joku muu jos tarvitsee.

mulla olis tarvetta yhdelle, ohjain sökönä ajaa pohjaan jumiin jos laskee valoja alaspäin 2-3asentoon.....
mut mä en ostele mitään ennen 15päivää :seina
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tuli tehtyä ite nyt korkeudensäätö omaan Evoon (5). Motonetin kytkin, vähän piuhaa, abikoja, kolvi ja tinaa. Melko yksinkertainen operaatio suorittaa, kun ostin Delta-autolta orkkis umpiot missä moottorit valmiina. Kiitos kaikille ketkä tähän topiciin on ohjeita kirjoitellut, auttoi helvetisti tossa projektissa.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Mulla nyt evo7 jossa evo9 umpiot. Korkeudensäätö ei toimi. Kuinka saan sen toimimaan mitä tarvitsee ostaa/tehdä jotta leima tulisi?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

juuso50 sanoi
Mulla nyt evo7 jossa evo9 umpiot. Korkeudensäätö ei toimi. Kuinka saan sen toimimaan mitä tarvitsee ostaa/tehdä jotta leima tulisi?
Onko sulla siellä kabiinissa säädin? Ootko kattonu että johdot on säätime takana kiinni?
Onko lampuissa orkkis pistokkeet?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Miten saan orkkis korkeudensäätömoottorit legnumin jdm umpioihin joissa euro rojut sisällä eli kuvio käännetty? Ei näyttäisi olevan edes paikkaa nuille moottoreille..

Vai onko se nyt edes pakollista, jos kuitenkin on kuorman mukaan säätyvä alusta?

Leimasetä sano, et ne ei toimi.. >:(
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

CatodiuM sanoi
Miten saan orkkis korkeudensäätömoottorit legnumin jdm umpioihin joissa euro rojut sisällä eli kuvio käännetty? Ei näyttäisi olevan edes paikkaa nuille moottoreille..

Vai onko se nyt edes pakollista, jos kuitenkin on kuorman mukaan säätyvä alusta?

Leimasetä sano, et ne ei toimi.. >:(

Kai sen jotenkin modaamalla vois sinne saaha, kun irroittaa sen korkeussäätöruuvin pois ja sais mulkattua jonkun tangon siitä moottorille, mutta onko siinä mitään järkeä, niin ei mun mielestä.

Eihän ne umpiotkaan kelpaa katsastuksessa, kun ei jdm umpioissa ole ensinmäistäkään e-hyväksyntää ? Ja kyllä kaikissa -95(loppupuolelta) ja uudemmissa korkeussäätö tarvii olla.

Ostat jokku depon paskatarvike umpiot motonetista, tuikkaat moottorit niihin ja avot.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

CatodiuM sanoi
Miten saan orkkis korkeudensäätömoottorit legnumin jdm umpioihin joissa euro rojut sisällä eli kuvio käännetty? Ei näyttäisi olevan edes paikkaa nuille moottoreille..

Vai onko se nyt edes pakollista, jos kuitenkin on kuorman mukaan säätyvä alusta?

Leimasetä sano, et ne ei toimi.. >:(

Ei ainakaan muistaakseni tosiaan ole paikkaa moottorille JDM-umpiossa. Vaatii siis aikamoista askartelua saada toimimaan. Jos sulla on nivomat, joka oikeasti myös toimii, ei korkeudensäätöä tarvita ollenkaan.

MäTSi sanoi
Eihän ne umpiotkaan kelpaa katsastuksessa, kun ei jdm umpioissa ole ensinmäistäkään e-hyväksyntää ? Ja kyllä kaikissa -95(loppupuolelta) ja uudemmissa korkeussäätö tarvii olla.

Ei tarvitse olla välttämättä korkeudensäätöä. Direktiivin mukaan valokuvion on pysyttävä tietyissä rajoissa kaikissa tilanteissa. Tapa millä se toteutetaan on vapaa. Normaali tapa on umpion korkeudensäätö, mutta esim. juuri nivomatin kaltaisissa ratkaisuissa se ei ole välttämätön, koska kuvio pysyy kuormasta huolimatta alueella. Mikään pykälä ei vaadi juuri nimenomaan korkeudensäätöä.

E-leimaakaan ei enää välttämättä tarvita jos kuvio on kunnossa. Tiukka katsuri saattaa patistaa hakemaan todistuksen hyväksytylät asiantuntijalta, mutta e-leima ei ole ehdoton edellytys. Tässä tapauksessa on siis kaikki edellytykset saada auto leimasta läpi ilman korkeudensäätöä ja modatuilla JDM-umpioilla.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
E-leimaakaan ei enää välttämättä tarvita jos kuvio on kunnossa. Tiukka katsuri saattaa patistaa hakemaan todistuksen hyväksytylät asiantuntijalta, mutta e-leima ei ole ehdoton edellytys. Tässä tapauksessa on siis kaikki edellytykset saada auto leimasta läpi ilman korkeudensäätöä ja modatuilla JDM-umpioilla.

Eli käytännössä käännetyillä peileillä... ja ehkä jopa projektoreillakin jos niissä on H4:set eikä xenoneita... jos oikein olen käsittänyt. Tietysti tuo korkeudensäätö onkin oma lukunsa....olikohan joku saanut sen laitettuu jdm umpioon....en muista.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kiitoksia infosta nozo!

Mielenkiintoinen tuo, eli periaatteessa mulla olis mahdollisuus saaha leimattua joskus noille Bi-Projektoreilla, mistä löytyy ihme kyllä e-hyväsyntä. Kun valokuvio on käännettyä yms yms. Tosiaan tuo korkeudensäätö jdm umpioihin onkin sitten aivan toinen juttu.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Kyllä sen moottorin saa sinne kyhättyä. Ajattelin itselle seuraavan leiman jälkeen pulaa. Sehän menee siihen yhteen kohtaan nyt en heti muista mihinkä se oli. Kairaa dremelillä saman tapaisen kolon kuin umpioissa jossa on paikka moottorille. Ainakin löysin jostain sivuilta että joku oli näin tehnyt.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Evo 6. Leimalle tartteis saaha sääöt valoille?
Elikkäs reijät löytyy valoista moottoreille. Mistä mitsusta noi kävis noi säätö smotorit? (Ei oikeen löytynny selailemalla, tai sitten oon sokea)
Sit toi säätö rulla esim, samasta autosta sitten mistä moottorit.?
Toi vastus johto hässäkkä saa mut ihan sekasin. Jos noita osia sekottelee eri autoista niin toi mitsun orkkis suolenpätkä mikä omaa vastukset ei taija toimia tässä.
Oon ihan pihalla sähkö hommista!

Jos joku suostuis tekemään mulle tuon valojen kork. säätö hässäkän niin voisin siitä ilomielin maksaa jotain?
Halukkaita?


Edit. Käyn nyt viel täs lähipäivinä tyrkyttämässä aken lappuja missä kork. säätöä ei tarvitse jos katsuri toteaa testeillä että on jäykkä alusta ja korkeus ei muutu. Jos vaikka pääsis niinkin helpolla. -.-
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tämä ketju on ensisijaisesti vain Galant / Legnum -valomuutoksille. Evopuolella oma ketju jonka Tommy90 tajusikin hyödyntää. :peukku
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Voisikos joku kiltti ihminen liittää tänne sen kytkennän, millä korkeudensäätömoottori saatiin toimimaan? Kaikki alkupään postauksien linkit kun ovat jo vanhentuneet...
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Ei ainakaan muistaakseni tosiaan ole paikkaa moottorille JDM-umpiossa. Vaatii siis aikamoista askartelua saada toimimaan. Jos sulla on nivomat, joka oikeasti myös toimii, ei korkeudensäätöä tarvita ollenkaan.

Ei tarvitse olla välttämättä korkeudensäätöä. Direktiivin mukaan valokuvion on pysyttävä tietyissä rajoissa kaikissa tilanteissa. Tapa millä se toteutetaan on vapaa. Normaali tapa on umpion korkeudensäätö, mutta esim. juuri nivomatin kaltaisissa ratkaisuissa se ei ole välttämätön, koska kuvio pysyy kuormasta huolimatta alueella. Mikään pykälä ei vaadi juuri nimenomaan korkeudensäätöä.

E-leimaakaan ei enää välttämättä tarvita jos kuvio on kunnossa. Tiukka katsuri saattaa patistaa hakemaan todistuksen hyväksytylät asiantuntijalta, mutta e-leima ei ole ehdoton edellytys. Tässä tapauksessa on siis kaikki edellytykset saada auto leimasta läpi ilman korkeudensäätöä ja modatuilla JDM-umpioilla.

Nyt ois taas leimauksen aika..

Minkälaisen dokumentin otan konttorille mukaan että saan todistettua, että korkeudensäätömoottoreita ei tarvitse olla?
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Joo elikkäs olen toteuttamassa korkeudensäätöä.
umpiot moottoreilla löytyy, samoin korkeudensäätökatkaisija.
Mites nämä nyt naitetaan yhteen?
Katkaisijassa on 5 piikkiä pohjassa, mikä mahtaa olla mikä?
Kaikki linkit tässä ketjussa on kuolleita jo...
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Vastataan itselle
http://entel.team5.net.ee/mitsu/97_ELECTRICAL.pdf
Sivulta 331 alkaa valojen korkeudensäätö
ja nuo menee niin että sivut 331 ja 332 muodostaa kokonaiskuvan piiristä.
Itellä kesti hetken tajuta tämä =)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Tarina sopinee parhaiten tämän topikin alle. Valoista ja niiden korkeudensäädöistä on olemassa tällainen ohje:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/8e417c03b11b16cce3337d66ab0da82b/4708-Autoasetuksen_liitteen_soveltamisohje.pdf

Ohjeesta löytyy tällainen kohta: "Ajovalaisimien tasonsäätölaite ja pesulaite sen sijaan edellytetään ainoastaan kaasupurkausvalaisimien yhteydessä."

Maininta koskee I-kirjaintunnuksen autoja, eli käytännössä USA- ja JDM-pelejä. Kävinpä tänään leimakonttorilla autolla, jossa ei ollut korkeudensäätöä. Ei kelvannut, koska alkuperäiseen umpioon oli askarreltu e-leimalla varustettu valaisin. Kaikki oli muuten ok, mutta kuulemma kun ei ole enää alkuperäinen valo, ei ko. kohtaa sovelleta. Jos olisin tehnyt modauksen esim. DOT-valolla, olisi kaikki ollut ok.

Vähemmän yllättävästi olen itse hieman eri mieltä. Ohjeessa jopa ihan erikseen sallitaan modaus, jossa orkkis umpioon istutetaan e-valo, eikä siinäkään vaiheessa puhuta korkeudensäädöstä mitään. Sanamuodonkin mukaan puhutaan I-tunnuksen mukaisesta AUTOSTA. Tein luonnollisesti päätöksestä oikaisuvaatimuksen Trafille.

Korkeudensäätövaatimuksen voi siis joka tapauksessa kiertää ainakin niin, että käyttää jotain muuta kuin e-hyväksyttyä valoa. Tämä tosin edellyttää hyväksytyn asiantuntijan lausuntoa, mutta voi silti olla tuntuvasti pienempi riesa kuin joskus hyvinkin hankala korkeudensäädön rakentaminen. Teema on esille monen muun ohella ensi perjantaina kun pääseen Trafille esittämään näkemyksiäni Autoharrastajat ry:n nimissä.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Tarina sopinee parhaiten tämän topikin alle. Valoista ja niiden korkeudensäädöistä on olemassa tällainen ohje:

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/8e417c03b11b16cce3337d66ab0da82b/4708-Autoasetuksen_liitteen_soveltamisohje.pdf

Ohjeesta löytyy tällainen kohta: "Ajovalaisimien tasonsäätölaite ja pesulaite sen sijaan edellytetään ainoastaan kaasupurkausvalaisimien yhteydessä."

Maininta koskee I-kirjaintunnuksen autoja, eli käytännössä USA- ja JDM-pelejä. Kävinpä tänään leimakonttorilla autolla, jossa ei ollut korkeudensäätöä. Ei kelvannut, koska alkuperäiseen umpioon oli askarreltu e-leimalla varustettu valaisin. Kaikki oli muuten ok, mutta kuulemma kun ei ole enää alkuperäinen valo, ei ko. kohtaa sovelleta. Jos olisin tehnyt modauksen esim. DOT-valolla, olisi kaikki ollut ok.

Vähemmän yllättävästi olen itse hieman eri mieltä. Ohjeessa jopa ihan erikseen sallitaan modaus, jossa orkkis umpioon istutetaan e-valo, eikä siinäkään vaiheessa puhuta korkeudensäädöstä mitään. Sanamuodonkin mukaan puhutaan I-tunnuksen mukaisesta AUTOSTA. Tein luonnollisesti päätöksestä oikaisuvaatimuksen Trafille.

Korkeudensäätövaatimuksen voi siis joka tapauksessa kiertää ainakin niin, että käyttää jotain muuta kuin e-hyväksyttyä valoa. Tämä tosin edellyttää hyväksytyn asiantuntijan lausuntoa, mutta voi silti olla tuntuvasti pienempi riesa kuin joskus hyvinkin hankala korkeudensäädön rakentaminen. Teema on esille monen muun ohella ensi perjantaina kun pääseen Trafille esittämään näkemyksiäni Autoharrastajat ry:n nimissä.

Mielenkiintoista... kerro miten kävi! Meinasin itse kun tuon galantin muutama viikko sitten ensirekisteröin, että olisi koittanut mennä dotti valoilla leimalle ilman korkeussäätöä, mutta aika loppui kesken eikä umpiot kerenneet saapumaan, niin oli pakko väkertää säätö.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

MäTSi sanoi
Mielenkiintoista... kerro miten kävi! Meinasin itse kun tuon galantin muutama viikko sitten ensirekisteröin, että olisi koittanut mennä dotti valoilla leimalle ilman korkeussäätöä, mutta aika loppui kesken eikä umpiot kerenneet saapumaan, niin oli pakko väkertää säätö.

Tää on Trafin myllystä läpi varmaan joskus maaliskuussa, mutta yritän muistaa :)
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

nokonzok sanoi
Tää on Trafin myllystä läpi varmaan joskus maaliskuussa, mutta yritän muistaa :)

Seurailen kyllä autonharrastaja ry:tä turpakirjassa, että eiköhän sielläkin infoa sitten ole. :peukku
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Auttakaa joku idioottia. En saa nyt toimimaan vaikka on miten yhistelty johtoja ohjeiden mukaan. Sen verran sain moottorin surisemaan että ajoi tapin aivan ulos asti mutta sen jälkeen ei säädöstä tapahdu enää mitään.
 
Vs: Ajovalojen korkeudensäädön toteuttaminen.

Säätönuppi jossa kaksi vastusta toisesta evosta. Sinisessa ja mustassa vastus. Moottorina hella jossa nuo 31, G ja 56b joista täälläkin ollut puhetta. Oisin kuvan laittanu mutta ei puhelimella saanu laitettua
 
Takaisin
Ylös Bottom