Akun siirto takakonttiin

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ast
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Mitähän laki sanoo akun siirtämisestä takakonttiin? Lancerissa on vähän ahdasta konehuoneen puolella eikä pieni lisäpaino taakse olisi muutenkaan pahitteeksi.

Eli mitä lain mukaan tarvitsee olla? Sulakkeet? Kotelointi?
 
Monissa autoissa on akku alkuperäisenäkin takakontissa tai matkustamon puolella mutta ei niissäkään ole näkynyt kotelointia saati sitten kaasujen poistoa ulkoilmaan.
 
Biltemassa näkyy olevan jotain venekäyttöön tehtyjä halpoja akkulaatikoita. Pitää käydä katsomassa olisiko niistä tähän käyttötarkoitukseen... Vilkaisin jo kaasutiiviin Optiman hinnat, mutta 240 euroa on vähän on härski hinta akusta, kun tuolla ei tehdä muuta kuin käynnistetään auto kesällä.
 
eikös mersuissa ja audeissa ole tuo akku vänkärin puolella takapenkin alla ??? onkohan noitakaan tuuletettu :-[
 
Tollasest 90 luvun vaihteen bemust ainaski löyty paikka takapankin alta, niissä on kuulemma siesel malleissa änkätty akku sinne. Että kyllä ne muka edustusautoluokassakin pistää ihmiset hengittää akku-kaasui, ja on viel VIP penkin alla, Jei saksa!

Laitoin sapporoni akun takakonttii, poweri kulkee vahvistimen vanhan piuhan kautta, en tiiä kui paksu pitäs olla ja onksil mitää välii mut on ainaski paksumpi ku auton alkuperänen startin piuha ja toimii..
Menin sit aluks unohtaa sen sulakkeen sinne konehuoneeseen, joka oli siis siin piuhas vahvarille.
Ei sit startannu, kumma juttu, oli palanu sulake ;)
 
Tollasest 90 luvun vaihteen bemust ainaski löyty paikka takapankin alta, niissä on kuulemma siesel malleissa änkätty akku sinne. Että kyllä ne muka edustusautoluokassakin pistää ihmiset hengittää akku-kaasui, ja on viel VIP penkin alla, Jei saksa!

Laitoin sapporoni akun takakonttii, poweri kulkee vahvistimen vanhan piuhan kautta, en tiiä kui paksu pitäs olla ja onksil mitää välii mut on ainaski paksumpi ku auton alkuperänen startin piuha ja toimii..
Menin sit aluks unohtaa sen sulakkeen sinne konehuoneeseen, joka oli siis siin piuhas vahvarille.
Ei sit startannu, kumma juttu, oli palanu sulake ;)

Piuhan pituus merkitsee huimasti virran kulkuun.

laskuri
 
Vs:

Onkos täällä minkälaisia toteutuksia tästä akun siirrosta? Lähinnä mietityttää plussakaapelin liittäminen konehuoneen puolella vanhoihin kaapeleihin. Ja sulaketta ei voi/tarvii laittaa väliin?
 
Vs:

simppako sanoi
Onkos täällä minkälaisia toteutuksia tästä akun siirrosta? Lähinnä mietityttää plussakaapelin liittäminen konehuoneen puolella vanhoihin kaapeleihin. Ja sulaketta ei voi/tarvii laittaa väliin?

Kannattaa laittaa sulake väliin.
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

Ite oon tehnyt muutaman auton seuraavanlaisella reseptillä:

50mm2 kaapelit
konehuoneeseen jakoblokki (50mm2 sisään ja esim 3 x ulos, sulakkeellinen malli ja sulakemitoitukset alkuperäisen mukaan)
Tuohon päävirtakaapeliin en laittanut sulaketta koska ajattelin että starttausvaihe polttaa aina sulakkeen mutta ei polta kun laittaa vaan oikein mitoitetun sulakkeen ( käsitelty eräässä toisessa topicissa)

sitten jakoblokkiin kytketään alkuperäiset johdot ja homma toimii.

esimerkkikuvana siis tälläisellä mutta koko vaan vastaamaan kaapelointeja: https://www.autoviihde.com/yag-1044g.html
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

Päävirtakaapeliin aina sulake heti akun viereen. Muuten siellä on monen metrin ja 50 neliön kaapeli, joka voi polttaa pahimmassa tapauksessa polttaa koko auton. Ja vakuutusyhtiö tuskin siinä tapauksessa silittelee päätä kun huomaavat että ei ole sulaketta ollut.

Itsellä on kans akku takakontissa ja sieltä tulee rinnakkain 2*25neliön kaapelit (helpompi asentaa kuin 1*50) konehuoneeseen jakoblokkiin. Ja akku maadotettuna runkoon mahdollisimman lyhyellä kaapelilla.
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

Itse tässä kanssa kohta siirrän akun konttiin ja hommasin siihen 50mm2 kaapelia. Miinuskaapelin maadoitan konttiin (50mm2) ja sen lisäksi vedän 25mm2 konehuoneeseen, hätävarjelua? ehkä, mutta ei siitä haittaakaan ole, kulkee virta huomattavasti paremmin kuparia kuin peltiä pisin.

Konehuoneen puolelle tilasin "jakorasian" http://www.finjector.com/verkkokauppa/fin/jakorasia_3_osainen_kannella_eristetty_m8_ruuvit_70_x_45_x_57mm-p-471002-198/

mistä on helppo haarottaa plussat jokapaikkaan kunnon kaapelikengällä, eikä millään hifiplokin puristavalla kuusiokolopultilla.

Sitten viellä 200A(voi olla vähän liian jytky, mutta voipahan sitten laittaa vahvistimet hyvin mielen saman nallin taakse) automaattisulake sekä päävirtakatkaisia akun viereen ja avot.

Viellä kun jaksaisi alkaa touhuamaan.. ;D
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

Mulla tulee viiskymppinen ilman sulaketta, suojattu niin, ettei vahingossakaan nirhaudu.
Startille menee jakoblokilta ilman sulaketta ja muut tulee vakiojohtosarjasta.
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

Ihan vaan referenssinä, noin ysin puristuksilla oleva 4G63 välitetyllä startilla vie startin osalta ~180A , ja muiden oheislaitteiden osalta ~40A kesälämpötiloilla.

Oikein mitoitetuilla johdoilla.

Mutta kaikki muuttujathan tuohon vaikuttaa.

Ja vakio TT 6G72 ~220A.
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

tommyz sanoi
Mulla tulee viiskymppinen ilman sulaketta, suojattu niin, ettei vahingossakaan nirhaudu.
Startille menee jakoblokilta ilman sulaketta ja muut tulee vakiojohtosarjasta.

Mites esim. kolaritilanteessa käy?
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

lancer evo-r sanoi
Mites esim. kolaritilanteessa käy?
Jos kori menee niin ruttuun, että tuo kaapeli katkeaa, tajuaa varmaan kääntää päävirrat pois.
E: Ainoa läpivienti on tulipellissä ja siinäkin läpivientikumi ja haitariputki. Muuten menee häkin sisäpuolella tuo kaapeli.
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

tommyz sanoi
Jos kori menee niin ruttuun, että tuo kaapeli katkeaa, tajuaa varmaan kääntää päävirrat pois.
E: Ainoa läpivienti on tulipellissä ja siinäkin läpivientikumi ja haitariputki. Muuten menee häkin sisäpuolella tuo kaapeli.
kukas sitä on kääntämässä?
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

ST sanoi
Ihan vaan referenssinä, noin ysin puristuksilla oleva 4G63 välitetyllä startilla vie startin osalta ~180A , ja muiden oheislaitteiden osalta ~40A kesälämpötiloilla.

Oikein mitoitetuilla johdoilla.

Mutta kaikki muuttujathan tuohon vaikuttaa.

Ja vakio TT 6G72 ~220A.


Minkä tehoisia nuo startit noin karkeasti ottaen on ? 1-2kw luokkaa ?
 
Vs: Akun siirto takakonttiin

MäTSi sanoi
Minkä tehoisia nuo startit noin karkeasti ottaen on ? 1-2kw luokkaa ?
Pääsääntöisesti välitetyt startit 1.2kW, esim Legut evot jne.
 
Takaisin
Ylös Bottom