!APUA!Käyntiogelmaa..

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Potilaana -88 1,6 kaasarivehje,oireena ettei kestä "kunnon" kiihdytystä,ei kulje ees sataa jne..Tähän mennessä taisteltu ja tapeltu hyvin paljon,kuultu autoalan ammattilaisiakin,mutta eipä oo selvinny..Tähän mennessä vaihdettu kaasari,alipaineletkut,sähköjohtoo,testerillä testattu sytkän/virranjakajan toiminta,bensapumppu tyhjäkäynnillä ainakin lisää syöttöö,ja tyhjäkäynnillä käykin aivan hyvin,kestää kierroksia jne,mut ajos hyytyy heti.Just ajoin tallilt himaan,ja siinä matkalla jo rupes tekeen tota,hymy hyytyy ku jo pari kuukautta ollu muutenkin seisonnassa..Niin,siihen tosiaan vaihdoin just kaasarin,et siin ei oo säädöt viä kohdillaan,mutta "korvakuulolla" käy ihan hyvin,ja vika ei tosiaan poistunu vaikka kaasarinkin vaihdoin,et ehdotuksia otetaan vastaan,tää on kyllä ihan henkimaailman hommia..
 
Oletkos sen henkimaailman maadotukset tarkastanu/vetäny uudet? Ja liittimet käyny läpi?
 
Osittain vetäny piuhat uusiks(kaikki kuitenkin tarkastanu),lähinnä ne mitkä näytti aivan surkeilta,ku ei toisaalta olis yhtään kiinnostusta tehä TOLLE koneelle mitään,koneenvaihtoo odottelen,mut ois vaan väliaikasesti kiva saada toi toimiin ku intti velottaa varsinkin näis spessuhommis..
 
Mutua mutta onko mahdollista että jakopää olis hypänny hampaalla.Sitä ei huomaa käynnissä mutta vedoissa kyllä.
 
Juu tuo lienee kannattaa kanssa tarkastaa ja eikös noissa ole jopa mahdollista saada se jakaja väärään asentoon?
 
Nummika sanoi
Mutua mutta onko mahdollista että jakopää olis hypänny hampaalla.Sitä ei huomaa käynnissä mutta vedoissa kyllä.
Niin..Eipä oo tommonenkaan tullu ollenkaan mieleen.Tilanne minkä jälkeen alko oireilemaan oli "nopea" ohitus bussista,ja tuli kiihdytettyä johki 150 sinä aikana,et voihan sekin olla mahdollista.Mites ton pystyis kotikonstein tarkistaan,vai voiko ollenkaan?Ja sen tiedän että pyörijä (jos sitä Jasse tarkoitti) ei ole väärässä asennossa.
EDIT:Mites kun rupes miettiin,niin kuinka kuluvaa tavaraa kiristinrullat on?N.5tkm sit vaihdoin jakopäänhihnan,mut laiskana en mitään muuta,eikä tietookaan koska viimeksi vaihdettu(mitään j.pään osia).Mutta niinkuin jo kirjoitin,väliaikaiseen käyttöön tulossa,mitään suurempia remontteja en ole tekemässä,mutta olisi ihan mukava ettei ihan jokapuolella jalkoihin jäisi..
 
Tarkastappa sytytysennakko, jos et ole jo, jos sytkä on kohdallaan niin jakokin pitäisi olla. Käykö kaikilla sylintereillä ja vetää nykimättä? Näin ollen pitäisi vika kai olla polttoainepuolessa.. vuotaakohan ilmaa jostain kuitenkin
 
Enpä ole vielä tarkastanu(Ihme kyllä jääny tarkastamatta se kokonaan).Mitenkäs uskaltaako noihin Biltemanian mittareihin luottaa?Sähkömittarit niillä on hyviä,mut mites juuri esim ennakkomittari?Käy kaikilla,mutta juurikin kun kierrokset nousee(hieman yli 3tonni)/tai ylämäessä isolla vaihteella/pienet kierrokset,hyytyy,nykii ja kakoo..Tuossahan on se kaksikurkkuinen kaasari,jossa kakkoskurkku kuulemma aukeaa vain jos tarvitaan "tehoa"..
EDIT:Niin ja vaikka koneella onkin jo paljon ajettu,tuntuu siitä huolimatta mielestäni aivan liian tehottomalta.
 
Kyllä kai niillä bilteman mittareillakin sen syty näkee tarpeeksi tarkasti käyttöautoihin. Ja itse olen kyllä aina jakopää rempassa vaihtanu kiristin- ja ohjainrullan, sekä tietty stefat. Tarkasteles sit kans nuo imuvuodot, kuuluuko mistän mitään pihinää/näkyykö missään paskasia kohtia tiivistepinnoissa. Ja tuommostahan voi tehdä myös esim. paskanen ilmansuodatin.
 
tukossa oleva bensansuodatin oireilee myös noin (tai muu bensan saanti ongelma, esim. tukos putkessa tai viallinen pumppu): tyhjäkäynnillä toimii, samaten ilman kuormaa kierrättäessä, koska bensaa tulee jonkun verran (riittää täyttämään kohokammion), mutta heti kun kuormitus kestää pidempään, kohokammio tyhjenee nopeammin kuin täyttyy -> nykiminen/ hyytyminen alkaa. Sitten kun kuormituksen lopettaa, (esim. tiputtaa tyhjäkäynnille), bensaa kuluu vähemmän kuin tukossa oleva suodatin tai viallinen pumppu antaa -> kohokammio täyttyy ja auto toimii taas hetken normaalisti. Tietenkin imuvuodot kannattaa joka tapauksessa tutkia ja säädöt (sytkä, nokka) täytyy olla kohdallaan ja koneen pitää olla muuten tiivis (venttiilit).

PS: 4G32 ei ole ehjänäkään mikään kauhean kiihkeä moottori Galantin kokoisessa autossa.....
 
Vähän unohtunu jo mitä kaikkea tuosta tarkastettu,eli on siitä(ei taas nimi muistu mieleen,mutta laitteella joka näyttää "sydänkäyrää")tarkastettu että käy kaikilla,syt.ennakko oli sen mukaan aivan oikea.Mitenkäs tuon b.pumpun toiminnan voisi sitten testata?Entäs jos letkut on tukossa,mikä olis HELPOIN tapa?Ensimmäisenä tulis mieleen testata letkujen virtaavuus jollain"porakonepumpulla",mutta onko sekään helpoin.?Mistäs sais selville paljonko b.pumpun pitäis virrata?
EDIT:Ja b.suodatin on vaihdettu kans n.5tkm sitten,eikä näyttäis olevan tukossa,ja tosiaan tyhjäkäynnillä ainakin menee bensaa putsarin läpi,et tyhjäkäynnist ku nostaa kierroksia niin kyllä virtaus kiihtyy..
 
Autodatan mukaan Galantissa "fuel pump delivery pressure" on normaalisti 0.19-0.26bar. Sitä en tiedä miten se testataan :( Semmonen juttu tuli kanssa mieleen että saakohan bensatankki korvausilmaa kanssa? Jos tankin korkista on huohotusreikä tukossa niin tankkiin tulee hetken ajon jälkeen niin iso alipaine ettei pumppu jaksa nostaa tarpeeksi ainetta.
 
Saa korvausilmaa,vähän liiankin kanssa korkista johtuen.
EDIT:Noniin,nyt on MELKEIN UUSI pumppu tilattu,ens viikolla näkee johtuko siitäkään vai onko vieläkin "rikki"..Koneitahan nää on mut kohta rupee jo vittuttaan nää vastoinkäymiset koneen osalta,vaikka muuten tykkäänkin todella paljon kyseisestä mallista..
 
Isukilla on 1.8(e32) automaatti galantti
ja sen vastaava ongelma korjaatui sillä että asensin sinne sähkösen bensapumpun...
jostain syystä alkuperäsessä joko kalvo rikki tai se paluu puolen ventiili jumissa/särki ja six tyhjäkäynnillä ihan hieno käynti ja toimi ku unelma mutta ajossa hyyty n.50-60kmh nopeudessa joskus meni muutaman kilometrin ihan normaalisti kulkien...

nyt löytyy vääntöö ja kulkeminen alkas olla normaalin auton tasoista... toi 1.8automaatti on aika kova "mummo menee hangessa" ;D ;D ;D
 
Tuota tuota..Taas elämä hymyilee..Purkuosa mikä piti tilata,olikin 1,8:sta ja kahelle putkelle.Mites ku mä ite muistaisin et tois ois 3 letkua,mut taas Motonet tarjoo tämmöst:1,6 E31 88--91 (3+1 putkea). . . . . . . . . . . . . . . . 29-2789 54.49 ???,eli mitä noi 2 "ylimäärästä" putkee on?Ja kannattaako mun ostaa esim biltemanin halpa sähköpumppu,vai toi Motonetin"laadukkaampi" mek.pumppu?
 
ST sanoi
Tuota tuota..Taas elämä hymyilee..Purkuosa mikä piti tilata,olikin 1,8:sta ja kahelle putkelle.Mites ku mä ite muistaisin et tois ois 3 letkua,mut taas Motonet tarjoo tämmöst:1,6 E31 88--91 (3+1 putkea). . . . . . . . . . . . . . . . 29-2789 54.49 ???,eli mitä noi 2 "ylimäärästä" putkee on?Ja kannattaako mun ostaa esim biltemanin halpa sähköpumppu,vai toi Motonetin"laadukkaampi" mek.pumppu?

tuossa omassa e32 oli 4putkea... yks meni johonkin öljypumpun lähettyville(en ole tutkinu mihinkä), yksi polttoaine sisään ja yksi kaasuttimelle ja yksi paluu tankkiin...

helpoin on laittaa sähköinen, esim seisomisen jäljiltä ei tarvisahata... odottaa vain hetken virta päällä niin on bensa kaasuttimessa...
isukin autoon kun laitoin sähkösen pumpun, pistin vain paluun tukkoon ja orginellin pumpun imu ja paluun yhteen ettei mee kuraa sisälle...
sähköt vedin akulta suoraan releenkautta ja releen rerätyksen puolalta...

ainakin toimi hienosti ja toimii tod.näkösesti vieläkin ku ei isukki ole soitanu/haukkunu ;D
 
Kesti vähän,mut sainpahan hankittua sen b.pumpun,nyt vaan en tiä letkujen paikkoja!Saamari ku ois kunnol rahaa ni ei tarvis ostaa noita pilipalitarvikeosia..Eli onko kukaan tommosta vaihtanu,vai koitanko meneekö säkällä oikein?Oli muuten tänään kaasari säädätykses,sano et muuten hyvät arvot mut huomaa heti kuulemma et syö öljyä..
Eli täs on vanhan letkut
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Moottori/b.pumppuvanha.jpg/medium
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Moottori/b.pumppuvanha02.jpg/medium
EDIT:Niin,tässä tosiaan kun kuvista kattoo,niin kyllähän noi letkujen paikat näyttää aika samoilta,mutta uskaltaako luottaa et noi on samat?Pitäis varmaan joskus opetella kattoo osia oikeinpäin..
Ja täs on uuden letkut
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Moottori/b.pumppu+uus.jpg/medium
http://st42.1g.fi/kuvat/Gallu/Moottori/b.pumppu+uus02.jpg/medium
 
Hienostihan se paikalleen meni,tuntu toimivankin,mut sit ku tallilt motarille pääsi niin taas samaa vikaa..Kohta loppuu hyvä meininki..Tuntuu et tos 4/5 vaihtees ja yli 3tn kierroksil on taikaa ku ei tunnu millään toimivan..Matkan varrel vedätin kolmosella n.90km,kiekat oli yli 4tn eikä mitään ongelmaa,mut heti rupee kakoon ku esim vitosel yrittää ajaa yli 90km.Mitähän sit pitäis kattoo,rupee jo ideat loppuun..
 
Teehän nyt kunnon selkeä lista mitä oot tehny ja mitä et, ja oireet tarkasti. On mennyt jo niin sekavaksi koko ketju kun ei tiedä mitä olet jo yrittänyt. Tarkasta nyt ne suodattimet ja huohotusletkut, jako ja sytkä siis kohallaan? Ja onkos jakajaa tutkittu? tulpat? tulpanjohdot? puolanjohto?
 
Ihan hyvä idea,eli
OIREET:
Nelos/vitosvaihteella ei "kestä" yli 3tonnin kierroksia/yli 90km vauhtia(Rupee hyytyyn/nykiin,kytkin pohjaan ja hieman kun tiputtaa vauhtia niin silloin jaksaa taas"mennä").Muilla vaihteilla tuntuis toimivan.Tyhjäkäynnillä toimii aivan mainiosti.
Norm."tehot" jossain..
TARKASTETTU/KORJATTU:
B.suodatin tarkastettu
B.letkut tarkastettu silmämääräsesti
Alipaineletkuja vaihdettu/muut tarkastettu
Jakaja/sytkä tarkastettu,kohdallaan
Jaosta en ole varma kun en muista,tänään meen tarkastuttaan
Tulpat on vaihdettu,samoin tulpanjohdot/puolanjohto(samalla myös suojattu haitariputkella)
Kaasari vaihdettu,säädätetty kohdilleen(kuulemma hyvät arvot luk.ottamatta öljynkulutusta)
B.pumppu vaihdettu
 
Meneekin huomiselle,oon menos vanhalle koululle sen tarkistaan,mutta tarvisin "koneen" ymmärtävät tekniset arvot,mistäs ne saisin?Löytyiskö ihan netistä vai mist.?
 
Mä tsekkaisin seuraavana b.pumpun, jakajan ja sen jaon ja ilman suodantin kannattaa myös kattoo, sekä että moottorin huohotus ei ole tukkeessa.
 
Millaisessa kunnossa
bensan täyttö putki on?
ettei olisi hapero ja päästäny hiekkaa/kuraa tankkiin ja se tukkii
bensan saannin... (suodattimen siellä tankissa)

isukin gallu oireili juuri noin aluksi tankki putsattiin ja ajettiin hetken ja sit saikin vaihtaa bensapumpun ja nyt vasta toimiii
kunnolla..
tosin tuosta että oliko vika tankissa vain heti alunperin pumpussa ei oo ihan varmaa... mutta kuraa oli tankissa
 
Kohta tulee itku..Eipä ollu jakokaan pielessä,ja nyt on monella autotaiturilla sormi suussa,suorastaan pyysi et kun saan "vian" selville nii pitää kertoo..JASSE:pumppu vaihdettu,jakaja/ilmanputsari tarkastettu
JKorpela:B.täyttöputki vaihdettu n1,5vuotta sitten,tankki tyhjennetty viime keväänä.Onkos nelos/vitosvaihtees mitään tunnistinta,kun eipä toi vika tunnu muita vaihteita vaivaavan.?Kaippa pitää jo ruveta hakuammuntaa kokeileen,tai sit mitsun..
 
tuntuu kyllä todella oudolle tuo vika... ??? ???

mitenköhän nokka-aseli, onko pumpun käyttönokka kunnossa?
tarpeex "nostoa" että jaksaa pumpata.. kun tuo
oireilu on juuri sellasta että kovassa väännössä/tehon tarpeessa hyytyy...
 
JKorpela sanoi
tuo oireilu on juuri sellasta että kovassa väännössä/tehon tarpeessa hyytyy...
Oli kyllä vakuutuspetos mieles ku loivaan ylämäkeen nelosella vähän yli 70km,ja taas rupes rykiin..
EDIT:Niin,enpä tuosta nokasta tiedä,mutta se mitä ihmettelin,kun koneessa lähestulkoon "kirkkaat" öljyt,mut ku vaihdoin sen pumpun niin siel oli aivan "harmaat litkut"..
 
Siis koneen(ö.korkin reiäst ku kattoo/mittatikun mukaan)öljyt on kirkkaat,mut b.pumppuhan on aika ylhäällä,ja siitä se "voimakäsivarsi"(on hienosti osa nimetty) oli harmaas öljys.Eipä tullu mieleen "tutkia" kuinka luistavaa oli ja hajuaisti ei toimi,niin enpä sen öljyn laadust enempää pysty kertoon..Mutta eipä toi kyllä syylärin nesteitä kuluta,öljyä tosin menee..
 
Aa, siellä on varmaan rasvaa, toivottavasti alumiini tahnaa, ettei oo metallia rasvassa :)
 
Noniin,eipä ollu puolanpiuhakaan..Heti rupes motaril kakoon vähän yli 90km,ja siin ku testasin muita vaihteita miten pystyin,niin kolmosella komeesti 90km,nelosel en kerinny ku vähän yli sataan..Mikä PERKELE tos voi enää olla?!?
 
Tietääkös kukaan miten toi alipaineohjaus menee tos ees suurinpiirtein?Virranjakajaltahan tulee yks letku,mitä se ohjaa?Koko kaasaria vai ensiö/toisiopuolta?Ja mites noi muut "tulot",säätääkö ne seoksiakin ajos vai mitä?Jos sitä puolta kattelis vaik seuraavaks..
 
Oisko mahdollist et tost on "sisäsesti" menny jotain koneest,ei kai?Ku eikös toi 4g32 käy ja kuku siihen asti kunnes leikkaa.?
 
Hups minnekkäs se mun ed. viesti on kadonnut? Siinä kyselin että onkos tuossa jakajassa alipainesäädin? Tojoissa ainakin on jakajajassa alipainesäädin joka ohjaa ennakkoja ja jos se on paskana on ennakot kuormalla päin uittuu. Joten jos siinä on sellanen niin testaappas onko kalvo kunnossa!?
 
Mites sen vois testata?Ihan puhaltamalla/imemällä?Eikös se sillon oo finaalis jos kuulostaa "plotkottavan"?Ja on tos jakajas ainakin lähtö alipaineelle->kaasarille,mut en tiä onko siä säädintä,voi ollakin..
 
Säädin on sellainen alipaine kello (yleensä jakajan kupeessa). Sen voi testata puhaltamalla/imemällä että vuotaako se, jos ei vuoda niin yleensä toimii, eli siis se kalvo on ehjä ja tiivis. Se lonkse ja plotkotus kertoo yleensä sen olevan kunnossa (silloin kalvo ainakin liikkuu, mutta toki voihan se vuotaa niin vähän että sitä on vaikea havaita). Tojossa siihen säätimeen tuli 2 letkua (säätö molempiin suuntiin).
 
On siinä jakajn alla sellanen pyöree "motti",et kaippa siä kalvo on..Pitääpä testata sitä vuotaako,pitää toivoo ettei.Mulla siihen menee vaan yks letku.
 
Sen luulis säätävän sitä sytkää kuorman mukaan ja se vois olla syy tohon hommaan, mutta tsekkaas sit tarkkaan että onkos siinä 2 lähtöä ja ne lähdöt pitäs mennä imusatsiin tai kaasariin.
 
Enpäs viä kerinny testaan,mut sen tiedän et siä v.jakajan alla on se kalvokello,josta lähtee yksi lähtö kaasariin,suurinpiirtein keskelle kaasaria.
 
Pura se kaasari ja puhdista tai kokeile vanhalla toimiiko.Kaverilla teki joskus nissan tuota samaa ja siinä oli kaasarissa kohon neulan päällä tai pensan tuloputken päässä oleva pieni ja tiheä suodatin tukossa.Kun kuormitti konettä pitenpään loppui kohokammiosta polttoaine.

Toinen vaihtoehto on puola että sinne on jostain päässyt hiukan vettä joka sekoittaa kuormituksessa sytkän.Kävi muutama vuosi sitten silloisessa peugeotissa siten että puolassa oleva tiivistys petti ja ilmeni ohitustilanteissa heti kun kaasun polkaisi pohjaan pätkimisenä.Muutaman kuukauden pätki ja puola hajosi.
 
Vieläkään en oo kerinny testaan,pitää käydä huomen koko alipainepuoli läpi.Emmä usko et kaasaris enää mitään vikaa on,kun oireilee samallailla ku entinenkin.Puola on katottu oskilloskoopis kuormittamattomana,ja sillon näytti et hyvin käy,tehopenkishän se selviäis toimiiko,mut eipä oo kiinnostusta viedä(rahanpuute..).Ja enpä usko et toi puola veden takia reagois,ku se on kuivapuola.Ja tosiaan mitä tos ny ajellu,niin eipä se oikeen millään vaihteella sittenkään jaksa ylittää 90km,et kyllä se tasasesti vetää joka vaihteel siihen ja rupee nykiin(tai välil tuntuu et joku "löis vastapalloon" konees,paha sanoo)..
 
-kokeile laina-jakajalla ja puolalla, vedä kokeilun ajaksi virta suoraan akulta puolalle (jos vika sattuisikin olemaan esim. virtalukossa)
-bensakannu konttiin ja otat koelenkin ajaksi bensan sieltä, kunnon liitokset ja järki mukana tähän kokeiluun pls.
-puristukset? onko venttiilit ehjät? venttiilivälykset?
 
Sainpas käytyä alipaine-puolen läpi,eipä näyttäny mitään olevan,kalvot oli ehjät ja toimi niinkuin "pitäiskin".Puolan johtojakin kävin läpi,yhen vaihdoinkin,mut eipä mitään auttanu,sama vika jatkuu.Enpä oo puristuksia kattonu,enkä venttiileistäkään oo vielä mitään tarkastanu.Tuli vaan mieleen,sillon kun toi alotti ton ja siinä kun vaihdoin alipaineletkut vikaa ettiessä,niin hieman "hutiloiden" kun olin laittanu ne kiinni,niin siitä koneen ja kaasarin välissä imusarjassa olevasta "motista" oli kaasarin puolelta lähteny letku irti(toinen letku tulee venakopasta),ja sillon tuntu olevan "tehokkaampi",mut enpä tiä oisko ny kun en oo kokeillu.Mikäs se motti on?Jospa se ois saanu siipeensä..
 
Noniin,ja lisää ongelmia..En jaksa alottaa uutta,joten jatkan tähän.Tos konehuonet syynätes huomasin et pelk.puolen vetarinakselin sisempi suojakumi murtunu,onko vaikeekin vaihtaa?Ku eikös se pidä vaihtaa v.laatikon puolelta(ja pitääkös sillon ottaa itsessään vetaria irti pyöräntuennast?)?
 
Sattuiskos kukaan tietää tota ylläolevaa,ettei tarttis taas alottaa ihan umpimetsäst..?
 
Tojoissa ja nismoissa vedettävä ainakin koko vetari ens lootasta pihalle ja sit irrotettava nivelestä et saa kumin ehjänä takas.
 
Nythän se vasta tempun teki..Oli keskiviikost asti ajamatta,pari tuntia illal roikas,kävi alus epätasasesti ku hetken käytin ennenku lähin,ja pääsin n puolen kilsan päähän ku "löi" aika rankasti vastapalloon vajaan 40km vauhdis.Kytkin pohjaan,kävi tyhjäkäyntiä ilman mitään ongelmia,kaasua ku paino yli 1,5t kierrost,niin neula "villiinty",ja heti meinas sammua.Siit sit takas tallille "pintakaasul",tyhjäkäynnil jonkin aikaa kävin hyvin,koitin kierrättää vähän,samantien laski kierrokset,koitin uudestaan ja sammu..Voi vittu,ei voi oikeen enää muuta sanoo..
 
Tuli ihan btw mieleen,et kuinkas tarkka v.jakaja on kondenssiolle/tiiviydelle?Ku mul on se v.jakajan kannen tiiviste "halki",ja vuotaa vajaan puolen sentin alueelta,voisko se olla noin tarkka?
 
No siitä tulee ainakin just noita käynti ongelmia, suosuittelen putsaamaan koko jakajan ja rarkastamaan tiiveyden. Pelkkä hiushalkeamakin kannessa voi jo aiheuttaa harmaita hiuksia.
 
Jasse sanoi
suosuittelen putsaamaan koko jakajan
Milläs se pitäis putsata,eihän siellä mitään kemikaaleille arkaa oo?Ja mites uskaltaako siit purkaa sitä sälää edestä,vai meneekö säädöt heti "poskelleen"?
 
Takaisin
Ylös Bottom