Apua?! Lancer GTi (88-92) Jakopäänpaska

fakkfeis

New Member
Liittynyt
20 Marraskuu 2007
Auto on Hyundai Elantra 1.8 GTe (-94), mutta siinä on minun ymmärrykseni mukaan Lancer GTi:n(88-92) kone.

Ja nyt muutama päivä sitten vaihdettiin jakopäänhihna +muut pelit ja pensselit, jonka jälkeen kone ei enää tyhjäkäynnillä pysynyt ollenkaan käynnissä (tehnyt tätä ennenkin, mutta vain kun kone ollut kylmä).

No ajattelin sitten nollata ecun ja katsoa mitä tapahtuu ja kyllähän sitä tapahtuikin.
Kun kytkin miinusjohdon takaisin akkuun ja starttasin niin ensin oli vähän raskaan olosta, no kun kone lopulta "hyrähti" käyntiin niin se kuulosti aikalailla diesel traktorilta.
-Helvetin raskaan oloinen käynti.
-Ei pysy käynnissä ilman kaasua.
-Nakuttaa ku naulapyssy.
(-Omistajaa alkaa itkettämään :'( )

Mitenkäs tästä eteenpäin? Mitä tehtävissä, onko mitään? Ajanko suohon? Vai olisiko skydive parempi?
 
Vs: Lancer GTi (88-92) kone vikaa...?

Siellä on jotain jakopäässä kurallaan melkein. Ajotus varmaan pielessä, itse tehny työt?

Mikäli korjaamolla tehty niin auto vaikka hinaamalla sinne takas, korjaamolla takuu työstä.

Tietty jos akku ollut poisniin se voi olla normaalia ettei tyhjäkäyntiä välttämättä käy mutta kyllä tuo nakutus viittaisi että ei oo ajoitus kohdallaan, sen asian voi toki tarkastaa ottamalla jakopään koppaa irti.
 
Vs: Lancer GTi (88-92) kone vikaa...?

työn teki eräs kaverini joka on kylläkin merkkiliikkeen (ei kyseisen) korjaamolla töissä. Nakutusta ei esiintynyt ennen akun kengän irroittamista.
 
Vs: Lancer GTi (88-92) kone vikaa...?

jos kerran ennen kun irrotit akunkengän kävi pikku kaasulla ok niin aja pikku lenkki,sillä vie aikaa että ecu "oppii" takasin tiedot nollauksen jälkeen. jos nollaa ecun niin hyvinkin voi käydä raskaasti,ehkä jopa nakuttaa kun ecun ohjaamat säädöt päin mettiä. mutta melko pian pitäs normalisoitua ecun suhteen ja sit ehkä sytkän perusennakon säätö(joo gti malleissa ehkä ei pysty säätää,mitä tosin en usko vieläkään ???no se siitä) onko seissy monta päivää jossain välissä ??? ehkä sillon lopussa olevat hydrauliset säätimet "kuivuneet" ja siksi raksuttas ::)
 
Vs: Lancer GTi (88-92) kone vikaa...?

Vika löyty kun yritin taas startata ja oli niin kauhean kuuloista, että avasin kopan että näin jakohihnan sisällä ikävä yllätys -> hihnan toinen sivu on hangannut johonkin, hihnan päällä omituisia "monttuja"(mistähän nämä voivat johtua kun edellisessäkin hihnassa oli näitä) ja mikä kaikkein kauheinta jako hypännyt ainakin 7 hammasväliä. En vaan tiedä että miten jotain tollasta voi tapahtua yhden yön aikana ??? kaippa se on hypännyt kun olen illalla pihaan ajanut ja sammuttanut tai sitten heti aamulla kun olen käynnistänyt.
Vituttaa niin suunnattomasti :'(

Mitähän kaikkea on voinut mennä paskaksi kun ajoin vielä tänään muutaman kilometrin kun kuvittelin että se ecu olisi hakenut ne säädöt. No tietty jos oisin heti aamulla avannu kopan niin olisin päässyt ehkä helvetin paljon vähemmällä :seina

Ja sitten mitähän mahtaa maksaa korjaaminen ja joutuu varmasti uusimaan sen hihnankin kun on kerta paskaksi mennyt.
 
Vs: Apua?! Lancer GTi (88-92) Jakopäänpaska

Yleisimmin Mitsun 16V koneissa kai menee jotain pieleen tasapainoakselin hihnan kanssa (hihna jätetään usein vaihtamatta, katkeaa ja menee jakohihnan väliin) tai jakohihnan hydraulista kiristintä ei osata säätää oikein eikä hihnan kiristys silloin toimi kunnolla. Vaikka olisi kuinka monta jakopäätä laittanut niin silti voi mennä pieleen ellei tämä rakenne ole tuttu. Näitä tapauksia on täälläkin ollut esillä lukemattomasti.

Ikävä kyllä, todennäköisesti nippu venttiileitä on solmussa, pahemmissa tapauksissa venttiilejä voi katketa kokonaan ja silloin voi olla kannessa reikä ja mäntä halki jos lautanen on pomppinut sopivassa asennossa siellä.
 
Vs: Apua?! Lancer GTi (88-92) Jakopäänpaska

mutta jos kerta teetetty kuitenkin virallisessa korjaamossa niin takuu pitäs työlle olla,eli selvittelemään sitä kautta. ;) harmi että noin päässy käymään,mutta vika tosiaan ollu asentajassa(vaikka olis ammattimies) tai viallisissa osissa!
 
Takaisin
Ylös Bottom