Carisma -97 nykii.

Vs: Carisma -97 nykii.

No tuota korkeapainetta ei mittarit näyttänyt. Tuo matalapaine pitäisi saada kuriin. Putsasin tuon kaasuläppäkotelon ja sen alla olevan ilmeisesti tyhjäkäyntiin liittyvän jutskan niin nykiminen loppui, ainakaan tuolla 10km lenkillä ei nykinyt.
Joku tuossa jo vinkkasikin tuota polttainesuodatinta. Siitä ja sen sijainnista vinkkiä seuraavaksi varmaan.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ymmärsinkö oikein, että suodatin on jossakin korkeapainepumpun alla? Löytyy muualta polttoaineeseen liittyviä suodattimia?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Eikö kukaan tiedä? Motonetissäkin myytiin kahdenlaista suodatinta samaan autoon. Kierrepäillä ja klemarilla.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ihan ulkoa en muista suodattimen mallia, mutta sanoisin että kierreliittimillä on. Aikaisempaan viestiisi viitaten, polttoaineen matalapainetta ei mielestäni ecu säädä.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Ymmärsinkö oikein, että suodatin on jossakin korkeapainepumpun alla? Löytyy muualta polttoaineeseen liittyviä suodattimia?

Ymmärsit väärin...; MR355667 (MB957348) sijaitsee rele/sulake-rasian alla hiilisuodattimen⃰ vieressä -> (⃰ "Löytyy muualta polttoaineeseen liittyviä suodattimia?")

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=53199.msg441222#msg441222

EDIT:

Uge sanoi
... Aikaisempaan viestiisi viitaten, polttoaineen matalapainetta ei mielestäni ecu säädä.

yllä olevassa linkin kuvassa (ketjun alussa) osa № 2 = "matalapuolen" paineensäädin (ns. paluu)
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Kiitos. Huomenna täytyy kurkata sinne alle.

Vaihto operaatiossa:

Suosittelen: irroittamaan, poistamaan ja siirtämällä sivuun ("kiinnitä" esim. konepellin saranaan..) operaation ajaksi.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No on kyllä niiin veemäisessä paikassa, että huhhuh. Josko kun KossuAlla on tuo rautalangasta näyttämisen jalo taito, niin kertoisitko viel missä järjestyksessä nuo ruuvit/pultit irroitetaan suodattimesta.
http://kuvapilvi.fi/k/yhce.jpg

Vai onko se tuo kuvan numeroitu järjestys?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
No on kyllä niiin veemäisessä paikassa, että huhhuh. Josko kun KossuAlla on tuo rautalangasta näyttämisen jalo taito, niin kertoisitko viel missä järjestyksessä nuo ruuvit/pultit irroitetaan suodattimesta.
http://kuvapilvi.fi/k/yhce.jpg

Vai onko se tuo kuvan numeroitu järjestys?

...olipas tuuri... satuin vilkaseen..

Sillai kai.. №-järkäs (voi tuon painesäätimen ottaa (3)-mukanakin jos tila antaa myöten), takaisin laitossa kantsii olla tarkkana tuon syöttöputken (5) kierteitten kanssa, että tulee "suoraan" (oikeille jengoilleen). p.s. kuten varmaan huomasit kantsii ottaa ilmansuodatin-kotelokin pois (enemmän tilaa).
Tuos olis Venäläinen versio kuvina: https://www.drive2.ru/l/62870/ ...vaikka onkin vähän likainen kone-huone...
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei prkle lähe tuo alapuolen putki auki! On niin tiukas. Ei ole kyllä suodatinta vaihdettu koskaan.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Noni, sain suodattimen vaihdettua. Mut ei prkl vika korjaantunut. Suodatin oli aivan tukossa. Oire muuttui sen verran, että vika valo vain vilahtaa välillä, mutta kierrokset tyhjäkäynnillä edelleen sen 500-600? Mikä siinä on? Bensapumppu?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tuossa kuva. Jos saatte selvää. Ylempi on uusi suodatin.
 

Liitetiedostot

  • WP_000348.jpg
    WP_000348.jpg
    276.9 KB · Lukukerrat 553
Vs: Carisma -97 nykii.

Niin, olikossa tulla tankissa erikseen joku siirtopumppu tms. Tai suodatinta?
 
On ainakin mulla tuossa gdi turbossa ihan tavallinen pa-pumppu tankissa, siinä on imu sihti

Gdi koneesta en vielä tiedä niin paljoa mutta useammassa vanhemmassa mitsussa kestää muutamia kymmeniä km tyhjäkäynnin yms ajatusten opiskelu
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Mr mmc sanoi
On ainakin mulla tuossa gdi turbossa ihan tavallinen pa-pumppu tankissa, siinä on imu sihti

Gdi koneesta en vielä tiedä niin paljoa mutta useammassa vanhemmassa mitsussa kestää muutamia kymmeniä km tyhjäkäynnin yms ajatusten opiskelu

Komppaan tuota tyhjäkäynnin opiskelua, vartiks akku irti ja sitte kiinni ja ajelee vartiksi ainakin.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No pitää tuotakin kokeilla. Mitens onko tietoa, onko näissä karitsoissa erillistä polttoaineenohjaus boxia? Galanteissa ilmeisesti on.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei ole erillisiä missään ruisku mitsussa, sytkä ja pa aina samassa purkissa joka käskyttää gdissä suutin/korkea paine pumpun boxia, muissa malleissa ei ole ecun takana kuin jotain virranvahvistus yksiköitä
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Kävin "opettamassa" mitsun tyhjäkäyntiä noin kymmenen kilsaa. Ihme jutskan huomasin... jos rullaa vauhdissa kytkin pohjassa, tyhjäkäynti pysyy normaalina, eikä vikavalo syty. Heti kun pysähtyy niin kierrokset tippuu ja vikavalo syttyy kunnes ecu korjaa ja valo sammuu ja taas kierrokset tippuu ja syttyy jne.
Kuulostaa kyllä hölmöltä. Voi olla kyllä, että oli joku tilapäinen toimintahäiriö :D
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Noni, sain suodattimen vaihdettua. Mut ei prkl vika korjaantunut. Suodatin oli aivan tukossa. Oire muuttui sen verran, että vika valo vain vilahtaa välillä, mutta kierrokset tyhjäkäynnillä edelleen sen 500-600? Mikä siinä on? Bensapumppu?

..mikäs osa seuraavaksi..? :)

...jos polttoaine suodatin tuossa kunnossa, kiinitäisin huomion myös aikaisemmin mainittuun Lambda-anturiin.

Suosittelisin ns."karstan-polttoa" !
(moottori normi ajossa läpöiseksi, sitten.. II-tupaan & "hanaa" (n.5 - 8 km) juuri ja juuri rajoitinta vasten n.7000rpm koko matkan). HUOM! omalla vastuulla.

Tankkiin ennen ns."karstan-polttoa" esim.; https://www.motonet.fi/fi/tuote/607110/Valvoline-Ruiskupuhdiste-300ml tai vastaavaa, kyselin jo tuolla aikaisemmin tulpista, (vaihdettu).. mutta mitkä? Iridium..?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Onko imusarja jo putsattu ja EGR tukittu, imusarja on otettava pois jos meinaa kunnolla putsata.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Bensanpaine ei riitä. Nyt ei ole sitä OBD konetta enää, mutta sen mukaan "fuel pressure fail". Ja paineet huiteli miten sattuu. Pitää nyt suodattimet katsoa kaikki jos tuokin oli tuon näköinen. Niin onko siellä microsuodattimia? Tankissa pumpun yhteydessä ilmeisesti ainakin on.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

OBD laitteen mukaan lambda toimii, ainakin se mittaa ja säätää. Jotenkin tuntuu, että vika liittyisi tähän kun se lämmettyään menee "säästöliekille" vai miksi sitä kutsutaan laihaseokselle...
Niin, eikä EGR:ää ole tukittu. Enkä ole imusarjaa putsannut.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Bensapumppu tsekattu. Ei ulkoisesti mitään vikaa. Sihtit kunnossa jne. On vaan niin outo kun kylmänä pelaa, että voisi luulla, ettei ole polttoaineen saannista kiinni. Vasta lämpimänä rupeaa temppuilemaan. Pitäiskö se lambda vaihtaa? Sekin kun näytti OBD koneen mukaan toimivan. Tietysti se imusarjan ja egr:än putsaus. Mutta, mutta... vinkkiä otetaan vastaan.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

^Oireiden perusteella en kyllä vieläkään usko lambdavikaan. Putsaisin imusarjan & egr:n, ei maksa kuin pari purkkia bräkleeniä ja (vissiin) uuden imusarjan tiivisteen. Tuo KossSUa:n ehdottama karstanpoltto-operaatiokaan ei ole ollenkaan huono toimenpide suorittaa.

Mittaapa muuten bensapumpulle tuleva jännite (sekä kone lämpimänä että kylmänä). Tuli mieleen niinkin vallaton heitto kuin että mitäpä jos joku johto lämmetessään ottaakin jostain maihin tms?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei sitä kyllä millä bräkleenillä saa puhtaaksi,ittelläkin hädin tuskin pikkurilli mahtui imusarjaan,karstaa yli 6milliä.kansi irti ja mekaaninen puhdistus,ja egr tukkoon,Korkeapainepumppu alkaa ainakin omassa pian 300tkm ajetussa olemaan aika väsy....
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Kyllä sinne polttoainepumpulle tulee se 14v niin kylmä kuin kuumanakin... tietysti kun kone rykäsee ja latausjännite tippuu niin tippuu myös pumpulta voltit.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tuli tuossa mieleen, että mitenkäs se polttonesteenpaine anturi toimii? Mittaako se vaan? Vai myös säätää?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Voiko se imusarjan/egr:n karstaisuus vaikuttaa noin, että kylmänä pelaa, muttei lämpinä. Mites teillä jotka sen egr:n ovat tukkineet ja imusarjan putsanneet. Mitkä oli oireet autossa?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Vähän taas päivitystä.... tulpat otin irti. Vaihdettu 1400km sitte ja aivan mustat. Kahdessa öljyä kierteessä. Mutta olivat kumminkin iridiumit. No ne nyt pitää uusia. Sitten vieno pyyntö, Olisiko kellään tässä kymenlaaksossa ylimääräistä maffia tai toimivaa autoa, jotta voisin kokeilla varmasti ehjällä maffilla olisiko vika siinä. Kyllä kaljat tarjoon tai mitä nyt sovitaan...
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Hei, poijjaat! Onko kellään lainata?
Turha varmaan uusia niitä tulppia kun nuo edellisetkin on varmaan tuon nykimisen takia vaihdettu. Tai vaihtaahan ne täytyy, mutta jos saisi sen ilmamäärämittarin pois suljettua samalla.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Hei, poijjaat! Onko kellään lainata?
Turha varmaan uusia niitä tulppia kun nuo edellisetkin on varmaan tuon nykimisen takia vaihdettu. Tai vaihtaahan ne täytyy, mutta jos saisi sen ilmamäärämittarin pois suljettua samalla.
Kato nettiautosta ja tee vaikka uusi topic "halutaan lainata maf carisma sejase"
Saa paremman näkyvyyden
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Hei, poijjaat! Onko kellään lainata?
Turha varmaan uusia niitä tulppia kun nuo edellisetkin on varmaan tuon nykimisen takia vaihdettu. Tai vaihtaahan ne täytyy, mutta jos saisi sen ilmamäärämittarin pois suljettua samalla.

.. ;D ;D

Mene http://www.pyhtaanautopurkaamo.fi/ listan kanssa, luulis löytyvän ko. osa (MD336481). Kokeile.. ennen ostopäätöstä.


akio sanoi
Kato nettiautosta ja tee vaikka uusi topic "halutaan lainata maf carisma sejase"
Saa paremman näkyvyyden
..akio
..tarkoitti varmaan toista sivustoa kuin "MitsubishiClubFinland.com" .. ;D ;D
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Kumpumäki varmaan antaa mitään kokeiltavaksi. Rahat näppii ja sitte saa tavaran. Sellanen veikko se...
Minnes se lainaus ilmo ois pitäny sitte laittaa? Luulis nyt täällä olevan enemmän mitsu miehiä kuin jossain muualla?
Nettiautonkin selasin jos joku myisi ehjää autoa, muttei ensimmäistäkään Kymenlaaksossa.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tänne tarkoitin carisma osastolle koska todnäk kaikki ei lue huvikseen miksi jonkun toisen auto nykii. Itsekin eksyin tähän kun ei ollut parempaa lukemista pöntöllä :p
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tuota kuinka on mitsussa jos ilmamassamittarista ottaa sen sähköpiuhan pois silloin koneen pitäisi käydä tehdasasetuksilla?.
Eli jos käynti paranee niin ilmamassamittari viallinen tai siellä piuhassa on sanomista.
Tietysti vikavalo palaa irroituksen jälkeen
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Nersc sanoi
Tuota kuinka on mitsussa jos ilmamassamittarista ottaa sen sähköpiuhan pois silloin koneen pitäisi käydä tehdasasetuksilla?.
Eli jos käynti paranee niin ilmamassamittari viallinen tai siellä piuhassa on sanomista.
Tietysti vikavalo palaa irroituksen jälkeen

No nyt vaihdettiin uudet iridiumit. Tyhjäkäynnillä lämpöseks. Ei vaikutusta. Kun pois otin ni ihan mustat. Maffin piuhan kun otti irti ni hyvä kun käynnissä pysy ja desi tolkulla mustaa (vettä) tms. Putken päästä lattialle. Rikkaalla se kumminkin tuntuu käyvän. Alkaa olla mitta täys... onneksi on kaljjaa ja sport2:lta naisten lentistä :D
 
Vs: Carisma -97 nykii.

se et putken päästä lentää mustaa vettä ei sano yhtään mitään.ei liity vikaan mitenkään.mittaappa mitä vedenlämpöanturi antaa vastusta kylmänä, ja toiseksi lämpösenä. siis se mikä eculle antaa tietoja. arvoja en tiedä mutta kaipa ne guuglella jostain löytyyy mitä pitäs olla.

siis mikäli ei jo tehty.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

No, itse asiassa sekin liitin on ollut irti, muttei sillä ollut vaikutusta käyntiin. Se olisi kyllä halpa uusia ilman mitään mittauksiakin..
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Vähän taas päivitystä.... tulpat otin irti. Vaihdettu 1400km sitte ja aivan mustat. Kahdessa öljyä kierteessä. Mutta olivat kumminkin iridiumit.

Tulpat aivan mustat = auto käy liian rikkaalla tai palotilaan pääsee öljyä. Oliko tulppakaivoissa öljyä?

http://www.hondaatvforums.net/forums/attachments/repair-maintenance/20633d1413315389-here-one-guy-you-need-know-better-your-spark-plug-how-read-spark-plug.jpg

Kyllä ihan oikeasti tekisin ihan ensimmäisenä sen imusarjan yms putsausoperaation jos p**kaa on noin paljon. Eihän se kone yksinkertaisesti voi toimia kuten pitää.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tuota mitä ne päästöarvot oli jos saisi ne lukemat näkyviin ja myös se O2 arvo.
Hyvä akku ja laturi lataa ja jännite on siinä 13.5-14.9 voltin välissä
Onko mahdollista saadaa puristuspaineita moottorista onhan teillä se mittari jolla mitataan ettei männärenkaita ole poikki tai venttiilivikaa
Bensapaine myös jos liikaa saa tällöin kone bensaa liikaa ja käy rikkaallaa onko tässä siinä 3bar pintaan?
Kun normi jutttu on 1 osa bensaa ja 14.7 osaa ilmaa jolloin seos on hyvä ja lambda näyttää sitä 1.00.

Onko ne ilmavuodot sekattu ja pakoputki ei vuoda mistään sekin sekoittaa noita lambdan käytöstä.
Kun autolla on vasta 200 tuhatta ajettu eihän siinä periaatteessa mitään suurenpaa vikaa voi olla näissä sytytys pakokaasu ja muissa jutuissa jos joskus on niitä öljyjä on muistettu vaihtaa samoin ilmaputsari missä kunnossa se on.
Onko suuttimiin laitettu bensan joukkoon puhdistusainetta

Kun ilmamassamittarin sähköpiuhan irroittaa ei ole mitään vaikutusta koneen käyntiin ilmeisesti eli vika on sitten muualla
Tuossa yleistä juttua kun auto käy rikkaalla.
Kertoiko edellinen omistaja kuluttiko auto öljyä ennen rikkoitumista ja päästöjen poskelleen menosta
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=614971&sid=53006d9ffbafde6e8a4fcb1e52a63f91

-Varmaakin helpompaa jos laittaa allekkain mitä olet autolle tehnyt vian korjaamiseksi niin helpompaa vastailla
-
-
-näihin niitä juttuja sitten
 
Vs: Carisma -97 nykii.

^ GDI koneen bensapaine ruiskusuuttimille on noin 50bar, ja bensa ruiskutetaan suoraan sylinteriin ^. Tankissa on pumppu joka siirtää bensan suurpainepumpulle. Ainut mittalaite taitaa olla MUT millä pääsee mittaamaan suurpainepumpun paineen.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Volvo mies voi ensin syventyä vähn GDI:n maailmaan ennen normaaleita neuvoja =)

Mutta toistan nyt vielä moneen kertaan esitetyn kysymyksen:
onko imusarja irrotettu ja putsattu kokonaan? (ilmeisesti ei)
Ja onko ne vikakoodit luettu mitsun testerillä (muut testerit kun voi antaa mitä vain koodeja)
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Tulipahan mieleen semmonenkin juttu;kun muija ajeli pitkään kevyellä kaasujalalla meidän carismalla,se alkoi syömään öljyä reippaasti,ja tietty nokesi tulpat...jne...otin sen sitten omaan käyttöön,ja annoin kunnolla kenkää;loppui öljynkulutus,ja vaihdoin tulpat tietty.Männänrenkaat kai oli juminu...
 
Vs: Carisma -97 nykii.

jukeli sanoi
Voiko se imusarjan/egr:n karstaisuus vaikuttaa noin, että kylmänä pelaa, muttei lämpinä. Mites teillä jotka sen egr:n ovat tukkineet ja imusarjan putsanneet. Mitkä oli oireet autossa?

Mites asia edistyy..?

Carisma GDI:n ruiskutusjärjestelmä (erinomainen keksintö):
ykD5.jpg


*)11:n anturia "kertoo" EGU:lle "tietonsa" joista 10 vaikuttaa suoranaisesti "nykimiseen". Jos olisi anturi; joka "kertoisi" EGU:lle ilmamäärän (todellisen) "vähentyneen" (lue:imu-aukkojen pienentyneen -> karstoittumisen johdosta/lue: syy -> EGR) kompensaatio voitaisiin suorittaa ruiskusuuttimissa.. jne..?

Niin onhan se lambda... jne.. MUTTA KUN...!!
Tästä päästäänkin KYSYMYKSEEN? -> Tulpataanko EGR vs. "tepseli irti"-EGR:stä (MUT II) ? Mitä mieltä raati..?
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Ja pintapuolinen isrj putsaus on sitten turhaa, se pitää putsata KUNNOLLA!

Kurisioteettina kuva jollaista karstaa oli koko koko imutket täynnä eräässä.
 

Liitetiedostot

  • tmp_20446-2014-12-16 12.57.35-491325867.jpg
    tmp_20446-2014-12-16 12.57.35-491325867.jpg
    202.9 KB · Lukukerrat 488
Vs: Carisma -97 nykii.

Ei varmaan haittais, jos modet vaikka editois ketjun otsikoihin vielä lisäksi kirjaimet "GDI".

Sen verran hyvää GDI-matskua tässä ketjussa.
 
Vs: Carisma -97 nykii.

Arvottiin seuraava varaosa :D Tulee nyt kokeiltua se ilmamassamittari. Kunhan saapuu . Jos sillä ei helpota niin pakko kai se on imusarja irroittaa ja putsata. Julistan kuitenkin joulurauhan tuolle tallissa lojuvalle Mitsulle, kun reissua pukkaa, eikä ehdi autoa nysvätä. Toivotankin kaikille ketjuun osallistuneille Hyvää Joulua ja jatketaan joulun jälkeen.
 
Takaisin
Ylös Bottom