- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Eli ns. rellun laatikolla (1.6 mallit?) (rellun loota=pakki ykkösen vieressä, nostettava pakkilukko kepin varressa) olevissa tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että vaihteensiirto takertelee ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa. Jopa niin pahasti, että ykkösen sijaan päälle menee kolmonen, ellei nosta pakkilukkoa hieman vaihtaessa. EDIT: puslien huono kunto voi aiheuttaa myös viitosvaihteen takertelua.
Tähän on olemassa hyvin (tietenkin mikäli laatikossa tai vivustossa ei ole mitään muuta vikaa) yksinkertainen ja halpa korjaus. Osat maksaa halvimmillaan alle kympin, löytää tarvikeliikkeestä esim. pyytämällä -90 luvun Volvo S40 puslasarjan (sama vivalafrance loota niissäkin). Ja siinä pussissa tulee PALJON ylimääräisiäkin osia, itse käytin ainoastaan osan sarjan sisällöstä.
Vika johtuu vaihteensiirtotangon kuluneista puslista, ja mitä ilmeisimmin erityisesti yhdestä kuluneesta puslaparista. Itse vaihdoin yhden ainoan puslan/puslaparin, jolla tilanne parani jo huomattavasti: nyt ykkösen saa päälle pakkilukkoon koskematta, aiemmin se ei onnistunut. Ko. pusla on vaihteensiirtotangon vaihdelaatikon puoleisessa päässä, kepiltä lootalle tulevan tangon haarukassa. (EDIT: lue ketjua eteenpäin, vaihdoin kyllä myöhemmin myös kepin puoleiset puslat)
Vaihtohomman (omassa tapauksessani Carisma -97 1.6) tein ajamalla auton rampeille. Työkaluja ei tarvitse kuin 11 mm hylsy ja räikkä, 11 mm kiintoavain, ehkä joku pieni talttapäärukari vanhan puslan kampeamiseen, ja isot siirtoleukapihdit uuden puslan paikalleen puristamiseen. Ei muuta. Työhön menee ehkä vartti.
-auto rampeille
-11 mm kantainen pultti ja mutteri auki siirtotangon haarukasta
-haarukka sivuun
-kaivaa rukarilla vanhan muovipuslan muovipuolikkaat, O-renkaat ja holkin rautaisen sisäosan pois laatikon puoleisesta lenkistä
-kasaa puslan takaisin käänteisessä järjestyksessä uusilla muovipuslilla ja O-renkailla (aika helppo puristaa isoilla pihdeillä paikoilleen niin, että kaikki osat keskittyvät lenkin päälle oikein)
-haarukka takaisin
-pultti takaisin (mutteri alapuolelle) HUOM! älä ylikiristä mutteria, muuten vaihteensiirto tahmaa/jäykistyy liikaa. Käy välillä kokeilemassa vaihteensiirtoa, säädä kireys sopivaksi.
-Done.
Kuva 1: tämä pultti-haarukka-pusla
Kuva 2: haarukka irroitettuna, pusla näkyvissä
Kuva 3: puslan rakenne: muovipuslat, sisäholkki, O-renkaat (toinen O-rengas ei kuvassa)
Kuva 4: niin, onko tuo nyt ihme jos nuo kulahtaa alta aika yksikön, kun tuollaisia avoimia muoviniveliä on auton alla kurakäsittelyssä? Tuolle osalle/puslalle en tehnyt mitään (muuta kuin kirosin tuollaisia viritysrakenteita).
Tähän on olemassa hyvin (tietenkin mikäli laatikossa tai vivustossa ei ole mitään muuta vikaa) yksinkertainen ja halpa korjaus. Osat maksaa halvimmillaan alle kympin, löytää tarvikeliikkeestä esim. pyytämällä -90 luvun Volvo S40 puslasarjan (sama vivalafrance loota niissäkin). Ja siinä pussissa tulee PALJON ylimääräisiäkin osia, itse käytin ainoastaan osan sarjan sisällöstä.
Vika johtuu vaihteensiirtotangon kuluneista puslista, ja mitä ilmeisimmin erityisesti yhdestä kuluneesta puslaparista. Itse vaihdoin yhden ainoan puslan/puslaparin, jolla tilanne parani jo huomattavasti: nyt ykkösen saa päälle pakkilukkoon koskematta, aiemmin se ei onnistunut. Ko. pusla on vaihteensiirtotangon vaihdelaatikon puoleisessa päässä, kepiltä lootalle tulevan tangon haarukassa. (EDIT: lue ketjua eteenpäin, vaihdoin kyllä myöhemmin myös kepin puoleiset puslat)
Vaihtohomman (omassa tapauksessani Carisma -97 1.6) tein ajamalla auton rampeille. Työkaluja ei tarvitse kuin 11 mm hylsy ja räikkä, 11 mm kiintoavain, ehkä joku pieni talttapäärukari vanhan puslan kampeamiseen, ja isot siirtoleukapihdit uuden puslan paikalleen puristamiseen. Ei muuta. Työhön menee ehkä vartti.
-auto rampeille
-11 mm kantainen pultti ja mutteri auki siirtotangon haarukasta
-haarukka sivuun
-kaivaa rukarilla vanhan muovipuslan muovipuolikkaat, O-renkaat ja holkin rautaisen sisäosan pois laatikon puoleisesta lenkistä
-kasaa puslan takaisin käänteisessä järjestyksessä uusilla muovipuslilla ja O-renkailla (aika helppo puristaa isoilla pihdeillä paikoilleen niin, että kaikki osat keskittyvät lenkin päälle oikein)
-haarukka takaisin
-pultti takaisin (mutteri alapuolelle) HUOM! älä ylikiristä mutteria, muuten vaihteensiirto tahmaa/jäykistyy liikaa. Käy välillä kokeilemassa vaihteensiirtoa, säädä kireys sopivaksi.
-Done.
Kuva 1: tämä pultti-haarukka-pusla
Kuva 2: haarukka irroitettuna, pusla näkyvissä
Kuva 3: puslan rakenne: muovipuslat, sisäholkki, O-renkaat (toinen O-rengas ei kuvassa)
Kuva 4: niin, onko tuo nyt ihme jos nuo kulahtaa alta aika yksikön, kun tuollaisia avoimia muoviniveliä on auton alla kurakäsittelyssä? Tuolle osalle/puslalle en tehnyt mitään (muuta kuin kirosin tuollaisia viritysrakenteita).