Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Lancer1976

A72 Lancer 1,4 GL -76
Liittynyt
12 Helmikuu 2006
Sijainti
Hki rovaniemi vantaa tuusula
Ensiksi pari kuvaa tapauksesta:
Kuva1, kuva2, kuva3.


Tämmönen kummajainen ilmesty lancerin viereen. Mitenkään normaalista koneesta ei kysymys kun siinä on kaasutin ennen turboa ja turbon siivet on imusarjassa. Kone on vm-82 cordiasta. Olisko ollut tuontiauto kun otteessa on että on hyväksytty ilman sivuvilkkuja? Vai onko näitä tuotu maahantuojan puolesta suomeen? Vemicillä eivät osanneet sanoa turbomallista että onko tuotu. Eikä oikeen muutakaan tietoa turbomallista löytynyt.

Tarkoituksena oli laittaa kone lanceriin. Mutta nyt näyttää homma tökkivän pahasti. Sytytysyksikkö ja johtosarja jäi elimenluovuttaja autoon kiinni (tulee tässä lähiaikoina, toivottavasti). Tänään konetta ihmetellessä huomasin että lohkossa ei olekkaan kiinnityksiä niin että se sopisi lanceriin. Kiinnityspaikat on ihan eri kohdassa kun mitä lancerissa on. Kolmas juttu on muut puuttuvat osat, ne kuitenkin luulisi saavan kohtuu helposti (kampiakselin hihnapyörä, pultti + prikka ja vesipumpun hihnapyörä). Neljäntenä murheena on se kun kone on seisonut pitkään. Auto oli leimattu -97 viimeksi. Lisäksi pakosarjan ja termostaattikotelon joutuu tekemään uusiksi, koska muuten konetta ei saa paikalleen. Yksi ongelma on myös saada auto toimimaan alkuperäisellä sytytysyksiköllä, kytkentäkaavaa kun ei maahantuojanpuolesta saa.

Kaasutin ja imusarja näyttää melko sekavalta hässäkältä. Liikkuvia osia on paljon ja rakenne on monimutkainen. Kone tuskin kovin nätisti on käynnyt aikoinaan kun on ollut autossa kiinni. Alipaineletkuja ja huohotin letkuja kulunut puhki. Mekanismit kaasuttimessa, alipaine ja painerasiossa takertaa.

Alotin homman moottorin pesulla, koneen ja kaasuttimen valokuvaamisella. Jonkin verran pitää selvittää koneen kytkentöjä. Alipaineletkujen kytkennät ja sähköt. Sähkösolenoidi kaasuttimessa ja toinen paine/alipaine letkussa. Kuva
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Lancer1976 sanoi
Kone on vm-82 cordiasta. Olisko ollut tuontiauto kun otteessa on että on hyväksytty ilman sivuvilkkuja? Vai onko näitä tuotu maahantuojan puolesta suomeen? Vemicillä eivät osanneet sanoa turbomallista että onko tuotu. Eikä oikeen muutakaan tietoa turbomallista löytynyt.

On tuotu maahantuojan puolesta, itsellänikin on yksi :p, tosin kone on siihen jossain vaiheessa vaihtunut, tai ainakin imusarja..
Samanlaista kaasutinturbo konetta löytyy myös 81-83 coltin keulalta, mutta 1.4:ena.. siihen varmaan kytkentäkaaviot ehkä olisi jossain saatavillakin.. en tiedä miten paljon samanlaiset ne on, mutta ainakin sytkäboksi kävi muistaakseni ristiin.. 8)
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Onnea yritykselle, on muuuten vaikea tuo alipaine häsmäkkä saada toimimaan. ja siihen menee myös sähköä sinne kaasarille. Mulla on 2kpl. noita turbo cordioita ja jos turbo vuotaa ei pysty korjaamaan alkup turboa. Eli mieti heti suoraan ruiskua ja ruiskun ohjainta, ja oikeata turboa. Tredian 1.6 hihnapyörät käy suoraan.
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Et oo kysynyt. Mut olen ajellu tuolla, aina silloin tällöin. Mut turbo vuotaa tod kovasti öljyä, niin ei ole aktiivi käytössä, kun on muitakin MITSUJA. :peukku
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Ok. Elikkä voisi olettaa että yksikkö on sama ja kytkentä on sama.
Täytyykin alkaa etsimään tuollasta 81-83 coltin kytkentäkaavaa. Semmonen luulisi jostain löytyvän.

Miksi turboa ei pysty korjaamaan?
Missä kilometreissä turbon ongelmat alkaa? Tällä koneella ajettu 170tkm.

Ruiskuohjainta ei tule ainakaan tähän koneeseen. Siinä tilanteessa olisi helpompi vaihtaa koko kone toiseen, uudempaan valmiiseen ruiskukoneeseen. Yritän nyt saada tämän tehtyä tälleen vaikeimman kautta, näköjään ::).

Ensiksi yritän tietenkin saada koneen käyntiin tuolleen irrallaan. Jos käy ja kukkuu niin sitten alan suunnittelemaan sitä lanceriin. Jos menee liian vaikeaksi niin sitten annan olla koko tbo projektin. Ihan helposti tässä ei kuitenkaan periksi anneta. Lancerin kanssa on hommat silleen että ensin maali ja koppa kuntoon, sitten muut mahdolliset koneen vaihdot ym.

Lorautin tulpanreijistä joka sylinteriin noin puolidesiä dieseliä ja pyöräytin käsin konetta pari kierrosta. Jos vaikka männärenkaat jumissa, saavat siellä nyt muhia irti.

Vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan. Esim noista:
-Alipaineletkujen paikoista, joista puolet on selvittämättä että mihin tulee.
-Kaasuttimessa ei ole kuin yksi sähköjohto (musta/valkoinen), menee imeisesti sammuttimeen?
-Sitten on toi keltainen sähköventtiili. Kuka sitä ohjaa päälle? Miten kytketään sähköisesti? Liittyy turbon toimintaan? Mihin sen sähköventtiilin lyhyempi alipaine/paineletku tulee kiinni?
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Sen saa käyntiin ja hyvin käy tyhjäkäyntiä, mutta tehot ja veot on hukassa, jos letkut ei ole oikeissa paikoissa ja tarvittavat hilppeet kiinni. Ja turbon hiilitiiviste, näytti menevän noin 30000 - 50000 km välein ( Auton taulussa on nyt n. 273000 km. ). Kyselin aikanaa ei ollut ihan vakio juttu tuo tiiviste ja sen takia ehdottivat erinlalaista turboa. Mut jos jollain on tuo letku häsmäkän kaavio ja paine venttiilien ohjeet, niin kyl se sitten. Niin ja jos sulla tuo lanseri on taka työntö, niin moottorin korvakot on eripaikoissa, kuin etuvedon, ainakin kun itse suunnittelin 2.0L turbo konetta, niin takapotkun kone ei olisi ihan helposti mennyt paikoilleen, mut etuvedon jo paremmin.
PS. Olen myös letkukaaviota vailla.
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Olisko jollain tietoa että onko turbo/kaasutinversiosta tehty korjauskirjaa? Tai jotain muuta ideaa mistä tietoa löytyisi. Kone, kaasutin, turbo ja sähköt(sytytys) lienee samat cordia, tredia, colt malleissa. Alfameriltä ei löytynyt kirjaa kuin 1983 eteenpäin. Siinä ei ole tätä kaasutin versiota.
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

A15 coltin (78-83)Haynes manuaali (voi olla vaikea jo löytää), sisälti appendix osiossa turboon liittyviä sivuja ja muutamia kuvia..
on ne itselläkin vissiin jossain mutta en tähän hättään niitä löydä, ja nimenomaan se 78-> ja enkä tähän hättään muista mitä niissä käsiteltiin..
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

J. Puhakka sanoi
A15 coltin (78-83)Haynes manuaali (voi olla vaikea jo löytää), sisälti appendix osiossa turboon liittyviä sivuja ja muutamia kuvia..
on ne itselläkin vissiin jossain mutta en tähän hättään niitä löydä, ja nimenomaan se 78-> ja enkä tähän hättään muista mitä niissä käsiteltiin..
Tarkotatko tätä kirjaa?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Haynes-Owners-Workshop-Manual-Dodge-Colt-Champ-78-83_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ34218QQihZ018QQitemZ7930344774#ebayphotohosting
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Lancer1976 sanoi
Tarkotatko tätä kirjaa?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Haynes-Owners-Workshop-Manual-Dodge-Colt-Champ-78-83_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ34218QQihZ018QQitemZ7930344774#ebayphotohosting

Kansi ainakin on sama, mutta itsellä oli joku UK edition kun siinä luki Mitsubishi Colt kannessa, ja ko. kirjan "appendix", eli semmonen osa johon on lisätty alkuperäisen(?) kirjan painamisen jälkeen sivuja on ko. kirjassa.. ja siinä oli turbosta juttua jonkin verran. ja muistaakseni 1.4 koneesta yleensäkin, ei oo ihan tarkkaa (ja vian selvitystä)
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Turbot ja muut erikoisemmat mallit löytyvät yleensä aina noista "appendix" lisäosista, eikä niistä ole aina mainintaa edes kirjan kannessa.

Jos alipainekaavioilla ei ole hengen hätä, niin muistaakseni minulla on sekä 1.6 että 1.4 kaasutinturbojen alipainekaaviot.

1.6 turboa olen nähnyt kahdella eri kaasutin-alipainesysteemillä, eli niitäkin on sitten erilaisia.

Jos ei ihan väkisin halua säilyttää alkuperäistä turbo-kaasutin härdelliä, niin kehotan luopumaan siitä jo edellä aiemmin mainituista syistä.

Tuollainen yleismallin kaasutin-tbon AP-kaavio lisätty.
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Tuo on siis suuntaa-antava kaavio, olen nähnyt erilaisia versioita tuosta kaasutin-turbo autoissa. Tuon tarkempaa kaaviota en muista nähneeni.
 
Vs: Cordia 4G32T kaasutinkoneen ihmettelyä

Kiitos Niko kaavasta. Katsotaan nyt onko tuosta apua. Nopeasti vilkastuna näyttäisi eroja olevan. Täytyy hieman sulatella tuotaa kaavaa.

Jos ei ihan väkisin halua säilyttää alkuperäistä turbo-kaasutin härdelliä, niin kehotan luopumaan siitä jo edellä aiemmin mainituista syistä.
;D Noo, täytyy nyt kuitenkin tutustua laitteeseen ensin. Toi kaasutinturbo hässäkkä kun on niin mielenkiintoinen että ihan sen takia tuli moinen laitos hommattua. Tarkoitus on saada kone ensin käymään ja sitten miettiä että mitä sille tekee, meneekö lanceriin, vai johonkin muuhun vai kippaanko koneen metalliromuun.

Sytkäboxin kaavio on vielä hakusessa.
 
Takaisin
Ylös Bottom