E10 -bensiinistä yleisesti

Juggis

BMW e91 xDrive
Liittynyt
11 Toukokuu 2004
Sijainti
Espoo
En löytänyt tällaista ketjua haulla tai silmällä, joten päätin luoda tämän. Jos moinen toikki jossain kuitenkin on niin tämän voi siirtää sinne jatkoksi ::)

Kuten kaikki varmaan tietävät, rantautuu tuo uusi löpö suomeen vuoden vaihteen jälkeen hiljalleen vanhan bensan ehtyessä säiliöistä.

En löytänyt tällaista yleismaallista toikkia koskien ko. aihetta, joka kuitenkin koskee kaikkia bensiinikäyttöisiä autoja. Ensimmäinen itseäni askarruttava asia on, että onko nuo soveltuvuuslistat tehty aivan faktan perusteella vai sillä, että moottori kyllä kestää tuolla seoksella kuitenkin kuluttaen sitä jonkin verran ennenaikaisesti?

Myös toinen itseäni kiinnostava asia koskee kaikkia muitakin 2.4 -litraisella GDi moottorilla ajelevia. Huomasin listoista, että tuo E10 ei käy Carisman 1.8 GDi -koneisiin eikä Pajeroon, MUTTA 2.4 -litraista Galantin / Space Wagonin pataa ei mainita erikseen. Eli listan mukaan uuden löpön pitäisi soveltua 2.4 -litraiselle GDille.

E10 soveltuu kaikkiin vuoden 1999 jälkeen valmistettuihin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta Pajero- ja Carisma GDI-malleja. Niitä ei enää valmisteta.

Linkki listaan: http://www.e10bensiini.fi/files/171/E10_soveltuvuus_henkiloautoihin_13_12_2010.pdf

Olen muutamassa autonmyynti-ilmoituksessa huomannut miten GDi autojen polttoaineeksi ilmoitetaan diesel. Onko noissa listoissa vain unohdettu 2.4 -litrainen kone vai voiko tuohon huoletta tankata E10iä? Itsehän käytän yleensä kuitenkin 98ia kaikissa autoissa.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Eiköhän se ole unohdettu se GDi-Galantti, mietin joskus et pitäisköhän jollekkin taholle tehdä ilmoitus asiasta että korjaisivat tiedotteensa. Korkea puristussuhdehan noissa GDi-koneissa kaikissa on: Carismassa on muistaakseni yli 12, yhden lähteen mukaan pajerossa 10.4:1. Galantissa oli jossain tuolla välillä muistaakseni. Voi myös liittyä polttoaineen suorasuihkutukseen sillä ei E10 -listalla oli myös jotain volkkarin FSI-malleja. Mutta aika varma saa olla, että galanttiinkaan EI pidä mennä tankkaamaan uutta E10-bensaa. Itse en tankkaa edes 95E:tä.

GDi-galanttia on myyty vähemmän kun carismaa (varmasti tosin enemmän kuin gdi-pajeroa).
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

GDI- koneen suositusbensiinihän on 98 e, joten senkin mukaan e10 ei ole käyttökelpoinen. E10 soveltuu lähtökohtaisesti vain 95 e käyttäviin koneisiin.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Käsittääkseni E10 ei riko moottoria mekaanisesti, vaan kysymys on polttoainejärjestelmän ja lähinnä sen tiivisteiden kestävyydestä.
Jännä juttu eri automerkkien välillä tuon sopivuus. Esim. Saab ilmoittaa että kaikkiin 1979 jälkeen valmistettuihin käy E10, sitten mm. Mazda vasta 2002-2003 lähtien mallista riippuen.
Sitten esimerkki Suomen innokkuudesta tässäkin asiassa. Skoda Felician tiettyihin malleihin E10 käy kunhan vaihtaa polttoaineen paineensäätimen tiivisteet. Tehdas ilmoitti että uudenmallisia tiivisteitä aletaan valmistaa sitten kun E10 on laajemmin käytössä.
Ja Mitsun mihinkään GDI-malliin ei käy E10, jostain syystä jäänyt listoilta pois Space Wagonit/Starit, Pininit, Gallut.
Tai voishan joku kokkeilla milloin alkaa 50 barin paineen alla tiivisteet tihkumaan, niitähän jokunen tuossa järjestelmässä onkin.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Yllättävän paljon näytti olevan jo 95E10 bensiiniä tarjolla tänään matkan varrella, Rovaniemen Shellillä ainakin ja Tupoksen ABC:llä. Hirvaskankaan ABC:llä taas ei ollut vielä. Hintaero 98E5 verrattuna ei isolta vaikuttanut, esim. Rovaniemellä ~4 senttiä. Ei kovin kummoista kulutuslisää tarvitse tulla suuremmasta etanolipitoisuudesta ja matalammasta oktaaniluvusta että kalliimmalla aineella ajaminen onkin halvempaa.

Huomasiko kukaan oliko mittareiden merkintöjä vaihdettu jo viime vuoden puolella vai pitäisikö muka uskoa että uudenvuoden jälkeen on ajettu uutta tavaraa jo monien asemien säiliöihin. Ettei vaan olisi ollut aineet jo hyvissä ajoin asemilla ja merkinnät vaan vaihdettu 1.1. tai sitten säiliöissä on vielä todellisuudessa vanhaa 95E:tä vaikka polttoainemittarin merkintä sanoisi mitä.

Ja löytyykö jostain jo 95E10 tuoteselostetta mistä näkyisi ominaisuudet ja koostumus? Ainakaan Neste Oilin sivuilla ei vielä ole.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Jossain tuli just juttu vastaan missä sanottiin että tarrat on vaihdettu mutta tavara vaihtuu täydennyksen mukaan.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Lähinnä tuohon E10 sopivuuteen vaikuttaa kaksi juttua.
-Kestääkö tiivisteet ja letkut
-Riittääkö lambdan korjausvara ilman vikakoodia tai saako open loop-laitteissa helposti hieman seosta rikastettua

Vaikka ilmoitettaisiin ettei käy niin käytännössä mahdollisten ongelmien ilmaantuminen voi kestää kauemmin kuin mitä auton käyttöikä muutenkaan olisi..
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Itse olen pohtinut sitä, kun monissa autoissa monia alkuperäisosia on korvattu tarvikeosilla. Vaikka joku lista lupaa bensan käyvän autoon niin näissähän ei tietenkään ole tarvikeosia otettu huomioon.

Itsellä yhdessä muinaisessa Audissa, joka oli aikanaan bratwurstin maassa suunniteltu lyijybensalle, oli pikku hiljaa yksi letku mennyt aivan muodottomaksi nykybensan ansiosta.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Kuinkahan tarkkaan asiaa on oikeasti tutkittu vanhojen autojen suhteen? Ainakin bemarin, volvon sekä saabin ohjeistuksen mukaan bensiiniä voi käyttää huoletta 70-luvun malleista alkaen. Jokseenkin samanlaista tekniikkaa, sekä samankaltaisia materiaalivalintoja voisi olettaa löytyvän yleisestikin saman aikakauden autoista. Mikäli bensaletkut eivät kestä, niin luulisin niiden vaihtotyön kestävämpiin olevan pikkuhomma. Eiväthän vanhat kaasarimoottoriset autot yleisestikään olleet polttoaineelle kovin ronkeleita.

Lisäksi toinen pohdinta; Oma auto on Mitsubishi Lancer vm-94 1.6 koneella. Mitsubishin ohjeistuksen mukaan e10 käy vasta -99 eteenpäin kaikissa Mitsuissa, mutta täsmälleen sama moottori oli käytössä yhä vuonna-99, kuin on omassakin autossani. Miksi polttoaine ei kävisi jonkun vuoden vanhempaan moottoriini, joka on täsmälleen sama?

Mieleeni hiipii epäilys, että moni valmistaja on asiaa tutkimatta varmuuden vuoksi kieltänyt uuden polttoaineen käytön, koska ei ole viitsinyt kustantaa tutkimuksia soveltuvuudesta. Näin ollen johonkin on vain vedetty raja. Joissain uusissa ruiskumoottoreissahan e10 ei käy myöskään, mutta näihin on varmasti jokin oikea syy.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

multsi sanoi
Miksi polttoaine ei kävisi jonkun vuoden vanhempaan moottoriini, joka on täsmälleen sama?

Kun sillä itse moottorilla ei ole oikeastaan merkitystä. Se polttaa vaikka 95% etanolia, jos se on säädetty sille. Juurikin ainoa syy on jcarlsonin mainitsemat tiivisteet ja letkut, joiden muuttumisista ei liene tiedä kukaan.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

MakeM sanoi
Kun sillä itse moottorilla ei ole oikeastaan merkitystä. Se polttaa vaikka 95% etanolia, jos se on säädetty sille. Juurikin ainoa syy on jcarlsonin mainitsemat tiivisteet ja letkut, joiden muuttumisista ei liene tiedä kukaan.

mutta eikös nykyisessäkin 95e siis täs pois jäävässä ole 5% etanolia jo?näin olen ainakin käsittänyt.
niin vaikuttaako se 5% enimmillään lisää tuleva etanoli sit mitään edes noiden tiivisteiden ym kestolle?

se et joku kirjotti et lamdan korjausvarasta riittääkö ilman koodia kiinnostais minuukin.(tai ei se mua muuten paskaakaan kiinnosta jos vaa leiman saa )olkoon arvot mis lystää itellä useita 91-97 valmistettuja mitsuja ni jotenkin tekis mieli vaan koittaa ainakin jollain ajaa tol saakelin muka eko pensal

se kun ajaa paljon lyhkästä matkaa ei edes päästöt laske hyväksyttäviin lukemiin leimalla kun katti ei kerkee kunnol lämpeemään ;D
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Minulle sattui aiheeseen mahdollisesti liittyvä tapaus reilu kuukausi sitten...

Kyseessä Erään toisen japanilaisvalmistajan suoraruiskumoottori, johon myöskään ei käy uusi 95 E10.

Olin jo pidemmän aikaa ihmetellyt pikkuhiljaa voimistuvaa bensan hajua aina auton seistessä käynnissä paikallaan, kunnes haju kävi niin voimakkaaksi, että oli pakko viedä auto korjattavaksi.

Tuomiona oli, että jostain 1 ja 2 pytyn kohdalta vuotaa bensaa suuttimien, tai jakotukin tiivisteistä.
Vuotokohtaa ei pystytty tarkasti toteamaan, koska sinne ei näe, ennenkuin purkaa imusarjan pois.

Em. syystä päätettiin vaihtaa kaikki jakotukin ja suuttimien tiivisteet, kun kerran aletaan purkamaan.
Purkuvaiheessa tuli eteen vielä sellainen ongelma, että 2 suutinta oli niin jumissa, ettei niitä saatu ehjänä irti.
Kun nämä 2 suutinta saatiin irti, näyttivät ne siltä kuin olisivat ikäänkuin "ruostuneet" kiinni.

Vastaavaa vikaa ei ilmeisesti ollut kyseisellä valmistajalla aiemmin tullut eteen, mutta epäilivät, että syypää ongelmiin olisi juuri tuo etanoli, jota on jo aiemminkin ollut bensassa 5%...
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

multsi sanoi
Mieleeni hiipii epäilys, että moni valmistaja on asiaa tutkimatta varmuuden vuoksi kieltänyt uuden polttoaineen käytön, koska ei ole viitsinyt kustantaa tutkimuksia soveltuvuudesta. Näin ollen johonkin on vain vedetty raja. Joissain uusissa ruiskumoottoreissahan e10 ei käy myöskään, mutta näihin on varmasti jokin oikea syy.
Kattelee niita listoja tarkemmin niin ei ole syyta epailla, faktaa se on. Siella on listattu automalleja joissa ei ole tapahtunut mitaan muutosta kyseisena vuonna joka on maaratty rajavuodeksi. Vaikka olisikin jonkun tiivisteen vaihto tapahtunut niin siinas sitten kattelet vin-koodista etta mika sen auton todellinen valmistus vuosi on, ja toivot ettei kyseista osaa ole huollossa vaihdettu vanhempaan malliin, jolla luonnollisesti sama varaosanumero. Tai sitten kaytetty tarvikeosaa.
Listat ovat valmistajan edustajan ilmoituksia, toiset ovat jaksaneet tutkia, toiset ei, valmistajan edustajan edun mukaista ei ole kiinnittaa mitaan huomiota viime vuosituhannen malleihin silla ne ylittavat jo autojen keski-ian jopa suomessa ja sellaisten omistajien pitaisi ostaa uusi auto.
Siihen sen sijaan on tosiaan syyta kiinnittaa huomiota jos valmistajan edustaja sanoo jostain ettei tosiaankaan sovi.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Hyeena sanoi
Listat ovat valmistajan edustajan ilmoituksia, toiset ovat jaksaneet tutkia, toiset ei, valmistajan edustajan edun mukaista ei ole kiinnittaa mitaan huomiota viime vuosituhannen malleihin silla ne ylittavat jo autojen keski-ian jopa suomessa ja sellaisten omistajien pitaisi ostaa uusi auto.

jaa että sinä olet sitä mieltä ,täällä foorumillakin moni varmaan miettii asiaa ja ei halua ostaa uudempaa/ uutta autoo vaan sen takii et uus biopaska tankkiin soveltuu. taidat itse olla uusien autojen myyjä tai maahantuoja.tälläsen käsityksen saa viestistäsi.

ite en henkilökohtaisesti halua autoa jota ei ite pysty huoltaa/korjata kotonaan(jota nää suurin osa 2000 luvun romut on)joihion tää e 10 bensa varmasti sopii. aina pitäs maksaa 100-1000 e jostain saakelin huollost/osan vaihdosta.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Ihan omana mielipiteensä ilmoitan, että en henk.koht. aio tankata yhteenkään omistamaani autoon tuota E10 kuraa.
Luin iltalehden artikkelin, että suomen soveltuvuuslistat on kopioita saksan listoista ja sakemannit ovat itse myöntäneet, että lista on puuttellinen ja vajaa ;D
Taas pitää suomen olla "edelläkävijä" ja ottaa käyttöön testaamatonta teknologiaa/ainetta ja me kansalaiset maksetaan :peukku

Suomenkin listat ovat muuttuneet jo pari kertaa tämän vuoden puolella kun sinne on lisätty autoja ja poistettu joitakin mihin aine sopii. Esim. työkaverillani on 90-luvun alkupuolen eclipse ja viime vuoden puolella listoilla luki, että siihen sopii E10 aine. Nyt on muuttunut, ettei sovi
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Toistaiseksi ei pitäisi olla katastrofaalista tankkasipa tuota 95:sta tai 98:ia, jos ei oktaaniluku ole rajoite. Ilmeisesti etanolia ei olekkaan riittävästi saatavissa ja bensa on halvempaa tehdä oikeasta bensasta kuin etanolin sekoituksesta. No itse tankkaan varmuuden vuoksi 98:ia kaikkiin bensa verneisiin, kun ei sitä varmaankaan mainostetan milloin tuo oikea etanoli pitoisuus sitten saavutetaan. (no tällä hetkellä ainoat bensa verneet ovat GDI Gallu, Yamahan nelitahti moottorikelkka, ruohonleikkuri Hondan 4t moottorilla), moottorisaha ja tuo viimeinen hankinta eli italialainen moppeli ;D
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

E10- bensiinin soveltuvuus Mitsuihin, tiedot on päivitetty, alla lainaus www.e10bensiini.fi- sivustolta:
Mitsubishi
E10 soveltuu valmistusvuodesta riippumatta kaikkiin bensiinikäyttöisiin Mitsubishi-malleihin lukuun ottamatta polttoaineen suorasuihkutuksella varustettuja GDI-malleja.

Tämä on ainakin minulle hyvä uutinen, itsellä kun on Lancer STW 1,6 GLi -93 jossa olen nyt käyttänyt 98E5- bensiiniä. Näköjään tuo halvempi 95E10 myös käy.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Sen verran kokemusta emännän focuksesta, että kulutus nousi hieman tällä E10. Tankattu nyt jotain 5-6 kertaa tyhjästä täyteen.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Täytyypä koittaa verrata seuraavalla tankillisella tuohon Coltin 1,5 12v pataan. Viimeks ku laskin niin keskikulutus oli 98E5:lla n.6,7l/100km ja oli 80% matka-ajoa täyden tankin ajan.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Sen jälkeeen kun aloin tankkaamaaan 98E,on auto alkanut kulkemaan nykimällä jatkuvasti.Tyhjäkäynti auton lämmettyä normaali.Ajaminen normaali kasulla nykivää,kun antaa kaasua kunnolla "kierrroksilla" sit mennään.Oisko syy bensa,vai oisko joku muu vika.Tulpat oli aika valkeat.Auto Galant glsi 2.0 l -90 käykö toi uus E10 ?
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

taimen sanoi
Sen jälkeeen kun aloin tankkaamaaan 98E,on auto alkanut kulkemaan nykimällä jatkuvasti.Tyhjäkäynti auton lämmettyä normaali.Ajaminen normaali kasulla nykivää,kun antaa kaasua kunnolla "kierrroksilla" sit mennään.Oisko syy bensa,vai oisko joku muu vika.Tulpat oli aika valkeat.Auto Galant glsi 2.0 l -90 käykö toi uus E10 ?

valkeat tulpat? häviääkö nestettä koneessa?

E10 ei toimi kunnolla, hapattaa pa-tankin ja suuttimien ja suutin tukin tiivisteet....
ja huomattava teho ero persuksiin.... ainakin gti mallissa
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Jaa,meinaatko et kävis rikkaalla.Kokeilin noit tulpan johtoja,vaik oli ohuet kumihanskat sain yhestä piuhasta hyvin näpeille.Varmaan vois olla yks syy nykivään ajoon.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

taimen sanoi
Jaa,meinaatko et kävis rikkaalla.Kokeilin noit tulpan johtoja,vaik oli ohuet kumihanskat sain yhestä piuhasta hyvin näpeille.Varmaan vois olla yks syy nykivään ajoon.
Jos valkeat tulpat, niin se ei ole ikinä merkki siitä että kävis rikkaalla vaan laihalla :nykii Ja jos joku kysyy, että häviääkö jäähdytinnestettä koneesta, niin se ei ole varmaankaan merkki siitä, että epäilis koneen käyvän rikkaalla ??? jep jep.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Miten on onkos porukoilla ollut käynti ongelmia kovilla pakkasilla (-20->)? Sellaista oiretta kun moottorin hyytymistä ihan hetkeksi. Nyt en kylläkään muista et koska tohon 98 on sekoitettu tota etanoli paskaa sekaan.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Shellin 98 oli viela syksylla <0,5%..
Nesteen 98 oli jo 2007 >2% <5%, aiemmin <5%..
St1, 2002 max 5%..
Etta kylla sita etanolia on ollut seassa jo aikas pitkaan..
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Vika selvis,vaihdoin virranjakajan kannen ja pyörijän sekä johdot,nykiminen loppu siihen.Epäilen lähinnä pyörijää,oli aika väljästi kiinni siinä keskiös.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Hyeena sanoi
Shellin 98 oli viela syksylla <0,5%..
Nesteen 98 oli jo 2007 >2% <5%, aiemmin <5%..
St1, 2002 max 5%..
Etta kylla sita etanolia on ollut seassa jo aikas pitkaan..

kyllä sen on huomannu, tuntee ihan persuksissa kun saa tuota vahvempaa etanoli sotkua tankkiin.
coltissa huomas että st1 bensa oli aika kuraa, teboilin toimi paremin, nesteen bensalla ei oikein toiminu
ja shellin 95sella toimi kumman hyvin...
näin muistaakseni... mutta eroja oli että mistä tankkas ja koska tankkas....

2005-07 ajelin työmatkaa näillä eri kurilla ...
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

Eikös se ole ollu max 5% etanolia siittä asti, kun 95 ja 98 muuttuivat 95E:ksi ja 98E:ksi, eli "muutamia" vuosia sitten..

Täällä mitä oli ne muutamat viikot -30 ja alle pakkasta, niin siskon Almera ei yks aamu enää suostunu käynnistymään. Tähän asti ei ikinä mitään ongelmia. Eihän sitä tietty voi 100% varmuudella sanoa, että vika ois ollu polttoaineessa, mutta kyllä ainakin suosittelin 98:a
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

taitaa vuoden kuluttua V-power olla melkoisen suosittua bensaa kun nykyinen normi 98 bensaan päivitetään myöskin e10 pitoisuus EU-säädösten mukaisesti. :p

ehkä pitää jo alkaa katselemaan diesel mitsua.. ;D
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

mitsuj sanoi
taitaa vuoden kuluttua V-power olla melkoisen suosittua bensaa kun nykyinen normi 98 bensaan päivitetään myöskin e10 pitoisuus EU-säädösten mukaisesti. :p
Millos tuommosesta on ollu juttua liikenteessä? Jos Shell lopettaa polttoaineen myynnin kokonaan Suomessa, kuten se on jo nyt myynyt osuutensa ST1:selle, niin mistäs löytyy enää V-poweria ??? Saa siinä olla kaks tahti jantterit ihmeissään, kun edelleenkään ei taida olla ensimmäistäkään kaks-tahti konetta joihin E10 polttoaine kelpuutetaan.
 
Vs: E10 -bensiinistä yleisesti

MitsuMi sanoi
Millos tuommosesta on ollu juttua liikenteessä? Jos Shell lopettaa polttoaineen myynnin kokonaan Suomessa, kuten se on jo nyt myynyt osuutensa ST1:selle, niin mistäs löytyy enää V-poweria ??? Saa siinä olla kaks tahti jantterit ihmeissään, kun edelleenkään ei taida olla ensimmäistäkään kaks-tahti konetta joihin E10 polttoaine kelpuutetaan.

Joo siis Shellhän on käytännössä jo lähtenyt. Myynyt kaiken muun paitsi Laajasalon tonttiosuutensa..

En usko että moista muutosta tehtäisiin mitenkään hirveen nopeesti. Tosin meinashan ne että tulee se pienkonebensa mikä on jotain ~2e/L mut mites tuorevoitelukoneet? Antaa savuttaa ;D

Miten muuten automaattisesti oletetaan et jos 98 pitäis tulla 10% alkoholipitoiseks ettei se koskis V-Poweria? Noushan V-Powerinkin alkoholipitoisuus 5% nyt muutoksen myötä, näkyy ihan tuotetiedotteessakin. Ja siitä:
http://www-static.shell.com/static/fin/downloads/tt/bensiini_v-power_2011-1_productdatasheet.pdf
 
Takaisin
Ylös Bottom