Vs: E3 Viriputkisto
MakeM sanoi
Subarukuskeilla tuntuu lisääntyvän tehot kovin paljon kun downpipen vaihtaa, en tiedä totuudesta sitten..
Tehot lisääntyy muuten aika pirusti
Tätä on meinaan aikaisemmin ihmetelty oikein kunnolla, mutta siitä on saatu kunnon faktaa penkissä eikä ainoastaan Esson baarissa.
Otetaan esimerkeiksi vaikka nuo 2-litraset STi:t (euromallit 2001-2005). Vakiona 265 hv:tä ja vääntöä 343 Nm:ää. Vaihdetaan pelkästään DP (racekatilla tai ilman) ja takapönttö, keskiputki pidetään ennallaan (2,5 "), niin pelkästään näillä muutoksilla on tehot nousseet luokkaan luokkaan 330-340 hv:tä ja vääntö noussut noin 400 Nm:ään. Maksimiväännön kierroalue laskenut noin 400-500 kierrosta.
HUOM! Lisäksi laitettu bleederi, ettei ahdot karkaa liikaa ja ECUa
EI OLE säädetty.
Vaihdetaan näiden toimenpiteiden lisäksi pakosarja, niin huipputehot ovat pysyneet samalla tasolla, mutta vääntö on noussut vielä 400 Nm:stä tasolle 440 - 450 Nm:ää. Ja edelleen ECUun ei ole tarvinnut koskea.
Eikä vielä saada edes nakuttamaan 1,5 barin ahdoilla (vakio 1,2 bar).
Juttelin näistä jutuista viimeksi viime vuoden puolella Maatsin (AMW) kanssa (kun siellä on tullut jostain syystä vietettyä aikaa penkissä), niin EVO:t ovat siitä hankalia, että seokset menevät heti laihan puolelle, kun tehdään putkimuutoksia (muutakin kuin takapönttö) ja silloin tarvittaisiin heti säätöä.
Ei pelkästään ahtojen karkailu ole uhkana, vaan suurempi uhka on minusta seoksen laihuus (luetaan NAKUTUS).
PS1. Näemmä puerco ehti jo kommentoimaan asiasta
Puerco, lueppas nyt tuo rivi ahtojen karkailusta ja seoksesta.
Huokaus ja mitä minä myös sanoin sinulle siitä kaksi viikkoa sitten!!
PS2. Btw tuo avattaren kuva on muuten puercon ottama ;D