E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

A

aliasJ

Guest
Elikkäs siksi uusi aihe, koska varmuutta ei nyt ole.

Eli kyseinen auto alkoi yhtääkkiä temppuilemaan niin, että ei ottanut kierrosta ollenkaan ja kävi tosi epätasaisesti, niinkuin kolmella pytyllä.

No, nyt vaihdoin tulpat ja tulpanjohdot, koska vanhat olivat jo vähän risana.

Auto käy silti epätasaisesti, mutta paremmin kuin aikaisemmin, kone alkaa pirusti täristää ku laittaa kaasua! :seina Mutta tyhjäkäynnillä tuntuu pelaavan, ja lähtee hyvin käyntiin.

Jakopää- ja tasapainoakselien hihnat juuri vaihdettu, ja katsottu se merkki siitä tasapainoakselista sillä 8mm tapilla kohdilleen, joten ei pitäis olla pielessä! Ja sitäpaitsi toimi vaihdon jälkeen hyvin useamman viikon, mutta nyt alkoi tuollai temppuilemaan, joten missä vika?! Pitäs päästä töihin ja kouluun, alkaa hermo näiden romujen kanssa mennä :seina :'(

Kaikki apu on tarpeen, ja olen erittäin kiitollinen vinkeistä
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Jotenkin tuli heti mieleen, että sytty heittää syystä tai toisesta ??? tai sit on jako hypännyt.
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

kuulostaa ihan samalta vialta kuin mulla oli aikoinaan eli jako oli hypännyt pieleen ja lisäksi se kalkatti kuin pahan kuuloinen diisseli kone. syynä oli mulla kiristin pyörän pultin aukeaminen...!
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

ja jos hyppää jako niin melkein voisin väittää että kansi remppa tulossa... parin hampaan heitto niin ottaa venttiilit mäntiin... :'(
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

5 hammasta = puolet venttiileistä. Nimim. kokemusta... :seina

Tuo tärinä viittaisi lähinnä siihen että yks pytty on pimeenä, käy mittauttaa puristukset... Eipä sielt tarvi olla ku yhestä venttiilistä lautanen taittunut/lohjennut/palanut.
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Kyllä valitettavan monen vastaavan ongelman todellinen lähde on paljastunut jakopään hihnasta, tai kiristimistä. Haulla jos etsit niin löydät juttua enemmänkin, kenellä on hydraulinen kiristin väärin asennettu, kenellä jätetty jopa asentamatta, jätetty vanha paikoilleen jne... Näiden DOHC koneiden kanssa nämä jakopääremontit tuntuvat olevan helppoja mokata? ???

EDIT: Eikös juuri "miikka":lla ollut käynyt niin että oli pelannut aluksi hyvin jakopääremontin jälkeen mutta sitten yks aamu ei vain startannutkaan, muistaakseni syy paljastui juuri väärin asennetusta kiristimestä, jonka vuoksi jako oli päässyt hyppäämään juuri tuon viisi hammasta, mikä on kyllä törkeän paljon jo :mad:

EDIT 2: Joo sori, ei 4G63 DOHC koneissa ookkaan virranjakajaa... ::)
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Juu niinhän se meni että muutaman tuhat kilsaa kesti väärin asennetulla kiristimellä ja sitten meni parin pytyn venttiilit solmuu startatessa.

Tuo tärinäkin on tuttu oire siitä kun on yks venttiili palanu, tyhjäkäynnillä ei tärissyt oikein yhtään mutta kaasulla tuntu että koko auto hajoaa osiin siitä tärinästä :(
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Joo, kiitos paljon vinkeistä. :)

Mutta tosiaan nyt ei vissiin auta ku sitä jakoa ruveta katselee onko kohdillaan..jos on pielessä ja jotain hajonnut, niin kyllä taas sanon että prkl!! :seina

Ei nimittäin opiskelijana todellakaan oo rahaa mitään kansremontteja ruveta tekee :'(

Kukaan laittanu kantta tuollaisessa?

Sit se jakohihnan kiristin...tosiaan vanha tarkastettiin ja testailtiin, ja hyvin tuntui pelaavan, joten laitettiin se takaisin. Onko siinä kiristiminen asennuksessa sit jotain vielä erityisen huomioon otettavaa? Itse katsoin niistä englanninkielisistä ohjeista ja olevinaan tein kaiken kuten pitikin.
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

jos sulla on menny jako vähän pieleen niin tuskin sieltä on menny mitään pahemmin ku kerran käy.. :) mulla loppujen lopuksi vetäs jakohihna sen verran sutia et jouduin vaihtaan uuden kannen ku oli vääntyny kaikki imuventtiilit solmuun ja ei ollut aikaa ruveta korjaileen..! imuventtiilejä muistaakseni löytyy motonetistä jos on tarvetta. ei siinä mun muistaakseni ollu mitään muuta ihmeellistä ku esikiristys esim. rautanaulalla jos ei satu oleen tuollaista mitsun erikoistyökalua ja sit muistaa kiristää sen pultin kunnolla ja sen jalkeen pyöriteltiin konetta odoteltiin 15 minuuttia ja mitattin automaattikiristimen tanko et se on välillä 3.8-4.5 mm. mulla muistaakseni oli pieniä ongelmia jaon merkkien kans... kiristyksen jälkeen ei merkit passannutkaan enää kohilleen..sai pari kertaa aloittaa alusta.. :) ja loppujen lopuksi molempien nokkapyörien merkit piti jättää puolihammasta pieleen.. tarvikehihna nääs...
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!


Jeps. Mitähän kaikkee tulis ottaa kannen irroituksen/asennuksen yhteydessä huomioon?

Ei olis kellään kantta myydä Gti Galluun? ;D

Pitiki käydä näin talven tullessa, olis kesällä ollu aikaa laitella :seina

Otan tänään jakopään auki ja katson tilanteen, palataan sit asiaan.
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Tuskin kannessa on mitään suurempia jälkiä, kun tosiaan moottori käy. Veikkaisin että venttiili, ehkä kaks vähän taittunut. Silloinhan varaosiksi riittää uudet venttiilit ja kansipahvi... Muistaakseni imuventtiili oli 27,10e ja yläpään tiivistesarja tarvikkeena reilu sata euroa. Alkuperäsenä reilu kolmesataa...
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

No niin!!

Nyt on jakopää auki, ja mitä ihmettä! Mielestäni kaikki merkit ovat ihan kohdakkain, kiristin toimii normaalisti, kaikki hihnat ja hihnapyörät ovat tiukalla. :nykii

Mitään ei näytä olevan vialla, eikä hampaita ole hypitty.
Mistä ihmeestä tuo ongelma vois johtua..olisikohan miten mahdollista että joku venttiili on palanut muuten vaan, siis ilman mäntään osumista?

En tiedä taas mitä tässä seuraavaksi pitäisi katsoa. ???
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

hmm..ootko tehnyt vikakoodinlukijaa ja katsonut antaako mitään vikakoodeja? kokeillut säätää sytytystä?
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Ei tuo mitään vikakoodin valoa ainakaan vilkuta, joten en usko että ongelma on siellä..pitää katsoo jos se lukijan tekasis.

Sitten tuo sytytyksen säätö, neuvokaa nyt joku lopulta missä se liitin on joka maadoitetaan?! :seina
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

tuosta viestiketjusta löytyy kuva siitä liittimestä joka tulee maadoittaa...
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

unohtu linkki :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=6628.0
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

TiiviTaavi sanoi
No niin!!

Nyt on jakopää auki, ja mitä ihmettä! Mielestäni kaikki merkit ovat ihan kohdakkain, kiristin toimii normaalisti, kaikki hihnat ja hihnapyörät ovat tiukalla. :nykii

Mitään ei näytä olevan vialla, eikä hampaita ole hypitty.
Mistä ihmeestä tuo ongelma vois johtua..olisikohan miten mahdollista että joku venttiili on palanut muuten vaan, siis ilman mäntään osumista?

En tiedä taas mitä tässä seuraavaksi pitäisi katsoa. ???

Katoitko kampuran puoleisen hihnapyörän? Käy nyt vaan mittauttamassa ne puristukset niin voi olla varma onko pahempaa vai ei...
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Kyll katsoin kaikki merkit, ja kohdillaan olivat..mistä sais sellaisen perus puristuspainemittarin kotikäyttöön? Ku ei kehtais kauheesti ajella nyt tuolla ja pitäs tietää ruvetaanko tässä kantta aukoo vai mitä teen oikeen.. :seina

Mutta sytyn säätö selvisi lopultaki, katson seuraavaks onko se kohdillaan. :)
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

perus mittareita saa autotarvike liikkeistä ja aika halpoja ovat...10-30 euroa! paineilmalla sais kans katottua ohivuodot jos vaan on sellasta saatavilla...!
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

niin ja jos ostat sellasen niin osta letkulla oleva jos ei oo letkua niin ei yllä tulpanreikään...
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Nyt on sellainen juttu, että tänään ku heiluttelin sitä liitintä, mikä on siinä kannessa virranjakajan alapuolella, alkoi kone käymään kunnolla. :nykii Joten siinä oli varmaan jotain häikkää...nyt illalla taas tuntu että ei pelaa kunnolla kaikilla pytyillä, vaikka miten niitä liittimiä vetkuttelin.

Voisiko joku imuilmapuolen vuoto aiheuttaa vastaavia oireita? Jos seos vaikka laihentus tarpeeks ja siks ei syttys.. ???

Mistä voisi johtua, jos kone kylmänä käy kolmella, mutta lämpimänä kaikilla pytyillä?

Kyllä alkaa nää ihmeelliset tekniikat ottaa päähän. :seina Enne ku mulla oli vanha Sierra, ni olipa helppo korjata kaikkee, eikä mitään vitun ihme vikoja tullu.
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!


Taas lisää tietoa, tänään tutkin StartPilotella moottorin käynnissä ollessa mahdollisia imupuolen vuotoja, joita ei kylläkään löytynyt.

Sittenpä päätin irroittaa yksitellen ruiskutussuuttimien anturit ja kuunnella konetta, paljastui että 3.pytyn suuttimenanturin irroitus ei muuttanut koneen ääntä ollenkaan :nykii, kun taas muiden antureiden irroitus melkein sammutti koneen.

Joten tämä anturi, tai suutin on joko kosketushäikässä tai sitten viallinen...mitenkä anturin toimintaa saa mitattua, eli tuleeko virta suuttimen anturille?
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Ainakin minun mieleeni tuli että vertaat sitä niihin kunnossa oleviin vaikka yleismittarin ohmialueen kanssa? :)
 
Re: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Sepä on tehty...elikkä ohmiarvot samat kaikissa ja virtaakin tulee kaikille suuttimien antureille, joten ilmeisesti suutin tukossa. Päättelin siitä ku muista pytyistä irrottaa anturin, meinaa kone melkein sammua, mutta 3.pytystä irrottaessa huomaa vain todella pientä muutosta koneen käyntiin, jos sitäkään.

Seuraavaksi siis pitää vissiin se suutin ottaa irti. Onko vinkkejä/fiksuja ideoita miten työ hoituu, etten mene rikkomaan lisää jotain? :-X
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua!

Samoja ongelmia oli mulla. Viaksi paljastui kannentiivisteen palaminen kakkos ja kolmos sylinterien välistä.
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! Apua! [Korjattu]


No niin..vikana oli tukossa oleva 3.pytyn ruiskusuutin..ne käytin liikkeessä puhdistuksessa ja vaihdoin uuden bensasuodattimen, niin johan pelaa hyvin. :peukku
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Aika erikoinen vika. Mikäs sen suuttimen oli tukkinut, selvisikö se?
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Kuulosti noi oireet hyvin tutulta.

Oliko sulla niin, että joskus pelasi hyvin, joskus taas rytkytti niin että pahaa teki olla kyytis?

Meillä pelaa hyvin kun on kone+hytti lämmin, eikä pihalla oo yli 20 pakkasta.. pakkasilla sitten rytkyttää :p
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]


Ei ollut mitään ensioireita, yhtä-äkkiä vaan rupes tärisee kauheesti ja käymään kolmella pytyllä.
Eipä siinä muuta ku tutkimaan vikaa ja suuttimien liittimistä testailin ja huomasin että yks ei oo pelissä mukana ollenkaan. Sit vaan suuttimet irti ja huoltoon.

Vian alkuperä oli puhkiruostuneessa täyttöputkessa, josta hiekka yms. lieju pääsi tankkiin ja vanhan suodattimen ohi suuttimille asti. Nyt on kaikki kyseiset osat uusittu ja hyvin pelaa. :peukku
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Mullakin on jotain pientä tärinää galant glsi:ssä. Kun konetta kierrättää 3000 rpm niin se täristää tai resonoi mut se on sellanen 500 alue siinä 3000rpm kohdassa menee kyllä ohi kun jatkaa kiihdyttämistä yli 3000.

Muuten auto pelaa hyvin niin voisko se olla sitä jakopään vikaa?
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Niin onko muilla galanteissa sellaista tärinää? Vai onko vain normaalia?
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Ei se tärinä normaalia ole. Todennäköisesti tasapainoakseli kierroksen pielessä.
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

TiiviTaavi sanoi
Ei ollut mitään ensioireita, yhtä-äkkiä vaan rupes tärisee kauheesti ja käymään kolmella pytyllä.
Eipä siinä muuta ku tutkimaan vikaa ja suuttimien liittimistä testailin ja huomasin että yks ei oo pelissä mukana ollenkaan. Sit vaan suuttimet irti ja huoltoon.

Vian alkuperä oli puhkiruostuneessa täyttöputkessa, josta hiekka yms. lieju pääsi tankkiin ja vanhan suodattimen ohi suuttimille asti. Nyt on kaikki kyseiset osat uusittu ja hyvin pelaa. :peukku

Meirän dyn4 on ollut autosähkössä jo yli viikon, eikä he oo vikaa löytänyt. Vika siis juuri samanlainen kuin kuvaat.

Nyt pitänee ottaa se sieltä pois ja tehdä samat korjaukset kuin sinä, jos sitten sais sen pelaamaan :)
 
Vs: E33 Gti tärisee ja paukkuu!! [korjattu]

Nyt pelaa hienosti. Korjaus makso yhteensä ~40e.

Pensafortea 1 pullo
pensaa puoli litraa
suodatin
akkulaturi
paineilmaputkia

Eli siis fortea laimennettuna pensaan ja sitä paineilmaputkeen. Jonka jälkeen 6v trigattiin suuttimelle. Ei menny kauaa, eikä maksanu paljoa.

Loput forttesta kaaroon sitte pensatankkiin. ;D

Myös pensa suodattimen vaihdoin, kun siitä oli yllä tekstiä..
 
Takaisin
Ylös Bottom