EA- Galantin käsijarrun säätö

M

mikada

Guest
En huomannu mistään, että olis aikaisemmin käsitelty tätä täällä, mutta miten saa oikeaoppisesti säädettyä käsijarrua, että kahvaa ei tarttis nostaa niin pystyyn? ???
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MitsuMi sanoi
En huomannu mistään, että olis aikaisemmin käsitelty tätä täällä, mutta miten saa oikeaoppisesti säädettyä käsijarrua, että kahvaa ei tarttis nostaa niin pystyyn? ???

Ota se kyynärnojan alla oleva kotelo ylös ja sieltä pyörittelet ihan sitä mutteria :)
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Eikös näissäkin oo jo levy/rumpu yhdistelmä takana, eli rummussa käsijarru..?

Jos näin on niin pyörä pois ja sieltä rummusta se kumitutti pois tilastaan ja etsiä se säätöruuvi, pyörittää säätöruuvista kengät niin lähelle ett se levy ei enää pyöri ja sitte vähän taakse päin niin ett rupee taas pyörimään.. :peukku
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Eli siis kummalla tavalla? Kyllä siellä jonkinmoinen rummun tapanen on levyjen lisäksi. Jos pitää rummusta säätää, niin tuo rumpu pitänee aukaista, jotta sen kumitutin löytää vai pitääkö?
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Oikeaoppisesti rummusta. Pikafiksi kahvasta. Pikafiksi pidemmän päälle huono idea, rummusta ne säädetään oikeaoppisesti. Ei sitä rumpua tarvitte aukasta, eihän sitä sillon tiedä millon ovat kengät tarpeeksi lähellä rumpua jos rumpu ei ole paikoillaan :peukku
Sieltä rummusta yleensä takapuolelta (?) löytyy kumitutti joka on reiän tukkeena, sen reiän lävitse saa pienen talttapäämeisselin sisään jolla saa pyöriteltyä semmosta pientä hammaspyörää tai vastaavaa joka työntää kenkiä rumpua kohden. Siitä pieni säätö, levyn pyöräytys, säätö, levyn pyöräytys, säätö, levyn pyöräytys jne kunnes puree.

Jos tuossa ny jotain korjattavaa oli vielä tossa ohjeessa niin korjatkaa pois :)
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Ei sun tarvi irrottaa kuin vaan pyörä ja siinä rummun reunassa pitäis olla pieni kumitutti ja sen alla reikä josta pääsee käsiksi siihen säätösysteemiin..

Siitä reiästä katsomalla pitäis näkyä sellanen systeemi mitä pyörittämällä ne käsijarrukengät siirtyy lähemmäs rumpua.. Ja tällä lailla tehdessä ei pitäis olla tarvetta koskea siihen auton sisällä olevaan käsijarruvaijerin kiristykseen ollenkaa ellei joku ole jo joskus siitä säädellyt..
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Wolfie sanoi
Oikeaoppisesti rummusta. Pikafiksi kahvasta. Pikafiksi pidemmän päälle huono idea, rummusta ne säädetään oikeaoppisesti. Ei sitä rumpua tarvitte aukasta, eihän sitä sillon tiedä millon ovat kengät tarpeeksi lähellä rumpua jos rumpu ei ole paikoillaan :peukku
Sieltä rummusta yleensä takapuolelta (?) löytyy kumitutti joka on reiän tukkeena, sen reiän lävitse saa pienen talttapäämeisselin sisään jolla saa pyöriteltyä semmosta pientä hammaspyörää tai vastaavaa joka työntää kenkiä rumpua kohden. Siitä pieni säätö, levyn pyöräytys, säätö, levyn pyöräytys, säätö, levyn pyöräytys jne kunnes puree.

Jos tuossa ny jotain korjattavaa oli vielä tossa ohjeessa niin korjatkaa pois :)

Näissä se kumitutti on siinä rummun etupuolella, ainakin pitäis olla..
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Eli hyvällä tuurilla riittää kun tunkkaa renkaan ilman ja pyöräyttää aluvanteen puolan väli sopivalle kohdalle ja tutti pois ja pitkällä meisselillä säätelee kiristyruuvia (joka on tietysti jumissa) tai sitten huonolla tuurilla irroituttaa renkaankin.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MitsuMi sanoi
Eli hyvällä tuurilla riittää kun tunkkaa renkaan ilman ja pyöräyttää aluvanteen puolan väli sopivalle kohdalle ja tutti pois ja pitkällä meisselillä säätelee kiristyruuvia (joka on tietysti jumissa) tai sitten huonolla tuurilla irroituttaa renkaankin.

Kyllä siinä joutuu sen pyörän pois ottamaan, muuten joudut varmaan poraamaan reiän siihen aluvanteeseen.. ;D

Perskules ku olis kuvia nii helpompi selittää näin internetin ihmemaailman välityksellä.. :)

Mutta kyllä sä sen hokaat kuinka se menee ku otat sen pyörän pois ja hetken katselet, muistat vaan jättää sen käsijarrun pois päältä kun rupeet sitä säätämään.. :peukku
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

No niin nyt tuli sitten alettua tähän kässärinsäätö hommaan ja reilu vuosi vasta aikaa kun kyselin ohjeita ;D. No nyt tässä irrottelin sen tutin rummusta ja pyörittelin tuota rumpua lampulla tuijaten rummun sisään. Ei mulle silmään sattunut siellä mitään semmosta, mitä pystyis jollain pyöritellä? ??? Eli neuvoja kaipais mitä siellä pitää pyöritellä jotta kengät liikkuisivat lähemmäs rumpua?
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Tässä asiaa selventävä kuva. Eli numero 5 on se säätömutteri.
 

Liitetiedostot

  • Käsijarru.jpg
    Käsijarru.jpg
    62.4 KB · Lukukerrat 6,640
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

No niin kuva kertoi enemmän kuin tuhat sanaa. Nyt sai kengät liikkumaan kohti rummun reunoja, mutta ongelmaksi muodostui se että kun säädöt on muuten kohdallaan, niin käsijarrut jäävät laahamaan kun kiskaisee kahvasta. Eli pitäis ottaa tuo rumpu auki ja putsailla sekä voidella mekanismeja. Nyt sitten tulikin uusi probleema eli miten tuo rumpu lähtee auki? ??? Eli millä numerolla olevat pultit tuossa uge:n kuvassa pidättelevät rumpua? Vai pitääkö tuo jarruhässäkkä irroitella kokonaan ja irroittaa takaa nuo neljä pulttia, jotka ilmeisesti pidättelevät koko napaa kiinni?
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MitsuMi sanoi
No niin kuva kertoi enemmän kuin tuhat sanaa. Nyt sai kengät liikkumaan kohti rummun reunoja, mutta ongelmaksi muodostui se että kun säädöt on muuten kohdallaan, niin käsijarrut jäävät laahamaan kun kiskaisee kahvasta. Eli pitäis ottaa tuo rumpu auki ja putsailla sekä voidella mekanismeja. Nyt sitten tulikin uusi probleema eli miten tuo rumpu lähtee auki? ??? Eli millä numerolla olevat pultit tuossa uge:n kuvassa pidättelevät rumpua? Vai pitääkö tuo jarruhässäkkä irroitella kokonaan ja irroittaa takaa nuo neljä pulttia, jotka ilmeisesti pidättelevät koko napaa kiinni?

Ne on nuo numero 8 osat, Harri avas mulle toisen rummun malliksi radalla. Eli siittä numero 8 prikasta kierretään ½-kierrosta niin jousi vapautuu ja siittä se purku sitten voi alkaa.

Itellä oli takalevyt sisältä niin huonossa kunnossa että vaihtoon meni. Ei meinannu levy irrota kun ruostetta oli kertynyt niin paljon kenkien "taakse".
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Menee jo hieman käsijarruotsikon ohi, mutta nyt kun olen käsijarrun lisäksi tuohon herkistelly jarruja ja palatkin olisivat vaihtokunnossa. Törmäsin tämmöseen erikoisuuteen, että siellä jarruissa kun ovat ne tapit, niin osassa jarruja se tapin päässä oleva pyörivä rengas on satulan ylemmässä pultissa ja osassa alemmassa pultissa, niin kummassa se oikeasti pitäisi olla? Vai onko sillä yleensäkään merkitystä? ???
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Rumpu/levy ei ole oikeastaan millään kiinni, eli satula pois ja levy lähtee irti. Käsijarrukengät vain säätää ensin sisään eli kauas.
MitsuMi, jos tarkoitat niitä liukutappeja, niin niissä on päässä "L" tai "G" merkki ja sylinterissä on sama merkki.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MitsuMi sanoi
Menee jo hieman käsijarruotsikon ohi, mutta nyt kun olen käsijarrun lisäksi tuohon herkistelly jarruja ja palatkin olisivat vaihtokunnossa. Törmäsin tämmöseen erikoisuuteen, että siellä jarruissa kun ovat ne tapit, niin osassa jarruja se tapin päässä oleva pyörivä rengas on satulan ylemmässä pultissa ja osassa alemmassa pultissa, niin kummassa se oikeasti pitäisi olla? Vai onko sillä yleensäkään merkitystä? ???

Edelliskoppasessa galantissa se oli ainakin ylemmässä, just viime viikonloppuna sitä pähkäilin ja piti sitten oikein tarkastaa manuaalista. Merkitystä en ole sille renkaalle keksinyt...
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Sitten vielä yksi offi kysymys tähän topiikkiin. Ne tapit joiden päällä se satula liukuu, niin etenkin tuo tappi, missä ei ole sitä pyörivää rengasta päässä tahtoo jumitella. Mitä rasvaa/liukastetta ootta siinä käyttäny? Itse kokeilin normaali vaseliinia ja ei ollu minusta hyvä ratkaisu. Parhaimman tuloksen sain kun laitoin CRC:tä.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Eli summa summarum:
-takarumpu lähtee siis pois kunhan ottaa vain satulan irti navasta ensin ja löysää kengät säädöstä. YLEENSÄ KUITENKIN: jarrurumpu on niin ruosteessa/ urilla että tuntuu että levy vain vähän heiluu siinä eikä suostu tulemaan pois (käsijarrun kengät pitävät sen siellä kiinni reunaa vasten eikä edes säätö sisään auta välttämättä) ja tähän on vain neuvona: lisää voimaa (saattaa myös samalla vääntyä tosin jarrukenkä, mutta ei mahda mitään)

- liukutappeihin VAIN ja ainostaan jarruvaseliinia joka on ns. metall-free, rasvaa. Kannattaa hommata ensin porakoneeseen metallirassi, jolla pyörittää liukutapin vastareiän puhtaaksi ruosteesta. Tämän jälkeen vaseliinia ja hiljaa painaa käsin liukutapin pohjaan ja varmistaa ettei rasvaa ole liikaa = liukutappi ei tällöin pääse pohjaan asti välttämättä.

- liukutappien liukulaakerin järjestys näkyy esim: (osa 51016)
http://www.camskill.co.uk/smsimg/17/1611-0-full-mb618227-17.jpg

eli ylempään se hela kuuluu (ja sen pitää siis olla liukutapin päässä kiinni, Jr:llä se oli irti siellä sisällä)
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Pystyykö 99 mallista galantin käsijarrua säätämään edestä?
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

kuppa4 sanoi
Pystyykö 99 mallista galantin käsijarrua säätämään edestä?

vaijeria voi kiristää keskikonsolin nojan alla olevan laatikon alta

mut eikös kannataisi kiristellä suoraan rummuista kuten yllä on esitetty?
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Vaijerista säädetään ainoastaan vaijerin löysät pois. Muuten jarru säädetään kenkien säätötangolla kengät lähelle rumpua niin ettei jarrut jää kuitenkaan laahaamaan. Ajan kanssa kun tuosta vaijerista kiristellään niin tulee joskus ongelma kun ei jarruun saada enää pitoa kun mekanismien liikerata on käytetty loppuun.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Voiko sanoa, että menee OT kun kaikkia näitä on käsitelty tässä ketjussa, mutta mikään seuraavista ei koske ainoastaan ja erikoisesti EA-Galantin käsijarrua?

Nimenomaan koskien KAIKKIA jarruja, joissa on vaijeri. Vaijerin säädöllä säädetään vain vaijerin löysät pois, ei ikinä säädetä jarruja. Jarrujen säätö sitten jarrurummusta kenkiä säätämällä tai esim. vanhemmissa moottorikelkoissa satulasta paloja lähemmäs säätäen. Hyvin monissa tapauksissa on tänä päivänä jo automaattisäätö ja jos jarrut on löysällä, niin säätö on rikki tai kengät/palat loppuun kuluneet TAI se vaijeri on säädetty liian kireälle ja automaattisäätö ei toimi.

Mitäs jarruvaselliinia HArriK on käyttänyt? Mulla on jotakin CRC:n metalfree pastea ja tuubissa on kuva jarrupaloista ja pultista. Sitä laitoin tuohon L-200:n liukutappeihin ja toimi kuukauden. Sen jälkeen muistutti enemmänkin kuivaa savea kuin vaseliiniä. Kuparirasvan olen havainnut myös toimivaksi aineeksi ja sitä sitten laitoin tuohon Galanttiinkin.

Mitä tapahtuu jarruille jos ne tapit menee väärin päin? Ja mitä jos sitä irtoholkkia ei ole siinä toisen liukutapin päässä? Isän Pajeroon piti tilata uudet tapit, mutta sitä holkkia ei saanut uutta edes timanttitiskiltä ??? ja vanhasta ei ole mitään jäljellä.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MVa~1 sanoi
Ja mitä jos sitä irtoholkkia ei ole siinä toisen liukutapin päässä? Isän Pajeroon piti tilata uudet tapit, mutta sitä holkkia ei saanut uutta edes timanttitiskiltä ??? ja vanhasta ei ole mitään jäljellä.
Omastakokemuksesta voisin sanoa, että ei ole maatakaatava juttu, vaikka holkkia ei olisikaan. Viime kesänä ajelin kuukauden päivät ilman holkkia jarrujen putsauksen jälkeen, niin en huomannu mitään ihmeellistä jarruissa. Meni nimittäin muutama viikko, että sai timanttitiskille tilattua noita holkkeja.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Jouduitko tilaamaan eteen vai taakse? Pajerossa mielestäni samat etusatulat kun Galantissa ja Pajeroon ei Rovaniemen Raskoneen mukaan saa noita holkkeja ollenkaan.. Pitääkö lähtiä tilaamaan GAlanttiin nuo holkit, että saa Pajeroon :eek:

EDIT: Niin siis mulla on jostakin syystä tuossa isommat etujarrut, eli ilmeisesti samat ku GDI:ssä, liekkö sitte tuon Sport-paketin takia vaiko onko joku joskus vaihtanu isommat satulat.. Autohan kuitenkin -98 2.0 16V SOHC farkku ja tarvikkeena rekisterinumerolla antaa ne pienemmät jarrupalat.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Juu eteen tilasin. Kyllä ne Oulun Aineella sai tilattua noita holkkeja
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MVa~1 sanoi
Jouduitko tilaamaan eteen vai taakse? Pajerossa mielestäni samat etusatulat kun Galantissa ja Pajeroon ei Rovaniemen Raskoneen mukaan saa noita holkkeja ollenkaan.. Pitääkö lähtiä tilaamaan GAlanttiin nuo holkit, että saa Pajeroon :eek:

EDIT: Niin siis mulla on jostakin syystä tuossa isommat etujarrut, eli ilmeisesti samat ku GDI:ssä, liekkö sitte tuon Sport-paketin takia vaiko onko joku joskus vaihtanu isommat satulat.. Autohan kuitenkin -98 2.0 16V SOHC farkku ja tarvikkeena rekisterinumerolla antaa ne pienemmät jarrupalat.

No farkuissa on yleisesti vissiin ne isommat jarrut..... eli jarrujahan on kolmea eri mallia: Pienet (254mm?), Suuret yksmäntäsillä (276mm), Suuret kaksmäntäsillä (276mm)....

Eli ihan varmaan sulla onkin ne 276mm mutta mielenkiinnosta onko 1 vai 2 mäntää. Itellä on vuosimallin 2003 Gdi Sportissa 1 mäntä vain koska se on manuaali ja sedan. Esim V6 automaatissa on jo 2 mäntäset. Mystistä :)
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

mystinengalant sanoi
No farkuissa on yleisesti vissiin ne isommat jarrut..... eli jarrujahan on kolmea eri mallia: Pienet (254mm?), Suuret yksmäntäsillä (276mm), Suuret kaksmäntäsillä (276mm)....

Eli ihan varmaan sulla onkin ne 276mm mutta mielenkiinnosta onko 1 vai 2 mäntää. Itellä on vuosimallin 2003 Gdi Sportissa 1 mäntä vain koska se on manuaali ja sedan. Esim V6 automaatissa on jo 2 mäntäset. Mystistä :)
Ja vielä mystisemmäksi menee, kun mulla on vm. 2000 GDI:ssä kaksimäntäiset ja on manuaali sedan. Mahtaneeko olla vain sillä perusteella, että mitä tehtaan hyllyssä on sillä hetkellä ollu, kun autoon on jarruja laitettu ;D Välillä tuota Volvoa rassaillessa tuntunut myös samalta, että esim pulteilla ja muttereilla ole mitään logiikkaa, kun välillä on tuumakokoja ja välillä millikokoja ::)
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MitsuMi sanoi
Ja vielä mystisemmäksi menee, kun mulla on vm. 2000 GDI:ssä kaksimäntäiset ja on manuaali sedan. Mahtaneeko olla vain sillä perusteella, että mitä tehtaan hyllyssä on sillä hetkellä ollu, kun autoon on jarruja laitettu ;D Välillä tuota Volvoa rassaillessa tuntunut myös samalta, että esim pulteilla ja muttereilla ole mitään logiikkaa, kun välillä on tuumakokoja ja välillä millikokoja ::)

ASA:kaan ei muistaakseni tunne tätä eroa, tietää kyllä jarrujen koon mutta tarjoo aina molempia satulavaihtoehtoja.. Paska tuuri ku meitsille osunu noi 1-mäntäset. :seina
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Kyllä ASA/CAPSI alustanumerolla erottaa kummat jarrut tehtaalla laitettu. Näitä size up-jarruja on ollut -97 mallista lähtien kaikissa moottori vaihtoehdoissa, sen tarkempaa tietoa en tähän hätään löytänyt.
Itsellä oli -98 V6 man ja juurikin kaksimäntäisillä jarruilla.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Mulla on kanssa kaksimäntäiset. Ja MitsuMi:llä on siis samat satulat kuin mulla ja 99% tod.näk samat satulat kuin -98 2.8TD Pajerossa, johon ei siis Rovaniemen Timanttitiskin mukaan saa noita holkkeja ja Ouluun ne holkit on saanu. Mikäs tuossa välillä on niin erikoista, ettei holkit tule tänne asti..? KEMI?? ??? (ei herneitä)

Voisko joku kattoa, että onko ne holkit samat GAlantissa ja Pajerossa? Esim Uge:lla mahtaa olla hyvä pääsy tietokantoihin ;D
Rekisterinyumerot voin YV:llä laittaa jos tarvii, alustanumeroihin menee ainaki tuon Pajeron kanssa hieman pitempään..
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

MVa~1 sanoi
Mulla on kanssa kaksimäntäiset. Ja MitsuMi:llä on siis samat satulat kuin mulla ja 99% tod.näk samat satulat kuin -98 2.8TD Pajerossa, johon ei siis Rovaniemen Timanttitiskin mukaan saa noita holkkeja ja Ouluun ne holkit on saanu. Mikäs tuossa välillä on niin erikoista, ettei holkit tule tänne asti..? KEMI?? ??? (ei herneitä)

Voisko joku kattoa, että onko ne holkit samat GAlantissa ja Pajerossa? Esim Uge:lla mahtaa olla hyvä pääsy tietokantoihin ;D
Rekisterinyumerot voin YV:llä laittaa jos tarvii, alustanumeroihin menee ainaki tuon Pajeron kanssa hieman pitempään..
Jos käy ilmi, että Pajessa samat satulat kuin Galantissa, niin tilaa Oulun Aineelta ne holkit ja pyydä lähettämään Rovaniemelle. Jos holkeilla ei ole kiire, niin tilaa ne holkit Aineelle ja minä voin toimittaa ne Rolloon, kun olen sieltä kotoisin ja aina välillä tulee käytyä porukkojen luona piipahtamassa :D
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Äkkiä katottuna ilman alustanumeroa sanoisin että MB618215 on sen helan varaosanumero, käy siis Galantiin ja V46W Pajeroon. Pajerossa satulan varaosanumero eri, johtuneeko siitä että satula akselin takapuolella kun Galantissa etupuolella, mutta esim. mäntä on sama.
Kyllä niitä holkkeja Rovaniemelle tulee ihan yhtä helposti kuin Kemiinkin jos vain liike tilaa niitä. Suomen varastosaldoista en osaa nyt sanoa, mutta kohtuuajassa tulee ulkomailtakin.
 
Vs: EA- Galantin käsijarrun säätö

Kyllä ainakin Motonet näyttäis myyvän esim. samaa tiivistesarjaa EA Galanttiin ja -93-> Pajeroon. Isä oli nyt käynyt tarvikkeesta hakemassa tiivisteet Pajeron satulaan ja oli ilmeisesti jonkinmoinen korjaussarja, joka sisälsi molempiin satuloihin kaikki kumit, myös liukujen kumit ja nuo kyseiset holkit, eli sen puoleen tarvetta ei toistaiseksi enää ole. n.65€ oli jääny sarjalle hintaa.

Nyt pitää vain tutkia, että käykös Galanttiin sama sarja, kun tuossa olis tosiaan ihan kaikki kumi osat. Toki jos itse sylinterin tiivisteet ja se haitarikumi on sama ja nuo holkit on samat, niin ei kai siihen enää jää kuin ne liukutappien haitarikumit, jotka voi olla erilaiset. Koivusen listat ei siis tunteneet -98 Galanttiin ainakaan noita isompia jarrupaloja, eli voi olla, ettei tuota tiivistesarjaakaan löydy rekisterinumerolla.
 
Takaisin
Ylös Bottom