Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikez
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Morjesta foorumi! Pahoittelen jo näin aluun pitkää tekstiä, mutta auton vika vaatiikin jo hieman selittämistä.

Edit: Koska teksti on vähän liiankin pitkä, lisään tähän heti alkuun todennäköisimmät syyt ongelmille nyt kun ne voidaan jo pienellä varmuudella tuomita ratkenneiksi:
  • Pielessä ollut nokkien ajoitus
  • Pielessä ollut sytytyksen ajoitus
  • Vuotava pakosarja (joka jatkoi vuotamistaan myös uuteen vaihdon jälkeen, mutterien löystyessä ja mukana tulleen tarviketiivisteen hajotessa)
  • Pielessä ollut TPS säätö
  • Väärän lämpöinen ja jumittava termostaatti, jonka vuoksi kone ei käynyt riittävän lämpöisenä
  • ISC pätkii edelleen ajoittain joten menee joskus vaihtoon, samoin sytytysjohdot

Alkuperäinen viesti jatkuu...

Ajan nyt vapari-Eclipselläni kolmatta kesää, auto viettää talvet seisonnassa. Autoa on riivannut alun alkaenkin todella rasittava tyhjäkäyntiongelma, mutta olen opetellut tulemaan sen kanssa toimeen enkä ole isompia huoltoja autolle tehnyt. Ajossa auto toimii nätisti, ei nyvi, pätki, puudu eikä muutakaan ongelmaa, kun ollaan tien päällä ja kaasulla. Mutta lämpöisenä tyhjäkäynti seilaa, sammahtelee paikallaan ollessa ja valoihin tullessa. Ongelmaan ei löydy ratkaisua vaikka ollaan jotakuinkin kaikki oppaat ja ohjeet käyty läpi, mutta uskon että foorumilta löytyy fiksuja ihmeisiä jotka voisivat asiaa valottaa enemmän :)

Sain kaverilta ylimääräiseksi jääneen Palm Vx kämmentietokoneen, ja olin jo viime kesänä ostanut ebay:sta ALDL kaapelin, niin innostuin seuraamaan auton sielunelämää Palm Vx + diagnostiikkakaapeli + MMcd logger softan yhdistelmällä. Vapun tienoilla käytettiin autoista enemmän tietävän kaverin kanssa pari päivää Eclipsen kimpussa, mutta mitään selitystä ei silti löydetty, vaikkakin yhtä sun toista jännää asiaa havaittiin ja opittiin. Internetti on selattu läpikotaisin mitsu foorumeja (tämä foorumi mukaan lukien), VFAQ sivustoa ja monenmoista muuta lähdettä myöten.

Tyhjäkäyntiongelman luonne voidaan jakaa kahteen osaan. Lämpöiseksi/kuumaksi ajettu auto tuppaa sammumaan liikennevaloihin tai risteyksiin ajettaessa, mutta ei aina. Toinen asia on tyhjäkäynnin notkahtelu ~500-1000rpm, joka usein johtaa auton sammumiseen, tätäkin esiintyy lähinnä lämpimäksi/kuumaksi ajetulla autolla. Notkahtelu voi muttua joskus kierrosten humppaamiseksi, jolloin rpm-lukemat eivät vain notkahda alaspäin vaan käyvät myös normaalia korkeammalla. Silloin, kun auto käy nätisti tasaisella tyhjäkäynnillä (850rpm), paljastuu että sytytyskin ilmeisesti pätkii satunnaisesti mikä johtaa kierrosten tippumiseen ~50rpm, pakoputkesta kuuluu vienoinen paukahdus.

Yritän selittää aikajärjestyksessä mitä kaikkea autolle ollaan tehty ja mitä vaikutuksia sillä on ollut.

Kun sain auton, tyhjäkäynti seilasi 1200-1800rpm, mikä paljastui ISC:n viaksi. Yhden käämin resistanssi oli eriävä muista, mikä varmasti riittää tekemään ISC:stä toimintakyvyttömän. Vaihdoin ehjään tyhjäkäyntimoottoriin (käytettyyn mutta toimintakuntoiseen), minkä jälkeen seilailu loppui, mutta kierrokset pysyivät jatkuvasti korkealla, yli 1000 rpm. Tutkittiin ja etsittiin imuvuotoja kuulostelemalla ja jarrukliinerin avulla, ei löydetty mitään. Säädettiin ohjeiden mukaisesti tyhjäkäyntiruuvilla (BISS) kierrokset ~800rpm tienoille ja testailtiin että ISC hoitaa hommansa, kytkemällä ilmastointia ja valoja päälle/pois ja seurattiin kuinka miten kierrokset käyttäytyvät. Kierrosluku laskee hetkellisesti ennenkuin ISC ehtii korjaamaan tilanteen, minkä jälkeen kierrokset oli taas ok. Tyhjäkäynti toimi nyt paremmin kuin ennen, joten oltiin tyytyväisiä työhömme. Silti lämpöisenä tyhjäkäynti vaelteli ja saattoi sammua, mutta asian tutkiminen jäi myöhempään ajankohtaan koska autolla pystyi kumminkin ajamaan.

Viime kesänä vaihdoin tulpanjohdot ja uudet tulpat, ei vaikutusta mihinkään. Olen ilmeisesti vaihtanut myös astetta viileämmät tulpat kokeilun vuoksi, koska nyt oli paikallaan BPR7ES-11, mutta tuollakaan ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ilmanputsarin vaihdoin myös. Seisonnasta ottamisen jälkeen huomasin että vakionopeudensäädin on lakannut toimimasta, sitä ei saa lainkaan on-asentoon (valo ei syty). Liekö sulake palanut, en ole jaksanut tutkia. Auto ei mennyt katsastuksessa päästöistä läpi sekä tyhjäkäynnin että kierrosten korkeiden HC arvojen vuoksi. Olin ottanut auton vasta ajoon ja tulpannut EGR-venttiilin. Hylyn jälkeen palautin varulta EGR venttiilin käyttöön, vaihdoin öljyt, täytin tankin uudella bensalla ja laitoin sekaan Masinolia, minkä jälkeen HC-arvot tippuivat rimaa hipoen hyväksytyksi. Toki tulppasin EGR-venttiilin tämän jälkeen uudestaan, en halua nokea imusarjaan...

Tänä keväänä vein auton katsastukseen tankillisella puhdasta bensaa, hieman masinolia ja EGR tulpattuna, ja 3000rpm kierrosten päästöt olivat OK. Matalilla kierroksilla päästöt heittelivät miten sattuivat, eikä mielestäni olisi ollut hyväksyttävissä rajoissa, mutta Mitsu-ystävällinen inssi kirjoitti paperiin pienimmät päästöarvot mitä ruudulla sattui vilahtamaan ja läpi meni... Huonot päästöarvot ovat mielestäni suoraa seurausta auton huonosta tyhjäkäynnistä, mitä ei kuitenkaan kovin selkeästi esiintynyt katsastuksen aikaan.

Mutta nyt itse asiaan eli dataloggauksen ja huoltojen tuloksiin.

Datalogeista voidaan nähdä että esim. TPS-anturi näyttää lineaarista jatkuvaa signaalia 21,8..99,6% välillä. MAF-lukemat näyttävät järkeviltä ja tasaisesti liikkuvilta suhteessa kaasun asentoon ja suutinten pulssiaikaan. Intake air ja coolant lämpötilamittaukset näyttävät myös järkeviltä ja oikeilta lukemilta (kylmä auto näyttää molemmissa liki ulkoilman todellista lämpötilaa, auton lämmetessä coolant nousee 80-90 alueelle ja intake nousee pellin alla jonnekin 30 asteen yläpuolelle). Fuel trim low (tyhjäkäynnin pitkäaikainen seos) oli kovin korkea, 139%! Fuel trim middle oli 103% ja fuel trim high 99,6%. Koneen lämmetessä ja ecun siirtyessä closed loop modeen O2-anturi alkaa vaellella 0-1 voltin sisällä ja feedback fuel trim seuraa tätä arvoa käsi kädessä. Vikakoodeja ei ole. Ennakko säätyilee mielestäni kovin paljon tyhjäkäynnillä, jatkuvasti 7-13' välillä. Logien mukaan kone nakuttaa vajailla 3000rpm kierroksilla kevyessä väännätyksessä, lukema nousee jopa sinne 30 seudulle. Näiden perusteella voitaneen sulkea pois monen anturin toimintavika.

Ensimmäisenä pääteltiin että O2 anturi kertoo omiaan, koska auto alkaa käydä huonosti silloin kun ECU alkaa säätämään seosta anturin lukeman mukaan, ja koska fuel trim low oli noinkin korkea. Otin O2 anturin johdon irti ettei se enää sotke säätöjä, ja kappas kummaa, auto alkoikin käydä nätimmin ja tasaisemmin. Pienillä kierroksilla tuntui jopa vetävän paremmin (voi olla lumevaikutusta persdynossa). Olin lukenut että pakosarjat halkeilevat näissä hyvin tyypillisesti, ja niinhän sitten huomattiin että omassanikin on 10cm halkeama keskellä pakosarjaa, minkä huomaa jo selkeänä pätkätyksenä kun koneen ääniä kuuntelee tarkemmin. Halkeaman jälkeen sijaitseva happianturi voi siis olla ehjä, mutta on näyttänyt halkeaman vuoksi virheellistä lukemaa? Pakosarjan halkeama lienee pääsyyllinen huonoihin päästöihin. Mistä löytäisin mä vapariin käypäisen ehjän pakosarjan? Happianturia ei ole kytketty takaisin ollenkaan tämän jälkeen. Koneen käyminen huonommin juurikin kuumana johtunee siitä, että pakosarjan halkeama laajenee lämmetessä jolloin happiarvot näyttävät entistä enemmän keturalleen.

Auto kävi yllättävän hyvin ilman O2-anturin puuttumista seoksiin, mutta tarpeeksi lämmennyt kone teki silti samaa kierrosten notkahtelua. Sitä vain ilmeni vähemmän kuin anturin ollessa kiinni. Kunnes vappuna auto alkoi taas käydä todella surkeasti ja sain sen sammumaan liikenneympyrään ajettaessa pariin otteeseen. Kun alettiin pohtia asiaa niin päädyttiin milloin mihinkin vaihtoehtoon.

Yhden teorian mukaan kone kävisi laihalla, koska nakutusta esiintyy kovinkin paljon, mikä johtaa ennakon säätymiseen. Sen seurauksena mitattiin suutinten kelaresistanssit ja ecu:n resistassit suutinten johdoista, ja kaikki neljä suutinta ovat resistansseiltaan täysin identtiset. Suuttimia ei otettu irti eikä bensapaineita päästy testaamaan. Mihin muuten voi tai kannattaa liittää bensapainemittari, kun suutintukissa ei ole minkäänlaista testausnippaa näkyvillä? Mieleen tuli että bensapumppu saattaisi katkoa välillä. Mitään selviä imuvuotoja ei taaskaan löydetty, noin isot tyhjäkäyntiongelmat vaatinevat varmasti jo suhteellisen ison imuvuodon jonka kuulisi korvalla. Nakutustakin epäiltiin phantom knockiksi, koska jos olisin oikeasti ajanut kolme kesää noin korkeilla nakutuksilla, niin olisihan sieltä jo johonkin mäntään tullut reikä? Koneesta on eliminoitu tasapainoakseli, voiko lisääntynyt koneen tärinä aiheuttaa haamunakutusta?

Toisen teorian mukaan ecu vain luulisi koneen käyvän laihalla ja rikastaisi seosta liikaa (FTL 139% ja pakosarja halki), mikä voisi selittää satunnaisen "putkessa palamisen" mikä ei silloin olisikaan sytytyksen katkomista. TPS-anturista huomattiin, että sen arvo tyhjäkäynnillä on reilu 20% vaikka sen pitäisi olla 10%. Anturin kokonaisresistanssi on 4,5 kohm vaikka pitäisi olla 5 kohm, onko tällä merkitystä vaikka anturi saatiin säädettyä 10% arvoon ja maksimikin on edelleen 99,6%? Säädön jälkeen tyhjäkäynti tippui tasan 750rpm arvoon mihin ei oltu aiemmin päästy, eli todellakin myös TPS-anturin säädöllä on vaikutusta tyhjäkäyntiin. Mutta ei sekään vielä kierrosten vaeltelua ja notkahtelua korjannut, vaan pikemminkin pahensi asiaa... Kone sammui kerran pelkästään sen vuoksi että polkaisin nopeasti kaasua ja päästin polkimen ylös, kierrokset kävivät ylhäällä ja sukelsivat sieltä suoraan nollaan. Todennäköisesti TPS ja tyhjäkäynti oli edellisten omistajien toimesta tarkoituksella säädetty pieleen piilottamaan todellista vikaa, mitä ei tiedetä. Kerran kävi niinkin, että loggerin mukaan ECU ei ohjannut ISC:tä ollenkaan, mikä on outoa, koska se on aina toiminut juuri niinkuin pitääkin. Ongelma korjaantui käynnistämällä auto uudestaan, joten olisiko tämä ollut vain hetkellinen bugi ECU:lla. Tyhjäkäynti pitäisi olla tämänkin jälkeen säädetty oikein sen perusteella, että ISC on 30% auki tyhjäkäynnillä (ei ole ajautuneena reunaan vaan säätövaraa on).

Kolmannen teorian mukaan vika olisikin jossain muualla, kuten väärin säädetyssä perusennakossa tai jaon heittämisessä pykälällä. Näitä ei pystytty vielä tarkistamaan, mutta kunhan hommaan tarvittavat mittarit niin sitten. Mielestäni JOKIN sotkee ennakonsäätöä, koska se poukkoilee tyhjäkäynnillä todella paljon, 7-13' astetta tai niillä main. Ajossa ennakko säätyy suht tasaiseen, kunnes ECU mittaa nakutusta, jolloin ennakko pomppaa jonnekin asetettuun arvoon. Kampuran ja nokan asentotunnistimet pitäisi joko toimia tai olla rikki, ei mitään siltä väliltä. Mutta olisiko silti mahdollista, että ne jollain tapaa brakaavat ja antavat virheellistä mittausta ennakon säätöön?

Neljäs teoria oli se, että koska mistään muualta ei löydy vikaa jonka korjaaminen vaikuttaisi tyhjäkäyntiin, että ECU olisi viallinen. ECU-vika selittäisi ongelman mystisyyden. Netin mukaan -94 mallin ECU:t ovat kestävämpiä kuin aiemmat, tai ainakin paremmilla konkilla varustettuja. Noh, kaverini on myös pätevä elektroniikkamies, niin otettiin ECU irti tarkistettavaksi. ECU oli todella siistin ja jopa täysin uuden näköinen, kuin pakasta vedetty, kaikki juotokset olivat puhtaita eikä missään ollut minkäännäköisiä merkkejä palamisesta, pullistumisesta tai yhtään mistään viasta. Kaveri vaihtoi kuitenkin pari konkkaa mille sattui löytymään varaosa ja juotti uudestaan suutinten ja sytytyksen ohjauskivien juotokset. Mutta kuten arveltiinkin, ei tälläkään ollut mitään merkitystä. Tutkin myös netistä Mitsun varaosanumeron perusteella onko ECU oikean mallinen vai kenties vaihdettu toisesta autosta, mutta ihan oikea se on. Voiko ECU olla silti rikki, vaikka edes kokenut elektroniikkaharrastaja ei huomaa mitään? ECU:n irroittaminen tietenkin nollasi sen ja on vielä todennäköisesti opetteluvaiheessa, joten autolla pitää taas ajaa hetki ennenkuin säädöt palailevat entiselleen. Vikakoodeja ei ole tullut missään vaiheessa ja kommunikointi ECU:n kanssa pelaa.

Onko ECU:lla erikseen idle mode ja drive mode? Säätääkö se moottoria ja seoksia eri tavalla riippuen siitä, ollaanko parkissa tyhjäkäynnillä vai kaasulla ja liikenteessä? Liikenteessä ajaessa ongelmia ei ole, tyhjäkäynnillä taas auto tekee omiaan. Mutta ei aina! Joskus auto toimii nätisti ja kehrää kuin kissa. Toisinaan se on kuin laitapuolen juoppo tasapaino-ongelmineen. Jos autossa olisi selkeää mekaanista vikaa, niin autohan käyttäytyisi aina samalla tavalla? Jos taas ECU:lla on erillinen tyhjäkäyntimoodi, niin mikä ero siinä on ajomoodiin verrattuna, mikä selittäisi erilaisen käyttäytymisen? Jos ollaan parkissa ja painetaan kaasua hieman niin, että kierrokset pysyvät 1000-1200rpm, kierrokset eivät seilaa lainkaan, mutta sitä samaa satunnaista "pätkimistä" esiintyy. Voisiko seoksen säädön ongelmien kanssa olla vielä lisäksi sytytysongelmia?

Sen sijaan risteykseen tai liikennevalohin sammumiseen löytyi todennäköinen syy. Nopeusmittarin sisällä oleva reed-kytkin todennäköisesti jumittaa. Kytkin (VSS) kertoo ECU:lle milloin auto on paikallaan ja milloin se liikkuu, laskemalla nopeusmittarissa olevan magneetin pyörähdyksiä. Kun jalka on pois kaasulta (idle switch kytkeytyneenä) ja VSS kertoo auton liikkuvan, ISC pidättää koneen kierrokset 1200rpm lukemissa. Kun auto pysähtyy, kierrokset tippuvat normaaleihin tyhjäkäyntilukemiin. Silloin, kun auto sammuu valoihin, VSS ei osaa kertoa ECU:lle auton liikkuvan. Sen huomaa jo siitä että kierrokset tippuvat epänormaalisti 800 kierrokseen auton liikkuessa vaikka kone ei sammuisikaan. Toisinaan taas VSS uskottelee auton liikkuvan, vaikka ollaan pysähdyksissä, minkä vuoksi tyhjäkäynti voi olla joskus 1200rpm. Joskus tämäkin anturi toimii "oikein", jolloin risteyksiin sammumista ei esiinny lainkaan. Tätä tutkiessa säädettiin tyhjäkäyntikytkinkin oikein, se oli liian ulos säädetty jolloin ilmaläppä ei mennyt ihan niin kiinni kuin piti.

Tästäpä tuli pitkä selitys, mutta jos jaksoitte tänne asti lukea, niin kiitän mielenkiinnosta :) On tämä ollut melkoisen mystinen ongelma kun ei tahdo löytyä mitään. Tai vaikka löytyykin niin se ei edes korjaa ongelmaa. Voin laittaa datalogeja halukkaille ja mielellään ottaisin kuviakin tähän mutta en tiedä miten saisin Palmissa toimivasta ohjelmasta kuvankaappauksen, pitäneekö asentaa Palm-emulaattori tai jotain? Valokuvan ottaminen on kovin vanhanaikaista ja epätarkkaa...

Vaihdan pakosarjan kunhan löydän jostain uuden, samoin tarkistan bensapaineet, -suodattimen ja -pumpun, jaon ja perusennakon sitten kun saan sopivat tarvikkeet ja työkalut. Mutta sitä odotellessa olisi kiva kuulla sivistyneitä arvauksia taikka ihan tietoakin siitä mikä tätä autoa voisi riivata ;D
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Yhtäkkiä mietittynä voisin väittää kaasuläpän olevan paskainen.. Onko se kaasuläppäkotelo putsattu kunnolla..?
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

mikki87 sanoi
Yhtäkkiä mietittynä voisin väittää kaasuläpän olevan paskainen.. Onko se kaasuläppäkotelo putsattu kunnolla..?
Kaasuläppäkoteloa ei ole irroitettu eikä purettu, mutta kaasuläppä on puhdistettu ja samoin kotelon sisältä niiltä osin kuin sinne pääsee käsiksi läpän avaamalla.
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Toisella kotimaisella foorumilla joku oli korjannut vastaavan vian ilmamäärämittarin vaihdolla, voiko se olla minunkin autossa rikki vaikka loggerin mukaan se näyttäisi toimivan ja antavan järkevän oloisia lukemia?
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Onhan se varmasti aivan täysin puhdas..? Mulla oli dynys vähä samanlaista ongelmaa, puhdistin kotelon mutta silti ongelmat jatkui.. Tarkempi tutkimus paljasti että läpän akselin ympäristöön oli jääny karstaa ja se aiheutti sen ongelman.. Hammasharja ja puhdistusspray oli parhaat eväät siihen.. :peukku
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Ilmamäärämittariviat ovat oikeasti Mitsuissa todella harvinaisia, näihin ei vaihdeta mittareita kuin volkkareihin. Päästöjen kanssa painiminen on aika turhaa hommaa niin kauan kuin pakosarja vuotaa. Se tukkoon ensin, sitten jatkaa tutkimuksia, jos enää aihetta on. Hätätapauksessa pakosarjan halkeamat voi vetää tukkoon migillä, kestää sen mitä kestää. Kyllä ne sen aikaa kestää, että pääsee huomaamaan mitä vuodon tukkiminen vaikutti.

Tulihan tuo tyhjäkäynti FAQ luettua? Jos vika on ollut pitkään päällä, niin on jopa todennäköistä, että jossain vaiheessa joka "asiantuntija" on käynyt ruuvailemassa kaasuläppäkotelon ruuveja sinne sun tänne -joka on nyt siis ainakin yksi vikakohde itsessään.
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Omassa (nykyään alicella olevassa) Eclipsessä ilmeni vähän vastaavanlaista vikaa, vaikka onkin 2g eikä 1g. Tästä syystä lisäisin tarkistuslistalle akun. Normiautossa huono akku paljastuu talvella, mutta jos kerran ajat tällä vain kesäisin niin asiaa ei välttämättä tule huomanneeksi. Kierroksilla laturi pitää huolen siitä että jännitettä riittää, mutta tyhjäkäynnillä tilanne on toinen ja auto voi sammahtaa.

Kaasuläpän jumittaminen lian vuoksi ei mielestäni ole oikein mahdollista jos kerran TPS on nyt säädetty ja näyttää arvoja 10% -> 99%. Mikäli akseli jumittaisi niin TPS-signaali näyttäisi asian kyllä.

Pakosarjathan näihin on halpoja kuin makkara, joten se kannattaa vaihtaa:
http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-RACING-MANIFOLD-HEADER-EXHAUST-89-94-ECLIPSE-TALON-LASER-2-0-NON-TURBO-/190599514213?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1994|Model%3AEclipse|Submodel%3AGS&hash=item2c609dc865&vxp=mtr
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

mikki87 sanoi
Onhan se varmasti aivan täysin puhdas..? Mulla oli dynys vähä samanlaista ongelmaa, puhdistin kotelon mutta silti ongelmat jatkui.. Tarkempi tutkimus paljasti että läpän akselin ympäristöön oli jääny karstaa ja se aiheutti sen ongelman.. Hammasharja ja puhdistusspray oli parhaat eväät siihen.. :peukku
No ei varmuutta voi olla, mutta kyllä sitä hammasharjalla ja kliinerillä muistaakseni puhdistettiin :peukku Ja kuten DaJackal tuossa sanoi, niin TPS-anturin mukaan läppä liikkuu hyvin ja loggeri näyttää läpän palautuvan aina samaan asentoon kun päästän jalan kaasulta. TPS säädettiin oikein, se oli aiemmin asennettu toiseen reunaan.

Niko Päivinen sanoi
Ilmamäärämittariviat ovat oikeasti Mitsuissa todella harvinaisia, näihin ei vaihdeta mittareita kuin volkkareihin. Päästöjen kanssa painiminen on aika turhaa hommaa niin kauan kuin pakosarja vuotaa. Se tukkoon ensin, sitten jatkaa tutkimuksia, jos enää aihetta on. Hätätapauksessa pakosarjan halkeamat voi vetää tukkoon migillä, kestää sen mitä kestää. Kyllä ne sen aikaa kestää, että pääsee huomaamaan mitä vuodon tukkiminen vaikutti.

Tulihan tuo tyhjäkäynti FAQ luettua? Jos vika on ollut pitkään päällä, niin on jopa todennäköistä, että jossain vaiheessa joka "asiantuntija" on käynyt ruuvailemassa kaasuläppäkotelon ruuveja sinne sun tänne -joka on nyt siis ainakin yksi vikakohde itsessään.
Joo, on selvä homma että pakosarja pitää korjata ennenkuin voidaan varmuudella diagnosoida mitään muuta. Mutta ei kai pelkkä halkeama voi johtaa kuvatun kaltaisiin ongelmiin, varsinkin kun lambda on irti? Tyhjäkäynti-FAQ on luettu pariinkin kertaan ja niitä ruuveja ollaan itsekin ruuvattu, mutta ollaan kyllä tiedetty mitä on tehty ;) Luulisin.

DaJackal sanoi
Omassa (nykyään alicella olevassa) Eclipsessä ilmeni vähän vastaavanlaista vikaa, vaikka onkin 2g eikä 1g. Tästä syystä lisäisin tarkistuslistalle akun. Normiautossa huono akku paljastuu talvella, mutta jos kerran ajat tällä vain kesäisin niin asiaa ei välttämättä tule huomanneeksi. Kierroksilla laturi pitää huolen siitä että jännitettä riittää, mutta tyhjäkäynnillä tilanne on toinen ja auto voi sammahtaa.

Kaasuläpän jumittaminen lian vuoksi ei mielestäni ole oikein mahdollista jos kerran TPS on nyt säädetty ja näyttää arvoja 10% -> 99%. Mikäli akseli jumittaisi niin TPS-signaali näyttäisi asian kyllä.

Pakosarjathan näihin on halpoja kuin makkara, joten se kannattaa vaihtaa:
http://www.ebay.com/itm/STAINLESS-RACING-MANIFOLD-HEADER-EXHAUST-89-94-ECLIPSE-TALON-LASER-2-0-NON-TURBO-/190599514213?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Year%3A1994|Model%3AEclipse|Submodel%3AGS&hash=item2c609dc865&vxp=mtr
Akku on uusi, tänä keväänä ostettu. Edellinen akku kuoli kokonaan ja jätti mut kerran paikallisen Hesburgerin drive-in kaistalle. ;D Datalogger kertoo uuden akun jännitteeksi 14,0-14,2 V käynnissä ollessa. Katselin tuota samaista pakosarjaa jo aiemmin ebaysta. Tuleeko ongelmia siitä kun tuossa näyttäisi lambdan paikka olevan kahden sylinterin haarassa? Lambda mittaisi silloin vain kahden sylinterin happiarvoja, ei kaikkien neljän.
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Kyllä voisin laittaa ECU vian piikkiin noiden oireiden perusteella, onko Ecua tarkastettu tai kokeiltu toisella?
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

T. Kiili sanoi
Kyllä voisin laittaa ECU vian piikkiin noiden oireiden perusteella, onko Ecua tarkastettu tai kokeiltu toisella?
No se tarkastettiin silmämääräisesti, eikä mitään vialta näyttävää löytynyt. On kuin pakasta vedetty. Se tosin tarkoittaa myös ettei sitä ole koskaan myöskään huollettu, eikä näitä varmaan uusina saa ostettuakaan? Silloin tuo olisi 20 vuotta vanha ECU jota ei ole koskaan huollettu. Voisihan tuon laittaa huoltoon varmuuden vuoksi, kukas ja missä niitä nykyään huoltaa? Ei ole ollut toista ecua jolla testata.

Kalle-koo sanoi
Mites PCV venttiili?
Tuota ei tullut tarkistettua. Kokeilen nypätä tuosta letkun irti ja tulpata päät seuraavan kerran kun auto humppailee. Kiitti vinkistä!
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Riittää että yksi vastus sekoilee ECUlla että tulee kuvatun kaltaisia ongelmia eli kokeile toisella ECUlla mutta varaudu siihen että viallinen tk-moottori voi särkeä sen(kin). Puhdista suuttimet vaikka Liqui Molyn LM-2979 aineella. Oliko imupuoli paineistettu ja tarkastettu imuvuotojen varalta? Katso myös maadoitukset ja kysy mikäli pätevä elektroniikkamies kaverisi kattoisi skoopilla että laturi on kunnossa. Tarkastaisin ja puhdistaisin sen tk-moottorin nyt vielä varmuuden vuoksi uudelleen. Bensan paineet ja pumpun jännite kannattaa myös mitata(voi olla bensapumpun releessä vikaa). Bensatukin päähän laitoin itse tuon painemittarin kun AMW Dynoservicen Maatsi oli semmoisen tehnyt ja lainasi sitä.
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Basbarduu sanoi
Riittää että yksi vastus sekoilee ECUlla että tulee kuvatun kaltaisia ongelmia eli kokeile toisella ECUlla mutta varaudu siihen että viallinen tk-moottori voi särkeä sen(kin). Puhdista suuttimet vaikka Liqui Molyn LM-2979 aineella. Oliko imupuoli paineistettu ja tarkastettu imuvuotojen varalta? Katso myös maadoitukset ja kysy mikäli pätevä elektroniikkamies kaverisi kattoisi skoopilla että laturi on kunnossa. Tarkastaisin ja puhdistaisin sen tk-moottorin nyt vielä varmuuden vuoksi uudelleen. Bensan paineet ja pumpun jännite kannattaa myös mitata(voi olla bensapumpun releessä vikaa). Bensatukin päähän laitoin itse tuon painemittarin kun AMW Dynoservicen Maatsi oli semmoisen tehnyt ja lainasi sitä.
Kiitos hyvistä neuvoista! Pitääkin käydä noi läpi vielä tässä kunhan ehdin. Kerron myöhemmin tuloksista :)
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

saattais olla myös puola ongelma? kaverin golffissa oli mutta tokihan siinä on suorasytytteinen systeemi ja joka tuikulla oma puola moottorinpäällä. _hivenen lämpöongelmaa oli_
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Päivitystä viimein vanhaan aiheeseen.

Sain korjattua pakosarjan vuodon vaihtamalla alkuperäisen valusarjan tilalle ebay:sta tilatun rosterisarjan. Jouduin uusimaan myös laturin, koska ohjaustehostin itki vanhan laturin pilalle. Auto on toiminut sen jälkeen kuin unelma, mutta seurailen miten käynti muuttuu, kun tulee lämpimämmät kelit, jolloin ongelma on ollut pahimmillaan. Tyhjäkäynti on kuitenkin selvästi jo parantunut. Kunhan ehdin, niin käyn imupuolenkin kunnolla läpi. Seuraillaan...

edit: Ei muuten kannata ostaa Biltemasta öljyanturille tarkoitettua haaroitinta. Asensin sellaisen, jotta saan sekä öp-anturin että rajan paikalleen. T-haara-palikka kesti kolme päivää ja murtui juuresta niin, että kierreosa ja öljyfiltterin jalan sisään. Katkesi onneksi lopullisesti vasta kun kokeilin käsin kiristää jolloin vääntyi irti. Ihmettelin kaupalta tullessani auton jättämää öljyvanaa... Voi olla, että ehdin hetken ajella matalilla öljynpaineilla, kun eihän nuo vakiot öp-mittarit mitään näytä. Nyt on biltematuning-anturi paikallaan, pitää vielä mittarikin kiinnittää kojelautaan. Tarvi sokkona ajella öljynpaineiden suhteen stana... :)
 
Vs: Eclipse GS todella mystinen tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana

Ei jaksa uutta aihetta tehdä kun samasta autosta on edelleen kyse, niin nostan tämän ketjun nyt pinnalle. Muokkasin otsikkoa hieman alkuperäisestä samalla.

Auton vasemman etupyörän laakeri vaihdettiin niin samalla kun osat oli purettu edestä, tarkistettiin jakohihnan ajoitus myös kampiakselilta. Ollaan se kaverin kanssa jo aiemmin tarkistettu, mutta vain nokilta, nokkien ajoitusmerkit kyllä osuvat kohdalleen. Mutta kun kampuran pyöräyttää yläkuolokohtaan niin silloin heittää molemmat nokat hampaalla... Että olisikohan tällä vaikutusta otsikon ongelmiin :P Joo hidasta on ollut ongelman selvitys kun asian kanssa on oppinut elämään. Aina välillä jonkun korjausoperaation jälkeen tyhjäkäyntikin on parantunut hetkeksi niin on saattanut välillä olla jopa tyytyväinen auton käyttäytymiseen.

y3mJ6CKlPHbJrCAvi1_mVZwZ09jgXLCrzM39M4ZsS3MmcgkJFC7YvXVO2RnfJVNDOMsyRfJEE8ELNfDOn4sJD_Wcm8sqj-WJPpEVrnAZv8f6greT2s2jzZuwyrEkEiZJBGj7tVicXsIeO-8Ctw1HV5DR9nWRF5J4crnFFn8i-iCfiE


Edellinen omistaja on kohdistanut jakohihnan ja nokat 15 asteen ennakon merkkiin eikä nollaan eli yläkuolokohtaan, mistä johtuen nokat heittää hampaalla. Eikö se pidä nollaan kohdistaa kuten alla olevassa kuvassa vai ollaanko ymmärretty jotain väärin? Tarkistettiin vielä avaamalla ykkösen tulppa ja katsomalla pitkän ruuvarin avulla milloin mäntä on huipussaan.

y3msMtpFI78Pe2LQthECJl26l24CDLynT0ihca4_m0FBHiHPJCk3M9E61goYVzb9is_4xz7gJsqf_iHfZeLeFedUTEqzXrkCdFIXsV952S3KwhRTWDrcci-T8nNMS6DvarhiXqJYKOdV6GuZ0F0FXO8-3zXgtKigdbrmAPG3yaMIUY


Löydettiin myös öljynjäähdyttimen letkut puskurin sisältä, ylimääräistä painolastia ollut viimeset vuodet kun ei tähän mottiin saa kytkettyä erilaisen öljynsuodattimen jalan vuoksi :D Onko vaparissa koskaan ollutkaan öljynjäähdytintä, vai onko tämän auton kohdalla turbosta tehty vapari? Miten iso ja missä pitäisi olla ilmastoinnin jäähdytin, kun olin aiemmin luullut tuota öljyn jäähdyttimen kennoa siksi? Ilmastointikaan ei tässä siis toimi kun kompuraa ei ostettaessa ollut, on kyllä ollut tavoitteena sekin korjata vielä joskus.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Alahihnapyörä on T merkissä kun kone YKK eli kuvien perusteella diagnoosi on oikea että heittoa on (joka selittää kaikki ongelmat kohtuu varmasti..)

Vapareissakin (tuplanokkaiset) on järjestäen öljynjäähdytin, joku vaan varmaan sen poistanut tai letkut menneet rikki tms.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Tän lisäksi myös tyhjäkäyntimoottori on aivan kuollut, nyppäsin johdon irti niin ei mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin :D ISC:n toiminta oli hyvin satunnaista, se välillä osasi nostaa kierroksia mutta saattoi myös jumittua ylös. Vielä kun löytäisi jostain uuden taikka huolletun ja mielellään lompakkoystävälliseen hintaan... www.dsmisc.com on vissiin mennyt nurin kun laitoin yli vuosi sitten kyselyä uudesta ISC:stä eikä vastausta tullut koskaan. Kai joutuu tarvikkeen tilaamaan ebaysta (ja myöhemmin toteamaan senkin aivan yhtä p*skaksi kuin kaiken muunkin mitä olen sieltä tilannut)
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mikez sanoi
Lämpöiseksi/kuumaksi ajettu auto tuppaa sammumaan liikennevaloihin tai risteyksiin ajettaessa, mutta ei aina. Toinen asia on tyhjäkäynnin notkahtelu ~500-1000rpm, joka usein johtaa auton sammumiseen, tätäkin esiintyy lähinnä lämpimäksi/kuumaksi ajetulla autolla. Notkahtelu voi muttua joskus kierrosten humppaamiseksi, jolloin rpm-lukemat eivät vain notkahda alaspäin vaan käyvät myös normaalia korkeammalla.


Sattui tämmönen keskustelu eteen, missä on 100% samat oireet kuin omassa Galantissa, ihan tosta fast idlen puuttumisesta lähtien, eli siis rullatessa kuuluisi olla korotettu tyhjäkäynti mutta ei ole. Mittariston nopeusanturista ei pitäisi kiinni olla, koska cruise siltä saa kuitenkin tiedon myös ja se toimii.

Kaikenlaista tullut jo tarkastettua ja tehtyä:
Uusi lambda, kaasuläppäkotelon purku, puhdistus ja uudet akselin stefat, uusi ISC (rockauton halvin krääsä), suuttimien alatiivisteet, suuttimet käytetty finjectorilla, FIAV kierretty kiinni, maffia loggailtu ja näyttäis ok:lta, tulpat, johdot ja puolat vaihdettu, EGR blokattu jo aiemmin, avasin ja varmistin tiivisteiden eheyden, letkut imusarjasta ja kaasuläppäkotelosta ehjät ja mitähän kaikkea vielä. Jako on oikein ja perusennakko varmistettu. Tyhjäkäynnillä trimmit tapissa, normaalisti ajaessa seos näyttäis olevan ok.

Akku ostettu syksyllä ja laturi toimii.

PCV -venttiilin kai kuuluukin hengittää melko vapaasti venttiilikopasta imusarjaan päin?

HC syksyllä katsastuksessa 0 ja 5 kuitenkin ja vika oli sillonkin jo päällä. Imu- ja pakosarjojen tiivisteet vaihtamatta, mutta pitäisi kai niiden vuoto vaikuttaa läpi kierrosalueen? Toinen CAS myös koittamatta.

Epäilys alkaa vahvistua, että ECUssa joku huonosti. Sekin on huollettu, tosin jo melkein 5 vuotta sitten.

Haamunakutuksia vähän tulee, mutta ei enää siinä määrin, että mitään puutumisia aiheuttaisi.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Sattui tämmönen keskustelu eteen, missä on 100% samat oireet kuin omassa Galantissa, ihan tosta fast idlen puuttumisesta lähtien, eli siis rullatessa kuuluisi olla korotettu tyhjäkäynti mutta ei ole. Mittariston nopeusanturista ei pitäisi kiinni olla, koska cruise siltä saa kuitenkin tiedon myös ja se toimii.

Kaikenlaista tullut jo tarkastettua ja tehtyä:
Uusi lambda, kaasuläppäkotelon purku, puhdistus ja uudet akselin stefat, uusi ISC (rockauton halvin krääsä), suuttimien alatiivisteet, suuttimet käytetty finjectorilla, FIAV kierretty kiinni, maffia loggailtu ja näyttäis ok:lta, tulpat, johdot ja puolat vaihdettu, EGR blokattu jo aiemmin, avasin ja varmistin tiivisteiden eheyden, letkut imusarjasta ja kaasuläppäkotelosta ehjät ja mitähän kaikkea vielä. Jako on oikein ja perusennakko varmistettu. Tyhjäkäynnillä trimmit tapissa, normaalisti ajaessa seos näyttäis olevan ok.

Akku ostettu syksyllä ja laturi toimii.

PCV -venttiilin kai kuuluukin hengittää melko vapaasti venttiilikopasta imusarjaan päin?

HC syksyllä katsastuksessa 0 ja 5 kuitenkin ja vika oli sillonkin jo päällä. Imu- ja pakosarjojen tiivisteet vaihtamatta, mutta pitäisi kai niiden vuoto vaikuttaa läpi kierrosalueen? Toinen CAS myös koittamatta.

Epäilys alkaa vahvistua, että ECUssa joku huonosti. Sekin on huollettu, tosin jo melkein 5 vuotta sitten.

Haamunakutuksia vähän tulee, mutta ei enää siinä määrin, että mitään puutumisia aiheuttaisi.
Viikonloppuna tehtiin viimein jakopääremppa autoon, on kyllä vielä liian aikaista vetää pidemmälle vietyjä johtopäätöksiä, mutta nyt 100km ajon jälkeen auto käy nätisti ja tasaista tyhjäkäyntiä, eikä ole kuumaksikaan ajettuna sammuillut (poislukien ajoittainen sytytyksen katkominen, lisää alla). Mun Eclipse osaa siis selvästi käydä hyvin ja nätisti, kunnes oppii huonoille tavoille, eli suurin syy ongelmiin on todennäköisesti (ja toivottavasti) ollut pielessä olleet seokset. Kun tätä on nähty usein aiemminkin että ecun nollauksen jälkeen toimii paremmin niin en halua vielä intoilla korjauksen onnistumisesta.

Rempan yhteydessä korjattiin venttiilien ajoitus joka oli hampaan (15°) pielessä kampuralta. Kiristinrullan varsi ei kunnolla liikkunut nivelestään, joten ei ole mahdollisesti päässyt liikkumaan ja kiristämään hihnaa oikein, on voinut joskus pompata hampaalla tämän vuoksi. Sytytyksen perusennakko säädettiin 5 asteeseen kun se oli lähes 10 asteessa, termostaatti vaihdettu oikeaan (vanhalla 82 asteisella ei juuri koskaan lämmennyt riittävästi, nyt uusi toimiva 88 paikallaan ja auto lämpöinen jo kilometrin jälkeen), pakosarjan pultit jälkikiristetty momenttiin kun kerrankin sai avaimen mahtumaan (ei vuoda sieltäkään enää)
-> lukuisia auton käyntiin vaikuttavia korjauksia tehty.

Katkoo edelleen sytytystä satunnaisesti tyhjäkäynnillä ja varsinkin 2000-2500 kierroksilla vedätettäessä, pitää alkaa tuota tutkimaan seuraavaksi. Pitänee aloittaa tulppien ja tulpanjohtojen vaihdolla kunnollisiin. ECU säätää kyllä tosi paljon ennakkoa, katsottiin ajoituslampulla ensin ilman pistokkeen maadoitusta niin ajoitusmerkki hyppi +-5 astetta joka kierroksella ??? Olisko tuossa jotain mätää vai onko normaalia? Kone oli paikallaan käytetty lämpöiseksi flektin pyörimiseen saakka. Aiemmin ennen remonttia on nähty loggerilla sama asia, että ennakko vaeltelee ja myös nakutusta näyttää lähinnä vedätyksessä. Uskoisin kyllä että haamunakutus kyseessä tässäkin, jos ne lukemat olis todellisia tää kone olis varmaan jo räjähtänyt >:(

Ainiin, piti kasata jakopää vanhalla kiristimellä ja vesipumpulla, kun tottakai 6-pulttisessa on eri osat kuin 7-pulttisessa ja tähän on vaihdettu lohko joskus. Onneksi ne oli kunnossa, pitää kuitenkin hommata oikeat osat valmiiksi hyllylle. Jos joku tarvii 7-pulttisen hihnankiristintä ja vesipumppua niin laittakee viestiä :) Tarkistan vielä osien varaosanumerot kun kotiin pääsen, saatan tehdä myynti-ilmon niistä.

Päivitän tähän ketjuun taas lisää tietoa kun jotain selviää, samoin sen että toimiiko tää vielä yhtä hyvin 5000km jälkeen. Tai edes tankillisen jälkeen.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Tätä lukiessa löytyi omasta ainakin yksi oma kämmi: Jonkun päähän pinttyneen väärän muistikuvan perusteella olen säätänyt TPS.n olemaan kaasu suljettuna 13%, mikä onkin aika paljon liikaa. Olikohan voltteina tuo 0,67v

Wsm:n mukaan oikea säätö on 0.48-0.52V at curb idle, eli kai tyhjäkäynnillä. Auto käynnissä läppä aukeaa 0.03 volttia vastaavan määrän verran verrattuna virta päällä, mutta ei käynnissä katsottuun. Pari voltin sadasosaa kantoi vielä liian syvälle säätämäni idle switch.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Muutaman sadan kilsan siivu tuli ajeltua, eikä auto enää ainakaan sammuile, pahimmillaan näin kävi aina kun 80km/h vauhdista cruise päällä painoi vaan kytkintä.
Vetää muutenkin nyt maukkaimmin kuin mulla ollessa koskaan :driver

Tyhjäkäynti vaan vähäsen humppailee kuumana vieläkin, mutta tasottuu muutamassa hetkessä, olisko puolen minuutin jälkeen. TPS nyt tyhjäkäynnillä 0,49v


Tuli semmonenkin mieleen, että kun öljyä kuluu melko paljon ja nyt laitettuani tokmannin eurol -öljyt (5 litraa 20 eurolla) vielä enemmän, niin voisko lambda sekoilla niistä öljynkäryistä ja ilmottaa että rikastusta tarvitaan? Kukaan kuullut tai kokenut tämmösestä?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Havaintoja remontin jälkeisten 1200 kilometrin jälkeen:

Hihna on pysynyt kireällä ja jako kohdallaan.

Ensimmäiset 800km auto kävi nätisti ja tasaisesti, eikä ottanut tavakseen sammuilla. Joskus kierrokset kävivät alhaalla, joten edelleen on epäilys hieman huonosti toimivasta isc:stä. Mutta sitten...

Noin 1000km kohdalla auto alkoi käydä huonosti ja vanhat oireet palasivat. Sen huomasi käyntiäänestä, vedoista ja muutenkin käyttäytymisestä. Pakosarjan pultit olivat löystyneet momenttiin kiristyksestä huolimatta, jokainen pyörähti 0,25-0,5 kierrosta ennen momenttiavaimen naksahdusta, pitänee tähän vaihtaa prässätyt lukkomutterit... Käyntiäänestä tuli paljon nätimpi, eli ei vuoda taas, ennenkuin löystyy.

Tarkastaessani sytytystulppien kunnon, huomasin yhden tulpanhatun haljenneen koko matkalta. Teippasin ensiavuksi, ei pätki enää sytytystä vaan vetoja on nyt alhaalta asti. Tulpat olivat kaikki samalla tavalla kuluneita, vaaleanharmaan värjäymän peitossa, joten sylinterikohtaisia eroja ei ole.

Sytytystulpat olivat selvästi liian löysällä, koska painetta oli karannut pitkin kierteitä jotka olivat bensassa/öljyssä. Laitoin vanhat tulpat takaisin paikalleen mutu-tuntumalta vajaaseen 20 Nm kireyteen, jälkikäteen tarkistin niin pitäisikin olla 25 Nm, en uskaltanut niin kireälle tietämättä vetää.

Näiden korjausten jälkeen auto toimii jälleen yhtä hienosti kuin ensimmäiset 800km, joten voidaan todeta, että mitä todennäköisimmin ongelmat ovat johtuneet pielessä olevan jakopään ja sytytyksen ajoituksen lisäksi myös vuotavasta pakosarjasta, jota on yritetty moneenkin kertaan korjata. Tällä hetkellä vedot ovat paremmat kuin koskaan minun omistuksen aikaan :driver
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Muutaman sadan kilsan siivu tuli ajeltua, eikä auto enää ainakaan sammuile, pahimmillaan näin kävi aina kun 80km/h vauhdista cruise päällä painoi vaan kytkintä.
Vetää muutenkin nyt maukkaimmin kuin mulla ollessa koskaan :driver

Tyhjäkäynti vaan vähäsen humppailee kuumana vieläkin, mutta tasottuu muutamassa hetkessä, olisko puolen minuutin jälkeen. TPS nyt tyhjäkäynnillä 0,49v

Tuli semmonenkin mieleen, että kun öljyä kuluu melko paljon ja nyt laitettuani tokmannin eurol -öljyt (5 litraa 20 eurolla) vielä enemmän, niin voisko lambda sekoilla niistä öljynkäryistä ja ilmottaa että rikastusta tarvitaan? Kukaan kuullut tai kokenut tämmösestä?
Luulisin, että öljyn käry nostaa HC- sun muita päästöarvoja, mutta ei se happea sinne tuo lisää. Ja päätyykö öljyä palotilaan sen enempää kuin tiiviissäkään koneessa, vai vuotaako joka saumasta ulos kuten mulla (öljypohjan ja venttiilikannen tiivisteet itkee)? Huomasin omassa että sytytystulpat oli löysällä ja vuotivat myös, en tiedä paljonko sen todellinen merkitys on, mutta kannattaa tarkistaa. Kaikki aina kysyy ensimmäisenä että onhan pakosarja tiivis, no minun mielestä oma on ollut tiivis kun on uusi sarja ja tiivisteet sekä momenttiin kiristetty, mutta eihän se totuus sitten ollutkaan... :)

Tyhjäkäynti humppailee jos seokset on pielessä, siihen ei paljoa ISC ehdi vaikuttamaan. Ja olikos sun lambda missä kunnossa, omaan vaihdoin NGK:n tarvikkeen joskus vuosi sitten. Sellaisen missä piti johdot yhdistää vanhan lambdan liittimeen, sain samalla kriittiset 20mm mittaa lisää johtoon jotta yletti kunnolla tarvikesarjaan kiinni.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mikez sanoi
Luulisin, että öljyn käry nostaa HC- sun muita päästöarvoja, mutta ei se happea sinne tuo lisää. Ja päätyykö öljyä palotilaan sen enempää kuin tiiviissäkään koneessa, vai vuotaako joka saumasta ulos kuten mulla (öljypohjan ja venttiilikannen tiivisteet itkee)? Huomasin omassa että sytytystulpat oli löysällä ja vuotivat myös, en tiedä paljonko sen todellinen merkitys on, mutta kannattaa tarkistaa. Kaikki aina kysyy ensimmäisenä että onhan pakosarja tiivis, no minun mielestä oma on ollut tiivis kun on uusi sarja ja tiivisteet sekä momenttiin kiristetty, mutta eihän se totuus sitten ollutkaan... :)

Tyhjäkäynti humppailee jos seokset on pielessä, siihen ei paljoa ISC ehdi vaikuttamaan. Ja olikos sun lambda missä kunnossa, omaan vaihdoin NGK:n tarvikkeen joskus vuosi sitten. Sellaisen missä piti johdot yhdistää vanhan lambdan liittimeen, sain samalla kriittiset 20mm mittaa lisää johtoon jotta yletti kunnolla tarvikesarjaan kiinni.

HC oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla 5 ;D

Öljyä kone hikoaa vähän joka saumasta, mutta ei siinä määrin, että edes lattialle mitään tulisi.

Pakosarjan mutterit sen näkösiä, ettei kiinnostais niitä kokeilla ollenkaan, liekö ollut koskaan irti. Mistäs se orkkis yleensä halkeaa, pitäiskö se huomata? Päästötkin pitäis sitten kai olla jotain ihan muuta kuin nuo mitatut?

Lambdojakin olen uusinut, "vanha" oli n.10tkm ajettu NTK ja uutta Boschia koitin (nää on rockauton poistomyynnissä niin halpoja että sama tilailla varmuuden vuoksikin), mutta Bosch oli hitaampi eikä näyttänyt täyttä volttia koskaan, NTK kyllä. Nyt se NTK paikallaan.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
HC oli katsastuksessa tyhjäkäynnillä 0 ja kierroksilla 5 ;D

Pakosarjan mutterit sen näkösiä, ettei kiinnostais niitä kokeilla ollenkaan, liekö ollut koskaan irti. Mistäs se orkkis yleensä halkeaa, pitäiskö se huomata? Päästötkin pitäis sitten kai olla jotain ihan muuta kuin nuo mitatut?
Miten muut arvot käyttäytyi? Mulla taisi olla CO2 arvot suurimpana ongelmana. Hyvä katalysaattori piilottaa päästöongelmia kunnes kuolee pois, kuulemma, en itse ole mikään päästöanalyysiasiantuntija.

Mulla oli koko alkuperäinen pakosarja kauttaaltaan halki kahden keskimmäisen putken välistä, olis varmaan saanut kahteen osaan kun olis alasinta vasten kolauttanut... :D Jos on yhtä pahasti halki, sen kyllä näkee kun ottaa lämpökilven pois, pitkä pakokaasuista mustunut halkeama. Voi olla myös alapuolella piilossa, jolloin sitä ei näe, mutta ilmavirran saattaa tuntea iholla (älä tunge kuuman pakosarjan väliin vaan kylmänä ;D ). Äänestä saattaa kuulla terävän pätkytyksen esim. katoksessa pelti auki. Mutta niiden päästöjen ja käyntiongelmien vuoksi aloin itse tutkia pakosarjan kuntoa, tuskin muuten olisin huomannut.

Nykyisessä sarjassa ei vuoda kuin tiivisteet. Samaan aikaan tilasin ebaysta pakosarjan pulttisarjan koneeseen, ei niillä vanhoilla tee mitään kun oot saanu mutterit irti... Pari pulttia vaati lämpöä mutta muuten irtosivat hyvin koneesta. Semmoinen huomio, että vanhemmissa koneissa (6-pulttiset?) kaikki pakosarjan pultit on saman kokoisia 12mm kannalla olevia, uudemmassa (7-pulttinen?) kaksi reunimmaista pulttia on isommat ja 14mm kannalla. Ja toinen huomio, jossain toisessa ketjussa oli puhetta että joku noista pulteista menisi vesitilaan, kannattaa tiivistää kierrelukitteella (en tuollaista huomannut enkä ole tiivistänyt). Mun Eclissä on uudempi kone johon on vaihdettu 6-pulttinen lohko, mutta siis nuo yläkerran hilut on 7-pulttisesta. Löysin Ebaysta turbokoneen pulttisarjan joka kävi paikalleen. Ja sit pakosarjan pultin reikiä joutui viilaamaan samasta syystä, että putosi paikalleen.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Kyllä tuo vaan edelleen pätkii kuumana ja sammunutkin taas on.

Mutta oliskos vika löytynyt: :o

Koitin uteliaisuuttani pakosarjan pultteja, reunimmainen pinnapultti oli poikki, vain "valekseltaan" paikallaan ja useampikin vähän löysällä, että pystyi kiristämään.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Kyllä tuo vaan edelleen pätkii kuumana ja sammunutkin taas on.

Mutta oliskos vika löytynyt: :o

Koitin uteliaisuuttani pakosarjan pultteja, reunimmainen pinnapultti oli poikki, vain "valekseltaan" paikallaan ja useampikin vähän löysällä, että pystyi kiristämään.
Hieno homma että (ainakin yksi) vika löytyi :peukku Ainakin käyntiääni pitäisi muuttua paljon siistimmäksi kun pultit kiristää.

Itsekin eilen taas kiristelin pakosarjaa ja huomasin että nehän pyörii moottorin puolelta kaikki auki, en oo aikanaan vetänyt kunnolla kireyteen tai sitten nuo pinnapultit on niin sekundakamaa toleransseiltaan ettei pysy kiinni. Taidanpa itsekin hakea Deltalta orkkikset... Varsinkin kun onnistuin melkein tuhoamaan yhdestä kierteet väärällä mutterilla. Tossa kun käy äkkiä niin että kun muttereita vaan kirii ja kirii, eikä huomaa että pultit on pyörinyt auki, jossain vaiheessa korkkaa kierteet koneesta kun ei ole riittävästi kierrepintaa enää.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Nyt on uusi pakosarjantiiviste, pultit ja mutterit ja nämä momenttiin kiristettyinä.

Testi: cruise päällä 80km/h ajaessa vaan kytkin pohjaan. Siihen sammui :seina


Mitähän sitten keksisi. Jospa taas ecun nollaisi.

Voiskos alkuperäinen vika olla jo tullut korjattua ja nyt mättää enää uusi kiinankrääsä-ISC mikä mahdollisesti jo uutena ei toimi oikein?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Nyt on uusi pakosarjantiiviste, pultit ja mutterit ja nämä momenttiin kiristettyinä.

Testi: cruise päällä 80km/h ajaessa vaan kytkin pohjaan. Siihen sammui :seina


Mitähän sitten keksisi. Jospa taas ecun nollaisi.

Voiskos alkuperäinen vika olla jo tullut korjattua ja nyt mättää enää uusi kiinankrääsä-ISC mikä mahdollisesti jo uutena ei toimi oikein?
Ei oo vissiin vielä oppinut oikeille arvoille joten ecun nollaus lienee ensimmäinen asia mitä kannattaa koittaa, ennen kuin alat ISC:tä tai muuta rassaamaan. Mä huomasin että kun auto toimii hyvin, kierrokset laskee hitaammin ja hallitummin sinne 1000rpm tasolle. Huonosti käydessä taas kierrokset tippuu heti kuin kivi alle 1000rpm (kun polkee kytkimen pohjaan vauhdista ilman kaasua). En tiedä, onko tuo oikeiden seosten vaiko ISC:n ansiota, mutta tuntuisi että jälkimmäisessä tapauksessa ISC ei ehtisi toimivanakaan mukaan.

edit: Oletko varma että 25Nm riittää? Manuskan mukaan 12mm kantaiset vedetään 29Nm momenttiin, ja jos löytyy isompia 14mm kantaisia niin ne vedetään 49Nm momenttiin.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Mikez sanoi
Ei oo vissiin vielä oppinut oikeille arvoille joten ecun nollaus lienee ensimmäinen asia mitä kannattaa koittaa, ennen kuin alat ISC:tä tai muuta rassaamaan. Mä huomasin että kun auto toimii hyvin, kierrokset laskee hitaammin ja hallitummin sinne 1000rpm tasolle. Huonosti käydessä taas kierrokset tippuu heti kuin kivi alle 1000rpm (kun polkee kytkimen pohjaan vauhdista ilman kaasua). En tiedä, onko tuo oikeiden seosten vaiko ISC:n ansiota, mutta tuntuisi että jälkimmäisessä tapauksessa ISC ei ehtisi toimivanakaan mukaan.

edit: Oletko varma että 25Nm riittää? Manuskan mukaan 12mm kantaiset vedetään 29Nm momenttiin, ja jos löytyy isompia 14mm kantaisia niin ne vedetään 49Nm momenttiin.

Täysin samanlainen käytös, välillä kytkimen painettuani kierrokset tippuu hitaasti ja auto jää tyhjäkäynnille, toisinaan taas sammuu samantien.

Ecu nollattu ja käyty Turussa, 100km per sivu ja vika on päällä edelleen.

Tuli semmonen mieleen, että oli imusarjakin monta vuotta ilman tukea (pultti lohkoon puuttui kannakkeesta edellisen kannen asentajan jäljiltä) joten periaatteessa imusarjan tiivisteen vuotokin on mahdollinen. Helpoimmin todettavat pultit joskus koitin että ovat kireällä, mutta pitänee tohonkin perehtyä paremmin.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Täysin samanlainen käytös, välillä kytkimen painettuani kierrokset tippuu hitaasti ja auto jää tyhjäkäynnille, toisinaan taas sammuu samantien.

Ecu nollattu ja käyty Turussa, 100km per sivu ja vika on päällä edelleen.

Tuli semmonen mieleen, että oli imusarjakin monta vuotta ilman tukea (pultti lohkoon puuttui kannakkeesta edellisen kannen asentajan jäljiltä) joten periaatteessa imusarjan tiivisteen vuotokin on mahdollinen. Helpoimmin todettavat pultit joskus koitin että ovat kireällä, mutta pitänee tohonkin perehtyä paremmin.
Mitenköhän herkästi imusarja saa rasitushalkeamia ilman kunnollista tuentaa? On se tuki siellä kuitenkin ihan syystä. Jossain siellä on oltava vielä vuotoja. Jos pakopuoli on nyt kunnossa (momentit kannattaa vielä tarkistaa, ja oliko halkeamia) niin luulisi vuotoja löytyvän sitten imupuolelta. Kyllä se vielä kuntoon tulee :peukku
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Imusarjan tiivistekin uusi, satsi todettu ehjäksi ja kiristetty mahdollisimman hyvin, nord-lockit välissä ettei ainakaan aukene.
Vika vaan on ja pysyy ???

Akun miinus piti ottaa remontin ajaksi irti, johan muuten lentäisi kipinät startin navoista siellä sokkona avaimen kanssa hääräillessä ;D Eli ecu nollattu taas

Jaon ja sytytysennakon totesin taas olevan oikein.


Nyt ideoita, että mikä mättää, eikä vaan myhäilyä että kauanko tuokin viitsii romuaan nyppiä ::)


Bensanpaineen säädinkin on mallia halpa rihkama, pitäiskö koittaa orkkista takaisin?
 
Vs:

Itselle tulee mieleen enää imuputken ja alipaineletkujen kunto, mistä vuotoa voisi etsiä. Ja paikat mihin alipaineletkut kiinnittyy. Tai anturivika. Tai ECU. Tai se bensapaineen säädin. Onhan noita vianetsintäohjeita tälläkin foorumilla, niin ei varmaan auta kuin lähteä uudestaan vaan käymään läpi.

Ehkä joku viisaampi osaisi kertoa lisää, harmi jos ei nämä samat temput tehonnut kuin minun autoon :( mut kyllä minullakin oli usko kovilla monesti ja auto oli lähdössä milloin paaliin, milloin myyntiin ja milloin järveen... Ehdin jo vähän itsekin innostua josko kohtalotoverikin olisi samalla tavalla parantunut :)
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Ei vaikuttanut bensanpaineensäätimen vaihto. Koitan seuraavaksi vielä toista ISC:tä, mutta epäilyttää vähän, että ei vaikuta sekään.

Olisiko kellään lainata varmasti toimivaa CAS:sia mahdollisen vian toteamisen ajaksi? On jo sen hintainen, ettei viitsisi tilata jos ei ole siinäkään vika.
Tuollainen johdollinen malli:
MT12_TOP_P04.jpg


Tämä epäilyttää nyt sen puoleen, että loggerilla näkee "TDC sensor" -arvon viuhuvan high ja low välillä tyhjäkäynnillä jatkuvasti. Epäilen ko. tiedon tohon asennontunnistimeen jotenkin liittyvän, täältäkin kyselin mutta ei nähnyt kukaan tarpeelliseksi vastata.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Voiskos alkuperäinen vika olla jo tullut korjattua ja nyt mättää enää uusi kiinankrääsä-ISC mikä mahdollisesti jo uutena ei toimi oikein?

Oli muuten just näin :seina

Vaihtamalla vanha orkkis-ISC takaisin, uudehkon kiinanrihkaman tilalle poistuivat käyntihäiriöt ja auton liikkuessa fast idlekin tuli takaisin.
Tämä vältettävän mallinen on Rockautosta Ultra-power merkkinen.


Hienoa, että tuli kuntoon mutta kyllä pännii tuo syy. Haluaisi olettaa, että uusia osia vaihtamalla ei ainakaan huonommaksi tule, mutta jotain pitäisi taas oppia. Tuskin mitään silti oppi, kohta taas lisää halpaa p*skaa tilaamaan.


edit: kiinalais-ISC:n keloissa vastukset 35,3-35,4 ohmia, 28-32 sallittu.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Oli muuten just näin :seina

Vaihtamalla vanha orkkis-ISC takaisin, uudehkon kiinanrihkaman tilalle poistuivat käyntihäiriöt ja auton liikkuessa fast idlekin tuli takaisin.
Tämä vältettävän mallinen on Rockautosta Ultra-power merkkinen.


Hienoa, että tuli kuntoon mutta kyllä pännii tuo syy. Haluaisi olettaa, että uusia osia vaihtamalla ei ainakaan huonommaksi tule, mutta jotain pitäisi taas oppia. Tuskin mitään silti oppi, kohta taas lisää halpaa p*skaa tilaamaan.


edit: kiinalais-ISC:n keloissa vastukset 35,3-35,4 ohmia, 28-32 sallittu.
Hienoa että vika löytyi! :peukku Et kuitenkaan tehnyt pako- ja imusarjojen tiivistyksiä turhaan, kyllä nekin vaikuttaa. :driver

Mä taas tänään vaihdoin uuden (kunnostetun) takajarrusatulan autonvaraosat24.fi sivustolta ja ilmeisesti se on rikki jo uutena... Vanhassa koko mäntä oli jumissa, tässä uudessa "ehjässä" satulassa käsijarrumekanismi nousee irti pesästään kun vaijeria kiristäää... Mikähän sitä pitää paikallaan kun nousee ilman vastusta ulos (jonkin matkaa, kokonaan en tietenkään edes yrittänyt nostaa pois), räjäytyskuvissa en sokkaa nähnyt? Näyttäisi että pysyy paikallaan ainoastaan sen linkkutapin avulla, joka työntää mäntää. Onkohan tuo väärin kasattu?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Tänään hain leiman katsastuskonttorilta, läpi meni huonosta käsijarrusta riippumatta. Toki selitin että uudessa satulassa vika, minkäs teet. Tottakai tuon korjaan ensi tilassa ja sellainen oletus jäi katsurillekin. Testasi muuten turvavyötkin myös takaa, mutta varoituskolmiota ei tarkastanut, vaikka sellaisen viimein hommasin :D

Eikä oo koskaan vielä mennyt päästöistä yhtä nätisti läpi kuin nyt, että ilmeisesti ne seoksetkin olis jotakuinkin kohdillaan :peukku

Eilen illalla (lasketaanko puolen yön aikaan illaksi?) vielä vaihdoin pakkivaloanturin niin ei tarvinut siitäkään huomauttaa.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Galantti ollut 3kk ajamatta ja nyt on kaikki helevetin vaivat taas takaisin.

Kylmänä startatessa hörähtää 4-5 kertaa ennen kuin jää käyntiin. Kaasua ei kestä kylmänä juuri lainkaan.

Tyhjäkäynti ja myös fast idle kuitenkin toimi ecun nollauksen jälkeen n.20min hyvin, sitten alkoi pätkiminen ja fast idle katosi.

Uusittu on nyt kaasuläppäkotelon tiiviste ja tyhjäkäyntimoottorin o-rengastiiviste, ei vaikutusta.



Edelliseen viestiini yllä viitaten, jostain amerikan sivuilta löytyi juttua, ettei tuon tarvike-isc:n korkeampi vastus pitäisi mitään vaikuttaa.

Jospa bensapumppua vaihtelisi seuraavaksi. Sitten on uusimatta maffi, tps, cas ja ecu.

Ideoita otetaan vastaan (myös tarjouksia runsaasti rempatusta autosta...)
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Galantti ollut 3kk ajamatta ja nyt on kaikki helevetin vaivat taas takaisin.

Kylmänä startatessa hörähtää 4-5 kertaa ennen kuin jää käyntiin. Kaasua ei kestä kylmänä juuri lainkaan.

Tyhjäkäynti ja myös fast idle kuitenkin toimi ecun nollauksen jälkeen n.20min hyvin, sitten alkoi pätkiminen ja fast idle katosi.

Uusittu on nyt kaasuläppäkotelon tiiviste ja tyhjäkäyntimoottorin o-rengastiiviste, ei vaikutusta.

Edelliseen viestiini yllä viitaten, jostain amerikan sivuilta löytyi juttua, ettei tuon tarvike-isc:n korkeampi vastus pitäisi mitään vaikuttaa.

Jospa bensapumppua vaihtelisi seuraavaksi. Sitten on uusimatta maffi, tps, cas ja ecu.

Ideoita otetaan vastaan (myös tarjouksia runsaasti rempatusta autosta...)

Nopeana kommenttina tähän että oletko tutkinut johtosarjoja? Mulla on kuskin jalkatiloissa yksi johtosarjan liitin aika pinkeällä, sitä kun heiluttelee niin tyhjäkäynnin saa sekoamaan... En oo vaan tutkinut enempiä kun se viimein asettui johonkin
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Johtosarjoissa on rosvoliittimiä ja ties mitä, jonkun sittemmin jo irroitetun varashälyttimen asennuksista :P Olisi toki taas lisää harrasteltavaa nyppiä kaikki jälkiasennusjohdot pois (paitsi itse viritetyt ;D )

Mikäs liitin semmonen sitten on, mikä tyhjäkäyntiin vaikuttaa?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Johtosarjoissa on rosvoliittimiä ja ties mitä, jonkun sittemmin jo irroitetun varashälyttimen asennuksista :P Olisi toki taas lisää harrasteltavaa nyppiä kaikki jälkiasennusjohdot pois (paitsi itse viritetyt ;D )

Mikäs liitin semmonen sitten on, mikä tyhjäkäyntiin vaikuttaa?
En tiedä mitä sen liittimen läpi kulkee, mutta olettaisin että joko ISC:n ohjaussignaaleja ja/tai oleellisia anturitietoja koneen lämmöstä tai jostain. Huomasin asian, kun säädin vakionopeuden mikrokytkintä joka nojaa kytkinpoljinta vastaan ja tuli siinä sitten runnottua kyseistä liitintä, kun ei käsi ja työkalu mahtunut kunnolla väliin. Tän jälkeen auto ei käynyt tyhjää kunnolla vaan vaelteli todella paljon. Sitten kun tökin liitintä vähän niin tyhjäkäynti tasaantui.

Ja mullakin on ties mitä liitoksia tuolla, taitaa olla peräti kahdesta johtosarjasta teipattu kasaan :D hirvittää niin ettei uskalla tutkia enempiä :)
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Kävin katsastusta varten päästömittauksessa, melko hyvät lukemat tuli:
Osaako noista nyt joku vielä jotain arviota heittää? Juuri mittauksen aikana tyhjäkäynti ei pätkinyt, mutta jo korjaamolta lähtiessä ensimmäiseen risteykseen sammui.
 

Liitetiedostot

  • mittaus.jpg
    mittaus.jpg
    68.3 KB · Lukukerrat 362
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Otan nyt osaa tähän topicciin jo valmiiksi kun yhtä tämäntyylistä tapausta pitäisi varmaan viitsiä alkaa tutkimaan. Kiinnostus on melko lailla nollan ja olemattoman välimaastossa, mutta sitä ei kai kysytä... :-\ Joka tapauksessa jos ei muuta niin vertaistukea on odotettavissa lähiaikoina.

Oliko tuosta ECU tsekattu ja kondensaattorit vaihdettu?
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

DaJackal sanoi
Oliko tuosta ECU tsekattu ja kondensaattorit vaihdettu?

Ecu oli janialholla 5,5 vuotta sitten
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Tämän kanssa meni taas vähän aikaa hyvin, nyt taas pätkii kuumana ja sammui. Edellisen viestini jälkeen vaihdoin bensapumpun, kylmänä on siitä asti toiminut hyvin ja lähtenyt laakista käyntiin.

Koko egr-laitteen irroitin ja tulppasin imusarjasta paikan latikanpätkällä, se ei vaikuttanut. Pakosarjan ja etuputken tiiviste on vaihtamatta, uuden sain jo joskus hommattua mutta vanha risa on paikallaan.

Laihalla käymiseen viittaa, kun kuumaksi ajettuna (vian ollessa päällä) loggeri näyttää ISC steppien olevan 0? Ideat vaan on vähissä, että mikä falskaa, ellei sitten tuo pakosarjan jälkeinen tiiviste voi lambdaa sekoittaa.

Jarrutehostimen lähdön tulppasin joskus kokeeksi, eikä se steppeihin vaikuttanut.

edit: BISS -ruuvi on kiinni kierrettynä ja eegeeärrän tukkimislaipan tiivisteen pitävyys oikein liimalla varmistettu
 
Vs: Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Tämän kanssa meni taas vähän aikaa hyvin, nyt taas pätkii kuumana ja sammui. Edellisen viestini jälkeen vaihdoin bensapumpun, kylmänä on siitä asti toiminut hyvin ja lähtenyt laakista käyntiin.

Koko egr-laitteen irroitin ja tulppasin imusarjasta paikan latikanpätkällä, se ei vaikuttanut. Pakosarjan ja etuputken tiiviste on vaihtamatta, uuden sain jo joskus hommattua mutta vanha risa on paikallaan.

Laihalla käymiseen viittaa, kun kuumaksi ajettuna (vian ollessa päällä) loggeri näyttää ISC steppien olevan 0? Ideat vaan on vähissä, että mikä falskaa, ellei sitten tuo pakosarjan jälkeinen tiiviste voi lambdaa sekoittaa.

Jarrutehostimen lähdön tulppasin joskus kokeeksi, eikä se steppeihin vaikuttanut.

edit: BISS -ruuvi on kiinni kierrettynä ja eegeeärrän tukkimislaipan tiivisteen pitävyys oikein liimalla varmistettu
Mitä näyttää fuel trimmiksi? FTL (fuel trim low) muistaakseni vaikuttaa tyhjäkäynnillä ja ainakin mulla veti/vetää jonnekin 120-130 prosenttiin, kun lambda mittaa ylimääräistä happea vuotavasta pakosarjasta. Vetää siis rikkaalle ja sen haistaa ja näkee savusta. Toki mulla on olut HC arvot koholla. En ole tosin loggaillut vuoteen. Kun alkuvuodesta sain sarjan tiiviiksi (hetkeksi) niin auto toimi kuin unelma, ja sitä mukaa mitä on uutta vuotoa ilmaantunut pakosarjaan nii käynti on heikentynyt. Ja ainakin mulla vaikuttaa aftermarket sarjalla tosi paljon sen välilaipan tiivistys, kun lambda on ihan vieressä. Motivaatiopula vaivaa että jaksaisi jälleen kerran tiivistellä pakosarjan... Yhdet helicoilit pitäisi asentaa ja tehdä kuparista laipan tiiviste. Kun vain olisi tilat ja sitä motivaatiota niin nostasin koko koneen pöydälle...

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Parempi tietysti olisi olla kehumatta, mutta pakoputken tiivisteen vaihdon jälkeen on toiminut erittäin hyvin.

Se jäi aikaisemmin vaihtamatta, koska ihan joka paikasta tarjotaan väärää, putkien koko vissiin muuttuu siinä -90 loppuvuoden "kattiuudistuksessa" eikä sitä kauppojen luettelot ja ohjelmat tiedä. Uudempien 2.4 GDI koneisiin myyty on sopiva.

Vanha oli vuotanut ainakin putkien välistä keskenään, ja jonkun verran myös ulos.
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

Taas galantti rykii, kakoo ja sammuilee tyhjäkäynnillä niin, että on lähes ajokelvoton.

Motivaatio tähän autoon laskee laskemistaan
 
Vs: Eclipse GS tyhjäkäyntiongelma, humppaa ja sammuilee kuumana (päivitystä)

korsma sanoi
Taas galantti rykii, kakoo ja sammuilee tyhjäkäynnillä niin, että on lähes ajokelvoton.

Motivaatio tähän autoon laskee laskemistaan
Ei ole ihan täyttä lääkettä löytynyt omaankaan autoon. Tuntuu että vikaa on vähän joka paikassa ja kaikkien summautuessa sopivasti yhteen, viat pahenevat. Mutta mutta. Paljon tuli tässä kesän mittaan tehtyä kun Eclipse oli seisonnassa, ja kyllä se nyt paljon paremmin toimii:
- Yhden pakosarjan pinnapultin kierteet korjasin helicoililla, nyt saa momenttiin. Oli 4 pytyssä, josta lähtevässä haarassa myös lambda vaikuttaa. Vähentää varmasti happivuotoja.
- Pakosarjan ja putken välisen kaksireikäisen tiivisteen tein itse kuparista (toholla kuumennus sinihehkuun ja äkkiupotus kylmään veteen, kuparista tulee pehmeätä ja tiivisteeksi kelpaavaa). Nyt ei vuoda, vähentää edelleen happivuotoja.
- Vaihdoin bensasuodattimen ja toiset ehjäksi todetut suuttimet ja bensapaineensäätimen. Saattaa olla, että rötäily/katkoilu vähentyi. Ainakin vetää ihan hyvin.
- Poistin EGR:n alipaineletkut. EGR on ollut tulpattu jo vuosia, jostain syystä letjuja en deletoinut. Samalla uusin evap-pöntön ja bensapainesäätimen ap-letkut.
- Puhdistin taas kaasuläppäkoteloa mitä pystyin
- Uudet öljyt (vanholla näköjään ajoinkin vain 2500km)
- Tutkittavana on vielä huohotusjärjestelmä ja jarrutehostin ap-letkuineen.
- Ajattelin tehdä RVS käsittelyn myöhemmin

Normaali tyhjäkäynti on nyt hyvä, pysyy aika tasaseen 800rpm myös kuumaksi ajettuna, toki edelleen välillä kierrokset notkahtelee. Siksi epäilen vielä huohotuksen ja jarrutehostimen kuntoa, kun kaikki muu on käyty jo läpi. Mutta ei sammuile yhtäkkiä tyhjäkäynniltä samalla tavalla kuin ennen. Tiukoissa jarrutuksissa saattaa edelleen sammua, koska ISC ei vissiin ole kovin hyvässä kunnossa. Sammuilee kuitenkin huomattavasti harvemmin nykyään ja voi jopa luottaa siihen että auto pysyy käynnissä.

Mietin josko laittaisin nuo suuttimet vielä huoltoon samalla kun laitan Galantin suuttimet.

Tai sitten toteutan pitkään kyteneen ajatuksen ja vaihdan koko motin :P
 
Takaisin
Ylös Bottom