Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta

Member
Liittynyt
14 Syyskuu 2004
Sijainti
Jalasjärvi
Autona olis Evo 8 jenkki malli.

löytyiskö kokemusta madallussarjoista??
meneekö pilalle koko auto jos menee madaltamaan??
vakio alusta tuntuu tosi pintakovalle ja nokka on turhan korkeella ;D


Kiitoksia taas jo etukäteen ;)
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Lueppas toi http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21132.0
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta sanoi
Autona olis Evo 8 jenkki malli.

löytyiskö kokemusta madallussarjoista??
meneekö pilalle koko auto jos menee madaltamaan??
vakio alusta tuntuu tosi pintakovalle ja nokka on turhan korkeella ;D


Kiitoksia taas jo etukäteen ;)
Osaatko yhtään kertoa tarkemmin tuosta jenkkimallin alustasta? Esim. iskarien merkkiä? Jos meinaan tuossa jenkki kasissa on sama alusta kuin IX GSR suomimallissa, niin pintakovuudesta pääsee eroon helposti: tilaat esim. Königiltä Bilsteinin B6-iskarit ja valtuutetusta Mitsubishiliikkeestä Ultimate-mallin takajouset. Tuosta Peken osoittamasta keskusteluosiosta löytyy tuotekoodit kyseisiin jousiin. Itse nimittäin teetin omaan ysiini kyseisen alustan vaihdon, ja voin sanoa, että auton ajomukavuus parani kymmenkertaisesti. Tämä vaihtoehto ei tosin madalla autoasi. Jos haluat välttämättä madaltaa, niin suosittelen seuraavaa: Tuo sama Bilstein iskarisarja ja Eibachin Prokit jousisarja. Saat tuolla muistaakseni 25mm madallusta. Täytyy huomauttaa, että minulla ei ole tästä vaihtoehdosta omaa kokemusta, mutta Eibach ei kuulemma huonoja jousia tee. Tosin jos jenkki kasissa on vakiona Bilstein alusta, ja pidät sitä pintakovana, niin sitten tulee vaikeuksia löytää parempi.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

täytyypä selvittää toi iskari homma.
lueskelin juttuja noista Eibachin jousista ovat kuulemmat kohtalaisen pehmeät.
millaisia sarjoja Eibachilta on saatavilla. paljonko madaltaa?? ja millaisissa hinnoissa liikutaan.
meneekö ajettavuus pilalle jos menee madaltamaan??
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Kyllä jenkkimallissa ja euromallissa pitäisi olla ihan samanlaiset alustat, siis kun puhutaan ihan vakiomalleista.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta sanoi
meneekö ajettavuus pilalle jos menee madaltamaan??

Riippuu, missä ajelet. Mä ajelen vain asfaltilla ja alla KW V3, minusta paljon orkkista parempi. ;)
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Tuo pehmeyskin on suhteellinen käsite. Eivät siten varmaan kovin pintakovat ainakaan ole. Ei mene varmaankaan ajettavuus nyt aivan pilalle noin maltillisella madaltamisella (Prokit siis madaltaa 25mm), mutta huonoilla teillä ajettaessa ja liukkaassa talviajossa siitä saattaa olla jonkinlaista haittaa (ei ainakaan hyötyä). Itse uskon, että vakioalustaa (siis GSR:n alustaa) huonomman (siis epämukavamman) saaminen on hyvin epätodennäköistä, jos vain merkkituotteissa pysyy. MR:issä ja Ultimatessa on vakiona se Bilstein-alusta, jota kyllä suosittelen lämpimästi. Pelkkä iskareiden vaihto saattaisi jo auttaa, mutta 100% varma en siitä ole.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Samaa sanovat esim. Tein Superstreetistä joka tosin ei ole Suomen lainsäädännöllä kasiin kovin varteenotettava vaihtoehto hyväksynnän puuttumisen vuoksi.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Teinin(kin) coileja saa ihan sillä jousijäykkyydellä mitä arvaa tilata. Laitoin 200sx:ään 6/5 jouset ja pitää kyllä sanoa että on hienot ja mukavat ajaa normaaliajossa ja radallakin menee paremmin mitä minä osaan ajaa. Moni tuntuu laittavan 10/8 tai jopa 12/10 jouset ja sitten valitetaan kun ovat paukkukovat, jännä juttu... yllättävän moni ei muuten tunnu tietävän että jousta saa vaikka minkämoisella jäykkyydellä vaan ottaa defaulttisetin, joka on monesti radalle suunniteltu.

Tallissa evoon odottelisi nyt E8 MR:n vakiobilsteinit tein s type jousilla (-45/-25mm muistaakseni). Voin kirjoitella näistä kommentteja kunhan saan aikaiseksi ne alle pujottaa. Tosin en ole varma viitsinkö ennen talvea moiseen lähteä.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

TEINit olit hyvät ajaa, mutta jos ympärivuotiseen käyttöön niitä meinaa, niin ehdottomasti ei kannata. Talvessa meni multa TEINit ihan paskaks. Ja olleet takuukäsittelyssä jo heinäkuun alusta, todella toimiva takuu. :seina
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Eibachilta pro kit esim tai Teiniltä S-type. Nämä siis pelkkiä jousia. Eibachit on enemmän mukavuuspainotteiset ja Teinit enemmän radalle. Eibachi jää vähän keulimaan, teini madaltaa edestä enemmän kuin takaa joten jää vaakaan.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Biim sanoi
Eibachilta pro kit esim tai Teiniltä S-type. Nämä siis pelkkiä jousia. Eibachit on enemmän mukavuuspainotteiset ja Teinit enemmän radalle. Eibachi jää vähän keulimaan, teini madaltaa edestä enemmän kuin takaa joten jää vaakaan.
Onko sinulla ihan henk.koht. kokemusta Prokitistä? Olen meinaan pohtinut että miten autoni muuttuisi nykyisestä, jos vaihtaisin nuo vakio/"MR" jouset niihin. No madaltuisi tietysti, mutta miten mukavuus tai kaarreajo?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

evoluutio sanoi
Onko sinulla ihan henk.koht. kokemusta Prokitistä? Olen meinaan pohtinut että miten autoni muuttuisi nykyisestä, jos vaihtaisin nuo vakio/"MR" jouset niihin. No madaltuisi tietysti, mutta miten mukavuus tai kaarreajo?

On, mutta ei evossa. 200sx:ssä oli pari vuotta nuo alla eikä kyllä ole muuta moitittavaa kuin tuo keuliminen. Meno jämäköityy kummasti, mutta pintakovaa siitä ei tullut. Jos vertaisin samassa autossa nykyään oleviin 6/5 tein flexeihin niin teinit pehmeimmällä asetuksella olivat vähän löysemmät kuin nämä eibachit.

Britit kovasti kehuvat tuota pro kittiä mukavuusmadallukseksi. Tiedä sitten miten suomen teillä.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Madallusjouset saa miltä tahansa osia tuovalta puljulta. Tälläkin foorumilla niitä pyörii useita.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Itse kyllä uskon että vakioiskarit on ne, jotka ensimmäisenä kannattaa vaihtaa pois. Tuolla yhdellä palstalla niitä nimitettiin "kuolleiksi" iskareiksi. Aika osuva nimitys mielestäni. Eivät nimittäin vaimenna minkäänlaisia iskuja.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

pexi sanoi
Eihän niiden kuulukkaan iskuja vaimentaa.....

Nyt en kyllä tiedä virallisesta terminologiasta, mutta väittäisin kyllä silti että iskunvaimentimien tehtävä on jousiin kohdistuvien iskujen liike-energian muuttaminen lämpöenergiaksi eli ihan suomeksi sanottuna vaimentaa iskuja.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

nyt löytyi muutama vaihtoehto madallus jousille.
eibach 25mm/25mm 417€
H&R 35mm/15mm 400
KW 35mm/25mm ei oo vielä hinta tiedossa.


paljonko etupäätä voi pudottaa, että Eevalla pääsee vielä liikkumaan??
onko jollain kokemuksia Evossa noista madallus jousista??
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

No mulla on pudotettu luokkaa väh 5cm eikä ole ole ongelmia. 3-4 senttiä voi ainakin täysin huoletta tiputtaa. Kyseessä 9.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

toi H&R sarja madaltaa eniten, mutta sais varmaan madaltaa enemmänkin.
onkohan saatavilla sarjoja millä sais 45mm/35mm
Etupää sais tippua aika paljon että auto olis suorassa, mieluusti sais olla vähän etupää alempana :)
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Kannattais oikeasti miettiä haluaako Coiloverit ?

Maksaa vähän enemmän ,mutta taas vastaavasti saa auton ulkonäköä ja ominaisuuksia muutella mielensä mukaan. Jos vaihtaa pelkät jouset niin niiden kanssa on sit vaan elettävä niin pitkään kun vaihtaa uudet tai ostaa sit myöhemmin säädeltävän alustan.

Alkuun olin itsekkin tuolla jousi linjoilla ,mutta mieli muuttui matkan varrella ja ei ole alustan ostoa ainakaan vielä tarvinnut katua.

Kirpaiseehan se lompsaa ,mutta auto maksoi vielä enemmän.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Mulla on autossa noi H&R:n madallusjouset. Keula tipahtaa kyl aika paljon. Tää kuva antaa varmaan vähän suuntaa.
http://www.munkuvat.org/kuvat/137443.jpeg
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Cirrus sanoi
Nyt en kyllä tiedä virallisesta terminologiasta, mutta väittäisin kyllä silti että iskunvaimentimien tehtävä on jousiin kohdistuvien iskujen liike-energian muuttaminen lämpöenergiaksi eli ihan suomeksi sanottuna vaimentaa iskuja.

Jos sen asian kääntää niin päin, että ajattelee autossa olevan vain jouset. Tuleeko iskuja? Ei, jousi ottaa ne vastaan ja vaimentaa ne, ennen kuin "isku välittyy koriin", mutta auto jää heilumaan. Kun lisätään iskari, niin heiluminen loppuu. Eli toisin sanoen iskarin tehtävä on vastustaa jousen voimaa, jotta heiluminen jää pois, ei ottaa vastaan iskuja.

Toki on olemassa kaksitoimisia iskareita ym. jotka vaimentavat myös sisään joustossa.

Ihan oikeat kilpatolpat on sitten asia erikseen, niissä kun on vaimennusta ja säätöjä molempiin suuntiin, yleensä ulos vielä erikseen hidas ja nopea. Sisäänvaimennukseen yksi.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

pexi sanoi
Jos sen asian kääntää niin päin, että ajattelee autossa olevan vain jouset. Tuleeko iskuja? Ei, jousi ottaa ne vastaan ja vaimentaa ne, ennen kuin "isku välittyy koriin", mutta auto jää heilumaan. Kun lisätään iskari, niin heiluminen loppuu. Eli toisin sanoen iskarin tehtävä on vastustaa jousen voimaa, jotta heiluminen jää pois, ei ottaa vastaan iskuja.

Toki on olemassa kaksitoimisia iskareita ym. jotka vaimentavat myös sisään joustossa.

Ihan oikeat kilpatolpat on sitten asia erikseen, niissä kun on vaimennusta ja säätöjä molempiin suuntiin, yleensä ulos vielä erikseen hidas ja nopea. Sisäänvaimennukseen yksi.
Eihän isku tarkoittakaan iskua koriin, vaan iskua jousiin. Eli sitä impulssia joka pokeuttaa jousta sen vakiotilasta. Vaikka iskarit otettaisiin pois, niin edelleen jousiin kohdistuisi näitä iskuja tien kuopista tms. Ja näitä impulsseja ja lisäksi myös jousen taipumusta värähdellä iskunvaimemmin vaimentaa. yksi- ja kaksitoimiset vähän erillä tavalla.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Cirrus sanoi
Eihän isku tarkoittakaan iskua koriin, vaan iskua jousiin. Eli sitä impulssia joka pokeuttaa jousta sen vakiotilasta. Vaikka iskarit otettaisiin pois, niin edelleen jousiin kohdistuisi näitä iskuja tien kuopista tms. Ja näitä impulsseja ja lisäksi myös jousen taipumusta värähdellä iskunvaimemmin vaimentaa. yksi- ja kaksitoimiset vähän erillä tavalla.

Käsittääkseni kokoajan on puhuttu koriin välittyvistä iskuista. Mitenkäs sitä iskua muuten "perstuntumalla" huomaisi? Tuskin kukaan siellä jousessa sitä iskua on ollut tunnustelemassa.

Miksi autossa on jouset? Jotta se isku ei kohdistuisi suoraan koriin.
Miten jousi käyttäytyy kun isku tulee? Se painuu kasaan ja sen jälkeen palautuu ja "menee yli" normaalitilasta.
Mitä iskari tekee? Vaimentaa ja vastustaa tuota jousen "venymää", jotta heiluntaa ei tulisi.
Missä siis iskari vaimentaa iskua?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Kyllähän noissa normaaleissa iskareissa on vaimennusta kumpaankin suuntaan, mutta kokoon painuessa (bump) se on paljon vähäisempää kuin ulos tullessa (rebound). Monessa halvemman pään säädettävässä iskarissa säätö vaikuttaa vain reboundiin, joissain molempiin yhtä aikaa ja sitten kalliimmissa kisatolpissa on säädöt molemmille erikseen.

Luultavasti tämän vuoksi lopputulos on yleensä huono jos coilovereiden liian jäykkiä jousia yritetään katukäytössä kompensoida vähentämällä iskarin vaimennusta, yleensä siis pelkästään reboundia. Lopputuloksena alusta ei juurikaan pehmene mutta iskarin kyky hallita jäykän jousen liikkeitä menetetään. Oikeampi tapa olisi valita käyttöön sopivat jouset ja sitten säätää iskarit niin että ne pitävät liikkeet hallinnassa mutta eivät turhaan rajoita joustoja jolloin rengas saadaan pysymään alustassa ja pito maksimoitua.

Asiantuntija en ole, mutta yhdet coiloverit olen säätänyt: valinnut käyttöön sopivat jousijäykkyydet, säätänyt jousen esijännitykset niin että liikerata on riittävä kumpaankin suuntaan, säätänyt alustan korkeuden ja lopulta säätänyt iskaritolppien vaimennus säädön kokeilemalla kohtuu toimivaksi. Näissä tolpissa jäi sellainen vaikutelma että bumppiinkin olisi ollut jotain vaikutusta, mutta vaikea sanoa varmasti.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Evokuutio sanoi
Mulla on autossa noi H&R:n madallusjouset. Keula tipahtaa kyl aika paljon. Tää kuva antaa varmaan vähän suuntaa.
http://www.munkuvat.org/kuvat/137443.jpeg

minkälaiset jouset on käyttö mukavuudeltaan??
näyttäis pudottavan just sopivasti :)
onko renkaasta lokasuojan kaareen montako senttiä??
näyttäis olevan aika saman verran.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta sanoi
minkälaiset jouset on käyttö mukavuudeltaan??
näyttäis pudottavan just sopivasti :)
onko renkaasta lokasuojan kaareen montako senttiä??
näyttäis olevan aika saman verran.

Mun mielestä noi on vielä ihan mukavat jokapäiväisessä käytössä. Helsingin mukulakivikaduille en kuitenkaan suosittele. Tietty makuasioitahan nämä ovat sano koirakin kun muniaan nuoli. ;D
Jos en ihan väärin muista niin kaaresta renkaaseen on n. 3 cm sekä edessä että takana.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

pexi sanoi
Eihän niiden kuulukkaan iskuja vaimentaa.....
Vai niin. Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että alustan vaihdon myötä kymmenkertaisesti parantunut autoni mukavuus voidaan lukea pääosin uusien takajousien ansioksi, vai kuinka?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta sanoi
nyt löytyi muutama vaihtoehto madallus jousille.
eibach 25mm/25mm 417€
H&R 35mm/15mm 400
KW 35mm/25mm ei oo vielä hinta tiedossa.


paljonko etupäätä voi pudottaa, että Eevalla pääsee vielä liikkumaan??
onko jollain kokemuksia Evossa noista madallus jousista??
Nuo Eibachit saa tuolta gruppe-s:stä näköjään huomattavasti halvemmalla. Olikohan ne nyt 239 dollaria. En tiedä sitten tullista...
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

HyppyRotta sanoi
Mistä hommasit jouset??
täytyy laittaa tilaus menemään ;D

Jouset oli jo alla kun kun hommasin auton joten ei tietoa mistä on entinen omistaja ne hommannut.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

evoluutio sanoi
Vai niin. Tämähän tarkoittaa sitten sitä, että alustan vaihdon myötä kymmenkertaisesti parantunut autoni mukavuus voidaan lukea pääosin uusien takajousien ansioksi, vai kuinka?

Vai olisiko kuitenkin niin että nyt se jousi/iskari paketti toimii paremmin yhteen?
Mutta silti se jousi ottaa sen iskun vastaan, vaimentaa sen ja iskari vaimentaa jousen liikkeen.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

pexi sanoi
Vai olisiko kuitenkin niin että nyt se jousi/iskari paketti toimii paremmin yhteen?
Mutta silti se jousi ottaa sen iskun vastaan, vaimentaa sen ja iskari vaimentaa jousen liikkeen.

Noinhan se ei kuitenkaan mene. Iskari liikkuu jo ihan ensimäisessä vaiheessa myös. Joten kun se likkuu se myös vaimentaa. Se on suoraan mukana vaimentamassa myös ensimmäistä iskua. Ei se iskari pysty valitsemaan että aloittaa tehtävänsä vasta jousen liikuttua ensin.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Cirrus sanoi
Noinhan se ei kuitenkaan mene. Iskari liikkuu jo ihan ensimäisessä vaiheessa myös. Joten kun se likkuu se myös vaimentaa. Se on suoraan mukana vaimentamassa myös ensimmäistä iskua. Ei se iskari pysty valitsemaan että aloittaa tehtävänsä vasta jousen liikuttua ensin.

Siis väität että normaali iskari vaimentaa yhtälailla molempiin suuntiin? Kuten ast totesi vaimennus sisään joustossa on hyvin pieni. Esim. evon vakiojousi on niin jäykkä, että tuolla sisään vaimennuksella ei juuri ole käytännön merkitystä. Iskarin varsinainen työ alkaa vasta ulosjoustossa. Ja tässä tapauksessa tuo bilstein tekee tämän työnsä paremmin, kuin vakio tolppa, jolloin ajotuntumakin on mukavampi.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Itselle on tämän keskustelun myötä tullut houkutus hommata tuo Eibachin Prokit-sarja, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla tyytyväinen tähän nykyiseen alustaan. Nälkä taitaa tosiaan kasvaa syödessä... :)
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

evoluutio sanoi
Itselle on tämän keskustelun myötä tullut houkutus hommata tuo Eibachin Prokit-sarja, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla tyytyväinen tähän nykyiseen alustaan. Nälkä taitaa tosiaan kasvaa syödessä... :)

Aika vähään tyydyt ,jos tosiaan nälkä on kasvanut syödessä... ;)
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

evoluutio sanoi
Itselle on tämän keskustelun myötä tullut houkutus hommata tuo Eibachin Prokit-sarja, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi olla tyytyväinen tähän nykyiseen alustaan. Nälkä taitaa tosiaan kasvaa syödessä... :)
Oliko sulla "ultimaten" Bilsteinit? Mitä maksoi?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

overboost sanoi
Oliko sulla "ultimaten" Bilsteinit? Mitä maksoi?
Joo. Bilsteinin B6:set, jotka käsittääkseni on samat kuin Ultimatessa. Maksoi 850€/sarja. Takuulla löytyy halvemmallakin, jos ei ole kovin tarkka mistä tilaa. Varsinkin ulkomailta löytyy varmasti halvemmalla.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Ok, mahtaakohan tuo olla hinta-laatusuhteeltaan hyvä alusta, vai löytyykö halvemmalla vastaava tai lähes vastaavaa alustaa?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Tein MonoFlex. Ei ole huonoa sanottavaa toistaiseksi... Hinta ero tuohon EXE-TC :hen on n.1500 € jolla saa sitten vielä lisää ostettua osia...

Vaikkakin kuulo puheiden perusteella EXE-TC ainakin käyttäjiensä mielestä on jotain maailman parasta mitä rahalla saa.... mene ja tiedä...
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Jos alusta tulee ympärivuotiseen käyttöön, suosittelen rosterista jos säädettävää meinaat. Itsellä nyt KW V3 eikä pahaa sanottavaa. Noilla säädöillä mukava, mutta urheilullinen.
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

Onko kellään tarkempaa tietoa Öhlinsin DFV-sarjasta? Esim. onko se säädettävä vai kiinteä? Entä ominaisuudet...?
 
Vs: Evo 8 Alustasarja???

evoluutio sanoi
Onko kellään tarkempaa tietoa Öhlinsin DFV-sarjasta? Esim. onko se säädettävä vai kiinteä? Entä ominaisuudet...?

http://www.rallysportdirect.com/shop/pdf_datasheet.php?products_id=2704&osCsid=ef0d38e80b63d248110205387ed879e2
 
Takaisin
Ylös Bottom