evo IX ja etanoli

KimeX

Ei enää japanin mersuja. Ajelkoon rouvat niillä.
Liittynyt
11 Joulukuu 2006
Sijainti
Tornio
Moro

Onko kellään tietoa toimiiko evo IX etanolilla E85 ?
On sen verran halvempaa kuin bensiini.
Haaparannan Ikean Jet asemalla E85 noin 0.9€ litra.
 
Vs: evo IX ja etanoli

KimeX sanoi
Moro

Onko kellään tietoa toimiiko evo IX etanolilla E85 ?
On sen verran halvempaa kuin bensiini.
Haaparannan Ikean Jet asemalla E85 noin 0.9€ litra.

Onko tämä joku vitsi?

Ei käy, jos ihan tosissasi olit.
 
Vs: evo IX ja etanoli



Kaveri on ajanut jo monta tankillista fordilla.
Ja virittävät kelkkoja kulkemaan etanolilla.

Näyttää olevan saatavilla fullflex jälkiasennus sarjoja moniin automalleihin.

Ja olisihan se pikkuisen edullisempaa.

Ei siis ole vitsi!
 
Vs: evo IX ja etanoli

KimeX sanoi
Kaveri on ajanut jo monta tankillista fordilla.
Ja virittävät kelkkoja kulkemaan etanolilla.

Näyttää olevan saatavilla fullflex jälkiasennus sarjoja moniin automalleihin.

Ja olisihan se pikkuisen edullisempaa.

Ei siis ole vitsi!

Fordilla on ainakin Focuksesta Ruotsissa myynnissä tuollainen E85-malli. Varmasti voi myös jälkiasentaa. Ongelma on oktaaniluvussa ja siinä, että etanoli syövyttää bensaputket alta aikayksikön. Oikein säädettynä ja oikein varustettuna etanolilla saa tehoa aika reippaasti bensaa enemmän, mutta huonommasta energiapitoisuudesta (vai miten se nyt sanotaan) tavaraa kuluu litramääräisesti tavallista bensaa enemmän.

Ei siis todellakaan kannata Evoa tankata tuolla tavaralla ilman muutoksia.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Etanoli laskee auton moottorin tehoa n.40 % .

Miksi kukaan haluaa ajaa Evolla jonka moottorissa on tehot alle 200hv ? + Tiivisteet ja kansi syöpyvät melko nopeasti.

Jos haluut ajaa E85 :llä niin ostat sen Fordin tai kelkan ,mutta älä tankkaa Evoon sitä.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Se on hyvä juttu. Et on ostanut niin kallin auton / kelkan. Et ei ole varaa bensaan / dieseliin. Se on suoranainen vihreäteko.
 
Vs: evo IX ja etanoli

nakasaki sanoi
Se on hyvä juttu. Et on ostanut niin kallin auton / kelkan. Et ei ole varaa bensaan / dieseliin. Se on suoranainen vihreäteko.

Pakko sitä on jossaki säästää ::)
 
Vs: evo IX ja etanoli

-JP- sanoi
Etanoli laskee auton moottorin tehoa n.40 % .

E85 ei todellakaan laske tehoa jos moottori säädetään sitä varten. Ennakkoa tai ahtoa voi antaa enemmän ja saada enemmän tehoa uloskin. Polttoainejärjestelmän täytyy olla yhteensopiva ja soppaa pitää syöttää enemmän eli isommat suuttimet käytännössä.
 
Vs: evo IX ja etanoli

No en lähde enempää väittelemään asiasta. Tavallaan antaa vähemmän tehoa.... Eli vaatii isoja muutoksia jotta päästään samalle tehoalueelle.

Jos IX:sään tekeepi tarvittavat muutokset kustannukset eivät varmaan enää tuo hinta etua autolla ajellessa. Eikä 60l tankilla kovinkaan pitkää matkaa enää ajeta.

Jos nyt tankillisella 98:a pääsee noin 350Km E85:llä päästään luultavasti vain noin 150 Km/tankki.


No eipä taida tulla koskaan vastaan Evoa johon olis E85:ttä tankattu , joten teoriointi jääköön tähän.
 
Vs: evo IX ja etanoli

-JP- sanoi
No en lähde enempää väittelemään asiasta. Tavallaan antaa vähemmän tehoa.... Eli vaatii isoja muutoksia jotta päästään samalle tehoalueelle.

Jos IX:sään tekeepi tarvittavat muutokset kustannukset eivät varmaan enää tuo hinta etua autolla ajellessa. Eikä 60l tankilla kovinkaan pitkää matkaa enää ajeta.

Jos nyt tankillisella 98:a pääsee noin 350Km E85:llä päästään luultavasti vain noin 150 Km/tankki.


No eipä taida tulla koskaan vastaan Evoa johon olis E85:ttä tankattu , joten teoriointi jääköön tähän.

Offtopiccina että onko tässä muka 60l tankki? Ja miten pääsee 350km? Ihan fiilispohjalta sanon että 50l tankki ja mä pääsen 280km. 47l Taitaa olla maksimit mitä olen saanut tankattua. Jos 60l tankki niin polttelee tosi aikaisin valoa ja mittari menee tyhjille.
 
Vs: evo IX ja etanoli

No mun pointti ei ollu Evon tankin tilavuus eikä kulutus. :)


Tankin koko : 55l

350 Km / 52l = 14,8l /100Km
 
Vs: evo IX ja etanoli

Kyllähän Evolla pääsee ihan helposti sen 400km tankillisella, jos nyt ei ihan pelkkää kaupunkikiihdyttelyä ole. :p
 
Vs: evo IX ja etanoli

Peke sanoi
Kyllähän Evolla pääsee ihan helposti sen 400km tankillisella, jos nyt ei ihan pelkkää kaupunkikiihdyttelyä ole. :p
Missä helv*tissä te köröttelette niillä evoilla ;D. Ei vaan, kyllä vika on kuljettajassa, mä en vaan jaksa säästää sillä kun se on jotenkin niin turhaa, kaiken se vie joka tapauksessa. Mä oon kerran pääsy yli 400km ja siihenkin piti ajaa rauhallista paluuruuhkan ajoa. En tosin kauaa ajele enää kun valo palaa. Mut osaa toiset ajaa ihan luonnostaan niin että ne etenee hyvin liikenteen mukana ja silti kulutukset pysyy kohtuullisina. Taito se on sekin, oikeesti.

Toi etanolin käyttö idea ei kyllä auennut mulle, haitat on merkittävät (hajoaa tai säätöpuolen keikkaa pukkaa) ja säästö vähäinen, jos ollenkaan. Tahtoisin tosin kuulla mitä ne Vemicin älypäät sanos ku veis takuuhuoltoon evon kun sillä on ajeltu ensin etanolilla :eek:.
 
Vs: evo IX ja etanoli

UltimateIX sanoi
Missä helv*tissä te köröttelette niillä evoilla ;D. Ei vaan, kyllä vika on kuljettajassa, mä en vaan jaksa säästää sillä kun se on jotenkin niin turhaa, kaiken se vie joka tapauksessa. Mä oon kerran pääsy yli 400km ja siihenkin piti ajaa rauhallista paluuruuhkan ajoa. En tosin kauaa ajele enää kun valo palaa. Mut osaa toiset ajaa ihan luonnostaan niin että ne etenee hyvin liikenteen mukana ja silti kulutukset pysyy kohtuullisina. Taito se on sekin, oikeesti.

Koskaan en oo jääny alle 400km tankillisella, vaikka kuinka hauskuuttaa itteensä, paitsi tietysti radalla. Normaalisti n. 450km tankillisella. Ja ajohan pääsääntöisesti VT1 ja kehä3 ruuhka-aikoina, eli ei tod mitään matka-ajoa. Ja en myöskään yritä ajaa mitenkään erityisen taloudellisesti, noissa luvuissa se kulutus vaan pyörii. Kerran oon jopa päässy yli 500km tankillisella, mutta se olikin puhdasta matka-ajoa, noin 90 km/h.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Ainakin Jenkeissä konvertoivat turbopelejä E85:lle ihan siitä syystä että tehoa saa turvallisesti revittyä merkittävästi enemmän kuin bensalla. Olen nähnyt todella hyviä tuloksia esim. Toyotan 3S-GTE moottorissa. Jos E85:sta olisi Suomessa saatavilla eikä siitä koituisi veroseuraamuksia tai ~mahdottomia päästötasojen todisteluja muutoskatsastuksessa niin kokeilisin.
 
Vs: evo IX ja etanoli

pexi sanoi
Koskaan en oo jääny alle 400km tankillisella, vaikka kuinka hauskuuttaa itteensä, paitsi tietysti radalla. Normaalisti n. 450km tankillisella. Ja ajohan pääsääntöisesti VT1 ja kehä3 ruuhka-aikoina, eli ei tod mitään matka-ajoa. Ja en myöskään yritä ajaa mitenkään erityisen taloudellisesti, noissa luvuissa se kulutus vaan pyörii. Kerran oon jopa päässy yli 500km tankillisella, mutta se olikin puhdasta matka-ajoa, noin 90 km/h.

No oho. Minä en taida päästä omallani millään ilveellä yli 350km.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Vähän :eek:fftopic mutta menköön.

Mä pääsin suomessa lomaillessani tankillisella melkein 600km yhdellä reissullani kun ajelin kaikessa rauhassa ympäri suomea sukulaisten luona. Pidin sitä jo aika kovana saavutuksena ja sen jälkeen tuon uusiminen ei sitten ole enää onnistunutkaan.
Täällä Budassa ajo on pääasiassa kaupungissa ja motarilla, joten tankillisella pääsee yleensä sen ~400km. Paikallinen liikennekulttuuri harvoin sallii sujuvan ja tasaisen ajamisen, paitsi ehkä joskus 2-4 aikaan aamuyöstä motarilla.

Saksan puolella autobahnalla en päässyt tankillisella kuin nipin napin 200km.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Cirrus sanoi
Ja mitäs se carlise (vai mitäs se oli se rallibensa?) maksoikaan litra? 5 euroa jotain? :)

Carless Hiperflo turbo ultimate RON 102 ja jotai 6e sen joskus hinta oli litralta...en o vuotee kysyny tiimilt vaa kaatanu lisää aina ;D
 
Vs: evo IX ja etanoli

nokonzok sanoi
Oikein säädettynä ja oikein varustettuna etanolilla saa tehoa aika reippaasti bensaa enemmän, mutta huonommasta energiapitoisuudesta (vai miten se nyt sanotaan)
energiapitoisuus -> lämpöarvo, varmaan tätä hait...
 
Vs: evo IX ja etanoli

pexi sanoi
Koskaan en oo jääny alle 400km tankillisella, vaikka kuinka hauskuuttaa itteensä, paitsi tietysti radalla. Normaalisti n. 450km tankillisella. Ja ajohan pääsääntöisesti VT1 ja kehä3 ruuhka-aikoina, eli ei tod mitään matka-ajoa. Ja en myöskään yritä ajaa mitenkään erityisen taloudellisesti, noissa luvuissa se kulutus vaan pyörii. Kerran oon jopa päässy yli 500km tankillisella, mutta se olikin puhdasta matka-ajoa, noin 90 km/h.
Näinhän se on, toiset vaan osaa luonnostaan :peukku. Samoilla nurkilla kuitenkin pyöritään joten siitä ei eroavaisuus johdu. Mä joudun varomaan koko ajan kaasun käyttöä kun yrittää ajaa taloudellisemmin ja sitten mulla palaa käpy siihen hyssyttelyyni. Helpompi elää kun vaan hyväksyy sen 13-16l kulutuksen.
 
Vs: evo IX ja etanoli

Itselläni Printsportin lastulla + putkistolla piristelty evo. Matka ajoa tulee omasta ajostani noin 95%, kiitos noin 160km työmatkan. Bensavalo syttyy päivällä ajaessa 380-400km paikkeilla, yöllä 350km kanturassa. (Lisääköhän pimeys bensankulutusta.. ;) ja Kaupunkipyörityksessä bensavalo syttyy 250km paikkeilla.
 
Vs: evo IX ja etanoli

ast sanoi
Ainakin Jenkeissä konvertoivat turbopelejä E85:lle ihan siitä syystä että tehoa saa turvallisesti revittyä merkittävästi enemmän kuin bensalla. Olen nähnyt todella hyviä tuloksia esim. Toyotan 3S-GTE moottorissa. Jos E85:sta olisi Suomessa saatavilla eikä siitä koituisi veroseuraamuksia tai ~mahdottomia päästötasojen todisteluja muutoskatsastuksessa niin kokeilisin.

mitä tarkoittaa "turvallisesti lisä tehoa" tässä? miten muka saa enemmän tehoa revittyä etanolilla? ettei ois jostain ilokaasuhommista kyse
 
Vs: evo IX ja etanoli

E85 oktaaniluku on korkeampi kuin tavallisen pumppubensiinin minkä vuoksi voidaan käyttää enemmän sytytysennakkoa ja/tai enemmän ahtopainetta ja saadaan enemmän tehoa.
 
Takaisin
Ylös Bottom