Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huom. This feature may not be available in some browsers.
marko_h sanoiKertokaahan miten tuo välys mitataan kotikonstein (vai onko mahdollista) ja mitä on tehtävissä, jos crankwalkia löytyy?
ast sanoiOnnistuu hyvin kampiakselin päästä heittokellolla ja magneettijalalla. Pyöräkotelosta yksi suojamuovi pois ja kello paikalleen keskipulttia vasten niin että magneettijalka on myös moottorissa kiinni, ei korissa. Jenkkien työntömittasekoilut voi unohtaa suosiolla, niillä ei luotettavaa mittausta saa tehtyä.
Evo 4:ssa jossa on vetävä kytkin kytkimen painaminen siirtää kampiakselin vaihteiston päätyyn. Kello kannattaa nollata tai katsoa arvo kytkin pohjassa. Jakopään puolelle kampiakselin saa siirtymään vetämällä kytkimen siirtohaarukkaa kytkimen työsylinteriä kohti niin että jousien ja työsylinterin vaikutus häviää. Samaan aikaan kampiakselin voi isolla ruuvimeisselillä tai taltalla tms. kääntää jakopään päätyyn jakopään suojakopan ja hihnapyörän välistä.
Noin 10 kertaa nopeampaa kuin öljypohjan irroitus, mutta tarvitsee käytännössä apurin kytkimen painamiseen ja siirtohaarukan vetämiseen.
Evo 1-3:ssa ja Eclipseissä kytkin painaa kampiakselin jakopään suuntaan, toiseen suuntaan sitä on helpointa siirtää vauhtipyörästä mutta silloin pitää irrottaa peltiluukku jonka takana vauhtipyörä on.
tepi sanoiEIköhän tuo ole pilke silmäkulmassa tehty. Valitettavasti enemmistöä taitaa edustaa nuo vikaiset yksilöt. Se että vielä kunnon vikaa ei ole tai kilometrejä on paljon mittarissa ei todista mitään. Esim onhan se voitu jo kerran japanin päässä korjailtu.
Itse vastasin että en ole vielä mitannut. (tieto lisää tuskaa) Kilsoja 78tkm.
Mitä mahdat tarkoittaa tuolla? Hyvinkin voi olla kyllä tätä samaa juttua.. Harmillisen äkkiä kanssa syö ilmeisesti kampiakselia, se laakeri kun ei ole kovin paksu.KaeVuRi sanoieli kytkin ei vapauttanut enää yhtä kevyesti pienellä liikkeellä esim. parkkipaikalla autoa liikuteltaessa vaan siinä tuntui selvä pykälä.
Mitä eroa tuo tekee? okei, moottori voi kai joustaa kiinnikkeistä, mutta mittakello on kyllä sen verran herkkä että tuskin siitä aiheutuu. Ja eikö se ole sama mistä kohdasta mittaa, kunhan on kohtisuorassa mitattavaa pintaa vasten?tepi sanoiHuom kello on laitettava moottorin lohkoon kiinni, että saa oikean tuloksen. Samalla mitattava hihnapyörän pultista, eikä hihnapyörän ulkosyrjästä.
MakeM sanoiMitä mahdat tarkoittaa tuolla? Hyvinkin voi olla kyllä tätä samaa juttua.. Harmillisen äkkiä kanssa syö ilmeisesti kampiakselia, se laakeri kun ei ole kovin paksu.
nokonzok sanoiItselläkin kytkinpolkimen tuntuma (nelosessa) muuttunut selittämättömästi. Yleensä näin on käynyt huomattavan reippaan ajamisen seurauksena. Kytkin ikään kuin ottaa kiinni ihan eri kohdassa. Vähän kuin olisi vaijeri rispaantunut ja antamassa periksi. Pitoa kyllä on koko ajan ollut. Että olisiko sittenkin...
KaeVuRi sanoiKyllä juuri tuo sama tunne itselläkin. Mutta sanotaan näin että oma kytkin on kyllä saanut: full throttle launch control lähtöjä, paskaringin sudituksia kytkimellä aloittaen ja suht kovaa rääkkiä muutenkin ja kun se vääntö muutenkin siellä 450 Nm ympärillä pyörii eikä tuo ole mikään sintteri, niin en ihmettelisi vaikka antautuisi ensi kesänä. Muistelisin kyllä että Poltto oli mitannut juuri tuon kytkimen kestoksi ~880 Nm (650 lb/ft). Joten ei se puhtaan väännön puolesta varmaan hajoa, mutta se kampuran päittäislaakeri kyllä voi olla kovilla... Starttaamisessa olen pitänyt sääntönä että ei kytkintä pohjassa, mieluummin se startti kuluu kuin laakeri.
Liekkö asialla kummempaa merkitystä, näyttää hajoilevan vähän kaikissa silti. Tosin jäykällä asetelmalla voi tietty olla eri juttu. Suosittelisin kyllä kaikkia mittaamaan ton välyksen asap, ettei ole ihan yhtä paska munkki kun mulla.KaeVuRi sanoiStarttaamisessa olen pitänyt sääntönä että ei kytkintä pohjassa, mieluummin se startti kuluu kuin laakeri.
nokonzok sanoiItselläkin kytkinpolkimen tuntuma (nelosessa) muuttunut selittämättömästi. Yleensä näin on käynyt huomattavan reippaan ajamisen seurauksena. Kytkin ikään kuin ottaa kiinni ihan eri kohdassa. Vähän kuin olisi vaijeri rispaantunut ja antamassa periksi. Pitoa kyllä on koko ajan ollut. Että olisiko sittenkin...
MakeM sanoiLiekkö asialla kummempaa merkitystä, näyttää hajoilevan vähän kaikissa silti. Tosin jäykällä asetelmalla voi tietty olla eri juttu. Suosittelisin kyllä kaikkia mittaamaan ton välyksen asap, ettei ole ihan yhtä paska munkki kun mulla.
Nuo "jännältä tuntuu kytkin" viestit voi meinaan hyvinkin olla just sitä, ja päittäisvälys on kuitenkin ehkä helpoin/halvin mitata, mutta liian myöhään korjattuna ihan järkyttävän kallis.
Kuitenki laakeri maksaa pari kymppiä, kampi jo taas useita satasia ja koko kone onkin sit useamman tonnin. Siitä voi valita..
Btw, jos Harri sattuu lukemaan tätä topiccia, kuulin huhua että rallikäytössä olis esiintyny useammilla jopa 5mm välyksiä?
MakeM sanoiLiekkö asialla kummempaa merkitystä, näyttää hajoilevan vähän kaikissa silti. Tosin jäykällä asetelmalla voi tietty olla eri juttu. Suosittelisin kyllä kaikkia mittaamaan ton välyksen asap, ettei ole ihan yhtä paska munkki kun mulla.
Nuo "jännältä tuntuu kytkin" viestit voi meinaan hyvinkin olla just sitä, ja päittäisvälys on kuitenkin ehkä helpoin/halvin mitata, mutta liian myöhään korjattuna ihan järkyttävän kallis.
Kuitenki laakeri maksaa pari kymppiä, kampi jo taas useita satasia ja koko kone onkin sit useamman tonnin. Siitä voi valita..
Btw, jos Harri sattuu lukemaan tätä topiccia, kuulin huhua että rallikäytössä olis esiintyny useammilla jopa 5mm välyksiä?
Harri K sanoiVoisin sanoa että on. Aiheuttaa juuri tuollaista, koska kampura pääsee elämään ja siirtymään paikasta toiseen. Kyseessähän on alussa pienet liikkeet, mutta pienellä liikkeellähän se kytkinkin toimii.
Miksei tuntuisi? Onhan tuo asetelma kuitenkin aika tarkasti tehty, joten kyllähän jo esim. milli vaikuttaa helposti, jos nyt miettii esim. normi vauhtipyörän koneistustarkkuuteen. En tosin tiedä onko 3/4 kytkintuntumassa eroa Kolmosen kone ei pitänyt, eikä pidä vieläkään minkäänlaista outoa ääntä, mikä on kyllä ihan helvetin kummallista tollasilla välyksillä.nokonzok sanoiTuntuu kyllä aika huimalta, että se kytkimessä asti tuntuisi. Meinaan vaan kun puhutaan alle millin luokassa olevista toleransseista. Vaikka se kytkin ei mitään metrejä liiku niin silti...
osku sanoiei oo ;D
Acl:ät ehkäisöö
marko_h sanoiMiten hyvin ACL:t ehkäisevät crankwalkia eli onko ongelma tosiaan ratkaistu niiden avulla? Ja millaisesta duunista on kyse, kun nuo laakerit vaihdetaan eli haen tällä sitä, että miten kalliiksi tulee, jos/kun duunin joutuu teettämään.
ast sanoiACL:t on ulkoisesti lähes 1:1 Mitsun laakeriin verrattuna mutta ilman sitä hopeanväristä pinnoitetta.
Clevitet on ihan erilaiset eikä kestä juuri mitään näissä tapauksissa. Näitä ainakin kannattaa välttää.
MakeM sanoiMitä eroa tuo tekee? okei, moottori voi kai joustaa kiinnikkeistä, mutta mittakello on kyllä sen verran herkkä että tuskin siitä aiheutuu. Ja eikö se ole sama mistä kohdasta mittaa, kunhan on kohtisuorassa mitattavaa pintaa vasten?
Meillä ainakin auto oli tassunosturilla, ja painoin kytkimen kädellä pohjaan kiipeämättä autoon, uskoisin ettei vaikuttanut auton heilumiseen millään tavalla. Oletan kyllä että kummallakaan noista ei ole juuri minkäänlaista merkitystä käytännön mittaustuloksiin, heittokellon luotettava tarkkuuskin on kuitenkin rajallinen.tepi sanoiKyllähän se moottori/auto siinä heiluu kun kytkintä poljetaan kunnolla. Hihnapyörän ulkokehä on taas vulkanoitu sisäkehään jolloin teoriassa sekin antaa periksi kun hihnat kampeaa. Toki noilla mitään ole merkitystä jos kellottaa jotain 5mm heittoja ;D
ast sanoiClevitet on ihan erilaiset eikä kestä juuri mitään näissä tapauksissa. Näitä ainakin kannattaa välttää.
tepi sanoiEIköhän tuo ole pilke silmäkulmassa tehty. Valitettavasti enemmistöä taitaa edustaa nuo vikaiset yksilöt. Se että vielä kunnon vikaa ei ole tai kilometrejä on paljon mittarissa ei todista mitään. Esim onhan se voitu jo kerran japanin päässä korjailtu.
Itse vastasin että en ole vielä mitannut. (tieto lisää tuskaa) Kilsoja 78tkm.
Oletan että ei juuri vaikuta, eihän se pidempi isku päittäislaakeroinnin rasitusta muuta. Eri kampi voi kyllä tuoda jotain eroa..marko_h sanoiOsaako kukaan sanoa, miten 2,3-litraisella strouker kitillä tuo crankwalk pysyy kurissa vai onko mitään vaikutusta?
marko_h sanoiOsaako kukaan sanoa, miten 2,3-litraisella strouker kitillä tuo crankwalk pysyy kurissa vai onko mitään vaikutusta?
Kampihan ei ole se mikä hajoaa, vaan se päittäislaakeri.Pluto sanoiJos kampi on uusi, niin kyllä se jonkunaikaa kestää, jos näillä originelleilläkin ajellaan 130tkm. Ei se ihan parissavuodessa hajoa.
MakeM sanoiKampihan ei ole se mikä hajoaa, vaan se päittäislaakeri.