Evojen valmistelu talveen

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Onko porukka millätavalla valmistellut evojaan koveneviin pakkasiin?

Onko öljynlauhdutinta peitelty? Onko siinä joku termostaatti?

Entä syyläriä tai välijäähdytintä?

Itsellä tuntuu vedet lämpenevän todella heikosti täyteen käyttölämpötilaan ~80astetta. Noin 60asteeseen lämpenee jo noin kilometrin-parin ajolla, mutta siittä ei meinaa nousta edes näillä pakkasilla.

Samoin öljynlämmöt nousee heikosti vaikka on lohkolämmityksessäkin.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

timppa811 sanoi
Onko öljynlauhdutinta peitelty? Onko siinä joku termostaatti?

Itsellä tuntuu vedet lämpenevän todella heikosti täyteen käyttölämpötilaan ~80astetta. Noin 60asteeseen lämpenee jo noin kilometrin-parin ajolla, mutta siittä ei meinaa nousta edes näillä pakkasilla.

Termostaatti vaihtoon jos vedet eivät näillä keleillä lämpene, luultavasti tiiviste on murusina eikä termari sulkeudu kunnolla.

Öljynjäähdyttimen kierrossa on termostaatti, tosin niissäkin voi olla vikaa jos öljyt eivät meinaa lämmetä.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

timppa811 sanoi
Onko porukka millätavalla valmistellut evojaan koveneviin pakkasiin?

Onko öljynlauhdutinta peitelty? Onko siinä joku termostaatti?

Entä syyläriä tai välijäähdytintä?

Itsellä tuntuu vedet lämpenevän todella heikosti täyteen käyttölämpötilaan ~80astetta. Noin 60asteeseen lämpenee jo noin kilometrin-parin ajolla, mutta siittä ei meinaa nousta edes näillä pakkasilla.

Samoin öljynlämmöt nousee heikosti vaikka on lohkolämmityksessäkin.

Itse en sen kummemmin evoa valmistele talvikelille kuin katson jäähdyttimennesteen kunnon/pakkaskestävyyden, uudet öljyt ja suodatin sekä tarkistan syylärin korkin. Lämmöt ainakin mulla nousee ihan tyhjäkäynnillä jo nopeasti optimiin. Öljynlämmöt pysyttelevät talvella (kovillakin pakkasilla) mittarin mukaan 70c ja kesällä 80c. Tietenkin radalla sitten ihan eriasia. :)

Kuten ast jo sanoi niin termostaatti vaihtoon. Se korkki vuotaa helposti myös.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Pitänytkin kysyä että millanen termari pelaa hyvin tuollasessa vitosessa? Pitää syyläri vaihtaa tällä viikolla ja asentaa lohkis/letkulämmitin niin samalla laittaa tuon termarinkin kuntoon.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

-Talvirenkaat
-Nesteiden määrä /pakkasen sieto tarkastaminen
-Vähän laihemmat öljyt
- KOVA ITSEKURI LUMIKELEILLE!
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Tästä on varmaan miljoonassa topicissa juttua, mutta aihetta sivuten...

Moni varmaan ajaa eri moottoriöljyillä kesällä ja talvella, eli lähinnä nyt kysymys mitä käytätte talviöljynä ja millaisessa käytössä auto on talvella?

Itselläni autolla ajetaan jäärataa talvi sekä jonkin verran myös kadulla, auto 99% käynnistetään +20 asteisesta tallista tai muuten lämpimällä koneella.

Joku on varmaan kokeillut eri öljyjä ja voisi valaista hieman miten muuttuu lämpötila sekä öljynpaine..?

Saakohan taas mitään selkoa tästä ???
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

-Talvirenkaat alle
-Moottoriöljy 5w-40 täyssynteettinen, ihan sama mikä merkki, koska vaihtoväli lyhyt

Keväällä takaisin 10w-40 ja kesikset alle. Väliajat ajetaan. Auto aina ulkona tolppapaikalla ja tolppaa käytetään kun muistetaan. Jos talven aikana satun puskurin irrottamaan niin ehkä voisi viisi senttiä syylärin alareunasta teipata että laatikon öljyt lämpenis paremmin.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

ast sanoi
Termostaatti vaihtoon jos vedet eivät näillä keleillä lämpene, luultavasti tiiviste on murusina eikä termari sulkeudu kunnolla.

Öljynjäähdyttimen kierrossa on termostaatti, tosin niissäkin voi olla vikaa jos öljyt eivät meinaa lämmetä.

Aivan, taitaapi olla että termari ei sulkeudu auvan kokonaan..

Kuinka kauan teillä ottaa näillä keleillä että öljynlämmöt on 60astetta? Itsellä työmatka noin 10km ja siinä ehtii mittari juuri värähtämään(50astetta lähtee asteikko). Kesällä sama matka niin lämmöt nousivat noin ~60asteeseen.

Missähän tämä öljynkierron termari sijaitsee?
Edit: Näköjään öljynsuodattimen jalassa.
-->käyttöautoon hakemaan osat/tilaamaan.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Maestro sanoi
Tästä on varmaan miljoonassa topicissa juttua, mutta aihetta sivuten...

Moni varmaan ajaa eri moottoriöljyillä kesällä ja talvella, eli lähinnä nyt kysymys mitä käytätte talviöljynä ja millaisessa käytössä auto on talvella?

Itselläni autolla ajetaan jäärataa talvi sekä jonkin verran myös kadulla, auto 99% käynnistetään +20 asteisesta tallista tai muuten lämpimällä koneella.

Joku on varmaan kokeillut eri öljyjä ja voisi valaista hieman miten muuttuu lämpötila sekä öljynpaine..?

Saakohan taas mitään selkoa tästä ???

Ite oon käyttänyt ihan hyvällä menestyksellä Valvolinen Syn Power 5w-40 kesät ja talvet. Huomannut öljynpaineiden olevan paremmat suhteessa ajomäärään / lämpöön noilla kuin esim Kendallin tai Castrollin litkuilla. Toki varmaan öljyissäkin on eroja mihin vertaa. Näin siis Evossa ja STi Impussa mulla. Jollakin toki voi olla ihan päittäisiä kokemuksia taas noista :)
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

:eek:fftopic
Talliin? ;D Itselle ainakin tuli pakottava tarve laittaa pois liikenteestä ja talvi teloille ku totes että ihan liian villi laite talviajoon ja se kortti on aika tärkee kapistus itselläni :driver Taitaa noissa olla jokin vika kun jatkuvasti jompaakumpaa kylkeä tarjoomassa risteyksissä ::) tulevana perjantaina talvi huolto ja vahat ja vermeet pintaan ja nukkumaan. ja sit 1.3 vm 93 toyota corolla alle.... :seina :seina
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Alkamassa on tämän Evon ensimmäinen talvi joten valmistelut oli vähän suuremmat. Nyt on tehty:
-Kattava korin suojaus,
-60ah akku ja Defan lämppäri
-Alustan korotus ja nastarenkaat
-Uudet öljyt joka rakoon sekä myöskin tuoreet pakkasnesteet

Kyllä on ollut luotettavan ja lämpimän oloinen auto, tähän saakka ainakin :) Vielä täytyy käsitellä maalipinta kiiltäväksi niin sitten kelpaa evoilla talven ylitse :driver
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

timppa811 sanoi
Aivan, taitaapi olla että termari ei sulkeudu auvan kokonaan..

Kuinka kauan teillä ottaa näillä keleillä että öljynlämmöt on 60astetta? Itsellä työmatka noin 10km ja siinä ehtii mittari juuri värähtämään(50astetta lähtee asteikko). Kesällä sama matka niin lämmöt nousivat noin ~60asteeseen.

Missähän tämä öljynkierron termari sijaitsee?
Edit: Näköjään öljynsuodattimen jalassa.
-->käyttöautoon hakemaan osat/tilaamaan.
Mulla on kanssa ollut samaa ongelmia öljyjen kanssa. Tosin vuosi sitten vaihdoin sen termarin eikä se auttanut kyllä yhtään. Vedet lämpeää kyllä nopeasti mutta öljyissä kestää jo näillä nolla keleillä sen 15km että pääsee normaali lämpöön. Tosin se on hyvin rauhallista ajoa. Kyllä jos heti alkaa revittämään ni kyllä se silloin lämpeää.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Bosch sanoi
Mulla on kanssa ollut samaa ongelmia öljyjen kanssa. Tosin vuosi sitten vaihdoin sen termarin eikä se auttanut kyllä yhtään. Vedet lämpeää kyllä nopeasti mutta öljyissä kestää jo näillä nolla keleillä sen 15km että pääsee normaali lämpöön. Tosin se on hyvin rauhallista ajoa. Kyllä jos heti alkaa revittämään ni kyllä se silloin lämpeää.

Siis nimenomaan näin. Ennekuin öljynlämmöt on 60astetta niin en anna yli 3000rpm enkä väännätä yhtään. Toki jos lähtee niinkuin normaaliautolla niin lämmöt nousee huomattavasti nopeammin.

En tiedä kuinka nuo takomännät ottaa itteensä noista kylmäkäynnistyksistä. Lohkossa pyrin pitämään aina pakkaskeleillä.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

timppa811 sanoi
En tiedä kuinka nuo takomännät ottaa itteensä noista kylmäkäynnistyksistä. Lohkossa pyrin pitämään aina pakkaskeleillä.

Riippuu vähän kuinka tiukoilla välyksillä kone on tehty, pienempi olisi tässä suhteessa parempi.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Jollain lisämittareillako seuraatte noita öljyn ja nesteen lämpötiloja? Mulle ei ainakaa toi oma lämpötilamittari paljoakaan kerro.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

emsii sanoi
Jollain lisämittareillako seuraatte noita öljyn ja nesteen lämpötiloja? Mulle ei ainakaa toi oma lämpötilamittari paljoakaan kerro.

Kyllä niistä ne puhuu.

HUOM !

Kun ja jos vaihtelette niitä öljyjä erilaisiin talveks niin :

-Älkää kahta eri merkkiä sekottako keskenään Ilman huuhtelua. (jäähdyttimeen aina jää... ja se pitäis saada sieltä pois)
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

-JP- sanoi
-Älkää kahta eri merkkiä sekottako keskenään Ilman huuhtelua. (jäähdyttimeen aina jää... ja se pitäis saada sieltä pois)

Käytännössä kaikki öljyt sekoittuvat kyllä toistensa kanssa ongelmitta joten en näe tässä mitään väärää. Paitsi sen ettei ole järkevää vaihtaa erilaisia öljyjä talveksi 95% tapauksista vaan ajaa silä hyvälaatuisella 5W-40 synteettisellä kesät ja talvet.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

ast sanoi
Käytännössä kaikki öljyt sekoittuvat kyllä toistensa kanssa ongelmitta joten en näe tässä mitään väärää. Paitsi sen ettei ole järkevää vaihtaa erilaisia öljyjä talveksi 95% tapauksista vaan ajaa silä hyvälaatuisella 5W-40 synteettisellä kesät ja talvet.

No mä olen niin sekptinen... ja hifisti....
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Tulipa aamulla seurattua lämpöjä "sillä silmällä" :)

Moottori lohkolämmössä tunnin. Heti käynnistäessä veden lämmöt 50astetta. 3km ajon jälkeen lämmöt 62astetta. 10km ajon jälkeen 70 astetta.
Öljynlämmöt 10km jälkeen 55astetta.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Eipähä siinä, 5-10min ennen lähtöö kaukokäynnistyksellä auto tulille ja sit lämpimään kabiiniin rossailemaan. Alle -15C ei toinna ees käynnistellä jos ei oo välttämätöntä käyttää evoa..

10w-60 castrolit ympärivuoden, ei oo kylmäpuolella juurikaan eroa 5w-litkuihin ja tosiaan ei oo tarvetta käynnistellä kovissa pakkasissa muutenkaan..

öljyt ja auto lämpeää noin 2-5km ajolla normaaliin ja voi jo hieman kaasutella.. öljynpaineet n. 2-2.5bar normaalisti 10w-60 öljyillä. 5w-40 litkuilla alkaa jo hätyytellä 1bar tyhjäkäynti paineita kuumana.

Eikä evoa nyt pidä minnekkään talliin talveks tunkea.. parempaa kotteroa talveks ei ole. :driver
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

faior sanoi
Eikä evoa nyt pidä minnekkään talliin talveks tunkea.. parempaa kotteroa talveks ei ole. :driver

Samaa mieltä, mutta riippuu tietty vähän talvesta. Viime talvena Tammikuussa maahan muuttaessa hymyilytti kinosten ja paukkupakkasten keskellä mutta nyt kaiken loskan, vesisateen ja suolan seassa lähinnä itkettää. Jää ominaisuuksista ja autosta nauttiminen aika vähiin näillä keleillä.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

faior sanoi
Eipähä siinä, 5-10min ennen lähtöö kaukokäynnistyksellä auto tulille ja sit lämpimään kabiiniin rossailemaan. Alle -15C ei toinna ees käynnistellä jos ei oo välttämätöntä käyttää evoa..

10w-60 castrolit ympärivuoden, ei oo kylmäpuolella juurikaan eroa 5w-litkuihin ja tosiaan ei oo tarvetta käynnistellä kovissa pakkasissa muutenkaan..

öljyt ja auto lämpeää noin 2-5km ajolla normaaliin ja voi jo hieman kaasutella.. öljynpaineet n. 2-2.5bar normaalisti 10w-60 öljyillä. 5w-40 litkuilla alkaa jo hätyytellä 1bar tyhjäkäynti paineita kuumana.

Eikä evoa nyt pidä minnekkään talliin talveks tunkea.. parempaa kotteroa talveks ei ole. :driver

Niin, auton OMAN mittarin mukaan omakin auto on jo 3km jälkeen lämpöinen ja kuovituskunnossa.

Todellisuudessa moottoriöljyt on vielä ~40asteiset, enkä noilla lämmöillä todellakaan alkaisi polkemaan vielä -edes vakiokoneella.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Itsellä ympäri vuoden Castrol Edge Sport 0w-40. Radalla ajon jälkeen paineet 1bar tyhjäkäynnillä kun lämmöt sadan tienoilla. Perus katuajossa ne pysyy tuossa 1,5bar tienoilla lämpimänä jolloi öljy 70-80c.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Tarzi sanoi
Samaa mieltä, mutta riippuu tietty vähän talvesta. Viime talvena Tammikuussa maahan muuttaessa hymyilytti kinosten ja paukkupakkasten keskellä mutta nyt kaiken loskan, vesisateen ja suolan seassa lähinnä itkettää. Jää ominaisuuksista ja autosta nauttiminen aika vähiin näillä keleillä.

Itseäni kyllä himottais ajella tavella tuon kanssa pirusti koska tossa viikonlopun liukkailla pikku ajelut tehneenä totesin että tämähän se vasta talvella hienosti kulkeekin. Mutta pointtina on just tämä eteläsuomen talvet vois jatkossa kesälläki pestä suolavedellä varmaan? ;D Mutta saapa nyt nähä ehtiikö edes joulua tulemaan kun se on jo liikenteessä tuo toyota kyllä sen verra p... ajaa että huh huh.. :peukku
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

faior sanoi
öljyt ja auto lämpeää noin 2-5km ajolla normaaliin ja voi jo hieman kaasutella.. öljynpaineet n. 2-2.5bar normaalisti 10w-60 öljyillä. 5w-40 litkuilla alkaa jo hätyytellä 1bar tyhjäkäynti paineita kuumana.

Eli toisin sanoen 10W-60 kiertää moottorissa selvästi huonommin koska mittauspisteessä kanavissa on enemmän painetta. 1 bar riittää aivan mainiosti tyhjäkäynnillä.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Mulla on ollut kesät/talvet rata/työmatka ajelut,mobilin 5w50 öljyt ja on tuo toiminut.
Viimetalven -30 pakkasilla ongelmia tuotti voimansiirron öljyt,laatikosta meni laakeri ja ayc öljyä punnasi jostain pihalle kerran kun tulin töistä kotiin,sitten se loppui eikä ole sen jälkeen vuotanut ::)
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

timppa811 sanoi
Niin, auton OMAN mittarin mukaan omakin auto on jo 3km jälkeen lämpöinen ja kuovituskunnossa.

Todellisuudessa moottoriöljyt on vielä ~40asteiset, enkä noilla lämmöillä todellakaan alkaisi polkemaan vielä -edes vakiokoneella.

Juu, itse seuraan siis paineiden avulla öljyn lämpöjä ja poletan vasta kun öljyt on siinä 2 bar:n (eli siis normaali paine noilla öljyillä) tienoilla tyhjäkäynnillä, auton oman mittarin mukaanhan oltaisiin jo reilusti aiemmin "oikeassa" lämpötilassa.

ast sanoi
Eli toisin sanoen 10W-60 kiertää moottorissa selvästi huonommin koska mittauspisteessä kanavissa on enemmän painetta. 1 bar riittää aivan mainiosti tyhjäkäynnillä.

Jep, 1 bar on tosiaan ihan riittävä paine myöskin.

Oon myös samaa mieltä noista etelän olosuhteista ja onhan siitä ollu kavereiden kanssa puhettakin.. ite asun keskisuomen korkeudella niin täällä kyllä riittää lunta ja liukkautta ihan riittämiin, ei kovin usein loskasohjopaskaa näe onneksi.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Hieman aihetta sivujen,miten kannattaa akku ns.säilöö kun auto seisoo talven.
Antaako olla autossa kiinni ja käytellä silloin tällöin
Laittaa esim.ylläpito laturin ruksuttaa vai ottaa akku kokonaan irti?
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Hablu sanoi
Hieman aihetta sivujen,miten kannattaa akku ns.säilöö kun auto seisoo talven.
Antaako olla autossa kiinni ja käytellä silloin tällöin
Laittaa esim.ylläpito laturin ruksuttaa vai ottaa akku kokonaan irti?

Ite ottasin autosta irti ja pitäsin ylläpitolaturissa tai muutaman kerran latais täyteen talven aikana, vois säilyy parraite. :)
Siitä en tiedä tekeekö mitään hallaa jos evo on ~½v ilman akkua ja onko siitä välikäynnistelystä haittaa vai hyötyä. Jos haluu fiilistellä pärinöitä niin käynnistelee! ;D
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Kerran kuussa olis hyvä käynnistää auto. Ei pääse kuivuun.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

-JP- sanoi
Kerran kuussa olis hyvä käynnistää auto. Ei pääse kuivuun.

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3722
Näinköhän tuommonen litku toimis? Valmistaja ole ainakaan mikään "MotorUp". :p Eikait karkaa vielä offtopicille, vois natsata otsikon alle "evojen talviseisotus".
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

ola sanoi
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3722
Näinköhän tuommonen litku toimis? Valmistaja ole ainakaan mikään "MotorUp". :p Eikait karkaa vielä offtopicille, vois natsata otsikon alle "evojen talviseisotus".

Noh onhan tämäkin evojen valmistelua talveen, eriasia vaan kuka sitä mitenkin pitää talven. Siitä ei varmasti olla eri mieltä että jos ei bensankulutusta oteta huomioon, evo on mitä mainioin talviauto. Se on sitte eriasia jos joku haluu varjella autoaan.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

^- Niin siittähän tässä juuri keskustellaan , että miten Evoja valmistellaan talveen. :)

- Foorumilta löytyy Evoja jotka ovat hankittu vain talvi ajoon.
- Löytyy Evoja mitä muutetaan talvea vasten.
- Evoja joilla ei ajeta talvella.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Noniijoo kyllähän ne kaik tän saman otsikon alle menee kun pari kertaa uusiks aattelin, turha sitä on käydä aihetta jakamaan liian pienii osii. Kooma päällä... ;D
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Mä lataan seisovasta autosta akkua kesken talven yhden kerran ja sitten ennen käynnistelyä keväällä. En starttaa välillä ollenkaan jos ei tarvitse muuten siirrellä. Jos pitää starttailla niin sitten normaalilämpöiseksi asti käytän. Uudet öljyt toki ennen seisontaa ettei paskaisilla tarvi makoilla. Akunkengät irrallaan. Jos jaksaisi nostaa pukeille niin ei olis renkaat niin soikeat keväisin, mutta ne pyöristyy siitä takaisin kymmenessä kilometrissä.

Eiköhän nämä enemmän lie koulukuntakysymyksiä. Enemmän tuhoa sitä aikaan saa tekemällä kaikenmoisia virityksiä talven aikana. ;D
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Tuli tuosta pukeille nostosta mieleen, et onko parempi iskareille kun auto on pukeilla talven ja ovat ns. "lepoasennossa" vai onko vaan höpöhöpöjuttuja?
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Maxxximus sanoi
Tuli tuosta pukeille nostosta mieleen, et onko parempi iskareille kun auto on pukeilla talven ja ovat ns. "lepoasennossa" vai onko vaan höpöhöpöjuttuja?

No ei ihan höpö juttuja ,mutta koskee kuitenkin enempi Jenkkiautojen lehti jousia. Kyllähän lepuutuksessa varmasti paremmin säilyy ,muttei ole niin pilkun päälle McPersoneissa.

Biim:in mainitsema rengas säilytys taas sen sijaan on tarkempi asia , jos omistaa hinnakkaampaa kumia. Eli Kesä kumit naulaan ja talvi kumit alle.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Maxxximus sanoi
Tuli tuosta pukeille nostosta mieleen, et onko parempi iskareille kun auto on pukeilla talven ja ovat ns. "lepoasennossa" vai onko vaan höpöhöpöjuttuja?
Iskareista tiedä mutta jotkut renkaat kivettyvät kulmikkaiksi jos auto seisoo liikkumatta pitkään. Ovat aika ikäviä ajaa alkuun.

Toki myös jouset kuoleentuvat ajan kanssa joten ainakin teoriassa pukeille nosto armahtaa jousia hidastaen kuoleentumisprosessia. Huomaako käytännössä mitään eroa jousien eliniässä en tiedä. Mutta voisin kuvitella että suuri osa vain kesäkäytössä olevista evoista olisi varustettu jonkinlaisella alustasarjalla ja välttämättä niiden jousien suunnittelussa ei mahdollisimman pitkä elinikä ole ollut ykköstavoite joten ei pukeille nostosta missään tapauksessa ainakaan haittaa voi olla jos siihen on mahdollisuus. :) Toki ne pukit pitää sitten asettaa rungon alle, ei tukivarsien alle. Muuten ei jousien kuormitus kevene.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Mulla on yksi ylläpitolaturi kesähärveleitä venettä, pyöriä, kesäautoa ja muita akkuja varten. Parin viikon välein vaihdan ladattavana olevan akun ja hyvinä on pysynyt. Veneen akku on ainoa irrotettu, kun paatti ei mahdu talliin.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Maxxximus sanoi
Tuli tuosta pukeille nostosta mieleen, et onko parempi iskareille kun auto on pukeilla talven ja ovat ns. "lepoasennossa" vai onko vaan höpöhöpöjuttuja?

Nyt kun hifistelemään aletaan, niin pukeille nostossahan tukivarsien puslat ja vetonivelien kumit on luonnottomassa asennossa ::) En kyllä usko minkäänlaista käytännön vaikutusta tällä olevan...
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

artova sanoi
Nyt kun hifistelemään aletaan, niin pukeille nostossahan tukivarsien puslat ja vetonivelien kumit on luonnottomassa asennossa ::) En kyllä usko minkäänlaista käytännön vaikutusta tällä olevan...

Tai sitte vaan ajais evolla talven nii ei tarvii tällasia murehtia. :peukku
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Niin tosta pukeille nostamisesta :

Löytyy myös porukkaa jotka eivät nostapukille autoaan ,mutta vaihtavat talveksi eri tolpat alle...
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Mietin juuri että pitäs mennä jokin suoja laittamaan konepellin aukkojen oäälle ettei mene vedet sisään ja jäädy konehuoneeseen.Vidu miten pännii säilöä auto pohjolan talliin talveksi.Öljyt on vasta vaihdettu ja pakkasnesteet tarkistettu.Tulispa se kesä äkkiä jo.Pääsis sitä tallia suunnittelemaan pihaan.

Ja jos jollain olisi myynnissä edukas ja ehjä pressutalli niin saapi laittaa viestiä.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Itsellä on ollut tapana pitää tyhjäkäynnillä muutama minuutti, yleensä odottelen että nousee alaviivalle vakiomittarissa. Ihan vain sen takia että kivempi saada lämmintä ilmaa jos vaikka tuulilasi alkaa huurtua tms. Tällöin taitaa olla vedet jotain 35-40C. Mittari nousee keskelle parin kilsan ajon jälkeen ja öljyt alkoi olemaan jossain 60C kohdilla 4-5km ajon jälkeen. Talvella saattaa tuo öljyjen lämpeneminen kestää aika paljon kauemminkin, mutta moottori ei lämpene merkittävästi hitaammin. Tietysti jos heti käynnistyksen jälkeen laittaa puhalluksen täysille, niin saattaa tuo lämpeneminen aika kauan kestää.
 
Vs: Evojen valmistelu talveen

Paljon on suunnilleen nesteen lämpölämpötila kun mittaristossa ollaan puolessa välissä?
Täytyis varmaan hankkia muutamat lisämittarit.. ::)
 
Takaisin
Ylös Bottom