Evoon vanteet?

Vs: Evoon vanteet?

Ite en ainakaa yli 10mm vahvaa uskalla laittaa.
Aika möhköt kumit noi 255 mut mahtuuko pyörii edessä tolla et:llä hyvin? Kuvia! ;D
 
Vs: Evoon vanteet?

Siinä olis mine :)

_smaller.jpg
 
Vs: Evoon vanteet?

Maxxximus sanoi
Siinä olis mine :)

Nice!

Heres mine...! olisin pessyt auton ennen kuvanottoa mutta loskakelit yllätti niin en turhaa viitsinyt!

PS. tilaa on pyöriä, juuri ja juuri... ;D kuraläppiä piti edestä vähän muotoilla mutta muuten ok!
 

Liitetiedostot

  • Valokuva0366.jpg
    Valokuva0366.jpg
    156.1 KB · Lukukerrat 775
Vs: Evoon vanteet?

sitte parempaaa kuvaa setistä, alustasarjaa seuraavaksi tilauksee, en tykkää edellisen omistajan madallusjousi virityksestä...
 

Liitetiedostot

  • Valokuva03700.jpg
    Valokuva03700.jpg
    138.6 KB · Lukukerrat 3,422
  • Valokuva03733.jpg
    Valokuva03733.jpg
    130.5 KB · Lukukerrat 2,607
Vs: Evoon vanteet?

Evo 5 sovittelin 18" workkeja,8.5 9.5".leveet,mitkäköhän renkaat ois hyvät vanteitten eri leveyden takia, jos 225/40 molempiin niin onkohan leveemmällä vanteella halkasija liian paljo eri? Taitaa mennä sovittelu/mittailu hommiks,ellei joku oo jo mittailu.
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
Evo 5 sovittelin 18" workkeja,8.5 9.5".leveet,mitkäköhän renkaat ois hyvät vanteitten eri leveyden takia, jos 225/40 molempiin niin onkohan leveemmällä vanteella halkasija liian paljo eri? Taitaa mennä sovittelu/mittailu hommiks,ellei joku oo jo mittailu.
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php
 
Vs: Evoon vanteet?

Harri K sanoi
http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php

En ainaka äkkiä löytäny taulukkoa vanteen leveyden vaikutuksesta renkaan halkasijaan.
Ainakin tossa SL mesessä talvivanteet 8.5 ja 10" niin samankokosilla renkailla ympärysmitassa joku sentti heittoa..
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
En ainaka äkkiä löytäny taulukkoa vanteen leveyden vaikutuksesta renkaan halkasijaan.
Ainakin tossa SL mesessä talvivanteet 8.5 ja 10" niin samankokosilla renkailla ympärysmitassa joku sentti heittoa..
no ainaki se löytyy et 225/40 on 9.5:lle laiton jo...
 
Vs: Evoon vanteet?

Onkohan loppuun saakka mietitty tuo erilaisten pyörien laitto eri akseleille nelikkoon? Haetaanko tässä nyt ulkonäköä vai onko tuolle joku käytännön selitys?
 
Vs: Evoon vanteet?

Basbarduu sanoi
Onkohan loppuun saakka mietitty tuo erilaisten pyörien laitto eri akseleille nelikkoon? Haetaanko tässä nyt ulkonäköä vai onko tuolle joku käytännön selitys?

Jos halkasija sama,onko käytännössä mitään haittaa?
 
Vs: Evoon vanteet?

Enpä minä sitä halkaisijaa tai kehää meinannutkaan mut lähinnä mietin et millanen ajettavuus tolla tulee?
 
Vs: Evoon vanteet?

Basbarduu sanoi
Enpä minä sitä halkaisijaa tai kehää meinannutkaan mut lähinnä mietin et millanen ajettavuus tolla tulee?

Jos ET:t on samat niin ei kai siinä mitään eroa ajettavuudessa ole vaikka vanteiden leveydessä vajaan kolmen sentin ero olisikin.
 
Vs: Evoon vanteet?

Ale sanoi
Jos ET:t on samat niin ei kai siinä mitään eroa ajettavuudessa ole vaikka vanteiden leveydessä vajaan kolmen sentin ero olisikin.

Onhan siinä silloin enemmän pitoa toisella akselilla, eli luulisi ali- tai yliohjausta lisäävän.
 
Vs: Evoon vanteet?

Ale sanoi
Jos ET:t on samat niin ei kai siinä mitään eroa ajettavuudessa ole vaikka vanteiden leveydessä vajaan kolmen sentin ero olisikin.

??? ??? ??? Pitäskö kuitenkin pohtia vielä uudestaan tätä kommenttia, ihan ajatuksella?
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
Evo 5 sovittelin 18" workkeja,8.5 9.5".leveet,mitkäköhän renkaat ois hyvät vanteitten eri leveyden takia, jos 225/40 molempiin niin onkohan leveemmällä vanteella halkasija liian paljo eri? Taitaa mennä sovittelu/mittailu hommiks,ellei joku oo jo mittailu.

laineracing sanoi
En ainaka äkkiä löytäny taulukkoa vanteen leveyden vaikutuksesta renkaan halkasijaan.
Ainakin tossa SL mesessä talvivanteet 8.5 ja 10" niin samankokosilla renkailla ympärysmitassa joku sentti heittoa..

TvonS sanoi
Hiukan epäilisin, ettei tuo vanteen leveys vaikuta renkaan kehämittaan... Pitäisikö sen venyä vai miten???

Basbarduu sanoi
Enpä minä sitä halkaisijaa tai kehää meinannutkaan mut lähinnä mietin et millanen ajettavuus tolla tulee?

Joo, ja mä meinasin just sitä kehämittaa ja halkaisijaa... ;D
 
Vs: Evoon vanteet?

Just väänsin piruuttaan 195/65/15 renkaat 6 ja 8" vanteelle niin 2cm ympärysmitassa eroa! Ei mitään mutu juttua vaan ite mitattua. Mutta joo workit unohdettu,jotain fiksumpaa hankintaan
 
Vs: Evoon vanteet?

pexi sanoi
??? ??? ??? Pitäskö kuitenkin pohtia vielä uudestaan tätä kommenttia, ihan ajatuksella?

Unohdin että ollaan Mitsuklubilla missä kaikki on sellasia ratakuskeja että huomaavat ajettavuudessa vanteen leveyden tuuman eron. Mä oon niin huono kuski ettei mulla olis kyllä mitään käryä missä akselilla on leveämpi vanne ja missä kapeampi jos rengas on sama. Siksipä laitankin omaani huoletta eri parin vanteet.
 
Vs: Evoon vanteet?

Ale sanoi
Unohdin että ollaan Mitsuklubilla missä kaikki on sellasia ratakuskeja että huomaavat ajettavuudessa vanteen leveyden tuuman eron. Mä oon niin huono kuski ettei mulla olis kyllä mitään käryä missä akselilla on leveämpi vanne ja missä kapeampi jos rengas on sama. Siksipä laitankin omaani huoletta eri parin vanteet.

No no äläs nyy... Wagon miehet tekee mitä haluaa muut haaveilee Wagonista. :peukku
 
Vs: Evoon vanteet?

Kuinka isoja renkaita/leveitä vanteita voi käyttää vitosessa edessä?
Vannekuume paha,ku ei vaa tiiä mitä tilais. On mulla ssr vanteet,hyvät,kevyet ja Eine kyllä hienot oo.

Meniskö 18x9.5" et25 eteen jollain 235 renkaalla...
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
Kuinka isoja renkaita/leveitä vanteita voi käyttää vitosessa edessä?
Vannekuume paha,ku ei vaa tiiä mitä tilais. On mulla ssr vanteet,hyvät,kevyet ja Eine kyllä hienot oo.

Meniskö 18x9.5" et25 eteen jollain 235 renkaalla...
Menee. Ota 35 profiilin kumit viel. Parempi ois 225/35. ;)
 
Vs: Evoon vanteet?

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14964.msg312245#msg312245
Tuosta löytyy 18x9,5 vakio alusta.
 
Vs: Evoon vanteet?

Ale sanoi
Unohdin että ollaan Mitsuklubilla missä kaikki on sellasia ratakuskeja että huomaavat ajettavuudessa vanteen leveyden tuuman eron. Mä oon niin huono kuski ettei mulla olis kyllä mitään käryä missä akselilla on leveämpi vanne ja missä kapeampi jos rengas on sama. Siksipä laitankin omaani huoletta eri parin vanteet.

Ei tässä siitä ole kyse, että joku olisi omaa sukua Räikkönen, Vettel tai joku muu, tai etteikö voisi niitä eri pari vanteita laittaa, vaan tuosta kommentista, mistä voi päätellä, että sinun mielestäsi ET vaikuttaa ajettavuuteen, mutta vanteen leveys ei. Jos sinun mielestäsi on näin, niin vaatii kyllä hiukan perusteluita.
Ajatellaan vaikka näin: Jos ET vaikuttaa esim. uraherkkyyteen, niin miten ihmeessä vanteen leveys voi olla vaikuttamatta siihen?
 
Vs: Evoon vanteet?

pexi sanoi
Ei tässä siitä ole kyse, että joku olisi omaa sukua Räikkönen, Vettel tai joku muu, tai etteikö voisi niitä eri pari vanteita laittaa, vaan tuosta kommentista, mistä voi päätellä, että sinun mielestäsi ET vaikuttaa ajettavuuteen, mutta vanteen leveys ei. Jos sinun mielestäsi on näin, niin vaatii kyllä hiukan perusteluita.
Ajatellaan vaikka näin: Jos ET vaikuttaa esim. uraherkkyyteen, niin miten ihmeessä vanteen leveys voi olla vaikuttamatta siihen?

Eikö se oo sama onko 8.5" et 30 ja 9.5 et30 vanteen keskikohta sama? Siihen samankokoinen rengas molempiin niin mikä muuttuu?
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
Eikö se oo sama onko 8.5" et 30 ja 9.5 et30 vanteen keskikohta sama? Siihen samankokoinen rengas molempiin niin mikä muuttuu?

Se miten se rengas istuu siihen vanteelle. Ei se renkaan reuna ole samassa kohtaa, eikä samassa muodossa. Samoin renkaan kosketuskohta tiehen on eri. Eihän nuo erot ja muutokset isoja ole, mutta merkittäviä kuitenkin. Joissain tapauksissa jopa parempaan suuntaan. Käytännön esimerkkinä mainittakoon muutamakin e9x bemari joissa leveämpi takavanne rauhoitti käytöstä urissa huomattavasti.

Käännetään asia toisin päin: 9,5 vanteella voi rengas raapia kaariin kiinni, mutta tuuman kapeammalla vanteella, samalla ET:llä ja samalla renkaalla ei. Miksi sitä muutosta ei olisi myös tienpinnan tasolla?
 
Vs: Evoon vanteet?

Renkaan kylki raapii loksuun,ei kuvio. Ja yleensä levitetty rengas on olaltansa pyöreämpi eikä terävä niin ei sen takia hae urissa helposti.
 
Vs: Evoon vanteet?

laineracing sanoi
Ja yleensä levitetty rengas on olaltansa pyöreämpi eikä terävä niin ei sen takia hae urissa helposti.

Eikös tämä juuri ole erilaista käytöstä, joka johtuu vanteen leveydestä?
En ole missään vaiheessa sanonut että ajettavuuden muutos on aina huonoon suuntaan, vaan keskustelu on ollut siitä että tapahtuuko siinä muutosta vai ei, jos vanteen leveyttä muuttaa.
 
Vs: Evoon vanteet?

pexi sanoi
Ajatellaan vaikka näin: Jos ET vaikuttaa esim. uraherkkyyteen, niin miten ihmeessä vanteen leveys voi olla vaikuttamatta siihen?

ET:n muutos vaikuttaa raideleveyteen ja esimerkiksi etuakselilla jo renkaan rataan käännettäessä. Vanteen leveys ei tähän vaikuta. Mä pidän noita mainitsemiasi seikkoja niin marginaalisina etten lähtisi edes miettimään niiden vaikutusta ajettavuuteen.
 
Vs: Evoon vanteet?

Huoh.... :) Renkaan peruskäytökseen vaikuttaa olennaisesti tuo olka-alueen (siis se kohta missä kulutuspinta kääntyy renkaan reunaksi) muoto. Jos sama rengas on vaikka noilla 8,5 tai 9,5 vanteilla on tuon alueen muoto noilla erilainen. Tämä ero vielä korostuu, mitä matalaprofiilisemmassa renkaasta on kyse.
Käytöksen muutos riippuu toki muistakin seikosta kuten auton alustan perusgeometria, pyöränkulmat, renkaan merkki ja malli jne.
Mutta ei nyt sentään kannata yleisellä tasolla mainostaa, että sillä vanteen leveydellä ei olisi mitään merkitystä. Harva vain tekee tuollaista vertailua eri vanne-rengas yhdistelmillä samassa autossa (ilman muita muutoksia), jolloin sen eron saattaisi ihan itse huomata.

Jokainen toki saa laittaa sellaiset vanteet ja renkaat, kuin itse haluaa, ei minulla mitään sitä vastaan ole.
 
Vs: Evoon vanteet?

"Eron saattaisi huomata.."

Tää oli se mun pointti. Mun mielestä on turha spekuloida sellaisella minkä ehkä saattaisi jossain tilanteessa huomata erona jos kaikki muut seikat olisi suljettu pois. Mutta sen sijaan ettei sillä ole merkitystä, olisi pitänyt kirjoittaa ettei eroa huomaa ajo-ominaisuuksissa mitenkään.


Tää ei enää liity tähän vääntöön mutta me ei mittaamalla saatu eroa renkaiden ympärysmitalle 19x8,5" ja 19x9" vanteilla. Mitta oli millin sisällä narulla mitattuna.

Eipä vaan sopineet vanteet Evon jarrujen kanssa joten jää laittamatta. Täytyy laittaa kesäkumit toisille vanteille.
 
Vs: Evoon vanteet?

Minunkin olis pitänyt valita sanani toisin ja kirjoittaa "..pystyisi itse huomaamaan".
No, tämä asia ei tästä paljoa enää taida edetä, joten voitaneen todeta että vaikutusta on, mutta kuinka paljon, riippuu autosta, renkaasta, kuskista ja monesta muustakin asiasta. :)
 
Vs: Evoon vanteet?

Rota SVN-R 18x9 ET 25. Edessä 20mm spaceri, kun ei mahtunu jarrujen kanssa. Vielä pitää leikata/mankeloida takakaaret ja tehdä "fender mod" eteen ja camberia lisätä miinukselle.
 

Liitetiedostot

  • jgagjlgj.jpg
    jgagjlgj.jpg
    182 KB · Lukukerrat 720
Vs: Evoon vanteet?

Marcelo: mikä rengas sulla on jos kerta takakaariin raapii ET25:lla? ja tuolla on sentää 255/35 renkaitaki laitettu ja just ja just menevät...
 
Vs: Evoon vanteet?

Marcelo sanoi
235/40 mutta toi huuli mikä noissa on niin on 4.5 cm, että se vaikuttaa siihen et raapii.
Eihän lippa mihinkään ET lukemaan vaikuta, tai siis ihan sama vaik olis 20cm lippa mut et25 nii vanteen ulkoreuna on ihan samassa kohassa kun ei lipallisessa vanteessa. ::)
Mulla oli viimekesänä sama setti mutta et35 ja tulee se kyl aika lähelle sitä pokkausta.
Camperia vaan nii ei tarvii kaaria rullata tolla setupilla.
 
Vs: Evoon vanteet?

ast sanoi
Taitaa kohta hopeaksi vanteensa maalaava olla erikoisuuden tavoittelija eikä mainstreamia? ;D

niin taitaa... pitäsköhän vetää noi valkoiset braidit kumminkin hopeeksi... alkaa olemaan noita oransseja jokaisella 8)
toki mustaa sopii oranssi hyvin.... valkoinen on turhan vastaan ampuva ja cromi taas... sopis mutta tuskin pysyy "cromimaali" vanteissa hyvänä
 
Vs: Evoon vanteet?

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1310218

Onko hajua sopiiko brembojen päälle?

Voisiko joku mitata paljonko brembon uloin kohta tulee ulos navasta. Helpottaisi kummasti omaa vanteen metsästystä.
 
Vs: Evoon vanteet?

Kiinnostaisko jotain Wolfracen trackready prolitet, mustana? 7x17 et 35, tulossa pian suomeen ja ei mulla ookkaa varaa niitä maksaa :D
 
Vs: Evoon vanteet?

emsii sanoi
Eihän lippa mihinkään ET lukemaan vaikuta, tai siis ihan sama vaik olis 20cm lippa mut et25 nii vanteen ulkoreuna on ihan samassa kohassa kun ei lipallisessa vanteessa. ::)
Mulla oli viimekesänä sama setti mutta et35 ja tulee se kyl aika lähelle sitä pokkausta.
Camperia vaan nii ei tarvii kaaria rullata tolla setupilla.
Joo niin mä ajattelin kokeilla eka camberin säädöllä.
 
Takaisin
Ylös Bottom