- Liittynyt
- 5 Tammikuu 2003
- Sijainti
- Lahti
Onko akku ollut irti tai tyhjä? Onko ECU ollut irti? Jos on, niin hetken aikaa tämän jälkeen ECU opettelee uudestaan tyhjäkäynnin asetusarvoja. Tämän normaalin opetteluvaiheen aikana tyhjäkäynti voi olla tavallista korkeampi, tavallista matalampi, tyhjäkäynti voi aaltoilla ja auto saattaa jopa sammuilla. Tämä "vika" kuitenkin korjaantuu itsekseen, jos missään muualla ei ole vikaa.
Kaasuläppäkotelon luona olevia säätöruuveja ei tarvitse käytännössä koskaan ruuvailla, jos tyhjäkäyntiä ohjaavat komponentit ovat ehjiä. ELI: ruuveihin ei kannata koskea kuin vasta aivan viimeisenä, kun mikään muu ei auta. Ja silloinkin pitää tietää mitä ollaan tekemässä. Säätöruuvien epäasialllinen ruuvailu on yksi tyhjäkäyntivikojen aiheuttajista!
Ruiskukone ja käyntihäiriö -> vikakoodit kannattaa lukea.
Vikakoodien lukeminen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0
Asioita joita voit tutkia/joissa voi olla vikaa, jos tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia: tyhjäkäyntimoottori, läpän anturointi, tyhjäkäyntiruuvien epäasiallinen ruuvailu, läpän likaisuus, imuvuoto, sytkän säätö, ECU, tarvikeosat sytkässä.
Asiaan voivat myös vaikuttaa: tulpat, tulpanjohdot, suodattimet, suuttimet. Lue tai käy luetuttamassa vikakoodit, sillä pääsee joskus vian jäljille, joskus taas ei. Viallinen ECU ei välttämättä anna oikeita koodeja, jos vika on ECUssa. JA aina on tietenkin mekaanisen vian mahdollisuus, esim. vuotava venttiili. Tämän selvittämiseksi voi esim. mitata puristukset.
Erityisesti GDI-moottoreissa, joista ei ole poistettu EGR-venttiiliä käytöstä, kaasuläppäkotelon likaantuminen voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Sytytyksen säätö:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19196.0
Aiempia threadeja saman aiheen tienoilta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14571.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13783.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8247.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13121.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2288.0 <- Kaasuläpän säätö, jos säätöruuveja on jo menty ruuvailemaan. Tämä on siis vasta vihonviimeinen toimenpide, jota ei yleensä pitäisi edes joutua tekemään.
Haku:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search
Sanakirja:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4565.0
Kaasuläppäkotelon luona olevia säätöruuveja ei tarvitse käytännössä koskaan ruuvailla, jos tyhjäkäyntiä ohjaavat komponentit ovat ehjiä. ELI: ruuveihin ei kannata koskea kuin vasta aivan viimeisenä, kun mikään muu ei auta. Ja silloinkin pitää tietää mitä ollaan tekemässä. Säätöruuvien epäasialllinen ruuvailu on yksi tyhjäkäyntivikojen aiheuttajista!
Ruiskukone ja käyntihäiriö -> vikakoodit kannattaa lukea.
Vikakoodien lukeminen:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0
Asioita joita voit tutkia/joissa voi olla vikaa, jos tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia: tyhjäkäyntimoottori, läpän anturointi, tyhjäkäyntiruuvien epäasiallinen ruuvailu, läpän likaisuus, imuvuoto, sytkän säätö, ECU, tarvikeosat sytkässä.
Asiaan voivat myös vaikuttaa: tulpat, tulpanjohdot, suodattimet, suuttimet. Lue tai käy luetuttamassa vikakoodit, sillä pääsee joskus vian jäljille, joskus taas ei. Viallinen ECU ei välttämättä anna oikeita koodeja, jos vika on ECUssa. JA aina on tietenkin mekaanisen vian mahdollisuus, esim. vuotava venttiili. Tämän selvittämiseksi voi esim. mitata puristukset.
Erityisesti GDI-moottoreissa, joista ei ole poistettu EGR-venttiiliä käytöstä, kaasuläppäkotelon likaantuminen voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Sytytyksen säätö:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19196.0
Aiempia threadeja saman aiheen tienoilta:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14571.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13783.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8247.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13121.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2288.0 <- Kaasuläpän säätö, jos säätöruuveja on jo menty ruuvailemaan. Tämä on siis vasta vihonviimeinen toimenpide, jota ei yleensä pitäisi edes joutua tekemään.
Haku:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search
Sanakirja:
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4565.0