Vs: Forza 3 keskustelua / Forza 4 Odottelua
Arvostelempa itsekkin hieman tällä LVL38 (viikko ja risat pelattu satunnaisesti) kokemuksella.
- Ohjaimen asetukset vakiot
- ABS ON, traction & stability control OFF, rewind ON, suggested line = Brake Only
- Steering Simulation
- Shifting Manual
- Damage Simulation
- Kamerakulma AINA SISÄLTÄ.
Kerrottakoon tähän että tuo Rewind asetuksena jos jokin on opettanut uskomattoman paljon, enää ei pienet tietokoneen törmäilyt ahista + heti jos tekee jonkun kardinaalivirheen niin sen voi samantien ottaa oppina ilman että kasvaa k*rpä ohtaan, eli löytää sen asian mitä teki väärin, ja mitä tekemällä näin ei tapahdu. Lisäksi tuo suojaa tietokoneen vahingoilta. Tätä kautta on oppinut mielestäni paremmaksi simuajajaksi. Toinen vaihtoehto ois toki se että tietokone vetää persiiseen pahki ja sit syömiestä niin maan perkuleesti. Nykysellään rewindiä ei tarvi juuri ikinä, eikä tällä luonnollisesti kelata joka ikistä mutkaa niinkuin 99% ihmisistä olettaa.. Ja pistetaulut on erikseen molemmille, mutta rewind päällä ajamalla voi päästä myös listoille ajamalla puhtaasti..
Aluksi myös tuntui että onpa mälsä peli kun oli kaikki mahdolliset avut päällä defaulttipelaajille, mutta kun vipuja sai tarpeeksi pois niin jawohl.
Osittain menee Astin listaa myötäillen:
+ Top Gear (Kyllä tekee Jeremyn puhe paljon joka paikkaan, vaikka samoja tarinoita toisteleekin) + Sivumainintana Autovista jossa pääsee ihmettelee autoja sisältä ja ulkoa (sais olla enemmän autoja vaan siellä)
+ Fysiikka mallinnus sisältäen kaiken (mm. uusitun rengasmallinnuksen josta pidän kovin paljon)
+ Kaikki vaikuttaa kaikkeen, on mukavaa kun putkivirit, alustavirit, renkaat, vanteet kaikki vaikuttaa ajettavuuteen, meteliin jne, on hienoa huomata kun tontittaa esim. Ferrari Testarossan rata-alustalla niin autosta tulee hyvin "pomppuista" kyytiä tarjoava auto, kaikkea ei saa viritetyksi vaan vetämällä kaikki tappiin, monasti ajettavuus huononee merkittävästi.. vauhtipyörilläkin on väliä.. Ja tosiaankin vetotapojen vaihtelu on myös mukavaa.. Esim. FTO:sta saa nelivedon, ja melkein kaikista Hondista takavedon..
+ Äänet, On niin hienoa että jokaiselle autolle on jaksettu tehdä nuo äänet erilailla, ei samplata mitään imuria eri taajuuksilla, myös vtecit/mivecit/dumpit jne on mallinnettu. Eka tosiaankin oli semmonen pettymys että eihän nämä paremmat ole ku Forza 3 mutta johtuikin siitä että rengasäänien tasoa oli säädetty suhteessa muihin ääniin, kaikki autot kuulosti "hiljaisilta", mut onneksi tämä oli asetus..
+ Autot itsessään, on hienoa että jokainen auto on tehty erilaiseksi, toiset on yksinkertaisesti hyviä autoja ja toiset ei. Kotiläksyt on tehty. Toiset autot on kierrosvehkeitä ja laulaa kovilla kierroksilla ja heti kun tulee ylämäki niin hyytyvät, toiset letkeitä vääntömoottoreita jotka vaihteesta riippumatta kiipee vaikka puuhun, + virittäminen vaikuttaa näihinkin. Lisäksi pädillä on olemassa autoja jotka on tosi mahtavia ajaa pädilläkin ja autoja joita ei voi edes pädillä ajaa. (ie. auto lähtee lapasesta heti ohjauksen herkkyyden takia) + Kolarimallinnus
+ Tietokonekuskit, vaikka nyt ei olekkaan enää mitään vaikeustasoa mikä asettaa niin tämä "oppiva AI", tuntuu minusta toimivan ainakin toistaiseksi hyvin. Pistää kampoihin ihan tosissaan ja tietokoneen suorittamat ajovirheet kans on niin hienoja, joskus sitä toivoo oikein että eellä ajava tietokone tekee virheen ja sitten siinä tahallaan hiillostaa ja monesti jopa saattaa virheen tehdäkkin.
+ Radat yleensä, lisääkin sais olla, mutta nämä oikein mainioita, mm. se sveitsin alpit ja topgear test track, japanin radat, nurburgring. Kaikki ihan mahtavia, lisäksi pelimuodoissa on hauskoja featureja kuten "yleisön" seassa ajo nurbulla..
+ Community jutut, tätäkään ei voi kehua liian vähän tämä peli on oikeasti tehty yhteisön ehdolla, pystyy haastamaan ketä haluaa, pystyy tekemään rival challengeja joissa kaikilla on "samat lelut", on puhtaat ja likaiset ranking listat, on autoklubin omalista ja friendien kanssa omat listat.. autoklubin oma autotalli johon voi tehdä vaikka ja mitä.. Kaiken kaikkiaan odotan että tuonne joku ottaisi skabaa esim. sillä kuuluisalla top gear test trackilla.
+ Uusi valaistusmallinnus, On niin komeaa kun aamuaurinko häikäisee koppiin autoa.. Ah
Miinuksina en keksi montaa asiaa.
- Haluaa vaihtovalon, manuaalilla ajaessa menee kyllä aivan korvakuulolla vaihdot ja joskus kiukkusemmilla autoilla haluais jotain vaihtovalon tapaista
- Säätilat varauksin, sinänsä en usko että joku sade tai yö toisi mitään erityisen uutta forzaan mutta jostain se pitää valittaa, tosni nykyisellään kenttien sijainti tekee "erilaiset" olosuhteet jokapaikkaan, esim nurbun aamusumu jne on jotain todella hienoa.
- Lisää ratoja ja nimenomaan "tosielämän kohteita"
Mitä pitäisi vielä testata:
- Kineticin head tracking.
Jos metacriticissä 72 pelikriitikon keskiarvo on 91 pistettä niin minä en tälle voi antaa yhtään vähempää kuin 97, loput 3 pistettä jää nuista miinuksista.
Menipä se hehkutukseksi, mutta ei vaan ole parempaa jossa kaikki asiat yhtä hyvin tasapainossa, vähän niinku pelien Mitsubishi ;D :driver
Ja kyllä tämä peli oikeasti niin paljon polttelee että oon niin lähellä sen fanatecin kanssa että makso mitä makso, syödään vaikka näkkäriä tulevaisuudessa, tai laitetaan auton korjaus jäihin.
*BONUS* Tulipa sattumalta hockenheimillä just hyvä video AI:hen liittyen: http://www.youtube.com/watch?v=o02pIgyS-Ns Toisessa kisassa taas joku teki schumit (luultavasti schumin persoonan omaava M. Rossi, joka kyllä pelaa aina dirty kun vain mahdollista) kun ei mahtanut pelata autossa jarrut kun meni sen verta kovaa ulos