Galant -00 GDI vaihdelaatikko

KalleMitsu

Member
Liittynyt
31 Maaliskuu 2012
Sijainti
Kouvola
Onko näissä semmoinen rahina tyyppivika vai onko uuden vaihteiston etsintä edessä? Paikoillaan ollessa jos on kytkin pohjassa niin silloin ei kuulu mitään. Mutta kytkin ylhäällä kuuluu semmoinen rahiseva ääni. Ja ajettaessa kuuluu se samainen ääni. Liekö jokin laakeri kulunut... :seina Autolla ajettu 216tkm joten ei kai sen vielä pitäisi loppu olla? Jos sinne uus loota pitää etsiä niin onko 2.0 tai V6 versiossa sama loota kun tässä GDI:ssä? Ja mistä mahdollisesti sais vähän ajetun lootan? Japan motors Oy ilmoitti jo ettei kykene kyseistä laatikkoa toimittamaan ??? Tai olisiko ensiapuna jotain öljyä mikä saattaisi hiljentää tuon.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Kytkinpää akselin laakerithan ne siellä rahisee.. ominaisuus tahi tyyppi vika miten tuon ottaa. Hyvin sillä kumminkin ajamaan pystyy rahinasta huolimatta. Sitten kun rupeaa liikaa rohisemaan niin joko laatikon laakerointi (n.300e pelkät laakerit) tai ruotsin maalta kokonaan "uusi" laatikko n.500e + rahdit ja työt mikäli ei itsellä tiloja tai mahdollisuutta ole laitella.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Paljonko ajettu ? GDi:ssä ja 2.5 V6:ssa on samat välitykset ainakin, ite suosittelisin jossain välissä laakeroimaan jos meinaa pitää.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Jatketaanpas hieman aiheesta. Eli tämmöiseen vekottimeen ehjän vaihdelaatikon löytäminen näyttäis olevan arpapeliä joten laatikon laakerointi taitaa olla viisainta :-\. Mitenkäs tämmöinen työ onnistuu kotikonstein? Eli tarkoitan lähinnä sitä että tarvitseeko työ mitään erikoistyökaluja? Ja mitä kaikkea sinne pitää uusia kun sen laatikon sieltä ottaa alas? Laakerit tietty, mutta mitä muuta se tarvii? Stefoja, tiivisteitä? Ei viittis millään jättää autoa levälleen jonkun lapsellisen osapuutteen takia.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Juuri tuossa sain itse samaisen laatikon levälleen ja oli hieman työläs. Meinasin vaihtaa 6 kpl laakereita ja 3 kpl stefoja. Laakerit on lujasti kiinni ja vaatii hyvän laakerinulosvetäjän. Toinen tasauspyörästönlaakeri oli niin hankalasti kiinni, että katsoin helpoimmaksi sen silppuamisen palasiksi. Myös kytkimenpuoleinen sivuakselin laakerin ulkokooli oli silputtava oikeanlaisen ulosvetäjän puutteen vuoksi.
Kaikissa laakereissa oli hieman jälkiä metallisilpusta, kytkimenpuoleinen pääakselinlaakeri oli kaikista pahin ja aihetti luultavasti enimmät metelit. Huomenna pitäisi käydä tilaamassa uudet romut. Omalla on ajettu noin 250000.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Oliskos tässä kaikki tarvittavat rojut mitä tarvii?

http://www.ebay.co.uk/itm/Mitsubishi-Galant-2-4-GDi-5sp-gearbox-bearing-oil-seal-rebuild-kit-1996-2004-/111191796763?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19e38c2c1b
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Kyllä, juuri nuo on kyseiset osat. Pitää näköjään tilata olkomailta, kun ovat nuin edulliset. Ja taitaa saada nopeampaakin, kuin deltan kautta Hollannista.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Tuli mieleen, että onko tuo kytkimen puoleinen laakeri helposti vaihdettavissa kytkinlevyjen vaihdon yhteydessä? Ajattelin vain, että jos ei tee ihmeellistä lisäkustannusta, niin voisi vaihtaa varuilta levyjen vaihdon yhteydessä. Nyt on lootalla ja kytkimellä 327tkm ja luulisi, että joskus pitää tuohonkin kytkin remppa tehdä, kun on vaunua ja jarrullista kärryä hinattu kovillakin kuormilla.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Kehältä pultit auki, vaihteensiirtomekanismi irti, öljypohja ja sen alta pakkipyörä irti, laatikonpäästä sokea tulppa irti, sen alta sokkaa auki pitäen laakeria lyöden laatikko halki. Itse irrotin vielä vaihteensiirtimien paikallaanpitopultit, en ole varma pitääkö irroitttaa, mutta keventää ainakin halkaisua.

Kaikki laakerit on kiinni sokilla akseleissa, sekä kytkimentauslaakeri on kiinni kolmella pultilla laatikossa. Vaihteiden hammastukset menevät sellaisessa järjestyksessä, että kaikki kama laatikonsisältä tulee kerralla pihalle. Toki akselit on vielä toisesta päästä kiinni, joten mikään ei leviä holtittomasti lattialle, paitsi ehkä magneetit laatikon pohjalta.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Ei tarvi, ainut hankala on laatikon takimmainen kiinnike jonka irroitus teettää töitä. Laatikon joutuu ottamaan pyöräyttämällä takareunan alaspäin, muuten se ei sovi runkopalkin välistä pois.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Olisko kellään noita lootan laakerien numeroita? Jos kävisin kyselemässä paikalliselta laakerikauppiaalta niitä. Ja samoten ne stefojen numerot/mitat.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

KalleMitsu sanoi
Tänään alkoi nelonen pomppimaan pois paikoiltaan... :seina Tarttis kai jotaa tehä :-\

Kokeiles ensin tutkia vaijerit ja niiden kiinnitykset laatikon päästä ennen ku rupeat laatikkoa avaamaan, hyvällä tuurilla ei ole iso vika.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Joo itellä väänty hieman vaihteensiirtomekanismi paikalleen laiton yhteydessä ja aiheutti tuon nelosen pois hyppimisen. Suurin tekijä on välys sivuliikkeessä ja on korjattavissa esim http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=50036.0 tuolta löytyvän lancerregisterin linkin mukaisesti. Tuossa ebaylinkissäsi näkyy nuo laakerinnumerot laatikoiden kyljessä, tuo 6206 voi olla tavallinen ts ei tarvi tuon paketin mukaisesti sokkauraa siihen laakeriin.

Ed. Paitsi eipä näytä olevan nuiden kahden laakerin paketteja.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

KalleMitsu sanoi
Tänään alkoi nelonen pomppimaan pois paikoiltaan... :seina Tarttis kai jotaa tehä :-\

Katoppas onko huohotin paikallaan? Meinaan olen useammankin mitsun lootan nähny, missä ei oo huohotin ollu paikallaan, omista yhdestä hajonnu (emännän Lancer, uusi melkein yhtäpaljon ajettu loota ok, ja huohotin ollu paikallaan), toiseen (oma ex EA) ehdin ostaa huohottimen, kun huomasin sen puuttuvan kansiremonttia tehdessä.

Eihän tuo huohotin tuossa vaiheessa enää korjaa mitään, mutta uteliaisuuttani kysyn, näkis onko huohottimen puutteesta menny vettäpaskaa lootaan, mikä mahdollisesti rikkonut lootan ennenaikaisesti.

Huohotin on EA:ssa, ainakin siis 2L koneessa siinä kohdin mihin tulee vaihdevaijerit, eli olikohan suunnilleen ilmamassamittarin alla.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Eilen sain vaihteiston laakeroituna takaisin paikoilleen. Kyl on nyt ihan kun eri autolla ajaisi. Sisämelu pieneni huomattavan paljon :D 128tkm ajettu varaosa vaihteisto olisi maksanut 900€, mutta tämän nykyisen korjaus, varaosat ja öljyt 534€. Itse purin lootan alas ja asensin takaisin. Kannatti tehdä!
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Täällä samanikäinen GDI-farkku joka alkoi yhtäkkiä oireilla samaan tapaan. Normaalia ajoa maantiellä, yhtäkkiä kun otti vitosen sisää alkoi huutaa heti kytkinkontaktissa, muut vaihteet toimivat nätisti. Ajoin pihaan asti ongelmitta ja varovasti kokeilin eri vaihteilla niin rohisi ja piti lopulta en-aja-metriäkään-ääntä kaikilla vaihteilla, rohisi jopa kytkin pohjassa. Viittaa tämän topicin ongelmiin, Deltasta kyselin jo ja uutta laatikkoa ei saa (taino, jokusen tonnin jos huumorilla haluaa investoida). Tiloja ja osaamista ei vaihteiston pariin löydy, hyvää kevättä itse kullekin..

Kytkinvikaa toki epäilin/toivoin mutta konsultointi merkkihuollosta soitti äsken että erittäin todnäk vaihteisto sökönä, eikä eka gallu jossa näin käynyt. Kaivetaas kuittipino esiin, sillä muistikuva olisi että tähän on jo kerran loota vaihdettu..
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Petzki: http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=48105.0

Kai noista kahdesta yhden ehjän parsii? Tai ainakin olisi paljon helpompi korjausaihio...
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Kiitos vinkistä!

Laatikko laakeroitu tammikuussa 2012. Ei se ny :seina kahdessa vuodessa pitäis levitä jos on tehty kunnolla, liekö sit vaihdettu vain jo hajonnut laakeri eikä muita tms. Selvittelyn alla, nä on aina mukavia kun aikaa on kulunut sen verran että korvausvelvollisuuksista voi tapella hautaan asti.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Ruotsista saapui "uus" laatikko, jos alkuviikosta sais paikalleen niin raportoidaan miten kävi. Alle 500€ rahteineen, vajaa 150 ajettu.

Edit: Loota kiinni ja meno jatkuu, toimii kuten pitääkin. Suosittelen kyllä tuota bildelsbasenia jos Ruåtsin puolelta purkuosia hakee. Aikaa meni odotellessa kun asennusta ei ehditty aloittaa, tulipa odottaessa hankittua tonnari ;D
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Onko missä mitsuissa sama manuaalilaatikko kun mun 2.4gdi 150hp galantissa? Onkohan muuta järkevää vaihtoehtoja ku hommata uus laatikko kun nelos vaihde ei pysy päällä kuin hetken vaikka pitäisi väkisin päällä?
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

karjalohja sanoi
Onko missä mitsuissa sama manuaalilaatikko kun mun 2.4gdi 150hp galantissa? Onkohan muuta järkevää vaihtoehtoja ku hommata uus laatikko kun nelos vaihde ei pysy päällä kuin hetken vaikka pitäisi väkisin päällä?
No tässä topiikissahan sanottiin, että kannattaa tutkia vaijerit jos nelonen ei pysy päällä. Eli ei ehkä suuri vika. Sanottiin myös tässä samassa topiikissa, että 2,5 V6:ssa Galantissa samat välitykset kuin GDI:ssä. ::) Oliskohan myös 2,4 GDI Space Wagonissa sama laatikko?
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

karjalohja sanoi
Onko missä mitsuissa sama manuaalilaatikko kun mun 2.4gdi 150hp galantissa? Onkohan muuta järkevää vaihtoehtoja ku hommata uus laatikko kun nelos vaihde ei pysy päällä kuin hetken vaikka pitäisi väkisin päällä?

MitsuMi sanoi
No tässä topiikissahan sanottiin, että kannattaa tutkia vaijerit jos nelonen ei pysy päällä. Eli ei ehkä suuri vika. Sanottiin myös tässä samassa topiikissa, että 2,5 V6:ssa Galantissa samat välitykset kuin GDI:ssä. ::) Oliskohan myös 2,4 GDI Space Wagonissa sama laatikko?

Itellä oli aivan samankuuloinen murhe. Nelonen putos heti pois päältä kun kytkintä vähänkään nosti eli vetoa päälle tai saattoi se peräti sekunnin pysyä ennenkuin sylkäisi pois. Muut vaihteet pelasi aivan normaalisti mitä nyt kakkosen synkka vähän joskus rusahti jos vähän väärällä tyylillä yritti vaihtaa ;D. No itsellä ei ainakaan vaijereista ollut vaan pakko oli kunnostettua laatikkoa tilalle tarjota ja samalla tietysti kytkimen palikat vaihtoon ja tämän jälkeen ei mitään onkelmia ole ollut..340tkm nurkissa meni vaihtoon ja nyt on kymppitonni menty tällä "uudella" ja hienosti toimii ainakin vielä (kop kop... :driver). Toki niistä vaijereista kannattaa aloittaa jos niinkin helpolla pääsee ennen kuin alkaa kiskomaan laatikkoa pois. ;D Mutta toki kannattanee myös vaihtolaatikkoa harkita jos ei vaijereista auta mikäli autolla on jo jokunen kilometri takana.

Ja mitä tulee noihin sopivuuksiin niin täysin 100% varmaksi en lupaisi v6:sen vastaavan sopivuutta 2,4:seen. Laatikothan on siis kyllä identtiset mm. välityksiltään ja tyyppimerkinnältään mutta jotain mututuntumaa jäi että ilmeisesti kuorissa hiukka eroa. Voi tietty olla että väärinkin muistan. SW 2,4:sesta sen sijaan pitäisi täysin identtinen aski löytyä tai tietty toisesta vastaavasta Galantista.
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

MitsuMi sanoi
No tässä topiikissahan sanottiin, että kannattaa tutkia vaijerit jos nelonen ei pysy päällä. Eli ei ehkä suuri vika. Sanottiin myös tässä samassa topiikissa, että 2,5 V6:ssa Galantissa samat välitykset kuin GDI:ssä. ::) Oliskohan myös 2,4 GDI Space Wagonissa sama laatikko?


Latviasta laatikko rahteineen 340€. Kytkin pitää hirveetä meteliä et joutuu kuitenkin ottaa auki. Mut vois sitä kokeilla vaijereita ku muuten laatikko kyl pelaa,veikkaisin kyl muuta ku lähtee 1sek päästä pois vaikka pitäisi kepistä kiinni
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Tilaan luultavasti lootan latviasta, vähän epäilyttää kun hintakin 250€+rahti. Mitä öljyjä tuohon 2.4l laatikkoon laittaa kun eri paikat tarjoo vaikka mitä? Auto 2001vm, mikä tuon vaihteiston koodi on ku en löytänyt mistään ettei tuu väärää hommattua?
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

karjalohja sanoi
Tilaan luultavasti lootan latviasta, vähän epäilyttää kun hintakin 250€+rahti. Mitä öljyjä tuohon 2.4l laatikkoon laittaa kun eri paikat tarjoo vaikka mitä? Auto 2001vm, mikä tuon vaihteiston koodi on ku en löytänyt mistään ettei tuu väärää hommattua?

F5M42 on manuaaliaskin tyyppi, tosin tällä numerolla voi kyllä löytyä nuo muidenkin moottoreiden kyljessä olevat laatikot. Välitykset on erilaiset muistaakseni verrattuna 2.0:an vastaavaan. GDI:ssä ja kutoskoneisessa samat. Laatikon öljytilavuus on n. 2,2 litraa. Mitsun oma diaqueen (jos vielä saatavissa) parasta ja castrolli/red line varmaankin seuraavaksi. Voit vaikka merkkiliikkeeseen soittaa ja kysyä mitä laittavat ja sieltä luulisi omaan astiaan saavan tavaraa ainakin. Samalla voi tietty kysyä onko tuota diaqueenia tilattavissa vielä litran parin pöniköissä varaosanumeron perusteella. Voin kaivaa tuon numeron jossakin vaiheessa kun tuota kyseistä öljyä itsellä vielä n. 4litran puteli jossakin.

Jos tuohon hintaan saat askin niin paljonkohan ajettu ja lieneekö koskaan avattu? ??? (kytkinakselin laakeri tuppaa kulumaan) Lähinnä vaan sen takia, ettei heti tartte olla irroittamassa uudestaan kun alkaa ääntelemään kytkin ylhäällä. Rebuild kittiä tuohon askiin jossa useammat laakerit ja stefat tulevat löytyi ainakin yhdessä vaiheessa ebaysta jolla tuli laitettua laatikko "uusiksi". Jos mahdollisuudet ja osaamista on vaihtaa nuo palikat niin suosittelen tekemään mikäli autoa on tarkoitus kauemminkin pitää niin saa ainakin mielenrauhan hyvin pitkäksi aikaa, todennäköisesti koko auton loppuelämän ajaksi. ;)
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Kiitoksia avusta. Toiminta takuu tuossa on ja ite en nyt rupee asentajaksi että varmaan menee kiinni sellaisenaan. Jätän vanhan laatikon varalle kun muuten ihan ok mut nelosen synkro vissiin paskana. Pahin ongelma tuossa on ku kytkin pitää hirveetä meteliä ni samalla sit vaihtaa lootan ku ei oo aikaa antaa auton aeisoa ja kuitenkin joutuu ottaa sen irti
 
Vs: Galant -00 GDI vaihdelaatikko

Peksih sanoi
F5M42 on manuaaliaskin tyyppi, tosin tällä numerolla voi kyllä löytyä nuo muidenkin moottoreiden kyljessä olevat laatikot. Välitykset on erilaiset muistaakseni verrattuna 2.0:an vastaavaan. GDI:ssä ja kutoskoneisessa samat. Laatikon öljytilavuus on n. 2,2 litraa. Mitsun oma diaqueen (jos vielä saatavissa) parasta ja castrolli/red line varmaankin seuraavaksi. Voit vaikka merkkiliikkeeseen soittaa ja kysyä mitä laittavat ja sieltä luulisi omaan astiaan saavan tavaraa ainakin. Samalla voi tietty kysyä onko tuota diaqueenia tilattavissa vielä litran parin pöniköissä varaosanumeron perusteella. Voin kaivaa tuon numeron jossakin vaiheessa kun tuota kyseistä öljyä itsellä vielä n. 4litran puteli jossakin.

Jos tuohon hintaan saat askin niin paljonkohan ajettu ja lieneekö koskaan avattu? ??? (kytkinakselin laakeri tuppaa kulumaan) Lähinnä vaan sen takia, ettei heti tartte olla irroittamassa uudestaan kun alkaa ääntelemään kytkin ylhäällä. Rebuild kittiä tuohon askiin jossa useammat laakerit ja stefat tulevat löytyi ainakin yhdessä vaiheessa ebaysta jolla tuli laitettua laatikko "uusiksi". Jos mahdollisuudet ja osaamista on vaihtaa nuo palikat niin suosittelen tekemään mikäli autoa on tarkoitus kauemminkin pitää niin saa ainakin mielenrauhan hyvin pitkäksi aikaa, todennäköisesti koko auton loppuelämän ajaksi. ;)

Spacerunner on sama laatikko koodi et kai se käy semmoisenaan galanttiin?
 
Takaisin
Ylös Bottom