Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Jugga

Member
Liittynyt
8 Elokuu 2011
Galantissa alkoi ihme oireet. Kylmästä kun käynnistää niin muutamia minuutteja käy ihan normaalisti ja sitten sammuu kuin saunalyhty. Se sammu kerrasta, ei prötää ei pätki, kuin avaimella kääntäisi virrat poikki. Tosin mitkään virrat eivät ainakaan silmällä katsoen häviä. Sitten kun yrittää startata niin ei lupaa yhtään.

Ensimmäisellä kertaa kun vika ilmeni, lykkäsin auton talliin lämpimään, hain tietoa ja päädyin sitten tarkistamaan sytytyspuolan joka ohmeista päätellen oli ok. Virranjakajan kansi oli kuluneen näköinen ja vaihdoin sen. Ajattelin sitten että kokeilen vaihtaa PTU:n eli sen transistoripaketin joka maadoittaa sytytyspuolaa ohjaten kipinää. Siinä meni muutama tunti räplätessä ja tarkistellessa. Sain laitteet taas nippuun ja ilo oli suuri kun se lähti käyntiin heti ensi starttauksesta. Ajattelin että taisi olla helppo korjaus tällä kertaa.

Tänään meinasin lähteä kaupungille ja laitoin käyntiin pihassa ja muutaman minuutin päästä se peeveli sammui taas! Juuri samat oireet kuin ensimmäisellä kertaa. Nyt alkoi ärsyttää. Mikä he*v***i tossa nyt sitten taas on, ei kai se ECU nyt ole lahoamassa?

Mietin tässä että täytynee kokeilla lämmittää moottoria lohkolämmittimellä, jos se lämpöisenä lähtisi, ainakin on nyt helppo testata onko sillä mitään merkitystä. Nyt olisikin hyvät neuvot kalliit, olisko mitään apuja?
CE-valo ei jää palamaan kojelaudassa, pitäisikö vikakoodeja tarkistaa? Ne transistori ja virranjakajan kansi ovat tarvikeosia, kannattaisikohan ne korvata alkuperäisillä?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

purappa pääsulakeista (akunkengässä) eci sulake ja tarkista ettei ole hapettunu.
sulakkeet on sivukansien alla pultein kiinni.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Tarkistin sulakekotelon ja sulakkeet. Ei olleet hapettuneet eikä ollut mitään vaikutusta vikaankaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Njoo tallessa on sellainen puoliksi rikkinäinen boksi joka tulkitsee imuilman lämmöt väärin ja sekoittaa seokset päin peetä mutta kun moottorin lämmittää kunnolla lohkolämmittimimellä, niin on se sitten aina lähtenyt. Luultavasti täytyy kokeilla laittaa se kiinni ja tutkailla alkaisiko sitä kipinää löytyä kun saa moottorin lämppöiseksi lohkolämmittimellä.

Tuli kyllä mieleen että ecu voi olla syyllinen. Tiiä sitte siitä kampiakselin asentotunnistimesta, mut ei oikein tunnu että se vois olla syypää ku se käy niin tasaiseen enneku sitte sammu laakista. Eikä muuten lähteny käyntiin lohkolämmittimellä lämmitettynäkään, bensa vaan haisi.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Mulla teki just samoin mun edellinen gallu, välillä lähti käymään ja välillä ei, saattoi käydä puoli tuntiakin nätisti mutta sitten vaan yhtäkkiä sammui ku saunalyhty ei enää luvannutkaa.. ecu oli syyllinen siinä tapauksessa..
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Jep jep, ei käynnisty lämpimästä tallistakaan. Täytyy kokeilla boksinvaihtoa täs ku ehtii.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Noniin homma etenee. Varapoksi kii ja sehän lähti het ensi startista käyntiin. Sitten kyyläsin suurennuslasilla tätä rikkinäistä ja hokasin että ainakin yksi elektrolyyttikondensaattori on lykännyt mömmöä ulos pohjasta. Kolvasin sen irti ja totesin että on pullistunut pohjasta. Vihdoinkin jotain konkreettista. Täytyy pyhien jälkeen hankkia nuo kaikki elektrolyyttikondensaattorit ja vaihtaa ne. Sen jälkeen katsotaan miten toimii. Jos toimii hyvin niin sit varmaan vaihdan kondensaattorit tohon varapoksiinkin, ei niitä ole ikinä vaihdettu siihenkään.

Alkuperäinen auton boksi MD167736 ja tää rikkinäinen on MD142755.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Tarina jatkuu: sain kaikki elektrolyyttikonkat vaihdettua uusiin tohon MD142755 lootaan mutta siitä ei ollut mitään apua. Ei tuu kipinää, ei ees yritä. Vaihdoin sitte auton alkuperäiseen MD167736 lootaan kondensaattorit kanssa ja kaksi alleen kussutta oli siellä. Noh sillä kyllä lähti helposti käyntiin lämpimästä tallista, mutta tämän lootan ongelma onkin ollut juuri se kylmästä käynnistyminen. Se on ollut hankalaa kun tuntuu että säätöarvot ovat kylmässä olleet ihan päin peetä. Täytyy tässä testailla se kylmäkäynnistyvyyden nykytila, kun auto jäähtyy kylmäksi.

Mutta sitten tämä toinen loota onkin eri juttu. Täytyy olla rikki jotain muutakin kun ei konkanvaihdot auttaneet. Olisikohan se sitten tuo sytytyksen transistori, se vihreä Toshiban 2sb1018 pnp-trankku? Vähän alkaa tuntua siltä. En tiedä onko tuo osa saatavilla vielä vai pitääkö keksiä jokin vastaava transistori jos tuon ottaisi irti ja kokeilisi testailla vaikka yleismittarilla. Onko kenelläkään tullut tällaista transistorivikaa eteen eli onko kenelläkään kokemusta boksin syttyviasta?
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Ei ne konkat TODELLAKAAN ole noiden ecujen ainoa hajoava kohde. Ne pääteasteet on kanssa aika suosittu kohde. Ja elektrolyytin vuotaminen levylle voi käräyttää huonolla tuurilla melkeinpä mitä vaan, mistä vaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Kylmänä huono käynnistys voi myös johtua CAS:sta... näin teki meillä dyny 16V. En tiä mitä tekee 8valvessa..
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Harri K sanoi
Kylmänä huono käynnistys voi myös johtua CAS:sta... näin teki meillä dyny 16V. En tiä mitä tekee 8valvessa..
Ei ole CAS:a 8V-koneessa..

Jakajan sisällä optinen levy,josta lukee kaikki tiedot.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

ST sanoi
Ei ole CAS:a 8V-koneessa..

Jakajan sisällä optinen levy,josta lukee kaikki tiedot.

juurikin jakajan sisällä ja antaa ulos tarkalleen saman signaalin kuin 16v pelkkä CAS eli kampuran pulssin ja nokan pulssin ;)
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Ei ole CAS:a 8V-koneessa..

Jakajan sisällä optinen levy,josta lukee kaikki tiedot.

No niinhän 16V CAS:n sisälläkin on optinen levy. 8V:n anturi on vaan eri paikassa kuin 16V koneessa, mutta CAS se on silti.

16V ja 8V koneiden isoin ero on suorasytkä (ja komponenttien sijoittelu.)
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Njooh md167736 boksilla antaa hirveen ryypyn koneelle käynnistyksessä ja savuttaa mustaa. Vikakoodi 25 joka on ulkoilman paineen tunnistin, mutta epäilen että koodi on virheindikaatio koska se IMM on vaihdettu hiljattain ja toisella boksilla ei antanut ennen syttyvikaa mitään virhettä ja kulutuskin oli kohdillaan. Suuren kulutuksen takia se IMM vaihdettiinkin tossa muutama kuukausi sitten. Lisäksi vuosia sitte kun tää alkuperäinen boksi korvattiin toisella boksilla, oli vika ja vikakoodi juuri sama.

Taidanpa ottaa yhteyttä asiantuntijaan.
 
Vs: Galant 1991 2.0 GLSi (4g63 2.0 ECI multi 8V) kipinä katoaa

Jooh kuukausi vierähti ja kummatkin boksit kävivät korjauksessa Janilla Nokialla. Lopputulos on että kyllä auto toimii taas ihan moitteetta.
 
Takaisin
Ylös Bottom