Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mr mmc
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
pistämpäs tälläsen aiheen pystyyn...

88-92 mallin glsi/gti/glx galantissa saattaa
ilmetä sähkölaseissa, keskuslukossa, sähköpeileissä toimimattomuutta

suurin syyllinen sähköjen pätkimiseeni/toimimattomuuteen on johtosarjan hankautuminen poikki kuskin ovessa.. läpivientikumin sisällä


KUVA


kannattaa siis tarkistaa tuo heti sulakkeiten jälkeen !
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

E3# Galantista voi hajota laturi niin, ettei latauksen varoitusvalo pilkahdakaan. Jännitteen alenemisen huomaa helposti esim. pyyhkijöistä (pyyhkii hitaasti), kellosta (numerot rupeavat himmenemään), lämpömittarista (näyttämä laskee), sekä lopulta käyntihäiriöistä ennen lopullista sammumista. ABS-jarruilla varustetuissa malleissa (nick "Sliderin" vinkki) ABS:n varoitusvalo syttyy palamaan, kun jännite alenee riittävän alas. Kotiin ontumista voi auttaa/jäljellä olevaa matkaa pidentää sammuttamalla kaikki tarpeettomat sähkölaitteet, nyppimällä valojen sulakkeet pois (omalla vastuulla), jarruttelemalla käsijarrulla mahdollisuuksin mukaan (omalla vastuulla). Todistetusti E33 SOHC ruisku Gallu käy vielä akkujännitteen ollessa 8 volttia. Missä kohtaa käynti loppuu, en tiedä, en kokeillut loppuun asti.
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

Mr mmc sanoi
88-92 mallin glsi/gti/glx galantissa saattaa
ilmetä sähkölaseissa, keskuslukossa, sähköpeileissä toimimattomuutta

suurin syyllinen sähköjen pätkimiseeni/toimimattomuuteen on johtosarjan hankautuminen poikki kuskin ovessa.. läpivientikumin sisällä

Tuo johtojen poikkihankautuminenhan on ns. tyyppivika, syytä en tiedä miksi. mutta ne voi myös hankautua lähes poikki niin että kaikki pelaa noin bout, mutta esim. kellon valo himmenee kun painaa jotain nappia, tai kuskin ovi jos on auki ei pelaa, tai kiinni ja pelaa.. Tätä ei vaan moni usko, toiset uskoo että sähkölasien ei ole tarkoituskaan pelata ovet auki ja toiset että ikkunoiden hidas toiminta on normaalia jne..

Itseltäni myös on korjattu (~300tkm), ei ollut yhtään poikki muistaakseni, mutta suurin osa oli hankautuneet "puhtaaksi" ja kosketti toisiinsa. (ei näemmä sulaketta riittänyt kuitenkaan polttamaan)

Niko Päivinen sanoi
E3# Galantista voi hajota laturi niin, ettei latauksen varoitusvalo pilkahdakaan. Jännitteen alenemisen huomaa helposti esim. pyyhkijöistä (pyyhkii hitaasti), kellosta (numerot rupeavat himmenemään), lämpömittarista (näyttämä laskee), sekä lopulta käyntihäiriöistä ennen lopullista sammumista. ABS-jarruilla varustetuissa malleissa (nick "Sliderin" vinkki) ABS:n varoitusvalo syttyy palamaan, kun jännite alenee riittävän alas. Kotiin ontumista voi auttaa/jäljellä olevaa matkaa pidentää sammuttamalla kaikki tarpeettomat sähkölaitteet, nyppimällä valojen sulakkeet pois (omalla vastuulla), jarruttelemalla käsijarrulla mahdollisuuksin mukaan (omalla vastuulla). Todistetusti E33 ruisku Gallu käy vielä akkujännitteen ollessa 8 volttia. Missä kohtaa käynti loppuu, en tiedä, en kokeillut loppuun asti.

Ja kun se akkujännite on tarpeeksi alhainen niin jossain vaiheessa se puola kans ylikuumuu.. + Ei muuten A15 Coltissakaan kertonut laturi hajoamisestaan mitenkään muuten kuin että Radio sammu, ja ajovalot ei paljon parkkeja enempää valaissut.
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

Hei.

Kuinka tuon kuskin oven johtonipun saa revittyä pois, kun ilmeisesti se on omassa -89 Galantissa syyllinen epämääräisiin sähkö ongelmiin, joihin kuuluu mm. keskuslukituksen/sähköikkunoiden/kattoluukun ja sisävalojen ajoittainen toimimattomuus?
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

NiFa sanoi
Hei.

Kuinka tuon kuskin oven johtonipun saa revittyä pois, kun ilmeisesti se on omassa -89 Galantissa syyllinen epämääräisiin sähkö ongelmiin, joihin kuuluu mm. keskuslukituksen/sähköikkunoiden/kattoluukun ja sisävalojen ajoittainen toimimattomuus?

ovipahvi pois,purkaa johdot liittimistä irti,
oven välistä läpivienti kumi tasapäisellä ruuvarilla niksauttaa irti, tuolla mun linkissä näkyy miten muovi rungossa on haitat
eli sivuissa.
johtosarja vedetään oven välistä pois, irtoavat siis sinne ahtaaseen väliin.
on aikaa vievää joten tee rauhassa liittimet ja läpivienti kumit irtoavat kyllä helposti oikein irroitettuina.
johtoa kn vetää varovasti auton pilarista tulee liitin vastastaan. liitin sopii kolosta ulos.. vaatii vain vähän pyörittelyä
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

Nyt on johdot korjattu, mutta ongelma ei kokonaan korjaantunut, nyt sähköikkunoiden ja kattoluukun kanssa on semmoinen ongelma, että ne alkavat toimimaan parin minuutin viivellä siitä kun autoon on laitettu virrat päälle, eikä keskuslukitus toimi vieläkään, mistähän vikaa kannattaisi seuraavaksi etsiä?
 
Vs: Galant 88-92 sähkö FAQ & ratkaisuja

Kysytääs tässä. Auto kävi tuulilasin vaihdossa, niin sen jälkeen olleet sisävalot pimeenä! Sulake oli palanu (myös soitin oli siis pimeenä), vaihdoin sen, ja soitin ja ovien punaiset valot alkoivat pelaamaan, mut sisävalot on kaikki edelleen pimeenä. :nykii

Johtonippu pitäis kyllä kuskin ovesta käydä läpi, ei ikkunat avaudu ovi auki, ja on muutenkin vähä laiskat. Mutta eihän sisävalot kierrä mitenkään oven kautta, joten sen ei pitäisi vaikuttaa?? Mutta ei se pitäis tuulilasin vaihtokaan niitä rikkoa? ;D


edit: Jostain googlella löysin, että galantissa olis joku liitin kaiuttimen alla, joka aiheuttaa sisävalojen pimentymistä, pitäneekin kattoa, kun noita kaiuttimia kanssa katoin ykspäivä, ennen lasinvaihtoa, josko ois tämä liitin irronnu, tai jotain...

edit2: Ei siellä kaiuttimen alla mitään ollu, mutta a-pilarin muovin alla oli 2 johtoa, toinen oli aikasemminkin joko katkastu tai katkennut, ja teipattu kasaan.... :D
 
Takaisin
Ylös Bottom