Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Sormus

New Member
Liittynyt
27 Kesäkuu 2007
Sijainti
Janakkala
Elikkä elikkä, n. reilu kuukausi sitten kävin katsastamassa auton ja tuli vikalistaa päästöjen (putki vuosi ja lambdakin sieltä nasahtanu) ja pallonivelen verran.

tyhjäk. HC 174 CO 1,84 O2 6,14 CO2 9,57
>2k rpm HC 192 CO 4,2 O2 4,08 CO2 4,05 λ 1,14

Korjailin noita aikani kuluksi vaihtamalla lambda-anturin, hitsaamalla putken ja vaihtamalla pallonivelen, kiirekkös tässä kun ei autoa ns. "tarvitse"
Tänään uudestaan:

tyhjäk. HC 142 CO 0,52 O2 0,81 CO2 14,19
>2k rpm HC 134 CO 1,52 O2 0,56 CO2 13,54 λ 0,97

Sallitut arvot:
tyhjk. HC 100 CO 0,50 O2 5,00
>2k rpm muut arvot samat, paitsi CO 0,30 ja Lambda 0,97-1,03

ECU ei enää anna virhekoodeja. Muita mahdollisuuksia kuin KAT? Näissä malleissa enemmän kuin yksi lambda?
Kuuluuko tähän edes lambda?
jokeri.jpg


**lisätty lailliset arvot ja jokerikysymys**
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21150.0

Tuliko lukaistua tuo? Sieltä niitä vaihtoehtoja löytyy, yksi tietenkin on viallinen katti.

Näihin päästöpohdiskeluhin kannattaa mitattujen arvojen viereen laittaa sallitut arvot jotenkin näkyviin, helpottaa elämää kun tietää mikä/mitkä arvot ovat pielessä ja kuinka paljon.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Kyllä siinä ainakin yksi lambda on oltava, vähäpäästöinen kun on.
Näyttäkö katti siltä, että sitä olisi ikinä vaihdettu? Jos kone on perso öljylle, niin se lyhentää yleensä katin elinikää aika rankasti.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Ei syö öljyä. En sit osaa katista sanoa.

No siis, Lambdahan tulee kyllä pidemmälle putkeen, abbauttirallaa moottorin taakse, mutta kun tässä on paikka jo ihan suoraa sarjassa, niin hieman epäilyttää että "onko vai ei" kahta vai yhtä.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

JOS siinä laitteessa kuuluisi olla kaksi lambdaa, luulisi toisen puuttumisesta jäävän vikakoodi ECUn muistiin.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Kyllähän tuo cattivialta haiskahtaa,varsinkin nyt kun putki on kunnossa.

Ja muut arvot on OK.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Muut arvot,? Tarkottaen siis, että vain CO ja HC ovat kohonneet, josta syystä tosin lambda-arvokin alle 1?

Kyllä Harri K muistat väärin Wink kyllä GDi:ssä on kaksi lambdaa. Yleensäkin kaksi lambdaa on kaikissa OBD-mallisissa autoissa, muissa vain ennen kattia.

Ugelta lainattu, Tutkin tässä tarvikecatin kokemuksia etsimällä ja moinen bongahti silmille, -93:ssahan ei vielä kuitenkaan OBD ole, mutta vuotta myöhemmin olisi?
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Sormus sanoi
josta syystä tosin lambda-arvokin alle 1?
Kuinka paljon alle?

HC&CO voivat johtua myös pelkästä katista (tai sitten edelleen jossain vikaa,jos lambda alle normin).
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

ST sanoi
Kyllähän tuo cattivialta haiskahtaa,varsinkin nyt kun putki on kunnossa.

Ja muut arvot on OK.
itse olen lyönyt kangella kaikki hilut katista pois ja silti on päästö arvot kohdallaan ........ eli toi katalysaattori on p......... puhetta
kun lambda toimii niin se toimii jos on tarvike lambda se ei välttämättä toimi oikeilla rajaarvoilla siis ylä ja ala jne jne alkuperäänen lammas toimii.
ja litra pakkasnestettä(masinollll) perään niin o päästöt kirkkaat ja puhtaat.......siis tankkiin ei kuskille.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Kummasti vaan aiemman mallin Galanteissa päästöt tipahtavat heti kun katti lämpiää oikeaan lämpötilaan (=alkaa toimimaan), eli ei se nyt p....puhetta ole.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

wruum sanoi
itse olen lyönyt kangella kaikki hilut katista pois ja silti on päästö arvot kohdallaan ........ eli toi katalysaattori on p......... puhetta
kun lambda toimii niin se toimii jos on tarvike lambda se ei välttämättä toimi oikeilla rajaarvoilla siis ylä ja ala jne jne alkuperäänen lammas toimii.
ja litra pakkasnestettä(masinollll) perään niin o päästöt kirkkaat ja puhtaat.......siis tankkiin ei kuskille.

Joo, tosi hyviä kommentteja taas. :seina

Katalysaattoria käytettäessä haitallisista kaasuista päästään n.70 prosenttisesti eroon. Onhan se ollut pakollinenkin jo yli kymmenen vuotta (EU- maissa).
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Toisaalta kannattaa käydä ajelemassa muutaman kilsan vähän korkeammilla kiekoilla (yli 5000 rpm), ja ajaa sitten päästömittaukseen, niin saattaapi vaikka mennä päästöistä läpi. Voipi olla vain tukossa jos on körryytelty talven yli taajamaa ajoa. Näin minä olen korjannu jo monesti vm -91 Galantin katin, kun se on "rikkinäiseksi" todettu. ;D
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

MitsuMi sanoi
Toisaalta kannattaa käydä ajelemassa muutaman kilsan vähän korkeammilla kiekoilla (yli 5000 rpm), ja ajaa sitten päästömittaukseen, niin saattaapi vaikka mennä päästöistä läpi. Voipi olla vain tukossa jos on körryytelty talven yli taajamaa ajoa. Näin minä olen korjannu jo monesti vm -91 Galantin katin, kun se on "rikkinäiseksi" todettu. ;D

Tuttua hommaa -90 gallun katin kanssa.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Mitsumi: Mitenkäs sitä nyt opiskelija körröttelis, voidaan olettaa ettei ole pappamaisesta ajosta kiinni.

Mutta kuitenkin, tässä heti kun palkkapäivä tulee (kyllä, vieläkin korjaamatta) palaan asiaan.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Twilight sanoi
Joo, tosi hyviä kommentteja taas. :seina

Katalysaattoria käytettäessä haitallisista kaasuista päästään n.70 prosenttisesti eroon. Onhan se ollut pakollinenkin jo yli kymmenen vuotta (EU- maissa).

mites itärajan takana ..... tämä suomen kokoinen kakkaläntti ei katalysaattorin käytöllä puhdista maa.........ilmaa .vissiin se autokanta aika lailla vielä vanhaa, ponimai.. ;D
onse onse kun auto vm 96 ja ei kattia (vain kuoret)silti on kaikki päästöt sallituissa ja reilusti alle max arvojen.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

wruum sanoi
mites itärajan takana ..... tämä suomen kokoinen kakkaläntti ei katalysaattorin käytöllä puhdista maa.........ilmaa .vissiin se autokanta aika lailla vielä vanhaa, ponimai.. ;D
onse onse kun auto vm 96 ja ei kattia (vain kuoret)silti on kaikki päästöt sallituissa ja reilusti alle max arvojen.

Eipä se Suomi pelastakkaan. Mutta koko Eurooppakin jo vähän pystyy hillitsemään. Ja on se kivempi hengitellä puhtaampaa ilmaa täällä katutasossakin.

Ja onnee sun 96:lle kun menee päästöistä läpi, oot mun jumalani. :palvo Taitaa muutenkin perässä lukea 1.4 ja ECO
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Täytyy sanoa, että hatunnoston arvonen suoritus jos ns. "urheilullisemmasta" autosta saa alle 100 hiilivedyt.

Tarkoittaen siis, ettei esim. Litran koneella olevat fiestat ole välttämättä tärkeitä tässä asiayhteydessä.

Koululla kuitenkin paristakin autosta vaihtaessa arvot vähintäänkin puoliintunut,
Huumorin vuoksi huomautan, että koulun omassa autossa katin vaihto johtui "Nyki ilmamäärä/massamittarin kanssa, otettiin irti niin kävi nätisti"-idiotismista. Luulisi autopuolen tietävän.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Mulla oli -90 1.5 GLXI Colt:ssa lämpöanturivika eli se joka kertoo ECU:lle moottorinlämmön. Ei lähtenyt
kuumana käyntiin ja päästöt päin seiniä. Eli toinen niistä antureista (kaksi napainen) jotka ovat termostaattikopan yhteydessä voi olla rikki, joten kannattaisi mitata onko elossa.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

Sormus sanoi
Mitsumi: Mitenkäs sitä nyt opiskelija körröttelis, voidaan olettaa ettei ole pappamaisesta ajosta kiinni.

Mutta kuitenkin, tässä heti kun palkkapäivä tulee (kyllä, vieläkin korjaamatta) palaan asiaan.
Tarkoitan tässä lähinnä sitä, että jos yleensäkin ajaa taajamaa ajoa paljon, niin ei se katti lämpene talvella kunnolla ja vaikka risteyksestä lähtiessä vonguttaisikin pieniä pyrähdyksiä.
Katti ei pysy talvella puhtaana automaattisesti jos pääsääntöiset ajosuoritteet eivät ole pitkää maantieajoa ja silloinkin pitäisi pystyä ajelemaan satasta, jotta kiekat olisivat jatkuvasti liki 3000:ssa.
 
Vs: Galant -93 päästöjen mietiskelyä

mulla coltissa HC, CO koholla
ja 2000+rpm arvot kunnossa
syy : tulpat
korjaanu vaihtamalla.

mitä kattien rikkoontumiseen tulee niin en ole ikinä kuullut että olis hajonnu
kuin mekaanisesti rikoutumalla ja lyijyllisellä bensalla ajaessa
sekä bensan hienot lisäaine (mm eräs puhdistusaine, paketissa merkintä "ei kat")
 
Takaisin
Ylös Bottom