Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

SeeD

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2008
Elikkä erittäin kuuloelimiä rasittavasta ongelmasta on siis kyse. Laturin tai ohjaustehostimen hihnasta kuuluu kierrosten mukaan todella rasittava, jatkuva vinkumisääni.

Todellakin nämä molemmat hihnat on juuri vaihdettu kovan vingunan vuoksi, mutta nyt kiristämisistä huolimatta ne tai toinen niistä edelleen vinkuu.
Vinkumisääni tosin vaihtui vähän kun nuo kiristettiin mutta on häiritsevän meluisa silti..

Kaveri tuumaili että jokin laakeri siellä mennyt, itse en tiedä yhtään että mikä ja millä nimellä niitä myydään ja mistä saa..? Ja onko miten hankala vaihtaa JOS on se.

Kaipailisin nyt arveluita viasta ja neuvoja sen korjaamiseen, kiitos.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

arvaus,laturin laakeri loppu ::) ton ikästä gallua en tunne mutta toinenkin tulis mieleen että loppuun ajettu nokkaremmin kiristin rulla,ja mikäli näin niin paljon vaarallisempaa ;)
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Todennäkösesti on toi laturin laakeri, koska sieltä tuntuu se ääni kuuluvan.

Mistäköhän näitä saa ostettua?

Ja tarkemmin katottuna se etummainen hihna siinä tuntuu johonki hinkkaavan.. eli se ohjaustehostimen hihna? Mitäköhän siinä koneistossa vois olla sitten vaihtokunnossa kun näin tekee?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Voisko olla vikana todennäköisesti ohjaustehostimen kiristimen rulla??
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Olisiko mahdollista kokeilla seuraavaa ralliartilta lainattua vinkkiä:

Remmit pois päältä ja kokeilet että, ääntä ei enää kuulu? Eli silloin olet varma, että ääni tosiaan tulee apulaitepuolelta eikä jakopäästä. Sitten rulla/pyörä kerrallaan pyörittelet ja tunnustelet kyseisen osan rungosta, että tuntuuko rutinaa vai kuuleeko jo ihan selvästi äänestä, että mikä on rikki.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Toinen mahdollinen mutujuttu:

Jos ääni tulis jakohihnan selkäpuolel pyöriessä kiristinrullalla, jos jakohihnan selkäpuolella tuntuu tuo aaltoilu, niin se voi aiheuttaa semmosta vinkuvaa ääntä ku esim remmiahdin pitää :D

Kaverin nissaniin laitettiin kevlariihna, minkä selkäpuolella tuntuu noi aaltoilut ja toi ääni on aika korviahivelevä, taisiis ois jos ois oikeesti sen ison puhaltimen vieressä remmiahdin :D kaikki hihnat katotttiin läpi ja pyöritettiin konetta ilman hihnoja ja ei vaan loppunut ääni, niin sitte vaan hokasi yhtäkkiä että ääni tulee jakohihmasta kun pyörii kiristinrullaa vasten.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Kiitoksia vastauksista, varmaankin kannattaa varmistaa ottamalla hihnat pois, mutta kuulon perusteella paikannettuna selvästi tulee tuosta ohjaustehostimen hihnasta, ja siitä hässäkästä. Sitä kiristintä siellä epäiltiin... Maahantuojilta ei kuitenkaan löytynyt tuollasta osaa niin joutuu vissiin ulkomailta tilaamaan jos tuon meinaa?

Mikäs se sitten oikealta nimeltään englanniks tollanen on.. ???
rockauto.comista katoin jotain kiristin rullia ja tämmösiä löysin:

1997 MITSUBISHI GALANT LS 2.4L 2351cc L4 MFI (G) [4G64] : Engine : Timing Belt Tensioner
ACDELCO Part # T41038 More Info {Steel Smooth/Backside (55mm x 8.5mm x 18.5mm) - Flanged #89049063}
getimage.php

1997 MITSUBISHI GALANT LS 2.4L 2351cc L4 MFI (G) [4G64] : Engine : Balance Shaft Belt Tensioner
GATES Part # T41038 More Info {Timing Belt Tensioner Steel Smooth (55mm x 8.5mm x 18.5mm) - Flanged}
getimage.php
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Siiiis... eikös ohjaustehostimen hihna ole EA-Galanteissa mekaanisella kiristyksellä? Nuo rullat mitä laitoit, ovat jako- ja tasapainoakselin hihnalle. Ohjaustehostinta kiristetään (mielestäni) ihan 100% mekaanisella systeemillä, ei millään kiristinrullalla.

Ota tosiaan apulaitehihnoja yksi kerrallaan irti. Saat paikannettua täysin varmaksi sen, mistä ääni on peräisin.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

miikka sanoi
Siiiis... eikös ohjaustehostimen hihna ole EA-Galanteissa mekaanisella kiristyksellä? Nuo rullat mitä laitoit, ovat jako- ja tasapainoakselin hihnalle. Ohjaustehostinta kiristetään (mielestäni) ihan 100% mekaanisella systeemillä, ei millään kiristinrullalla.

Ota tosiaan apulaitehihnoja yksi kerrallaan irti. Saat paikannettua täysin varmaksi sen, mistä ääni on peräisin.

Joo, GDI:ssä tosin apulaitehihna kiristyy kiristinrullalla (itellä kerran laakeri porsinut).
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Miikka: eikö tehostin ja ilmastointi ole samassa samaan tapaan kuin vr4:ssa?
Onha siellä sitten se rulla...en muista ite, mut GDI:ssä tosiaa ainaki oli rulla millä kiristettiin.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Voi hyvin olla että muistelen jotain ihan toisen auton systeemiä. Enkä kyllä nyt saa mieleen minkälainen tossa VR-4:ssäkään on vaikka hihnat tuli vaihdettua :-X
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m22b0s1402p6028

tuohan se on yleisesti "kuluva" osa myös vr4:ssakin. Laakerivikoja on ollut. Huomaa kun hihna on pois päältä, niin pystyy keikutteleen sivuttain tuota kiristintä.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Joo, no myös merkkiliikkestä löytyi joku oikeanlainen rulla siihen mutta pirun kallis. Tosin tuola camskilliltä tilatessa tulis vain n. 20e halvemmaks. Otan noita hihnoja pois että saa varmasti paikannettua myös sen vian.

Sanoivat vaan merkkiliikkeessä että se rulla on erilainen ilmastoidussa ja ei-ilmastoidussa versiossa, niin mistä sen nyt sit ite tietää minkä tilata kun itsellähän on tämä
ilmastoitu versio...
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Camskillin osa ainakin on ilmastoituun vaihtoehtoon.

Osalla on tosiaan hintaa, eikä suomesta saa luultavasti mistään halvemmalla sitä.
Varmista nyt ensin onko se tuo, vaiko ilmastoinnin tai laturin oma laakerointi.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Ah joo, en kirjoittanu tuolla aikasemmassa viestissä tarpeeksi tarkasti. Tokihan nyt rullalla hihna kiristyy mutta eikö ollutkin niin että toi kiristinrulla liikkuu mekaanisesti ja edestakaisin ja kiristetään sopivaan kohtaan? Aikasemmin oli tarkoitus sanoa että millään epäkeskosysteemillä (vrt. jakohihna) ei kiristys toimi, vaan rulla liikkuu kiskoilla. Eikös näin ole? Jos ei, oon hiljaa loppuvuoden :-X

http://to.pic.fi/kuvat/VR-4/Remontti%2028.4./DSC_0372.JPG
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Samaa vikaa on myös minun galantissa ollut jo pitkään ,ja olen hyvin pitkälti jo luopunut toivosta että löytäisin vian.. hihnoja olen vaihtanut.. kiristänyt ja löysännyt.. hihnankiristimeen vaihtanut laakerin.. jota ei kuulemma pysty tekemään.. vaan täytyy tilata koko paketti hintaan 168€+ tk.. Ei auttanut.. Silloin tällöin.. ei siis jatkuvasti kuuluu koneesta "ulina", luistava ääni jota en saa pois, enkä pysty käsittämään mistä se tulee..? Jakopää remppakin on tehty.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Haapis sanoi
Samaa vikaa on myös minun galantissa ollut jo pitkään ,ja olen hyvin pitkälti jo luopunut toivosta että löytäisin vian.. hihnoja olen vaihtanut.. kiristänyt ja löysännyt.. hihnankiristimeen vaihtanut laakerin.. jota ei kuulemma pysty tekemään.. vaan täytyy tilata koko paketti hintaan 168€+ tk.. Ei auttanut.. Silloin tällöin.. ei siis jatkuvasti kuuluu koneesta "ulina", luistava ääni jota en saa pois, enkä pysty käsittämään mistä se tulee..? Jakopää remppakin on tehty.

laturin laakeri tahi ilmastoinnin kompuran magneettipyörä. Laita ilmastointi (tai paremminki käske toisen napsauttaa se päälle) ja samalla tarkkailet miten ilmastoinnin kompura käyttäytyy silloin. Uliseeko tai mahdollisesti jopa lyökö kipinää kun ilmastointi starttaa. Itselläni oli kertakaikkiaan kuraa ja sontaa vaan syksyn rapakeleiltä rallireitiltä rymytessä kerääntyny sinne kompuran siivapyörän väliin ja haittas aika paljon. Katkas jopa ilmastointihihnan (tosin hihnas oliki jo vaihtoaika). Alla kun ei ole muovisuojia enään....

mut siis tarkista se kompuran pyörä sekä laturin pyörä. Laturin on kuiteki pyörinyt jo x km sulla?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Varmaan on pyörinyt jo useita kierroksia joo :D Epäilisin jo itsekkin samaa, että vika on toisen hihnan puolella.. eli varmaankin pakko olla laturissa.. Ilmastointia olen testannut.. sammuttanut ja laittanut päälle.. ei vaikutusta. Tuntuisi nyt kun ilma on viilennyt ja tullut pakkanen, niin ulinasta on taas tullut jatkuvaa.. En ymmärrä??
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Tuli semmonenkin kohta mieleen (en nyt pikasella vilkasulla huomannu että muut ois maininnu) että onko kaikki apulaitteet täysin linjassa keskenään ja koneen kanssa?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Vika löytyi.. uskoisin.. Se on se laturi joka ullittaa.. Vaihdoin kyseisen hihnan ja jätin sen tarkoituksella löysemmälle kuin edellisen ja ulina oli entistä kovempaa. Kiristin hihnaa reilusti niin se loppui hetkellisesti.. Vain kylmänä käynnistäessä kuuluu sen aikaa että kerkeää käydä kuuntelemassa mistäpäin konetta ääni kuuluu.. Eli se on se laturi.. Laakerit vaihtoon.. :driver
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Omassa -93 Galantissa huuti/luisti tehostimen tai laturin hihna nyt pakkasaamuna. Alkoi ilmeisesti kun käänsin pyörät vinkkeliin eli tod. näk. tehostimen hihna. Mitkä on sopivat kireydet noille hihnoille ja miten niitä kiritään? Ei ne mahottoman löysille kyllä tuntunu. Moottori on 4g93 ohjekirjan mukaan.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Sanokaas mistä johtuu että kyseinen hihna vinkuu autoa käynnistäessä noin 5-10sek. Aina sen jälkeen kun auto on seissyt esim. yön yli. Kiristetty on ja hihnakin vaihdettu mutta sama juttu aina aamuisin. Tuli tossa mieleen, että jos sinne pääsee tippumaan öljyä tai vettä jostakin päälle ja vinkuu sen aikaa kun se kuivaa?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Omassa kutosessa on samoja oireita eli hihnojen vaihdolla tai kiristämisellä ei ole ollut parhaimmillaankaan kuin hetkellinen merkitys startatessa alkavaan luistoon. Erityisesti viileämmillä ilmoilla ja sadekelissä se korostuu. Oma epäilykseni kohdistuu juuri tuohon HarriK:n linkittämään vapaarullaan. Kun sen käyttöikä alkaa olla lopuillaan, niin kylmänä se on sen verran jäykkä, ettei se pyöri herkästi mukana. Silloin ei hihnakaan pyöri helposti mukana ja hihna alkaa luistamaan. Tämä tulee nyt testattua kun jakopään kilujen vaihdon yhteydessä vaihdan myös tuon rullan.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Itse olen ainakin huomannut Gatesin hihnojen (ja monien muiden "eu"-hihnojen") kanssa vinkumista startatessa,johtuen ilmeisesti väärästä profiilin kulmasta.

"Kiinalaisia"/japsiremmejä käytettäessä vinkumista ei yleensä ole,mutta eipä näitä oikein mistään suomesta saakkaan..
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

ST sanoi
Itse olen ainakin huomannut Gatesin hihnojen (ja monien muiden "eu"-hihnojen") kanssa vinkumista startatessa,johtuen ilmeisesti väärästä profiilin kulmasta.

"Kiinalaisia"/japsiremmejä käytettäessä vinkumista ei yleensä ole,mutta eipä näitä oikein mistään suomesta saakkaan..

voisi jopa pitää paikkansa, gtissä uusi hihna, pylpyrät kokeiltu vaihtaa ja startin jälkeen
vinkuu /vingahtaa riippuen miten tyhjä on akku...
maksimissaan vinkuu sen puoli minuuttia...
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Boschin hihnat missä on PEHMEÄ selkäpuoli (kaikissa ei ole,ja toimii vain niissä missä selkäpuolella kiristin,eli lähes kaikissa "isokoneisissa" mitsuissa) toimivat myös vinkumatta.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Gatesin hihna tääläkin ja samaa vinkumista uudesta lähtien..Startissa vinkuu muutaman sekunnin ja sit hiljenee.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Miten se rulla sit vaihdetaan? Ajattelin josko sen vaihtas itte tässä kunhan vaan saan osan. Äsken hiukan kattelin sitä ni ei se ainaka kovin helpolla sieltä pois tule. tarvii vissiin ohjaustehostimen hydraulipumppu irrottaa tieltä pois et saa sen kiristinrullan runkoraudan avattua?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Haapis sanoi
Vika löytyi.. uskoisin.. Se on se laturi joka ullittaa.. Vaihdoin kyseisen hihnan ja jätin sen tarkoituksella löysemmälle kuin edellisen ja ulina oli entistä kovempaa. Kiristin hihnaa reilusti niin se loppui hetkellisesti.. Vain kylmänä käynnistäessä kuuluu sen aikaa että kerkeää käydä kuuntelemassa mistäpäin konetta ääni kuuluu.. Eli se on se laturi.. Laakerit vaihtoon.. :driver

Kellään muistissa millaiset laakerit sinne menee?
Voisi käydä hakemassa etukäteen ennekuin remppaamaan alkaa :driver

-Janne
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Mulla kans vinkui ja kun kiristin, niin vinkuminen vaan lisääntyi. Löysäsin ja laitoin rullan laakeille synteettistä vaseliinia (spray pullosta), niin äänet katos. Ainakin parituhatta ajanut sen jälkeen. Tarkoitus vaihtaa siihen laakeri kunhan kerkiää.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

makrop sanoi
Mulla kans vinkui ja kun kiristin, niin vinkuminen vaan lisääntyi. Löysäsin ja laitoin rullan laakeille synteettistä vaseliinia (spray pullosta), niin äänet katos. Ainakin parituhatta ajanut sen jälkeen. Tarkoitus vaihtaa siihen laakeri kunhan kerkiää.

Mulla on osa kotona pöydällä ja taitaa olla aika vittumainen vaihtaa se pelkkä laakeri. Huomattavasti helpommalla pääsee kun vaihtaa koko rullan.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Homma tehty. 120€ kustansi rulla. Aika kenkkumainen vaihtaa se kun eka tarvii irrottaa ohjaustehostimen pumppu, ja sitten vielä se tukirauta joka pitää sitä pumppua kiinni. Se tukirauta on kiinni neljällä pultilla kaks kohti keulaa ja kaks kohti rengasta, välikin on aika ahdas. Eikä se silti sieltä tiputtamalla pois tule vaan vähän joutuu kampeamaan sitä tukirautaa. No nyt on uusi rulla paikalla.

Jos joku DIY kykyjä omaava haluaa tuon vanhan rullan niin voisin luopua siittä parillakympillä. Siitä varmaan saa sopivan kun painaa sen prässätyn laakerin veke ja laittaa tilalle vastaavan.

Vaihdetaanko ko. rulla yleensä jakopään yhteydessä?
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Jr- sanoi
Vaihdetaanko ko. rulla yleensä jakopään yhteydessä?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei kuulu vaihtoohjelmaan, vaan vaihdetaan jos osaa itse sitä pyytää. Maksaa luonnollisesti lisää, mutta helpointa se on silloin vaihtaa.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Skydiver sanoi
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei kuulu vaihtoohjelmaan, vaan vaihdetaan jos osaa itse sitä pyytää. Maksaa luonnollisesti lisää, mutta helpointa se on silloin vaihtaa.

Vaihto-ohjelmaan kuuluu VAIN jakopään hihnat jja ehkä rullat jaa muut tarpeen mukaan, jos virallisia ollaan. Faktahan se on että noissa tuntuu olevan 90tkm jälkeen menossa kaikki käyttöhihnat kiristimineen....
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Hommasin vielä tähän sen apulaitehihnan kiristinrullan kiristysmutterin ja vastekappaleen jolla se rulla kiristyy. Hintaa yhteensä 16€.
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Tosiaan 4- ja 6 sylinteriset eroavat keskenään siinä että 4-sylinterisessä ei ole laturille rullaa, järkeilin että kun omassa 4sylinterisessä alkanut nyt kylmänä tuo luisto niin pannaan ot + ilmastoinnin rulla uusiksi viikonloppuna 120tkm huollon yhteydessä. Hihnat on tosiaan vaihdettu 90tkm kohdalla. Oliko sulla Jr- niin että joku oli hukannut nuo mutterin ja vastakappaleen sun autostas ? Joo halpa ei rulla ole mutta semmosta se on :p
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Nyt tuli laitettua uusi kiristinrulla. Tilasin tuolta http://partsforallcars.com/spares/product_info.php?products_id=165255 kun oli edullisin. Postikulut oli 15£ ja tuli nopeasti (torstaina tilasin ja tänään tuli). Naitä rullia on ilmesesti erinlaisa ja tämä mikä on mulla, niin siihen taida löytyä erikseen laakeria tai ainakin se oli sen näköinen, ettei se laakeri ole ihan tavallinen. Pääasia että vinkuminen loppui :)
 
Vs: Galant -97 laturi/tehostimen hihna vinkuu (eikä kiristäminen auta)

Mulla kun alkoi vingahtelemaan starteissa (vaikka hihnat olivat kohtalaisen uudet) joko laturin tai tehostimen hihna ja en tohtinut enää kireämmälle laittaa, niin suihkautin hihnaspraytä. Siihen loppui vingahtelut :peukku Jännä homma sinänsä, että heti se hihnaspray ei purrut, mutta reilun viikonpäästä suihkauttamisesta vingahtelut loppuivat. ???
 
Takaisin
Ylös Bottom