Galant GDI:n päästöt todella korkeat
Moikka.
Minulla on Galant GDI ja vuosimalli on 1999.
Katsastuksessa oli seuraavat arvot:
CO 0,25 / 0,62
HC 550 / 214
Lambda 0,99
CO2 12,40 / 14,40
O2 3,50 / 0,50
Tämän jälkeen vaihdoin tulpat ja uuden ilmansuodattimen. Tein Forte-käsittelyn koneelle sekä uudet öljyt ja suodatin. Puhdistin kaasuläppäkotelon sekä imusarjan. Olivat kyllä aika karstaiset. Sitten vaan uudestaan testiin ajatellen, että arvot ainakin hieman paranivat. Totuus oli kuitenkin muuta...
CO 0,28 / 0,41
HC 1220 / 140
Lambda 1,00
CO2 10,00 / 14,60
O2 6,60 / 0,40
Tässä vaiheessa tuli mieleen, että kun nuo EGR-venttiilin jälkeiset kanavat (ne jotka menevät imusarjaan) olivat ihan tukossa ja nyt puhdistuksen jälkeen kanavat olivat auki taas, niin jos EGR vaikka vuotaisi.
Kävin vielä Veholla testerillä. Asentaja sanoi että etummainen lambda oli joskus ainakin antanut vikakoodin. Lambda ei lähtenyt tyhjäkäynnilla "henkiin" lainkaan vaan vasta sitten kun polkaisi kunnolla kaasua. Asentaja sanoi vielä ettei lambdan signaalin muoto ole sellaista kuin pitäisi olla.
Hain uuden Boschin lambdan ja tein sokean laipan EGR-venttiilin tiivisteen tilalle. Ja tästä toiveikkaana uudestaan päästöjen testiin. Ja nyt tulikin todella mielenkiintoiset arvot....
CO 8,50 / 8,47
HC 704 / 793
Lambda 0,76
CO2 9,88 / 9,73
O2 0,31 / 0,21
Eli autoon tuli uusi vika. Testin alussa kun auto oli tyhjäkäynnillä niin CO-arvot olivat ihan hyviä. Ja myös korotetuilla kierroksilla. CO taisi olla siinä 0,1 luokkaa. Mutta sitten hetken käytyään tyhjäkierroksilla arvot kohosivat yllättäen. Eli tavallaan lämmettyään kunnolla ja hetken tyhjäkäynnillä käytyään auto nostaa nuo arvot pilviin.
Ajattelin jos tuo Boschin lambda ei toimikaan kuten pitää. Ostin alkuperäisen ja sama juttu. Eli vika ei ollut siinä. Poistin EGR-ventiilistä tulppauksen mutta silläkään ei ollut vaikutusta.
Kävin toisella korjaamolla viemässä auton testerin päähän. Auto kävi tyhjäkäynnillä kohonneilla HC-arvoilla. Asentaja katsoi että sytytysennakko on kohdillaan, lambdat toimii, ilmamassamittari toimii. Ei vikakoodeja.
Sitten kone hieman "ryntäsi" tyhjäkäyntiä ja CO-arvot pomppasivat taas taivaisiin. Vikakoodiakin tuli. Kaksi kertaa puola nro.3. Noh, ajateltiin jos se puolassa olisi. Ostin kaksi käytettyä puolaa. Vikakoodia ei enää tullut mutta ongelma pysyi edelleen.
Tehtiin puristuspainemittaus. Tulppia pois ottaessani huomasin että 1 ja 2 tulppa olivat todella karstaiset ja 3 ja 4 olivat puhtaat. Puristuspaineet olivat jokaisessa pytyssä luokkaa 16.
Vanhoissakin tulpissa oli värieroa mutta en silloin niihin niin kiinnittänyt huomiota. Auto siis käy kahdella pytyllä liian rikkaalla ja kahdella liian laihalla. Mikä tämän voi aiheuttaa?????
Otin ruiskun suuttimet irti jä vien ne testaukseen. Todennäköisesti ne toimii mutta testataan kuitenkin.
Imukanavista vielä sen verran että 1. kanava on oikeastaan puhdas ja kaikki muut karstoittuneet. Mikäköhän sen ensimmäisen puhtaana on pitänyt...? Kannesta tulee se huohotusletku/ -ventiili siihen imusarjaan kiinni. Oli kyllä likainen/karstainen sekin. Jos tuo huohotinventtiili on jumissa/ ei toimi oikein, niin voiko saada tuollaista aikaan??
Vai olenko omalla toimenpiteilläni saanut jotain aikaan. Koska ennen ensimmäisen lambdan vaihtamista ja EGR:n tulpaamista niin ei auto nostanut noita CO- arvoja taivaisiin. Tai sitten se ei vaan käynyt tyhjäkäyntiä niin kauaa että olisi huomannut.
Mutta edelleen noiden tulppien erivärisyys ihmetyttää...? Mikä tuollaisen voi saada aikaan...? Onko kellään antaa vinkkejä?